Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: Ευρυπίδης Βινύλιο – Μία δημόσια εγκατάσταση τέχνης από τον εικαστικό Jim Cogswell
Πρόκειται για μία αρχιτεκτονικής κλίμακας αυτοκόλλητη ταινία βινυλίου, τοποθετημένη περιμετρικά στις γυάλινες κουπαστές που υπάρχουν στα τρία επίπεδα του Ιδρύματος και βλέπουν στον κεντρικό του χώρο.
Μία τριλογία αφηγήσεων βινυλίου πάνω σε γυαλί βασισμένη στην κινηματογραφική μεταφορά του Μιχάλη Κακογιάννη τριών τραγωδιών του Ευριπίδη: Ηλέκτρα (1962), Οι Τρωάδες (1971), Ιφιγένεια (1977).
“Για μένα το ανεξήγητο είναι πάντα ότι πιο συναρπαστικό. Εμπνέομαι
Ο κόσμος δεν είναι ποτέ ακριβώς αυτό που νομίζουμε, ωστόσο με κάποιο τρόπο τα καταφέρνουμε. Κοιτάζουμε επίπεδες, ακίνητες εικόνες και κατασκευάζουμε χώρους, κίνηση, αφηγήσεις. Πώς συμβαίνει αυτό;
Κατανοώ την αλληλουχία και το μοτίβο ως τις δομές που καταστούν δυνατό το νόημα. Είμαι περίεργος για το από πού προέρχεται η αίσθηση του νοήματος μας και ανησυχώ για το τι αγνοούμε στην απελπιστική μας ανάγκη να κατανοήσουμε αντικείμενα, εμπειρίες, ακόμα και την ίδια την νόηση” λέει ο Jim Cogswell.
Η παράδοση του Μιχάλη ΚακογιάννηΟ διακεκριμένος σκηνοθέτης του κινηματογράφου, του θεάτρου και της όπερας, Μιχάλης Κακογιάννης είναι γνωστός στις Ηνωμένες Πολιτείες κυρίως για τη Στέλλα (1955), την Ηλέκτρα (1962), τον Ζορμπά (1964) τις Τρωάδες (1971) και την Ιφιγένεια (1977).
Η εγκατάσταση του Jim Cogswell βασίζεται θεματικά στην κινηματογραφική μεταφορά τριών έργων του Ευριπίδη από τον Μιχάλη Κακογιάννη, που πραγματεύονται τον Τρωικό πόλεμο και τα επακόλουθα του – Ηλέκτρα, Οι Τρωάδες και Ιφιγένεια.
Στις Τρωάδες εστιάζει στην υποδούλωση των γυναικών της Τροίας μετά την καταστροφή της πόλης. Στην Ηλέκτρα, ο φόνος του νικηφόρου Αγαμέμνονα μετά την επιστροφή του από την Τροία εξαπολύει μια αλυσιδωτή αντίδραση βίαιης εκδίκησης. Η Ιφιγένεια εξερευνά το prequel του πολέμου, τη θυσία της κόρης του από τον Αγαμέμνονα για να επισπεύσει την πλεύση του αιμοδιψούς στρατού του.
Μέσα από αυτήν την τριλογία ο Μιχάλης Κακογιάννης αντιμετώπισε την αναταραχή στην Ελλάδα που προέκυψε από τον άγριο αγώνα για την εξουσία στις δεκαετίες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
O Jim Cogswell ακολουθεί τις διασκευές του Μιχάλη Κακογιάννη και πάνω σε μία μακρά παράδοση αναπαραστάσεων των κειμένων αυτών, αναπτύσσεται για να εξετάσει την ανθρώπινη οδύνη που προκαλείται από τον πόλεμο και την αλαζονική κατάχρηση εξουσίας, την ευαλωτότητα της μετανάστευσης και τη δυστυχία της εξορίας, διλήμματα που είναι ανάλογα στις ΗΠΑ, στην Ευρώπη και στην Ελλάδα που είναι στην πρώτη γραμμή της μετανάστευσης από τις βίαιες συγκρούσεις στη Συρία και το Ιράκ.
Ο βραβευμένος εικαστικός και καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν Jim Cogswell στις δημόσιες εγκαταστάσεις του χρησιμοποιεί ψηφιακά σχεδιασμένο φιλμ βινυλίου για να μπορούν να διακοσμούν το αρχιτεκτονικό γυαλί με περίτεχνα μωσαϊκά που μιλούν άμεσα με το αρχιτεκτονικό και κοινωνικό τους πλαίσιο.
Για να κατασκευάσει τις εικόνες για το Vinyl Euripides, έχει υβριδοποιήσει θραύσματα αντικειμένων και εικόνων τόσο από τον σύγχρονο όσο και τον αρχαίο κόσμο, πολλά από τα οποία βρίσκονται σε αρχαιολογικά μουσεία στην Αθήνα, επαναχρησιμοποιώντας ιστορικά αντικείμενα και αρχαίες αφηγήσεις για την αντιμετώπιση των σημερινών διλημμάτων.
