Έκθεση της εικαστικού Κυριακής Φιλή στο Μουσείο Ζαμπέλα

Το Μουσείο Τεχνών Λουκίας &Μιχαλάκη Ζαμπέλα θα φιλοξενήσει την πρώτη ατομική έκθεση της Κύπριας εικαστικού Κυριακής Φιλή, με τίτλο, speculum mundi, από τις 28 Απριλίου μέχρι τις 27 Μαΐου 2017.

Στην έκθεση θα εκτίθενται έργα με οπτικές αναφορές σε ευρέως γνώριμα ζωγραφικά έργα του παρελθόντος, αλλά, και συνθέσεις με κινηματογραφικό υλικό. Τα υλικά της: μολύβι, λάδι, άμμος και βίντεο.

Η ζωγράφος, επιδιώκοντας τη νέα

ανάγνωση του γνωστού έργου, τροποποιεί επιλεκτικά κάποια σημεία της παλιάς εικόνας, με σκοπό τη νέα εικόνα, τη νέα αφήγηση και αναπόφευκτα τη νέα θέαση του έργου και τις νέες σημασίες που αναδύονται. Οι εικόνες της, κινούνται σε δύο βασικούς άξονες: τα κείμενα του Γιοχάνες Βερμέρ και το κινηματογραφικό αριστούργημα του Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία.

Για την έκθεση ο καθηγητής φιλοσοφίας, Δρ Αλέξιος Πέτρου, σχολιάζει: ‘η Κυριακή πραγματεύεται το ζήτημα της ανάγκης του ανθρώπου να δηλώνει με τρόπο εμφατικό την παρουσία του στο χώρο. Εδώ, το βλέμμα γίνεται ο τ(ρ)όπος της φανέρωσης ή, καλύτερα, της παράστασης του εαυτού.’

Περαιτέρω πληροφορίες για την έκθεση:

Η ίδια αναφέρει: ‘Η εικόνα του Βερμέρ έχει καθιερωθεί με το πέρας των χρόνων ως η οπτική εικόνα ενός απεικονιζόμενου υποκειμένου που στις μέρες μας έχει φτάσει να αντιμετωπίζεται ως κάτι μη πραγματικό. Με άλλα λόγια, το έργο ως η ορατή εικόνα, καταλήγει να θεάται έξω από τον χρόνο και τον χώρο της πραγματικότητας που το περιέβαλλε όταν αυτό ζωγραφίστηκε.’

Ενδεικτικά λέει: ‘Σαν το κορίτσι με το σκουλαρίκι να απουσιάζει. Η αναπαραστατική εικόνα παγιώνεται και στην εξέλιξη της πορείας της απομακρύνεται και αποσυνδέεται από την πραγματικότητα εκείνη που τη δημιούργησε. Εν τέλει, προβάλλεται η εικόνα για χάρη της εικόνας.’

Η Κυριακή, θέλοντας να ανατρέψει αυτή τη θέαση, ‘επεμβαίνει’ τροποποιώντας και αναδημιουργώντας εκείνη την στιγμή εκείνης της πραγματικότητας και έτσι θυμίζοντας στον θεατή το πραγματικό. Ο τ(ρ)όπος βρίσκεται στο γεγονός του βλέμματος και στον τόπο όπου η απουσία γίνεται ορατή

Στα κείμενα του Βισκόντι, η εικαστικός αντιμετωπίζει το αυθόρμητο βλέμμα ως τη πράξη που δηλώνει την επιθυμία του ανθρώπου να θεάται. Το άθελο βλέμμα προς την κινηματογραφική κάμερα του προαναφερθέντος, εκδηλώνεται απρόσκοπτα φανερώνοντας την επιθυμία του εαυτού να γίνεται αντικείμενο θέασης. Το βλέμμα του υποκειμένου αναζητεί το βλέμμα του Άλλου – του θεατή. Ο Ζακ Λακάν θεωρεί ότι το υποκείμενο επιθυμεί το βλέμμα του Άλλου και πως στον τόπο αυτού του Άλλου συγκροτείται το υποκείμενο.

Στη δουλειά της Κυριακής, το εικονικό υλικό της κινηματογραφικής ταινίας είναι το σημαίνον. Το άθελο στιγμιαίο βλέμμα των υποκειμένων στο φακό του Βισκόντι μεταφέρεται από την Κυριακή και παρουσιάζεται στα μάτια του θεατή. Η καλλιτέχνις διαχειρίζεται το εικονικό της υλικό με τέτοιο τρόπο που να φέρνει το υποκείμενο σε πρώτο πλάνο, θέτοντας το στην προσοχή – στο βλέμμα του θεατή.

Εγκαίνια: Παρασκευή, 28 Απριλίου 2017 στις 7:30μ.μ.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Μαΐου 2017.
Παράλληλες Εκδηλώσεις

03.05.2017 | 7:30μ.μ.
Παρουσίαση
'Θάνατος στη Βενετία': Το ρομαντικό βλέμμα και η εποχή μας
Λογγίνος Παναγή, Σκηνοθέτης - Κριτικός Κινηματογράφου

24.05.2017 | 7:30μ.μ.
Διάλεξη &Συζήτηση
'Η ενικότητα του υποκειμένου και το ζωντανό σώμα', ή, αλλιώς, 'Η φυσιολογία του βλέμματος: ένας συμβολισμός για το μάτι'
Δρ Αλέξιος Πέτρου, Καθ. Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

Ελεύθερη είσοδος

Ώρες Λειτουργίας &Επικοινωνία

Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10:00-13:00 &15:00-18:00
Τετάρτη: 10:00-13:00 &15:00-19:00
Κυριακή &Δευτέρα: κλειστό

Δείτε το σχετικό photo gallery

Keywords
Τυχαία Θέματα