Dust 514

"Ξεσκονίστε" το σύμπαν του Eve Online!
Θυμάστε την...προφητική ατάκα του Dr. Ian Malcolm από το Jurassic Park: "Η ζωή βρίσκει τον τρόπο"; Εάν την παραφράσουμε λίγο, μπορούμε να πούμε αντίστοιχα πως "η αγορά βρίσκει τον τρόπο" και συγκεκριμένα βρίσκει τον τρόπο να πουλήσει και να έχει κέρδος, ακόμα και στις πιο δύσκολες συνθήκες. Μια τέτοια "δύσκολη" περίσταση αποτελεί τα τελευταία χρόνια η αγορά video

games στα PC, με την πειρατεία να έχει αποδειχθεί "μάστιγα" για τους developers και τους εκδότες.

Αναλογιζόμενοι τα παραπάνω, πολλοί άνθρωποι της βιομηχανίας άρχισαν να σκέφτονται: "αφού τα παίρνει που τα παίρνει τσάμπα τα παιχνίδια ο κόσμος, γιατί να μην τα προσφέρουμε δωρεάν εξαρχής;" Έτσι, ακολουθώντας τα πρότυπα πολλών MMORPG που εδώ και χρόνια βασίζονται σε δωρεάν μοντέλα, εγένετο free-to-play! Πλέον υπάρχουν δεκάδες τίτλοι για όλα τα γούστα, με την "συνταγή" των μικροπληρωμών να έχει αντικαταστήσει την απευθείας αγορά ως πηγή εσόδων για τις εταιρείες.

Τα free-to-play games προς το παρόν αποτελούν προνόμιο κυρίως των PC users (λόγω και των πολλών MMORPG), ωστόσο έχουν ήδη αρχίσει τα πρώτα βήματα μεταφοράς του μοντέλου και στις κονσόλες. Ήδη υπάρχουν games όπως το DC Universe Online, (δωρεάν στο PS3 και αναμένεται στο PS4), το Happy Wars (ο πρώτος free-to-play Xbox Live Arcade τίτλος) ή το PlanetSide 2 για PC που έχει ανακοινωθεί και για το PS4 και όλα δείχνουν πως οι next-gen κονσόλες θα μπουν πιο δυναμικά στο "χορό" των δωρεάν παιχνιδιών.

Ένα από τα πιο φιλόδοξα free-to-play games είναι και το νέο Dust 514, που έρχεται αποκλειστικά στο PS3 για να πιστοποιήσει συν τοις άλλοις αυτά που λέγαμε παραπάνω. Η CCP Games είναι γνωστή από το Eve Online, το γνωστό διαστημικό MMORPG που έχει ξεχωριστό ύφος και πολλούς οπαδούς παγκοσμίως. Χωρίς να απομακρυνθούν από το σύμπαν του παραπάνω παιχνιδιού, οι Ισλανδοί προγραμματιστές αυτή τη φορά μας χαρίζουν ένα sci-fi FPS και μάλιστα επιχειρούν κάτι μοναδικό στα χρονικά της βιομηχανίας, να συνδέσουν τις δύο δημιουργίες τους.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι πράξεις σας στον ένα τίτλο επηρεάζουν κάποια γεγονότα στον άλλο και το αντίστροφο. Η σύνδεση των δύο παιχνιδιών έγινε και επίσημα τον Ιανουάριο του 2013 και αποτελεί μια πρωτότυπη και πάρα πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια με πολύ "ψωμί" για το μέλλον των video games. Πάμε λοιπόν να δούμε αν η εξαιρετική αυτή προσπάθεια έχει τελικά υλοποιηθεί ανάλογα, αλλά και το πως "στέκεται" γενικότερα το Dust 514 στον ανταγωνιστικό κόσμο των First-Person Shooters.