Η εγκατάσταση Vinyl Euripides θα τοποθετηθεί σε περισσότερα από εξήντα πάνελ γυάλινων κιγκλιδωμάτων στους τρεις ορόφους, στην καρδιά του κτιρίου. Η σειρά από πάνελ σε κάθε όροφο θα είναι αφιερωμένη σε μία ταινία από την τριλογία. Η χρήση των πάνελ υπονοεί κινηματογραφικά καρέ και επισημαίνει την κινηματογραφική πηγή της αφήγησης.
Η εγκατάσταση θα είναι ορατή από το φουαγιέ από κάτω ως μία πολυεπίπεδη οριζόντια ζωφόρος που θυμίζει τα σκαλιστά ανάγλυφα που κοσμούν ψηλά τον εσωτερικό θάλαμο ενός ελληνικού ναού.
Οι εικόνες στα μεγάλα παράθυρα του ισογείου του Ιδρύματος εισάγουν τον Μιχάλη Κακογιάννη και τον Ευριπίδη ως κυρίαρχες δυνάμεις στην αφήγηση και συνδέουν τον κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου που αποτελούν το επίκεντρο της αποστολής του Ιδρύματος.
Στο λόμπι του ισογείου, κοντά σε αυτό το παράθυρο, μία vintage κινηματογραφική κάμερα είναι εγκατεστημένη στο τρίποδο του σαν προσωποποίηση του απόντα σκηνοθέτη. Χρησιμοποιώντας αρχαιολογικά θραύσματα, η κάμερα αυτή αναδημιουργείται μέσα από την αφήγηση του βινυλίου, υποδηλώνοντας την παρουσία του Κακογιάννη ως χαρακτήρα στις δικές του κινηματογραφικές διασκευές των αρχαίων αυτών δραμάτων.
Η συγκεκριμένη τριλογία ταινιών και οι τραγωδίες στις οποίες βασίζονται είναι χαρακτηριστικά ελληνικές ιστορίες και η αφήγηση βινυλίου του Jim Cogswell έχει το χαρακτηριστικό εικαστικό λεξιλόγιο εικόνων από ελληνικά αγγεία. Αυτά που μας λένε για την ανθρώπινη κατάσταση, όμως, είναι κοινά διαχρονικά και γεωγραφικά.
Τα κομμάτια άλλων αιώνων και πολιτισμών που υφαίνουν τον δρόμο τους μέσα από αυτές τις ιστορίες είναι υπενθυμίσεις της θλίψης και της ανοησίας που όλοι μοιραζόμαστε και που βιώνουμε ξανά αυτή τη στιγμή της ιστορίας.
http://www.jimcogswell.com
Το Vinyl Euripides πραγματοποιείται με χρηματοδότηση από το Stamps School of Art & Design, το Γραφείο Έρευνας του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν και το Πρόγραμμα Νεοελληνικών στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Κολλεγίου Φιλολογίας, Επιστήμης και Τεχνών του Πανεπιστημίου Μίσιγκαν.
Για την καλλιτεχνική του πρακτική ο Cogswell λέει:
Το έργο μου διερευνά την αλληλουχία και το μοτίβο ως εναύσματα γνωστικών διαδικασιών που μας επιτρέπουν, ως άνθρωποι, να αναδημιουργούμε συνεχώς την αντίληψη μας του κόσμου, στο άμεσο και στην ανάκληση. Επινόησα ένα ανθρωπόμορφο αλφάβητο ως γενετικό σύστημα για την εξερεύνηση του μοτίβου και της περιοδικότητας, της επιγραφής και του κατακερματισμού, θέτοντας κωδικοποιημένα σημάδια σε οπτικές αφηγήσεις που βασίζονται στη γλώσσα.(…)
Jim Cogswell
Βιογραφικό
ΜΕΓΑΣ ΧΟΡΗΓΟΣ MCF
Εθνική Τράπεζα
ΧΟΡΗΓΟΣ MCF
ΔΕΠΑ
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ MCF
PricewaterhouseCoopers
ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
AthensHeart
ΔΩΡΗΤΕΣ MCF
KARANTZAS AND PARTNERS LAW FIRM
GRUPPO GEMELLO
ΘΕΣΜΙΚΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ MCF
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Σπίτι της Κύπρου -Μορφωτικό Γραφείο Κυπριακής Πρεσβείας
Δήμος Αθηναίων
EFFE-Europe for Festivals, Festivals for Europe
LIKE- European Regions and Cities for Culture
ΘΕΣΜΙΚΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΙΜΚ
ΕΡΤ
ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, KOSMOS
COSMOTETV
FOX NETWORKS GROUP
