«Γιώργος Σταυριανός: “Λύκε, λύκε, είσαι εδώ;”» της Βερίνας Χωρεάνθη
Ο Γιώργος Σταυριανός γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε στο Νανσί της Γαλλίας, στη Σχολή Γραμμάτων και Ανθρωπιστικών Επιστημών, και κατέχει πτυχία ελληνικής και γαλλικής φιλολογίας. Έχει διδακτορικό στη φιλοσοφία και διδάσκει ως επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Στη δισκογραφία πρωτοεμφανίστηκε
{loadmodule mod_adsence-inarticle-makri} {loadposition adsence-inarticle-makri}
Τη μουσική του Γιώργου Σταυριανού χαρακτήριζαν πάντα ο λυρισμός και η αισθαντικότητα, μαζί με μια αύρα νοσταλγίας και μια διάχυτη μελαγχολία. Αυτά τα στοιχεία ωρίμασαν με το πέρασμα του χρόνου, καθώς προσαρμόζονταν στο πνεύμα της εκάστοτε εποχής. Στο Λύκε, λύκε, είσαι εδώ; (Μετρονόμος, 2021) ο συνθέτης καταθέτει τις σκέψεις του μέσα από ένα σύντομο συνοδευτικό σημείωμα, όπου εκφράζει τους προβληματισμούς του για την πορεία του σύγχρονου και του μελλοντικού κόσμου. Ο τίτλος του CD δίνει κατά κάποιον τρόπο το στίγμα αυτών των προβληματισμών, αφού ο λύκος, ο γνωστός μας λύκος των παραμυθιών, αποτελεί το αρχέγονο σύμβολο του φόβου για το άγνωστο. Από την άλλη, είναι παράλληλα και μια οικεία μορφή, και πάλι εξαιτίας της παρουσίας του στα παραμύθια: η συμβολική, αλληγορική του έκφανση, ακόμα κι αν τις περισσότερες φορές ταυτίζεται με το κακό, προέρχεται από ένα πεδίο που όλοι μας το γνωρίζουμε καλά, και αποτελεί ένα σημείο αναφοράς το οποίο πάντα κάτι έχει να πει στον καθένα από μας.
{jb_quote} Οι μελωδίες του Γιώργου Σταυριανού είναι γεμάτες γλυκύτητα και μελωδικότητα σε πρώτο επίπεδο, ωστόσο οι λιτές ενορχηστρώσεις αναδεικνύουν μαγικά την περιπλοκότητα και τη δυναμικότητά τους. {/jb_quote}
Άλλωστε και στο τραγούδι που έδωσε και τον τίτλο στο CD, σε στίχους του ίδιου του συνθέτη, ο αφηγητής είναι σαν να ταυτίζεται με τον λύκο, ο οποίος ίσως και να μην είναι τελικά –ή να μην είναι πάντα– η ακαθόριστη εξωτερική απειλή, αλλά η κακή πλευρά του κάθε ανθρώπου, ένας εαυτός που ίσως όλοι έχουμε και που, για τον έναν ή τον άλλο λόγο, δεν εκδηλώνεται, ή τουλάχιστον δεν εκδηλώνεται στον βαθμό που μπορεί να γίνει αντιληπτός σε όλη του την έκταση. «Μόνο που ο λύκος ήταν πάντα εδώ», καταλήγει το τραγούδι με μια ιδιαίτερα απαισιόδοξη διαπίστωση, ενώ σε ανάλογο μελαγχολικό μοτίβο είναι το «Τραγούδι μου απόψε», πάλι σε στίχους του συνθέτη, όπου η αφήγηση γίνεται πιο προσωπική, σε συνάρτηση πάντα με τον περιβάλλοντα κόσμο. Στις «Βουβές χοροεσπερίδες», σε στίχους του Κωνσταντίνου Μουδάτσου, κυριαρχεί η ερωτική διάθεση μέσα από μια σύντομη εξομολόγηση, ενώ το «Ήρθε ο πατέρας μου», σε στίχους του Μάκη Τσίτα, εκφράζει με λιτότητα και απέριττη ομορφιά την επιθυμία του αφηγητή να επανασυνδεθεί με ένα αγαπημένο πρόσωπο που έχει φύγει από τη ζωή. Το στοιχείο της προσωπικής εξομολόγησης συνεχίζεται και στο «Βαλς της λήθης», σε στίχους Πάνου Μπούσαλη, όπου ο αφηγητής, απομακρυσμένος από τον κόσμο, αναζητά τη συντροφικότητα, ενώ παράλληλα δείχνει να θέλει να ξεχάσει όλα εκείνα που τον έχουν πληγώσει. Λίγο πριν από το τέλος, ο «Αμαρτωλός», σε στίχους του συνθέτη, κάνει τον απολογισμό του και καταλήγει και πάλι μόνος του, «σα φεγγάρι γυμνό σ’ άδειο ουρανό».