Αστερόσκονη
Το Dust 514 όπως ίσως θα έχετε καταλάβει ορισμένοι διαδραματίζεται στην New Eden, τον κόσμο δηλαδή που γνωρίσαμε στο Eve Online. Τα γεγονότα εν συντομία έχουν ως εξής: η ανθρωπότητα, έχοντας εξαντλήσει τις πήγες ενέργειας της Γης, έχει βασιστεί στη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και ταξιδεύοντας με ταχύτητες μεγαλύτερες από αυτή του φωτός, έχει αποικήσει ολόκληρο τον Γαλαξία. Η ανακάλυψη μιας σκουληκότρυπας θα οδηγήσει το είδος μας σε έναν καινούριο γαλαξία, ένα μέρος που φαντάζει σαν μια νέα γη της Επαγγελίας.

Ωστόσο, η τρύπα που συνδέει τα δύο σύμπαντα καταρρέει, κόβοντας κάθε επικοινωνία των νέων αποικιών με τον παλιό κόσμο, αφήνοντάς τις αβοήθητες και μόνες να αντιμετωπίσουν μια νέα πραγματικότητα. Πολλές από τις αποικίες αυτές χάνονται, ενώ σταδιακά οι άνθρωποι αποκόβονται από τους δεσμούς που τους συνέδεαν με την Γη, την τεχνολογία, την γνώση και το παρελθόν τους.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η κοινωνία αρχίζει να δομείται ξανά από μηδενική βάση, οδηγούμενη μετά από αιώνες σε μια νέα εποχή τεχνολογικής ακμής όπου το ταξίδι με την ταχύτητα του φωτός ανακαλύπτεται εκ νέου. Από αυτές τις κάποτε νέες αποικίες θα γεννηθούν πέντε καινούριοι πολιτισμοί, δημιουργώντας μια διαστημική αυτοκρατορία στον μακρινό αυτό γαλαξία. Στο Eve Online παίρνατε τον ρόλο των πιλότων οι οποίοι χάρις στην τεχνολογία κλωνοποίησης ήταν πρακτικά αθάνατοι. Ωστόσο, στο διάσημο MMORPG η τεχνολογία αυτή ήταν συνδεδεμένη με τις κάψουλες στις οποίες βρισκόταν το σώμα του χαρακτήρα σας σε καταστολή και ουσιαστικά σας έδινε τον έλεγχο του σκάφους μέσα στο οποίο βρισκόταν η κάψουλα.

Το σενάριο του Dust 514 μας περιγράφει την δημιουργία ενός ειδικού εμφυτεύματος που επιτρέπει την μεταφορά της συνείδησης ενός ανθρώπου σε κλώνους χωρίς να χρησιμοποιούνται οι κάψουλες, οδηγώντας σε ένα είδος αθανασίας που δεν περιορίζεται στον χειρισμό ενός αεροσκάφους. Πλέον δεν είναι μόνο οι πιλότοι αυτοί που απολαμβάνουν το προνόμιο της αέναης ζωής αλλά οποιοσδήποτε διαθέτει το πολύτιμο εμφύτευμα. Φυσικά, ποιος άλλος θα εκμεταλλευόταν αυτή τη τεχνολογία πρώτος, αν όχι ο στρατός. Έτσι, στο Dust 514 καλείστε να αναλάβετε το ρόλο ενός τέτοιου "αθάνατου" μισθοφόρου στρατιώτη, σε ένα εξαιρετικά μακρινό μέλλον όπου οι επιχειρήσεις του παιχνιδιού βρίσκονται σε πόλεμο, τόσο ιδεολογικό όσο και κυριαρχικό. Με λίγα λόγια δηλαδή έχουμε το ιδανικό -αν και κάπως κλασικό- σκηνικό για το sci-fi FPS μας!

Role-Playing Shooter
Ξεκινώντας το Dust 514 γρήγορα θα αντιληφθείτε τις πολλές επιλογές που είναι διαθέσιμες όσον αφορά το customization του χαρακτήρα σας. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα από τα πιο "RPG-οειδή" ΜΜΟFPS καθώς διαθέτει ένα εκτενές και βαθύ skill system που σας περιμένει να "ξεδιπλώσετε", αλλά και πολλές επιλογές σχετικά με τον εξοπλισμό σας και τα loadouts. Η αλήθεια είναι πως στην αρχή θα ...χάσετε την μπάλα καθώς υπάρχει μια πληθώρα από μενού και επιλογές ενώ τα επεξηγηματικά tutorials που εμφανίζονται στην οθόνη στις πρώτες σας περιηγήσεις δεν δίνουν τόσο σαφή εικόνα. Ουσιαστικά θα χρειαστείτε χρόνο για να καταλάβετε το γίνεται και να αρχίσετε να δίνετε μια κατεύθυνση στον χαρακτήρα σας, αλλά αυτό είναι κάτι που πάντα συμβαίνει σε τέτοια games. Ας τα δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά.

