Παραιτήθηκε ο Γιαν Φαμπρ – Έχασε η Βενετιά βελόνι…

12:07 2/4/2016 - Πηγή: BankWars

Την παραίτησή του από επικεφαλής του Φεστιβάλ Αθηνών υπέβαλε ο Βέλγος Γιαν Φαμπρ μετά το σάλο που δημιουργήθηκε από την απόφασή του αφιερώσει όλο το Φεστιβάλ Αθηνών σε βελγικές παραγωγές καθώς, όπως είπε, δεν είχε χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις!

Σύμφωνα με πληροφορίες ο Φαμπρ υπέβαλε την παραίτησή του όχι στον πολιτικό προϊστάμενό του Αριστείδη Μπαλτά αλλά στη συνεργάτιδά του και διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνα Κοσκινά.

Μετά

από μiα σωρεία ολέθριων λαθών και την αδυναμία του υπουργού Αριστείδη Μπαλτά να διαχειριστεί την κατάσταση, ο Γιαν Φαμπρ έπραξε τα αυτονόητα.

Μήπως πρέπει μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα να ακολουθήσει και η παραίτηση του ίδιου του υπουργού, του κατεξοχήν υπεύθυνου για την εξέλιξη της συγκεκριμένης ιστορίας;

ΧΘΕΣ…

Πεντακόσιοι καλλιτέχνες ζητούν την παραίτηση Μπαλτά και του Γιαν Φαμπρ – Αντίδραση και από τον ΣΥΡΙΖΑ

Την παραίτηση του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά ζητάει ομόφωνα η συνέλευση των καλλιτεχνών που συγκροτήθηκε το μεσημέρι στο θέατρο Σφενδόνη μετά τις αντιδράσεις που προέκυψαν από τη συνέντευξη Τύπου του Γιαν Φαμπρ. Μετά από μια πολύωρη συνάντηση πεντακόσιοι και πλέον καλλιτέχνες συμφώνησαν σε αυτά τα δυο κείμενα. Οι καλλιτέχνες συγκεντρώθηκαν προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τον αποκλεισμό των Ελλήνων καλλιτεχνών από το φεστιβάλ του 2016.

Την ίδια ώρα, το ΔΣ του Φεστιβάλ εξέδιδε ανακοίνωση, με την οποία σημειώνει ότι αναγνωρίζει την ανάγκη εμπλουτισμού του προγράμματος με ελληνικές εκδηλώσεις και σημειώνει ότι θα αναλάβει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες.

Οι επιστολές των καλλιτεχνών που ζητούν τις παραιτήσεις Μπαλτά και Φαμπρ

Κύριε Υπουργέ,

Συγκεντρωθήκαμε αυθόρμητα σήμερα 1η Απριλίου στο θέατρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ, όλοι οι δημιουργοί που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, εκπρόσωποι του θεάτρου, του χορού, του κινηματογράφου, της μουσικής, των εικαστικών και συζητήσαμε διεξοδικά τόσο τον διορισμό εκ μέρους σας του Φλαμανδού καλλιτέχνη Γιαν Φαμπρ ως διευθυντή, όσο και το πρόγραμμα του αναδομημένου διεθνούς πλέον (;) Φεστιβάλ Αθηνών που από κοινού εξαγγείλατε. Συμφωνήσαμε, με συντριπτική πλειοψηφία, ότι πρόκειται για μια σειρά απαράδεκτων και έκθετων, τόσο νομικά όσο και ηθικά ενεργειών, οι οποίες στρέφονται ευθέως εναντίον της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας και εναντίον των χειμαζόμενων εδώ και χρόνια ή και ανέργων Ελλήνων καλλιτεχνών. Όλα αυτά αποδεικνύουν πως δεν διαθέτετε ούτε συγκεκριμένη πολιτιστική πολιτική, ούτε όραμα για το παρόν και το μέλλον του σύγχρονου πολιτισμού μας.

Επειδή λοιπόν οι συγκεκριμένες αυτές υπουργικές αποφάσεις σας ελέγχονται ως παράνομες και κυρίως ως εχθρικές προς την ζωντανή δημιουργία και τον πολιτισμό του τόπου μας, επειδή με άλλα λόγια δεν μπορείτε πλέον να μας εκπροσωπείτε, ζητάμε την άμεση παραίτησή σας.