Οι μελωδίες του Γιώργου Σταυριανού είναι γεμάτες γλυκύτητα και μελωδικότητα σε πρώτο επίπεδο, ωστόσο οι λιτές ενορχηστρώσεις αναδεικνύουν μαγικά την περιπλοκότητα και τη δυναμικότητά τους. Σαν εκφραστές της δικής του εσωτερικής φωνής, ο συνθέτης έχει επιλέξει τέσσερις εξαιρετικούς τραγουδιστές: ο Βασίλης Γισδάκης, ο Δώρος Δημοσθένους, ο Παντελής Θαλασσινός και ο Πάνος Μπούσαλης ερμηνεύουν με ευαισθησία, εκφραστικότητα και παραστατικότητα τα τραγούδια του CD, ενώ ανάμεσα στα τραγούδια παρεμβάλλονται υπέροχα ορχηστρικά κομμάτια που «εικονογραφούν» μελωδικά τις ιστορίες που αφηγούνται. Ο «αφηγητής» που ανέφερα παραπάνω είναι και δεν είναι ο ίδιος σε όλα τα τραγούδια: από τη μια είναι ο ίδιος, καθώς εκφράζει σκέψεις, ανησυχίες, επιθυμίες που είναι κοινές σε όλους τους ανθρώπους, από την άλλη πάλι δεν είναι ο ίδιος, αφού ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός. Ωστόσο, τόσο οι στιχουργοί όσο και οι ερμηνευτές μοιάζουν να ταυτίζονται με τον συνθέτη και ο καθένας, αξιοποιώντας τα εκφραστικά μέσα του άλλου –ή και των άλλων– συμπληρώνει το μεγάλο παζλ που είναι τα ανθρώπινα συναισθήματα και η υπόσταση του ανθρώπου μέσα στον κόσμο.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Τηλεθέαση χθες 6/10: «Happy Day»… για Πάμε Δανάη και Σασμό
- Άγριες Μέλισσες: Η Κορίνα μαθαίνει την πικρή αλήθεια για τον Κωνσταντή
- Γύρισαν την πλάτη στα realities οι τηλεθεατές
- Η μεσημεριανή τηλεθέαση την Τετάρτη
- «GNTM» – Spoiler: Έρχεται οικειοθελής αποχώρηση – βόμβα
- Ο Δημήτρης Αλεξάνδρου επέστρεψε στο πλατό και την «Super Κατερίνα»
- Ο Γιώργος Παπαδάκης αποχώρησε από την εκπομπή του
- Αιμίλιος Χειλάκης: «Είχα έναν καλοήθη όγκο στην βάση του κρανίου»
- Γιώργος Σεφέρης
- Τραύματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Τελευταία Νέα Diastixo
- «Γιώργος Σταυριανός: “Λύκε, λύκε, είσαι εδώ;”» της Βερίνας Χωρεάνθη
- Τιμή-ρεκόρ για σπάνιο αντίτυπο του «Φρανκενστάιν»
- Οι εντυπωσιακές ομοιότητες πασίγνωστου μυθιστορήματος της Άγκαθα Κρίστι με ένα παλιότερο βιβλίο
- Λευκάδιος Χερν
- Τ. Σ. Έλιοτ
- Αρχαία ελληνικά: Φάκελος υλικού
- Ουράνια Τόξα, τότε και τώρα
- «Το κέντρο όλης της ομορφιάς» του Φρανκ Ο’ Χάρα
- «Οι Εκδόσεις Bell προτείνουν 5+1 νέα βιβλία που δεν πρέπει να χάσετε» του Χάρη Νικολακάκη
- «Ρουά ματ στο Βερολίνο» του Τζάιλς Μίλτον
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- 1ο Bridge Festival (Ελλάδα-Ελβετία), 2-4 Οκτωβρίου
- Έριχ Μαρία Ρεμάρκ
- Ουίλιαμ Φόκνερ
- A. de la Motte, Π. Παπασαραντόπουλος, Θ. Λιμήτσιος, K. Bendixen
- E.T.A. Hoffmann: «Αδελφή Μόνικα»
- Νίκος Χατζηπαπάς: «Νύχτα»
- «Το τέλος των πάντων» της Κatie Mack
- Αναστάτωση στην Ακαδημία Goncourt
- Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ
- Λάμψη στο σκοτάδι