Στο Dust 514 υπάρχουν δύο τρόποι για να κερδίζετε skill points: ο active και ο passive. Ο πρώτος είναι ο ...κλασικός τρόπος που σας ανταμείβει όσο παίζετε, ενώ με τον δεύτερο κερδίζετε κάποιους πόντους κάθε ώρα, ακόμα και όταν είναι κλειστή η κονσόλα σας, μέχρι να φτάσετε το cap που έχει τεθεί. Από εκεί και περά αυτό δεν συνεχίζεται, τουλάχιστον μέχρι να γίνει reset το όριό σας, κάτι που προς το παρόν συμβαίνει κάθε πέμπτη στο μισάωρο maintenance των servers. Δημιουργώντας έναν χαρακτήρα καλείστε να επιλέξετε αρχικά το race σας, διαλέγοντας ανάμεσα στους Minmatar, Caldari, Gallente και Amarr. Προς το παρόν η επιλογή race έχει κυρίως αισθητικά κριτήρια και προσδίδει το απαραίτητο lore στην υπόθεση.

Ξεκινώντας έχετε έναν αριθμό από skill points τα οποία σας βοηθούν να αρχίσετε το "χτίσιμο" του μαχητή σας. Το παιχνίδι σας δίνει τη δυνατότητα να εξελίξετε έναν χαρακτήρα σε διαφορετικό μονοπάτι από αυτό που ξεκινήσατε, αλλά να ξέρετε θα χρειαστείτε επιπλέον χρόνο για να κερδίσετε τα ανάλογα skills και να αποκτήσετε τον απαραίτητο εξοπλισμό. Φυσικά, υπάρχει πάντα η επιλογή να δημιουργήσετε έναν νέο πολεμιστή από την αρχή. Όλα αυτά γίνονται αφού ρυθμίσετε όλες τις λεπτομέρειες του μαχητή σας (φύλο, avatar) και μπείτε στο τελευταίο στάδιο πριν τη δράση, τα Merc Quarters.

"Βαρβάτο" customization
Τα Merc Quarters αποτελούν ουσιαστικά ένα μικρό Hub όπου βρίσκονται όλα τα βασικά μενού μέσα από τα οποία θα συνδέεστε με τα διάφορα matches, θα "φτιάχνετε" τον χαρακτήρα σας, θα εξοπλίζεστε, θα κάνετε τις αγορές σας κτλ. Όπως και στο EVE Online, στο Dust 514 υπάρχει ένα skill system για την εξέλιξη του χαρακτήρα σας ενώ κάθε αντικείμενο προϋποθέτει να έχετε αποκτήσει ένα ή περισσότερα skills για να το χρησιμοποιήστε. Τα τελευταία συν τοις άλλοις δίνουν boost στα στατιστικά σας, καθιστώντας τον πολεμιστή σας πιο ισχυρό. Οι κατηγορίες των skills είναι οι εξής: Corporations, Dropsuits (Command-Upgrades), Mechanics, Turrets, Vehicles (Command-Upgrades) και Weaponry.

Οι ικανότητες που ήδη κατέχετε σημειώνονται κάτω από το tab "Current Skills", ενώ χρησιμοποιείτε τα λεγόμενα SP (Skill Points) για να κάνετε τις αναβαθμίσεις σας. Το upgrade των skills που ήδη έχετε μπορεί να γίνει και από την επιλογή Market ώστε να τσεκάρετε την συμβατότητα του εξοπλισμού που αγοράζετε. Καλό είναι να ξοδεύετε με σύνεση τα Skill Points και βάσει κάποιου σχεδίου, καθώς υπάρχει περίπτωση να ανακαλύψετε πως το αντικείμενο που θέλατε πάρα πολύ να αποκτήσετε είναι άχρηστο επειδή δεν κάνατε upgrade τα κατάλληλα skills.