Υ.Γ.: Προς ενημέρωσή σας, έστω και πρωθύστερη, παραθέτουμε το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, το σχετικό με το θέατρο και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Κύριε Φαμπρ,

στο σύντομο πέρασμά σας από τη χώρα μας προλάβατε να διαπράξετε μια σειρά από σοβαρά ατοπήματα, τα οποία συνιστούν βαθύτατες προσβολές για όλους εμάς που υπογράφουμε αυτή την επιστολή αλλά και για άλλους πολλούς. Συγκεκριμένα:

1. Συμμετείχατε σε μια ‘αριστοκρατικού τύπου’ συνέντευξη με carte de visit (συνθήκη πρωτόγνωρη όχι μόνο για τα ήθη του Ελληνικού Φεστιβάλ), από την οποία επιλέξατε να απουσιάζουν οι έλληνες καλλιτέχνες, αγνοώντας ότι το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπως και κάθε άλλο φεστιβάλ, είναι, κατά κύριο λόγο, δημιούργημα των καλλιτεχνών που το τροφοδοτούν γενναιόδωρα επί χρόνια, με το ταλέντο, το πάθος τους και τις πρωτοποριακές ιδέες τους.

2. Παραδεχθήκατε ότι δεν έχετε την παραμικρή ιδέα για τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά, παρ’ όλα αυτά, θεωρείτε εαυτόν ικανό να αναλάβει (ως curator!) τον κορυφαίο πολιτιστικό θεσμό της χώρας, υποβιβάζοντας έτσι τους έλληνες δημιουργούς σε μια θολή, καλλιτεχνικά ανυπόληπτη μάζα, που θα ‘πρεπε να σας οφείλει και ευγνωμοσύνη.

3. Μας συστήσατε, με το καλημέρα, ένα ανοικονόμητο επιτελείο Βέλγων συνεργατών (οι οποίοι, σημειωτέον, μαζί με εσάς θα μισθοδοτούνται από το χρεοκοπημένο κράτος μας) αποδεικνύοντας έτσι, με τον πιο εύγλωττο τρόπο, ότι η άγνοιά σας περί τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό επιθυμείτε να παραμείνει άγνοια.

4. Προσπαθήσατε, με αξιομνημόνευτο θράσος είναι η αλήθεια, να μας εξαπατήσετε, ισχυριζόμενος ότι θα μετατρέψετε σε Διεθνές, ένα φεστιβάλ που είναι ήδη Διεθνές από τα γεννοφάσκια του, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ένα πρόγραμμα καθαρά βελγοκεντρικό, με εσάς βεβαίως να αποσπάτε την μερίδα του λέοντος.

5. Αποκλείσατε ουσιαστικά από το (δικό μας) Φεστιβάλ, όχι μόνο για φέτος αλλά και για τα επόμενα χρόνια, εμάς, τους έλληνες δημιουργούς, θεωρώντας μας ανάξιους να συμμετέχουμε στην ‘εγκατάσταση’ που εσείς ο ίδιος θα επιμελείσθε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ίσως μας ξαναδοθεί το βήμα, αφού πρώτα θα έχουμε ‘μυηθεί’ (με όρους κανονικότατης εκπαίδευσης) στο προσωπικό αισθητικό σας σύμπαν.

Για όλους αυτούς τους λόγους, για την οίηση και τον απροκάλυπτο καλλιτεχνικό ολοκληρωτισμό που επιδείξατε, έχετε καταστήσει τον εαυτό σας, κύριε Φάμπρ, persona non grata.

Και προς αποφυγή παρανοήσεων, με την παρούσα επιστολή δεν επιχειρούμε να διαπραγματευθούμε μαζί σας, όχι, δεν είμαστε συνδικαλιστές, δεν ζητάμε να μας παραχωρήσετε χρόνο και χώρο στην ‘εγκατάστασή’ σας, ούτε θα φτάναμε ποτέ στο ταπεινωτικό σημείο να διεκδικούμε από σας όσα μας ανήκουν. Με την παρούσα επιστολή σάς κάνουμε γνωστό, αφενός, ότι δεν σας αναγνωρίζουμε ως καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου και αφετέρου, ότι οφείλετε να επανορθώσετε τις προσβολές που διαπράξατε εις βάρος μας, κάνοντας το αυτονόητο: επιστρέφοντας την πράξη διορισμού σας (εσείς και οι συνεργάτες σας) στον υπουργό που σας την παρέδωσε.

Το σώμα των παρευρισκομένων
Θέατρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ
01/04/2016

Η ανακοίνωση-κόλαφος του τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ

“Οι αντιδράσεις που προκάλεσε στον κόσμο του θεάτρου και σε όσους μετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στο καλλιτεχνικό πεδίο, το θεωρητικό πλαίσιο της τετραετούς θητείας του Γιαν Φαμπρ στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης, ήταν αναμενόμενες, παρ όλη την υπερβολή τους.

