Το Πάσχα τότε και τώρα

Είκοσι χρόνια μετά την αποκατάσταση της ελεύθερης άσκησης του θρησκευτικού δικαιώματος στην Αλβανία, ακόμη δεν έχει εξασφαλιστεί πλήρως η ομαλή πρακτική λειτουργία της εκκλησίας, γεγονός που αποτυπώνεται με τον πλέον καταφανή τρόπο στις λειτουργίες της Μεγάλης Εβδομάδας, που οι λιγοστοί ιερείς δίνουν έναν πραγματικό "αγώνα δρόμου" για να καλύψουν, ικανοποιώντας όλους τους πιστούς.

Στη σημερινή αλβανική πραγματικότητα, κάθε ενορία έχει εξασφαλίσει και πάλι το ναό της, παρά τις ελλείψεις. Υπάρχει, ωστόσο, ένα σοβαρό πρόβλημα: δεν υπάρχουν ιερείς. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε 181 ενορίες
στη Μητρόπολη Αργυροκάστρου, λειτουργούν μόλις 25 ιερείς.

"Ο καθένας μας αναλαμβάνει τις τελετές 5-10 ενοριών", μας λέει ο πατήρ Νικόδημος, εξηγώντας πως ο αριθμός των ιερέων που ερχόταν από Ελλάδα, από χρονιά σε χρονιά μειώνεται.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του αρχιμανδρίτη Νικηφόρου. Κάθε χρόνο ερχόταν από το Άγιο Όρος για να κάνει την Ανάσταση στη Δρόβιανη, χωριό του γέροντά του και του γνωστού υμνογράφου Μικραγιαννανίτη. Φέτος, είναι πολύ δύσκολο να επαναλάβει την πρακτική των προηγούμενων ετών, αφού ανέλαβε Μητροπολίτης Κεντρώας και Πάσης Αφρικής.

Ο πατήρ Νικόδημος και ο πατήρ Ευθύμιος, στη Δρόπολη και το Βούρκο αντίστοιχα, αναφέρουν ότι για να ανταπεξέλθουν χρειάζεται, την εβδομάδα αυτή να είναι συνεχώς σε κίνηση, με πολύ λίγη ξεκούραση. Το ευχέλαιο γίνεται από ενορία σε ενορία συνεχώς τις τρεις πρώτες ημέρες. "Όλη τη Μεγάλη Πέμπτη, μέχρι το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής, διαβάζουμε με τον ίδιο ρυθμό τα 12 Ευαγγέλια. Η περιφορά του Επιταφίου θα αρχίσει τη Μεγάλη Παρασκευή και θα τελειώσει το Μεγάλο Σάββατο. Αμέσως μετά, θ' αρχίσουν οι τελετής της Ανάστασης. Αρχίζουν νωρίς το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, από χωριό σε χωριό, για να τελειώσουν την Κυριακή του Πάσχα. Αναστάσιμη λειτουργία, ο κάθε ιερέας θα κάνει μόνο στην ενορία, όπου θα βρεθεί στις 12 τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου", εξηγούν οι ιερείς.

Στην Αλβανία, δεν συνηθίζεται να έρχεται το ιερό φως από τα Ιεροσόλυμα. Βγαίνει από την Αγία Τράπεζα του κάθε ναού, όταν γίνεται η αναστάσιμη τελετή και οι πιστοί, στην πλειοψηφία τους, παίρνουν το φως, επιστρέφουν στο σπίτι τους και κάνουν από ένα σταυρό στην κεντρική είσοδο. Μαζί με το σταυρό της πίστης, αφήνουν και αποτύπωμα της "ταυτότητάς" τους, δηλαδή ότι πρόκειται για σπίτι χριστιανού ορθόδοξου.

Τελευταία, παρατηρείται το φαινόμενο, στο έθιμο αυτό να συμμετέχουν και πολλοί αλλόθρησκοι, οι οποίοι φαίνεται πως προτιμούν, αυτές τις μέρες, να είναι στην εκκλησία.

Τα οικογενειακά πασχαλινά τραπέζια και τα κοινά πανηγύρια έχουν την πραγματική χάρη της Ανάστασης. Η σούβλα αντικαθιστά την παραδοσιακή γάστρα και η φύση προσφέρει απλόχερα το κάλλος της σε όσους θέλουν να τη "γευτούν".

Το Πάσχα είναι μια καθαρά οικογενειακή γιορτή κι αυτό είναι έκδηλο σε κάθε σπίτι, όπου ολόκληρες οικογένειες, που ζουν κι εργάζονται σε γειτονικές χώρες, όπως η Ελλάδα,
Keywords
Τυχαία Θέματα