Στην επιλογή Augmentations επιλέγετε διαφορά εμφυτεύματα τα οποία λειτουργούν σαν boosters, τόσο στα skills όσο και στους πόντους που κερδίζετε. Τα augmentations είναι και αυτά δύο ειδών, active και passive, έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια (μία ημέρα, μία εβδομάδα κτλ.) και δυστυχώς μπορείτε να τα αποκτήσετε μόνο με πραγματικά χρήματα. Τους δύο τρόπους πληρωμής στο παιχνίδι τους αναφέρουμε στη συνέχεια.

Τελικά πάντως θα καταφέρετε κάποια στιγμή να αποκτήσετε και να χρησιμοποιήσετε πολλά πράγματα, αν είστε βέβαια διατεθειμένοι για πολυήμερο grinding. Εδώ είναι το σημείο που το Dust 514 ακροβατεί στα όρια του pay-to-win. Ενώ ουσιαστικά δεν σας αναγκάζει κανείς να πληρώσετε για κάτι αφού σχεδόν τα πάντα μπορούν να ξεκλειδώσουν παίζοντας, όσο τα διάφορα "καλούδια" ανεβαίνουν κατηγορία τόσο πολλαπλασιάζονται -σχεδόν εκθετικά- τα Skill Points που απαιτούνται. Αν δεν είστε διατεθειμένοι να ανοίξετε το πορτοφόλι σας, ετοιμαστείτε για πολύωρες μάχες ξανά και ξανά.

Αν δεν χωράς σε μια Dropsuit
Η επιλογή Fitting αφορά τον διαθέσιμο εξοπλισμό που υπάρχει στο Dropsuit σας. Η λειτουργία των τελευταίων μοιάζει με αυτή των ship hulls του Eve Online. Τα Dropsuits διαθέτουν slots στα οποία τοποθετείτε τον διαθέσιμο εξοπλισμό σας, ρυθμίζοντας ουσιαστικά τα αρχικά σας loadouts. Κοινώς είναι θα λέγαμε μια μικρή "αποθήκη" με όλα αυτά που θα πάρετε μαζί σας στη μάχη. Αντιλαμβάνεστε πως και εδώ οι συνδυασμοί είναι πραγματικά άπειροι ενώ οι επιλογές που είστε σε θέση να κάνετε και οι παράμετροι που θα πρέπει να λάβετε υπόψη αποτελούν ένα πραγματικά ευχάριστο (ή δυσάρεστο αν δεν σας εξιτάρουν όλα αυτά) πονοκέφαλο που απαιτεί ψάξιμο και χρόνο.

Όλες οι αγορές γίνονται από την επιλογή Market. Να πούμε πως το σύστημα οικονομίας βασίζεται στα ISK credits, το συνάλλαγμα που χρησιμοποιείται και στο EVE Online. Από εκεί και πέρα, αν βαριέστε να ασχοληθείτε και θέλετε να ξοδέψετε πραγματικά χρήματα για να αποκτήσετε πιο εύκολα τα ποθητά αντικείμενα, θα πρέπει να αγοράσετε ένα "πακέτο" με AUR credits. Όπως και να έχει, κάθε φορά που πεθαίνετε χάνετε και ένα κομμάτι του εξοπλισμού σας, έτσι θα πρέπει τακτικά να επισκέπτεστε το Market για νέες προμήθειες. Όλα αυτά μπορεί να προσδίδουν κάποιο ενδιαφέρον και ένα κίνητρο για να παίξετε, αλλά δημιουργούν την αίσθηση ότι εν τέλει θα αναγκαστείτε να πληρώσετε.

Στην αρχή θα ξεκινήσετε με μερικά έτοιμα pre-set fittings και συμβουλή μας είναι να μην τα πειράξετε αυτά καθόλου. Αν θέλετε, φτιάξτε αντίγραφα των εξοπλισμών αυτών και στη συνέχεια κάντε edit εκεί, δοκιμάζοντας νέους συνδυασμούς και αντικείμενα. Ο λόγος είναι πως τα αρχικά σας fittings δεν εξαντλούνται όσο συχνά και αν πεθαίνετε, κοινώς υπάρχουν εκεί για πάντα και δεν σας κοστίζουν χρόνο και κόπο (ή και χρήμα) να τα αναπληρώσετε.

