Ένωσις Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών: «Ημερίδες 2018-2022»
Το βιβλίο με τον τίτλο Ημερίδες 2018-2022 περιλαμβάνει τις εισηγήσεις τριών ημερίδων. Η πρώτη, «Η Σημασία της Κριτικής στο Θέατρο και τη Μουσική», πραγματοποιήθηκε στο Κτήριο «Κωστής Παλαμάς» του Πανεπιστημίου Αθηνών στις 26 Μαΐου 2018. Η δεύτερη, «Δραματοποιημένη Λογοτεχνία στη Σκηνή», στο θέατρο
Από τον Πρόλογο του Γ. Κύρκου-Τάγια και το εισαγωγικό σημείωμα που ο ίδιος έγραψε για την τρίτη ημερίδα, καθώς και από τον χαιρετισμό της εκπροσώπου του Υπουργείου Πολιτισμού Αθανασίας Παπαθανασίου, προκύπτει, μεταξύ πολλών άλλων, η σημαντικότητα των ημερίδων για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της πολιτιστικής ζωής.
Εκτός από τον Πρόλογο, που μας ξεναγεί στα περιεχόμενα του τόμου αλλά και στη μακρόχρονη ιστορία της Ενώσεως, έχουμε το Πρόγραμμα της κάθε ημερίδας, τα κείμενα των εισηγήσεων, φωτογραφίες, επί μέρους στοιχεία των τριών ημερίδων και βιογραφικά σημειώματα. Η έκδοση αυτή είναι η πρώτη επίσημη έντυπη έκδοση της ΕΕΘΜΚ μετά τον επετειακό τόμο που είχε κυκλοφορήσει από τις Εκδόσεις Δίφρος το 1981 για τον εορτασμό των 50 χρόνων της Ενώσεως, η οποία ιδρύθηκε το 1928 – πλησιάζει, δηλαδή, η εκατονταετία της.
Όπως πληροφορούμαστε, η παράδοση παρόμοιων ημερίδων είναι μακρά, καθώς ήδη από το 1934 η ΕΕΘΜΚ διοργάνωνε διαλέξεις. Η δραστηριότητα αυτή αναπτύχθηκε περισσότερο κατά τη μεταπολεμική περίοδο: το 1947, το Δ.Σ. του σωματείου αποφάσισε τη σύγκληση Πανελληνίου Συνεδρίου Κριτικής, στο οποίο θα έπαιρναν μέρος εκτός από θεατρικούς και μουσικούς κριτικούς, κριτικοί λογοτεχνίας και εικαστικών τεχνών. Ακροθιγώς αναφέρω τη συμμετοχή της ΕΕΘΜΚ σε διεθνή συνέδρια, συμπόσια, επιμορφωτικά σεμινάρια θεατρικής παιδείας, τελετές απονομής βραβείων, εκθέσεις, που το ιστορικό αυτό σωματείο οργάνωσε άλλοτε υπό την αιγίδα του κράτους, άλλοτε σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού ή τον Δήμο Αθηναίων, με ιδρύματα, καλλιτεχνικούς φορείς, πνευματικά σωματεία, το Ίδρυμα Ελληνισμού, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τον Διεθνή Σύνδεσμο Θεατρικών Κριτικών κ.λπ.
Όσον αφορά το κυρίως μέρος του βιβλίου, έχουμε τις εισηγήσεις με τη σειρά που έγιναν και τους εισηγητές, όλοι τους μέλη της Ενώσεως εκτός από τρεις προσκεκλημένους ομιλητές (Δημόπουλος, Μουρκούση, Σκαρβέλης). Πρώτη Ημερίδα: Λέανδρος Πολενάκης, Ανθούλα Δανιήλ, Σοφία Θεοφάνους-Ματθαιουδάκη, Αλέξης Σπανίδης, Μάριον Χωρεάνθη, Κωνσταντίνος Μπούρας, Μαρία Μόσχου και Δημήτρης Κιουσόπουλος.
Δεύτερη: Λέανδρος Πολενάκης, Ανθούλα Δανιήλ, Καλλιόπη Ραπανάκη, Κώστας Ζήσης, Μαρία Μαρή, Αθανάσιος Βαβλίδας, Θάνος Μαντζάνας. Μαρία Μουρκούση, Δημήτρης Δημόπουλος και Κωνσταντίνος Μπούρας.
Τρίτη: Λέανδρος Πολενάκης, Κώστας Ζήσης, Ανθούλα Δανιήλ, Καλλιόπη Ραπανάκη, Νίκος Μπατσικανής, Κωνσταντίνος Μπούρας, Μαρία Μαρή, Αλέξανδρος-Ροδίων Σκαρβέλης, Σοφία Θεοφάνους-Ματθαιουδάκη και Θάνος Μαντζάνας.