Δυστυχώς, αφού διανύσαμε τους προηγούμενες μήνες παγιδευμένοι σε μια προσωποκεντρική πόλωση (με πέτρα του σκανδάλου τον κ. Γ. Λούκο), βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια νέα προσωποκεντρική αντίληψη για το Φεστιβάλ. Δεν αμφισβητούμε την αξία και το διεθνές κύρος του Γιαν Φαμπρ, οφείλει ωστόσο, κάποια στιγμή, το Υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς, και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ.

Το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η περιγραφή του θεωρητικού πλαισίου, έτσι όπως εκφράστηκε από τη συνέντευξη Τύπου, υπήρξε μερική, πρόχειρη και οπωσδήποτε ανισοβαρής τόσο ως προς το πληροφοριακό μέρος, όσο και ως προς την κατηγοριοποίηση των στόχων.

Η άγνοια του ελληνικού καλλιτεχνικού πεδίου από τον νέο διευθυντή (ή επιμελητή, όπως προτιμά να αυτοπροσδιορίζεται) είναι αναμενόμενη και συγγνωστή. Ωστόσο αυτή δεν μπορεί να μετατρέπεται σε απαξίωση του εγχώριου δυναμικού και αποκλεισμού του από έναν σημαντικό δημόσιο θεσμό. Η τολμηρή σύνθεση, έστω κι αν γίνεται με όρους χρονικής πίεσης, έχει τις δυνατότητες να εντάξει ανεκβίαστα, δίκαια και χωρίς τα παραδοσιακά συμπλέγματα μειονεξίας, το ελληνικό έργο και τους Έλληνες δημιουργούς στον φυσικό τους χώρο ‒ το διεθνές καλλιτεχνικό πεδίο. Ο κύριος Φαμπρ οφείλει να καλύψει το κενό της ελλιπούς ενημέρωσής του και να συνεργαστεί τόσο με τους καταξιωμένους όσο και με τους νεότερους Έλληνες δημιουργούς.

Ελπίζουμε πως το υπουργείο Πολιτισμού και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής έχουν καταλάβει την αστοχία τους και ζητάμε να προχωρήσουν το ταχύτερο σε ενέργειες που θα εξασφαλίσουν ουσιαστική διεύρυνση και εμβάθυνση του προγράμματος, με αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών παραγωγών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, πράγμα που αποτελεί πάγια θέση μας και μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος. Οι ελληνικές συμμετοχές θα πρέπει να αναπτυχθούν στους χώρους που είναι οργανικά και διιστορικά συνδεδεμένοι με το Φεστιβάλ.

Ζητάμε επίσης εμφατικά να υπάρξει διαφανής και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των ήδη υπαρχουσών καλλιτεχνικών προτάσεων έτσι ώστε να καταγραφούν τόσο τα κριτήρια επιλογής, όσο και η αισθητική και θεωρησιακή δυναμική τους. Η διαφάνεια, η αξιοκρατική κρίση και η δημόσια λογοδοσία να αποτελέσουν γνώμονα για τη λειτουργία του Φεστιβάλ στο μέλλον, τόσο όσον αφορά τις καλλιτεχνικές επιλογές, όσο και την οικονομική και διοικητική λειτουργία του. Γι’ αυτό το τελευταίο θεωρούμε επίσης αναγκαίο τον άμεσο διορισμό οικονομικού-γενικού διευθυντή στο Ελληνικό Φεστιβάλ.

Ζητάμε ταυτόχρονα η διοίκηση να διασφαλίσει τους όρους εργασίας των καλλιτεχνών ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, με όποιο μανδύα.

Το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να μετονομασθεί σε Διεθνές για τον απλούστατο λόγο ότι ανέκαθεν πληρούσε αυτή τη διάσταση. Η διεθνοποίηση ενός τέτοιου θεσμού συμβαίνει μέσα από την ανάγνωση του ελληνικού καλλιτεχνικού έργου και τη γόνιμη και ισότιμη συνομιλία ελληνικών και διεθνών παραγωγών, ώστε το εγχώριο δυναμικό να εντάσσεται οργανικά στο διεθνές θεατρικό και καλλιτεχνικό πεδίο ανασυγκροτώντας το.”

ΕΠΙΜΕΝΕΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

Σε ανακοίνωσή του, με την οποία απαντά στην σκληρή κριτική που δέχθηκε από ΝΔ και Ποτάμι, ο κ. Μπαλτάς διαβλέπει μάλιστα και «πολιτική ταύτιση» Μητσοτάκη-Θεοδωράκη. Ο κ. Μπαλτάς υποστηρίζει ότι ο Γιαν Φαμπρ είναι «καλλιτεχνική προσωπικότητα διαμετρήματος», αγνοώντας πιθανόν ότι ο Βέλγος καλλιτέχνης είναι αμφιλεγόμενος σε όλη την Ευρώπη και έχει γιουχαϊστεί πολλές φορές στη χώρα του αλλά και στη Γαλλία.