Σε γενικές γραμμές πάντως, το Dust 514 διαθέτει τεράστια πληθώρα από skills, modules, booster και φυσικά εξοπλισμό που περιλαμβάνει όπλα, armor, οχήματα, Dropsuits, turrets και ένα σωρό άλλα. Το "βαθύ" σύστημα upgrade που διαθέτει θα σας κρατήσει απασχολημένους για ώρες, αλλά χρειάζεται προσοχή και πλάνο στο σχεδιασμό του χαρακτήρα σας. Καλό θα ήταν να σκεφτείτε πρώτα τι είδους μαχητή θέλετε να δημιουργήσετε και στη συνέχεια να ξοδεύετε τα skill points σας και τα χρήματά σας σε αυτή τη κατεύθυνση, για να χαρείτε πλήρως το "δημιούργημά" σας κάποια στιγμή.

Μέλι, μέλι και από τηγανίτα;
Ωραία όλα αυτά θα πείτε, αλλά ξέρω ότι όλοι εσείς οι hardcore FPS-άδες εκεί έξω δεν "ψήνεστε" για ατέλειωτες ώρες customization και ρυθμίσεων των skill trees σας αλλά για ανελέητο και καταιγιστικό πιστολίδι! Δυστυχώς, εδώ η δημιουργία της CCP Games μας κάνει "νερά", καθώς το επίπεδο του gunplay δεν φτάνει σε καμία περίπτωση αυτό άλλων παρόμοιων games -ούτε καν free-to-play όπως πχ. το PlanetSide 2- αν θέλετε μια πιο δίκαιη σύγκριση. Τα προβλήματα ξεκινάνε από τα ίδια τα όπλα, τα οποία έχουν μια "ανάλαφρη" αίσθηση, κάτι που δυστυχώς αφαιρεί ένα μεγάλο κομμάτι της έντασης στις μάχες. Τα διάφορα "θεματάκια" συνεχίζονται στον χειρισμό, ο οποίος είναι κάπως "δύσκαμπτος" και δυσκολεύει την στόχευση. Ειδικά όταν προσπαθείτε να "κεντράρετε" έναν αντίπαλο με μικρές κινήσεις ακριβείας σας προειδοποιούμε ότι -τουλάχιστον μέχρι να συνηθίσετε κάπως- θα περάσετε αρκετές εκνευριστικές καταστάσεις.

Κάτι που θα μπορούσε να είναι ένα καλό στοιχείο είναι πως ένας παίκτης δεν σκοτώνεται με ένα-δύο εύστοχα χτυπήματα, αλλά απαιτείται ένας παραπάνω κόπος για κάποιο frag, τουλάχιστον με τα όπλα που θα έχετε στην αρχή. Το γεγονός αυτό όμως σε συνδυασμό με την δύσχρηστη στόχευση θα οδηγήσει σε πολλές "άγαρμπες" μονομαχίες, όπου θα αλληλοπυροβολείστε με κάποιον αντίπαλο με λίγο χαζό τρόπο.

Το Dust 514 διαθέτει και διάφορα οχήματα, τα δύο ειδών Attack Vehicles (heavy και light) και τα ιπτάμενα Dropships. Όμως, όπως συμβαίνει και με τα όπλα, η αίσθηση των οχημάτων είναι κάπως ιδιαίτερη και θα πρέπει να συνηθίσετε τον χειρισμό τους. Πάντως ακόμα και οι μάχες με αυτά δεν έχουν την δυναμικότητα που θα περιμένατε, δημιουργώντας ένα τελικά μέτριο αποτέλεσμα.

