Πέθανε ο ζωγράφος και Ακαδημαϊκός Παναγιώτης Τέτσης

Ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους που διαμόρφωσαν την ελληνική μεταπολεμική ζωγραφική, ο Ακαδημαϊκός και ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης έφυγε τα ξημερώματα σε ηλικία 91 ετών.

Ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός.
Η κηδεία του θα γίνει τη Δευτέρα στις 14.30 από τον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου στο Κολωνάκι. Στη νεκρώσιμη ακολουθία θα παραστεί ο Μητροπολίτης Ύδρας – Σπετσών – Αιγίνης – Ερμιονίδος και Τροιζηνίας Εφραίμ.

Η ταφή θα γίνει στην Ύδρα, την Τρίτη στις 12 το μεσημέρι. Η οικογένεια επιθυμεί αντί στεφάνων να διατεθούν τα χρήματα για το Κουλούρειο Νοσοκομείο «Παναγία Φανερωμένη» της Ύδρας.

Με πλούσιο πνευματικό, καλλιτεχνικό και διδακτικό έργο, ύμνησε το ελληνικό φως και χρώμα. Είχε κληροδοτήσει 210 έργα του στην Εθνική Πινακοθήκη ενώ – με επιστολή του – ζήτησε να διαθέσουν το 20% αυτών προκειμένου να αγοράσουν έργα τέχνης άλλων καλλιτεχνών που λείπουν από τις συλλογές της. Προς τιμήν του, στη νέα Εθνική Πινακοθήκη θα φιλοξενείται η μνημειακή «Λαϊκή αγορά» του, στην κεντρική αίθουσα που φέρει το όνομά του.

Γεννήθηκε στην Ύδρα το 1925 και το 1940 πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής ενώ την ίδια χρονιά μαθήτευσε κοντά στον Πικιώνη και τον Χατζηκυριάκο – Γκίκα. Το 1943 σπούδασε στο προπαρασκευαστικό τμήμα της «Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών» στην Αθήνα, κοντά στους Δ. Μπισκίνη και Π. Μαθιόπουλο. Ακολουθεί εισαγωγή του στα εργαστήρια της Σχολής, κοντά στον Κ. Παρθένη, απ” όπου αποφοίτησε το 1949. Μέλος της ομάδας Αρμός Α και αργότερα της ομάδας Αρμός Β, το 1951 διορίστηκε επιμελητής στην έδρα του ελεύθερου σχεδίου με Καθηγητή τον Χατζηκυριάκο – Γκίκα στην Ανώτατη Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. Από το 1953 έως το 1956, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, με υποτροφία του ΙΚΥ. Εκεί, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού διδάσκεται την τέχνη της χαλκογραφίας.

Από το 1958 έως το 1976 δίδαξε στο Ελεύθερο Σπουδαστήριο Καλών Τεχνών (γνωστό αργότερα ως «Σχολή Βακαλό»), ενώ παράλληλα – έως το 1962 – δίδαξε ελεύθερο σχέδιο στη «Σχολή Σχεδιαστών του Αθηναϊκού Τεχνολογικού Ομίλου». Το 1958 το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης τον εξέλεξε μεταξύ Ελλήνων υποψηφίων, για το διεθνές βραβείο του Μουσείου Γκουνγκενχάιμ, όπου και εκτίθεται το έργο του. Συμμετείχε στην Μπιενάλε του Σαο Πάολο (1957) και στην Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας (1959). Ακολούθησε (1962) το Βραβείο Κριτικών για το έργο «Το Ναυπηγείο», ενώ το 1970 ορίστηκε εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Μπιενάλε Βενετίας. Λόγω των ειδικών πολιτικών συνθηκών αρνείται τη συμμετοχή. Το 1976 εκλέχτηκε Καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Γ΄ Εργαστήριο Ζωγραφικής, όπου δίδαξε έως το 1991. Το 1989 η σύγκλητος τον εκλέγει πρύτανη του Ιδρύματος και το 1993 εκλέγεται Ακαδημαϊκός. Είχε παρουσιάσει έργα του σε 90 ατομικές και σε πάρα πολλές θεματικές – ομαδικές εκθέσεις.

Δήλωση του Υπουργού Πολιτισμού

«Μου είναι δύσκολο να μιλήσω σε παρελθοντικό χρόνο για τον Παναγιώτη Τέτση. Ειδικά, όταν μόλις πριν λίγες μέρες συμμετείχαμε όλοι στην τιμητική βράβευσή του με το εικαστικό βραβείο «Γιάννης Μόραλης» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ο Παναγιώτης Τέτσης πάντα θα είναι για όλους μας αυτή η μικρή μα τόσο μεγάλη Ελλάδα την οποία «φιλτράριζε μέσα από την καρδιά του» για να την αποτυπώσει στον καμβά του. «Άρμεγε με τα μάτια του το φως της οικουμένης» και το μετουσίωνε άλλοτε σε μια γοητευτικά απρόβλεπτη Αιγαιοπελαγίτικη θάλασσα, άλλοτε στα αγαπημένα του Υδραίικα άνυδρα βράχια κάτω από το εκτυφλωτικά γυμνό ελλαδικό φως και άλλοτε στα σχεδόν ψυχογραφικά σινικής μελάνης τοπία του.
Τα μεγάλα και σπουδαία έργα τέχνης υπάρχουν πέρα και μετά τους δημιουργούς τους καθιστώντας τη μνήμη τους άσβεστη και εσαεί παρούσα. Εκφράζω τα θερμά συλλυπητήριά μου για την απώλεια του Παναγιώτη Τέτση και μεταφέρω στους οικείους του τις ευχαριστίες όλων μας για την προσφορά του στην πολιτιστική και πνευματική ζωή του τόπου μας» δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδης Μπαλτάς.