NEWS 24/7
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΙΜΚ
ΤΑΝΕΑ Ιn.gr Αθήνα 9,84 , Tvxs, The TOC.gr, Oneman
Το Ποντίκι Monopoli.gr, Culturenow.gr Pepper 96,6 fm Athens Voice Radio 102.5, ΣτοΚόκκινο 105,5, overfm 104,9 infowoman, infokinds, infokinds cy
Clickatlife.gr Onlytheater.gr, ΘΕΑΘΗΝΑΙ, noisy art& music social network, The GreekPlayProject, ForFree.gr, tetragwno.gr, mikrofwno.gr, topconsept,
In2life.gr Artandpress.gr Artplay.gr Theatromania.gr Webmusic.gr
Ng radio, Amagi.gr Boemradio.com, Κroma Magazine Theatermag.gr, Sinweb radio tocradio.gr citytag_the Athens guide, street radio, CityKidsGuide.com , travel4kids,kidsproject
Οι θεατές, συμπεριλαμβανομένων των ανηλίκων από δώδεκα (12) ετών και άνω, εισέρχονται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο:
[α] πιστοποιητικού εμβολιασμού, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 10 του υπ.αριθμ 1 σχετικού, ή
[β] πιστοποιητικού νόσησης που εκδίδεται τριάντα (30) ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο και η ισχύς του διαρκεί έως εκατόν ογδόντα (180) ημέρες μετά από αυτόν, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 10 του υπ.αριθμ. 1 σχετικού συνδυαστικά προς:
[γ] αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο ή άλλο αποδεικτικό ταυτότητας προκειμένου να διενεργείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας προς τα ανωτέρω υπό [α] και [β].
Τα ανωτέρω πιστοποιητικά, υπό [α] και [β], επιδεικνύονται είτε σε έγχαρτη μορφή (εκτυπωμένα), είτε ηλεκτρονικά μέσω της κινητής συσκευής του θεατή, τα οποία ο ιδιοκτήτης ή νόμιμος εκπρόσωπος της επιχείρησης (ή εξουσιοδοτημένο πρόσωπο) σαρώνει ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής εφαρμογής του άρθρου 33 του ν. 4816/2021 (Α ́ 118) Covid Free GR.
Εναλλακτικά, αλλοδαπός που προέρχεται από τρίτη χώρα (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης), τα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου ελέγχουν τα ανωτέρω πιστοποιητικά σε έγχαρτη μορφή.
Οι ανήλικοι θεατές ηλικίας από τεσσάρων (4) έως και έντεκα (11) ετών, προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου self-test τελευταίου 24ώρου, στην οποία προβαίνει είτε οιοσδήποτε γονέας, ακόμα και μη έχων την επιμέλεια, είτε κηδεμόνας, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 10 του υπ. αριθμ. 1 σχετικού. Δεν απαιτείται φυσική παρουσία του γονέα ή κηδεμόνα.
Οι ανήλικοι θεατές έως και δεκαεπτά (17) ετών δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test), σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 9 του σχετ.1.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ρούλα Πισπιρίγκου – Σφακιανάκης: «Η τύπισσα θα πάρει πολλούς μαζί της – Έχει βρεθεί η διαδρομή του φαρμάκου»
- Πάτρα: Συγκλονιστικό σκίτσο κολλήθηκε έξω από το σπίτι της Ρούλας Πισπιρίγκου
- Νοσοκομείο Παπανικολάου: «Η έκρηξη εξαέρωσε τον ασθενή που βρέθηκε νεκρός»
- Η πρώτη «Πισπιρίγκου» είχε εμφανιστεί στη σειρά «Ντόλτσε Βίτα» πριν 27 χρόνια
- Πάτρα: «Γυναίκα-σατανά» έλεγαν οι γείτονες την Πισπιρίγκου, λέει ο Χρήστος Ρουγκάλας στο protothema.gr
- «Καρφιά» Μάνου Δασκαλάκη για τη Ρούλα Πισπιρίγκου: «Τα στοιχεία εις βάρος της είναι αδιάσειστα»
- Λιποθύμησε αστυνομικός μπροστά από το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη
- «Ο Μάνος πήγε για πασαρέλα στην Ευελπίδων»; Το Twitter δίκασε τον Δασκαλάκη