Το πιο μεγάλο πρόβλημα είναι πως ενώ θα έπρεπε να υπάρχει μια αίσθηση μαζικότητας που θα οδηγούσε σε καταιγιστικές μάχες με μεγάλη σημασία για τις τύχες του σύμπαντος (!) αυτό που τελικά παίρνετε είναι κάποια πιο "χαλαρά" matches με δύο αντίπαλες ομάδες και συμπέρασμα: "ok, τελείωσε το match πάμε να δούμε τους πόντους που μαζέψαμε και τι μπορούμε να ξεκλειδώσουμε". Ένα ακόμη στοιχείο που συμβάλλει στο "άνοστο" αποτέλεσμα είναι οι κάπως ανέμπνευστες πίστες, για τις οποίες θα μιλήσουμε και παρακάτω. Σε γενικές γραμμές δεν μιλάμε για μια unplayable κατάσταση, αλλά για ένα gameplay που δεν προσφέρει τελικά καμία μεγάλη συγκίνηση.

Με το Dust 514 μπορείτε να "χωθείτε" στην παρέα των RPG-άδων φίλων σας που παίζουν Eve Online χωρίς να χρειαστεί να αποκτήσετε το τελευταίο.

Fight your own war
Μέσα από την επιλογή Battle Finder γίνεται η σύνδεσή σας με τις μάχες και τα διάφορα matches. Υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα modes για να ...περάσετε την ώρα σας στην New Eden. Η πρώτη μεγάλη διαφοροποίηση γίνεται στις κατηγορίες Mercenary, Corporation και Instant Battle. Η πρώτη επιλογή αφορά αποστολές-συμβόλαια που είναι διαθέσιμα σε όλους τους μισθοφόρους ανά πάσα στιγμή ενώ η δεύτερη επιλογή αφορά τις μάχες που δίνει η corporation σας (τα γνωστά guilds ή clans σε άλλα games). Το Instant Battle σας μεταφέρει άμεσα σε κάποιο τυχαίο game που λαμβάνει χώρα στο σύμπαν του παιχνιδιού και περιλαμβάνει διάφορα ομαδικά modes όπως Domination ή Ambush.

Η αλήθεια είναι πως ο εν λόγω τίτλος αποκτάει μεγαλύτερο νόημα αν είστε σε κάποια ομάδα, πόσο μάλλον καλύτερα σε μια corporation. Πριν μπείτε σε κάποιο match μεταφέρεστε για λίγο στο War Room, το οποίο είναι θα λέγαμε το τελικό lobby πριν ξεκινήσει η μάχη. Εκεί επικοινωνείτε με τους άλλους παίκτες, ακόμα και με αυτούς του Eve Online και να κάνετε τις τελευταίες ρυθμίσεις σας. Η όλη αίσθηση εάν ανήκετε σε κάποια ομάδα δίνει μεγαλύτερο βάθος στην εμπειρία, ενώ μπορεί να υπάρξουν με αυτό το τρόπο και κάποιες αξιομνημόνευτες στιγμές στο ίδιο το παιχνίδι.

Δύο games - ένα σύμπαν
Η μεγάλη ιδέα πίσω από το Dust 514 είναι αναμφίβολα η σύνδεσή του με το Eve Online. Άσχετα από το πως έχει υλοποιηθεί αυτή τελικά, το σίγουρο είναι πως η CCP Games ανοίγει ένα νέο, πολλά υποσχόμενο δρόμο συνδυάζοντας δύο διαφορετικά είδη σε ένα κοινό σύμπαν. Όλες οι μάχες του Dust 514 διαδραματίζονται σε πραγματικό χρόνο, στους πλανήτες που υπάρχουν ήδη στο διαστημικό ΜΜΟRPG. Οι συμμαχίες και οι corporations που έχουν δημιουργήσει οι παίκτες στο Eve Online μπορούν να προσλάβουν τους παίκτες του Dust 514 ως μισθοφόρους για να πολεμήσουν για λογαριασμό τους.

Ένας άμεσος τρόπος επίδρασης του ενός παιχνιδιού στο άλλο είναι μέσω των βομβαρδισμών που μπορούν να κάνουν οι παίκτες του Eve Online. Κοινώς, εάν είστε στο πεδίο μάχης του Dust 514 και υπάρχει ένας σύμμαχός σας πιλότος σε κατάλληλη απόσταση, μπορείτε να ζητήσετε κάτι σαν airstrike στον στόχο που θα καθορίσετε, εκτελεσμένο real-time μέσα από το Eve Online! Από εκεί και περά σας δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχετε ή και να δημιουργήσετε κοινά για τα δύο games corporations και να προετοιμάζεστε για ...ξύλο σε συνεννόηση με τους πιλότους σας.