{jb_quote} Προκύπτει, μεταξύ πολλών άλλων, η σημαντικότητα των ημερίδων για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της πολιτιστικής ζωής. {/jb_quote}
Επί της ουσίας. Ο πρόεδρος της Ενώσεως, Λέανδρος Πολενάκης, πάντοτε παρών, ακάματος, με πλήρη εξάρτυση και πλείστα εφόδια, μίλησε για τον λόγο και τη σωματικότητα, κύριο μέσο αντιμετώπισης της φθοράς, ειδικά σε περιόδους κρίσης (1η Ημερίδα). Με το παράδειγμα της «Γυναίκας της Ζάκυθος» μίλησε για τον παραμορφωτικό καθρέφτη των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» (2η) και μιλώντας για τον Σαίξπηρ (3η) άπλωσε την αφήγησή του σε εξαιρετικές βιογραφικές πληροφορίες, ιστορικές λεπτομέρειες, οδυνηρές περιπέτειες, φρικτές αποκαλύψεις, ανομολόγητα δράματα και άλλα πολύ σημαντικά, τα οποία συμβάλλουν σε μια ευρύτερη γνώση του μεγάλου βάρδου της ελισαβετιανής εποχής της Αγγλίας. Θα καταλήξει στο ότι εκείνο το αμλετικό «Να ζει κανείς ή να μη ζει» δεν εκπροσωπεί τον άνθρωπο της σκέψης, όπως λένε, αλλά τον άνθρωπο της αυτοκτονίας, λόγω της απελπισίας από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, πράγμα που τεκμηριώνεται και από το 66ο σονέτο: «Με όλα αυτά απόκαμα, δεν θέλω πια να ζήσω, μόνο που την αγάπη μου πεθαίνοντας θ’ αφήσω». Ωστόσο, αποτρέπει τον φίλο του, τον Οράτιο, από την αυτοκτονία και τον προτρέπει να ζήσει και να διηγηθεί την ιστορία του…
Η δεύτερη εισήγηση, στην οποία θα σταθώ με θαυμασμό επίσης, είναι αυτή της Σοφίας Ματθαιουδάκη, η οποία, λόγω της ιδιαίτερης, οικογενειακής σχέσης της με τη μουσική, θα μας ταξιδέψει από τον Σαίξπηρ στον Βέρντι με αφορμή τα τρία έργα του πρώτου που έγιναν όπερες από τον δεύτερο. Πρόκειται για τον Μάκβεθ, τον Οθέλλο και τον Φάλσταφ. Θα αναλύσει τα έργα, θα μας δώσει γοητευτικές λεπτομέρειες, θα στήσει το σκηνικό της αφήγησής της επιστημονικά και καλλιτεχνικά και θα ολοκληρώσει την εισήγησή της με το χορωδιακό Va pensiero, με το οποίο 200.000 άνθρωποι συνόδευσαν τον Βέρντι στην τελευταία του κατοικία το 1901.
Μεγάλη έκπληξη στις ημερίδες της Ενώσεως είναι πάντα ο Θάνος Μαντζάνας. Η μουσική του παιδεία, η ιδιαίτερη παρουσία του, η σύζευξη του κλασικού με το μοντέρνο, ο Σαίξπηρ, ο Μέντελσον και οι Stranglers, για παράδειγμα, γεφυρώνουν το χάσμα του χρόνου και ο καθένας με τον τρόπο του μας δίνει το δικό του Midnight Summer Dream, ενημερώνοντάς μας συγχρόνως για τα σονέτα ή άλλα έργα του Σαίξπηρ που χρησιμοποίησαν σύγχρονοι, μοντέρνοι και ξέφρενοι δημιουργοί. Περισσότερο από κάθε άλλον, ο Σαίξπηρ εμπνέει τους νέους για τη φρεσκάδα της γλώσσας του, την απλότητα και τη ζωντάνια της.
Τι να πει κανείς για τον Κωνσταντίνο Μπούρα, τον αδαμάντινο και χαλκέντερο, που διέτρεξε όλον τον Σαίξπηρ για να εντοπίσει το μεταφυσικό στοιχείο και να μας προειδοποιήσει: «Ας είμαστε ταπεινοί και συνετοί σε κάθε απόπειρα ερμηνείας… Τα αρχέτυπα δεν δέχονται μία και μοναδική ανάλυση».
Ζητώ συγγνώμην από όλους τους άλλους, που δεν χωράει αυτή η παρουσίαση. Ωστόσο, κάθε κείμενο έχει τη δική του ξεχωριστή μαγεία, χωρίς υπερβολές. Το βιβλίο διατίθεται από την ΕΕΘΜΚ (για να το αποκτήσετε, επικοινωνήστε στο greek[email protected]).