Κυριάκος Μητσοτάκης

«Το πάθος του Παναγιώτη Τέτση για τη ζωγραφική του βλέμματος, το τοπίο και τη φύση, το φως και το χρώμα της πατρίδας μας, αλλά ιδιαίτερα της αγαπημένης του Ύδρας, συνέτειναν ώστε να καταξιωθεί ως μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στην Ιστορία της Σύγχρονης Νεοελληνικής Ζωγραφικής», αναφέρει σε συλλυπητήριο μήνυμά του ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Η αφοσίωση του μεγάλου δασκάλου και Ακαδημαϊκού στον Ελληνικό Πολιτισμό και τις αξίες του είναι εμφανής σ´ όλη του την προσωπική και καλλιτεχνική διαδρομή και κυρίως από το κληροδότημα 210 έργων του στην Εθνική Πινακοθήκη και το επίσημο αίτημά του να διατεθούν 20% αυτών, προκειμένου να αγοραστούν έργα τέχνης άλλων καλλιτεχνών που λείπουν από τις συλλογές της» σημειώνει.

Αντώνης Σαμαράς

«Ο Παναγιώτης Τέτσης άφησε πίσω του ένα τεράστιο έργο που αποθεώνει με φως και χρώματα την Ελλάδα. Με το ήθος, την αγάπη του για την πατρίδα του και την απαράμιλλη Τέχνη του, θα συνεχίσει να διδάσκει τις επόμενες γενιές», δήλωσε ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς για τον θάνατο του ζωγράφου και Ακαδημαϊκού.

Σταύρος Θεοδωράκης

«Ο Παναγιώτης Τέτσης μας έμαθε να μη φοβόμαστε όπως αυτός δε φοβήθηκε τον ανταγωνισμό των χρωμάτων με το δυνατό φως του ελληνικού ήλιου. Ευτύχησε να τον προσέξει ο Πικιώνης, να τον στηρίξουν ο Νικος Χατζηκυριάκος- Γκίκας και ο Ανδρέας Εμπειρίκος και να μαθητεύσει υπό τον K. Παρθένη. Ο «ζωγράφος με τα πινέλα και τα χρώματα» μας έκανε καλύτερους κι αυτό του το χρωστάμε. Μας άφησε σπουδαία κληρονομιά. Τον ευγνωμονούμε», δήλωσε ο επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης.

ΣΥΡΙΖΑ

«Εκφράζουμε τη βαθιά μας θλίψη για το θάνατο του ζωγράφου, Ακαδημαϊκού δάσκαλου και χαράκτη, Παναγιώτη Τέτση, που έφυγε από τη ζωή στα 91 του χρόνια. Η ιδιαίτερη σχέση του με τα χρώματα και το φως, η οποία έδωσε πρωτοπόρα πνοή στο έργο του, καθιστούν τον Παναγιώτη Τέτση έναν από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς της ελληνικής ζωγραφικής. Η απαράμιλλη τέχνη του αποτελεί ανεκτίμητη κληρονομιά για τη χώρα» αναφέρει σε ανακοίνωση του το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ.

Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα

«Αλήθεια ποιος μπορεί να φανταστεί την ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής, χωρίς την παρουσία του Τέτση; Η συνολική εικόνα της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής θα έχανε ακαριαία τους υψηλότατους τόνους της και, κυρίως, αυτόν τον μεταδοτικό παλμό, αυτόν τον ακαταμάχητο οίστρο, το ιαματικό αίσθημα ζωτικής ευφορίας και ψυχικής υγείας που αποπνέουν τα έργα του Υδραίου δημιουργού», είχε αναφέρει πριν λίγες ημέρες η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και στενή του φίλη, Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, στην εκδήλωση απονομής του νεοσύστατου βραβείου εικαστικών τεχνών «Γιάννης Μόραλης», από το υπουργείο Πολιτισμού, στην οποία η ήδη επιβαρημένη υγεία του δεν του είχε επιτρέψει να παραστεί.

Keywords
πεθανε, ζωγραφος, το φως, κηδεία, εφραιμ, φως, νέα, αθηνα, εμπ, ικυ, σαο, ελλαδα, συμμετοχή, μνήμη, προσφορες, αφοσίωση, σαμαρας, πικιώνης, θλίψη, συριζα, Αντωνης Σαμαρας, Γόνδολες της Βενετίας, σταυρος δημας, Καλή Χρονιά, θεμα εκθεσης 2012, σχεδιο αθηνα, εθνικη πινακοθηκη, μνήμη, θλίψη, εδρα, εθνικη, εμπ, ζωγραφικη, θαλασσα, ικυ, υγεια, υδρα, υπουργειο πολιτισμου, φως, χρωματα, αγαπη, ανωτατη σχολη καλων τεχνων, απωλεια, αφοσίωση, γινει, δευτερα, διαστημα, ευαγγελισμος, αιθουσα, εκθεσεις, εργα, εσαει, ετων, εφυγε, τεχνη, ζωη, ζωγραφου, κηδεία, ιδια, ηλικια, θεοδωρακης, εικονα, ματια, μεγαρο μουσικης, μητσοτακης, ξημερωματα, παντα, οικογενεια, ονομα, παθος, παρισι, πικιώνης, πλακα, πνοη, σαο παολο, σαο, συμμετοχή, συλλυπητήρια, σχεδιο, σχολη καλων τεχνων, τμημα, τοπια, το φως, τριτη, φυση, χρωμα, γκικας, γκικα, ιδιαιτερα, ιδιαιτερη σχεση, υπουργειο, καρδια, νοσοκομειο, υγειας
Τυχαία Θέματα