Ενώ όλα αυτά ακούγονται άκρως ενδιαφέροντα και φιλόδοξα, η πραγματικότητα είναι πως -τουλάχιστον σε πρώτη φάση- δεν θα αντιληφθείτε κάτι το τόσο μεγαλειώδες. Ίσως να απαιτείται κάποιος χρόνος για να συμπτυχτούν οι κοινότητες των δύο παιχνιδιών. Προς το παρόν, εκτός του ότι θα χρειαστεί να "χωθείτε" σε κάποια corporation ή συμμαχία παικτών για να καταφέρετε κάποια στιγμή να συμμετάσχετε σε μια σημαντική μάχη (κοινώς να παίξετε modes όπως το Planetary Conquest ), δεν υπάρχει ακόμα σωστή ισορροπία ανάμεσα στα δύο games. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι παίκτες του Eve Online φαίνεται πως βγαίνουν οι μόνοι κερδισμένοι από μάχες που σας κοστίζουν χρόνο και χρήματα, ενώ εσείς κερδίζετε ούτως ή άλλως skill points. Το νόημα είναι πως αν δεν ασχοληθείτε αρκετά ή αν δεν έχετε ήδη κάποιους φίλους να παίζουν Eve Online, δύσκολα θα αντιληφθείτε τη σύνδεση των δύο δημιουργιών της CCP Games.

Αφιλόξενοι πλανήτες σε γκρί αποχρώσεις
Το κάπως "χλιαρό" gameplay δυστυχώς έρχεται "πακέτο" με τον τομέα των γραφικών. Η αγαπημένη Unreal Engine 3 που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ δείχνει για πρώτη φορά "κουρασμένη", κάτι που βοηθάει και η έλλειψη φαντασίας στον σχεδιασμό του περιβάλλοντος. Ενώ οι πίστες του Dust 514 είναι αρκετά καλά στημένες για πιστολίδι, τα μουντά χρώματα, τα πολλά φτωχά textures και η γενικότερη έλλειψη χαρακτήρα δεν βοηθούν το τελικό αποτέλεσμα καθόλου. Κάποια ποιοτικά lighting effects προσπαθούν να σώσουν την κατάσταση, αλλά η γενική μονοτονία και οι περιστασιακές πτώσεις στο frame rate παρασέρνουν το Dust 514 στην μετριότητα.

Στον τομέα του ήχου η κατάσταση είναι αρκετά καλύτερη, με ορισμένα ταιριαστά voice-overs να δίνουν τον απαραίτητο sci-fi τόνο. Η μουσική όπου υπάρχει κυμαίνεται σε κλασικό για το είδος ύφος, ενώ τα εφέ είναι σε γενικές γραμμές αξιοπρεπή και ...βγάζουν τίμια το ψωμί τους.

Τουλάχιστον είναι τζάμπα
Το Dust 514 είναι ένα από τα πιο φιλόδοξα games που είδαμε τελευταίως. Η ιδέα του συνδυασμού με το Eve Online είναι σίγουρα άκρως ενδιαφέρουσα, το βάθος στο customization μεγαλώνει τη διάρκεια του παιχνιδιού ενώ το free-to-play μοντέλο είναι τουλάχιστον δελεαστικό. Ωστόσο η δημιουργία της CCP Games δεν τα πάει τόσο καλά στα πιο "χειροπιαστά" ζητήματα και τελικά λυγίζει κάτω από το βάρος των προσδοκιών. Το gameplay δεν έχει κάποιο στοιχείο που θα σας ενθουσιάσει, το gunplay είναι μέτριο, το υπερβολικό grinding ενδεχομένως να κουράσει ή και να διώξει παίκτες που δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν, ενώ τα κάπως μουντά γραφικά δεν βοηθούν το τελικό αποτέλεσμα.