Ημερίδες 2018-2022
Ένωσις Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (ΕΕΘΜΚ)
επιμέλεια: Γεώργιος Κύρκος-Τάγιας
ISBN 978-618-86754-0-7
Αθήνα 2023
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- O 6χρονος Λίνος χρειάζεται την βοήθεια όλων μας: Έχει κάνει 36 χειρουργεία – «Είναι ένα παιδάκι που μάχεται πολύ δυνατά» λέει η μητέρα του
- Η απίστευτη ιστορία του εντυπωσιακού άνδρα που εξαφανίστηκε μέρα μεσημέρι…
- Νίκος Ξένιος: «Αλλοτεκοίτη»
- Fame Story – Αντέδρασε ο Αντώνης Ρέμος στη «φούστα» της Κατσαΐτη: «Σε καμία περίπτωση και γω δεν θα την έβαζα»
- Η Γη της Ελιάς: Ο χωρισμός είναι αναπόφευκτος για τ….
- Έξι πράγματα που δεν γνωρίζετε «Last Christmas». Η μάχη για την πρωτιά που άργησε 36 χρόνια και το ρεκόρ διασκευών
- Disney+ Δεκέμβριος 2023: Νέες κυκλοφορίες σε σειρές και ταινίες
- Γκάφα ΑΑΔΕ με τα τέλη κυκλοφορίας. Έστειλε στοιχεία άλλων χρηστών σε πάνω από 89.000 οφειλέτες
- Ευγενία Σαμαρά: Δίνει την δική της απάντηση στην… Άλκηστη Πρωτοψάλτη για τον «Άδωνι»
- Sleek bun! Η Σταματίνα Τσιμτσιλή έκανε το χτένισμα της μπαλαρίνας που επιλέγουν τα it girls
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Diastixo
- Νίκος Ξένιος: «Αλλοτεκοίτη»
- «Γιώργος Γραμματικάκης: Ένας πολίτης του Σύμπαντος Κόσμου» της Παρασκευής Κοψιδά-Βρεττού
- Επεισοδιακή η τελετή απονομής του λογοτεχνικού βραβείου Scotiabank Giller
- Ένωσις Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών: «Ημερίδες 2018-2022»
- «Ευσταθία: “Ιζαμπέλ Ρεμπώ, ο δικός μου Αρθούρος” στο θέατρο Άνεσις» της Κατερίνας Θεοδωράτου
- «Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή Πάλι καλά» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου στο Coronet
- «Yossefa Even-Shoshan – Dalia Shimko: “Κρυμμένες” σε σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη» της Ανθούλας Δανιήλ
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ | Κερδίστε 10 βιβλία των Άκσι, Σαρόταρ, Φλίσαρ και Χόχγκατερερ
- Από την Κέρκυρα στην Αίγυπτο με μια βαλίτσα όνειρα
- Πολυτεχνείο 1973: Το αίμα το αδικαίωτο ποτέ δεν ησυχάζει
- Τελευταία Νέα Diastixo
- Ένωσις Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών: «Ημερίδες 2018-2022»
- Αγλαΐα Μπλιούμη
- «Συνομιλίες με τον Κάφκα» του Gustav Janouch
- Προσπάθεια να γίνει κέντρο πολιτισμού το σπίτι όπου γεννήθηκαν οι αδελφές Μπροντέ
- Ο Αλέξης Γούδας επιστρέφει με την «Τσιγγανογραφία»
- Πριν κρυώσει ο καφές
- Ιερώνυμος Λύκαρης – Παναγιώτης Τσαούσης: «Πάσα θανάτου»
- Δέσποινα Καϊτατζή-Χουλιούμη: «Με λένε Εύα»
- «Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή Πάλι καλά» του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου στο Coronet
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο γιος του Τζον λε Καρέ γράφει την επόμενη περιπέτεια του Τζορτζ Σμάιλι
- L. Padura, E. D'Anna, Γ. Γραμματικάκης, Σ. Μιχαλόπουλος, Κ. Αδαλόγλου, Ν. Ξένιος, Β. Ζορμπά-Ραμμοπούλου, Λ. Βαρότση
- Timothy Snyder: «Η δική μας ασθένεια»
- Φώτης Απέργης
- «Η Μητέρα του σταθμού» της Κωστούλας Τωμαδάκη στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
- Το βιβλίο «Όλο το φως που δεν μπορούμε να δούμε» του Άντονι Ντορ έγινε σειρά στο Netflix
- Νίκος Ξένιος: «Αλλοτεκοίτη»