- Η πρώτη αντίδραση της Πισπιρίγκου στο «άδειασμα» Δασκαλάκη: «Με παρατάει, μέχρι χθες έλεγε άλλα»
- H αποκάλυψη Ουκρανής δημοσιογράφου: Ποια ήταν η «γυναίκα με τα κόκκινα νύχια»- θύμα της σφαγής στη Μπούκα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις TheCaller
- Ρούλα Πισπιρίγκου – Σφακιανάκης: «Η τύπισσα θα πάρει πολλούς μαζί της – Έχει βρεθεί η διαδρομή του φαρμάκου»
- Γενέθλια της Τζωρτζίνας: Κατέρρευσαν όλοι με το ανατριχιαστικό βίντεο – «Είναι σαν να παρακολουθούμε μια ταινία» (vid)
- 24ωρη Απεργία ΓΣΕΕ: «Παρέλυσε» το κέντρο της Αθήνας – Χιλιάδες στις πορείες της ΓΣΕΕ (ΕΙΚΟΝΕΣ)
- Πατέρας για δεύτερη φορά θα γίνει ο Άκης Πετρετζίκης: «Ο μικρός Αχιλλέας σε λίγους μήνες θα έχει παρεούλα» (ΕΙΚΟΝΑ)
- Ρούλα Πισπιρίγκου: Έμεινε με το στόμα ανοιχτό η Κατερίνα Καινούργιου με το σκίτσο έξω από το σπίτι (vid)
- Λατινοπούλου υπέρ Σεφερλή: «Ανθυποπερσόνες όπως η Ακρίτα καταστρέφουν ζωές επειδή δεν τολμούν να δουν τα τεράστια προβλήματα της δικής τους ζωής» (vid)
- Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: Ευρυπίδης Βινύλιο – Μία δημόσια εγκατάσταση τέχνης από τον εικαστικό Jim Cogswell
- Μάνος Δασκαλάκης: Είμαι σοκαρισμένος – Υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία για την Ρούλα Πισπιρίγκου
- Μάριος Τσάκας: Ο CEO της ΔΕΔΑ θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη συνεδρίαση της GEODE στις Βρυξέλλες
- Διονύσης Καψάλης: Η τέχνη είναι ο κατ’ εξοχήν χώρος ελευθερίας – Είναι ζωτική για τη δημοκρατία (VID)
- Τελευταία Νέα TheCaller
- Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: Ευρυπίδης Βινύλιο – Μία δημόσια εγκατάσταση τέχνης από τον εικαστικό Jim Cogswell
- 24ωρη Απεργία ΓΣΕΕ: «Παρέλυσε» το κέντρο της Αθήνας – Χιλιάδες στις πορείες της ΓΣΕΕ (ΕΙΚΟΝΕΣ)
- Η Bayer οδηγεί την Καινοτομία στις Βιοεπιστήμες
- Samsung Galaxy S20 FE: Ξανά στην αγορά με φθηνότερη τιμή
- Ρούλα Πισπιρίγκου – Σφακιανάκης: «Η τύπισσα θα πάρει πολλούς μαζί της – Έχει βρεθεί η διαδρομή του φαρμάκου»
- Διονύσης Καψάλης: Η τέχνη είναι ο κατ’ εξοχήν χώρος ελευθερίας – Είναι ζωτική για τη δημοκρατία (VID)
- Ρούλα Πισπιρίγκου: Έμεινε με το στόμα ανοιχτό η Κατερίνα Καινούργιου με το σκίτσο έξω από το σπίτι (vid)
- Μάνος Δασκαλάκης: Είμαι σοκαρισμένος – Υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία για την Ρούλα Πισπιρίγκου
- Γενέθλια της Τζωρτζίνας: Κατέρρευσαν όλοι με το ανατριχιαστικό βίντεο – «Είναι σαν να παρακολουθούμε μια ταινία» (vid)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Δρ.Αρμεύτης: Τι μπορεί να προκαλέσει η έκθεση στην σκόνη (ΒΙΝΤΕΟ)
- Λ. Φουρλάς προς Μπορέλ: Η Τουρκία υποσκάπτει τις κυρώσεις της ΕΕ προς τη Ρωσία
- H διπλή παράδοση της Τσέλσι και η εκδίκηση της Ρεάλ
- Επίθεση χάκερς κατά της ιστοσελίδας της Gazprom Neft
- Ραγίζει καρδιές ο Ευθύμης Γεωργόπουλος για τον αδικοχαμένο Πάνο Νάτση: «Περιμένω να με πάρει τηλέφωνο»
- Ρωσική πρεσβεία για τις απελάσεις των Ρώσων διπλωματών από την Ελλάδα: Θα υπάρξουν συνέπειες
- Άρης – ΠΑΣ Γιάννινα 0-0: Δείτε τις καλύτερες στιγμές του αγώνα
- Κρήτη | Λιγότεροι έλεγχοι τον Μάρτιο από την ΕΛ.ΑΣ για τα μέτρα του κορονοϊού – Πόσα πρόστιμα βεβαιώθηκαν
- Aντιβιοτικά: Πόσο απειλητικά μπορεί να γίνουν για τη μνήμη
- Αναφορές για δύο νεκρούς κοντά στο Ντονέτσκ, μετά από επίθεση σε κέντρο διανομής βοήθειας