Μάλλον θα έπρεπε οι developers να πάρουν παράδειγμα από το PlanetSide 2 καθώς φανταζόμαστε ότι κάτι τέτοιο ήθελαν να δημιουργήσουν. Πάντως θα συνεχίσουν να στηρίζουν τον τίτλο τους, έτσι ευελπιστούμε στο μέλλον να διορθώσουν πολλά από τα προβλήματα και να "χτίσουν" σιγά-σιγά μια ενδιαφέρουσα εμπειρία. Παρόλα αυτά, αφού το Dust 514 είναι δωρεάν, οι κάτοχοι του PS3 δεν χάνουν τίποτα να το δοκιμάσουν, ειδικά όσοι είναι φίλοι του Eve Online.

Θετικά:
- Βαθύ skill system
- Έντονο customization του χαρακτήρα
- Έξυπνη η ιδέα συγχώνευσης με τον κόσμο του Eve Online
- Είναι δωρεάν

Αρνητικά:
- Μέτριο gunplay
- Προβλήματα στο χειρισμό
- Ξεπερασμένα γραφικά
- Λείπει η ένταση από πολλές μάχες
- Αργή εξέλιξη χαρακτήρα, οριακά pay-to-win

Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 7
Gameplay: 5
Αντοχή: 7
Γενικά: 6

Μια υπερβολικά φιλόδοξη ιδέα που όμως δεν έχει υλοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο. Τουλάχιστον αποτελεί ακόμα μια επιλογή στον χάρτη των free-to-play games.

Γρηγόρης Βούλγαρης

Keywords
dust, dust, dc universe online, unreal engine 3, jurassic park, dc universe, xbox live, eve online, εν λόγω, unreal engine, eve, video, games, mmorpg, universe, online, ps3, ps4, happy, xbox, live, fps, σημαίνει, eden, νέα, στρατος, system, race, avatar, δραση, hub, tab, upgrade, market, ship, slots, armor, heavy, light, fight, game, room, lobby, unreal, engine, lighting, frame, κινηση στους δρομους, Καλή Χρονιά, ψωμι συνταγη, η ημέρα της γης, η ζωη ειναι ωραια, ξανα, κοινωνια, play games, βγαινουν, συναλλαγμα, πλανητες, dc universe, γνωση, δωρεαν, ηχος, μουσικη, ξυλο, παιχνιδια, χρωματα, ψωμι, ωρα, dc universe online, eve online, fps, games, game, mmorpg, ps3, ps4, real, rpg, time, xbox live, αγορα, αθανατοι, γεγονοτα, γεγονος, γινει, γινεται, γινονται, γκρι, δευτερο, δυνατοτητα, δυστυχως, δειχνει, ευχαριστο, εγινε, εφε, ευκολα, υπαρχει, ελλειψη, εβδομαδα, εμφυτευματα, ενδιαφεροντα, εν λόγω, εξελιξη, επικοινωνια, εποχη, επρεπε, ερχεται, τεχνολογια, ζωη, ζωης, ιδεα, ιδια, ιδιο, ειδος, υποθεση, υφος, εικονα, ισλανδοι, ισορροπια, λειτουργια, λεπτομερειες, λειπει, λογια, μελι, μικρο, μοντελα, μπορειτε, νοημα, ξερετε, ομαδα, παντα, οθονη, ορια, ουσιαστικα, οχηματων, οχηματα, παμε, πεδιο, πεμπτη, πηγες ενεργειας, πηγη, πιλοτος, προβληματα, ρυθμισεις, ρολο, σεναριο, σιγουρα, σιγουρο, συγκεκριμενα, συνεχεια, σωμα, συμπαν, τιτλος, φυσικα, φτανει, φορα, χαζο, χρονος, χρονικα, ωρες, αγορες, αιωνες, armor, βηματα, free, eden, eve, ειδη, engine, φιλοι, frame, happy, ship, hub, χωρα, ιδανικο, jurassic park, κομματι, lighting, lobby, μοιαζει, market, room, ομαδες, pay, παιχνιδι, πηγες, play, race, set, σημαίνει, slots, system, σωρο, tab, ταξιδι, online, upgrade, unreal engine, unreal, unreal engine 3, universe, win, voice
Τυχαία Θέματα