Οσο για τις αιτιάσεις για τον «αφελληνισμό» Φεστιβάλ, ο Αριστείδης Μπαλτάς παραπέμπει στην ανακοίνωση που εξέδωσε το ΔΣ του «Ελληνικού Φεστιβάλ Α.Ε, όπου «στριμώχτηκαν» και ελληνικά δρώμενα, μετά τις αντιδράσεις.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ Αριστείδη Μπαλτά:

Εντύπωση προκαλεί η πολιτική ταύτιση που διαφαίνεται πίσω από τη συγχρονισμένη επίθεση που εξαπέλυσαν η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ.

«Με έκπληξη, αλλά κυρίως με λύπη» ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ανακαλύπτει «την κατάργηση της παρουσίας των Ελλήνων δημιουργών» και «τον αφελληνισμό ενός κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος».

Ο «αφελληνισμός» συνίσταται στην ανάθεση της καλλιτεχνικής ευθύνης του Ελληνικού Φεστιβάλ σε μία καλλιτεχνική προσωπικότητα του διαμετρήματος του Γιαν Φαμπρ και στο πρόγραμμα που αυτός πρότεινε, μια πολιτιστική μεταρρύθμιση που εμπεριέχει και μια ουσιαστική παιδαγωγική διαδικασία.

Θα παραμείνει έκπληκτος, αλλά με χαρά αυτή τη φορά, όταν πληροφορηθεί και τα ελληνικά δρώμενα του Φεστιβάλ. Τον παραπέμπουμε στη σημερινή ανακοίνωση του ΔΣ του «Ελληνικού Φεστιβάλ» Α.Ε.

Τον δε διεθνή προσανατολισμό του Φεστιβάλ υποσχέθηκε να διευρύνει ο κ. Γιαν Φαμπρ και μέσα από ένα συστηματικό πρόγραμμα που εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της θητείας του και πρόκειται να συνδέσει στενότερα την ούτως ή άλλως πολύ σημαντική ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή με την Ευρώπη και τον κόσμο.

Μετά τον κ. Μητσοτάκη, ο κ. Σταύρος Θεοδωράκης λυπήθηκε –και αυτός- «αφάνταστα με την αναιτιολόγητη αποπομπή του Γιώργου Λούκου». Δηλαδή ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ θα επιθυμούσε να διατηρούνται στις θέσεις τους διευθυντές δημοσίων οργανισμών, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι για κακουργηματικές πράξεις που αφορούν κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος;

Τέλος, να πληροφορήσουμε τον κ. Θεοδωράκη ότι η αμοιβή του κ. Φαμπρ είναι η κατώτερη αμοιβή που έχει λάβει ποτέ Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ και θα αναρτηθεί στη Διαύγεια από τον αρμόδιο φορέα, όπως και όλες οι αμοιβές των καλλιτεχνικών συντελεστών, κάτι που δεν συνέβαινε ποτέ έως τώρα.

Γιαν Φαμπρ: Παναγία “νεκροκεφαλή” και Ιησούς ο Φαμπρ – “Τεράστιος” καλλιτέχνης!

Όλα τα είχαμε σε αυτή τη χώρα, ώρα να διχαστούμε και για τον Γιαν Φαμπρ! Τον Βέλγο καλλιτέχνη που προκαλεί σάλο εδώ και χρόνια όπου εμφανίζεται και που ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς έχρισε πρόεδρο στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Στην Μπιενάλε της Βενετίας ο Φαμπρ προκάλεσε σκάνδαλο με το έργο του “Πιετά”, εμπνευσμένο από τον Μιχαήλ Αγγελο. Η Παρθένος του Γιαν Φαμπρ είναι νεκροκεφαλή ενώ ο Ιησούς που κρατάει στην αγκαλιά της είναι ο ίδιος ο Φαμπρ!

Keywords
βενετια, νεα δημοκρατια, αθηνα, σωρεία, θεατρο, ελλαδα, συριζα, νέα, σταρ, γνώμονα, γαλλια, υππο, δημοκρατια, διαυγεια, ιησούς, σταση εργασιας, Γόνδολες της Βενετίας, αλλαγη ωρας, αξια, Καλή Χρονιά, οφειλετες δημοσιου, τελος του κοσμου, αλλαγη ωρας 2013, αξιολογηση, αμοιβες, ιησούς, βημα, δημοκρατια, πλαισιο, προγραμμα, σημερινη, σταρ, το βημα, υπουργειο πολιτισμου, φεστιβαλ αθηνων, ωρα, αγκαλια, αγνοια, αδυναμια, αυξηση, αισθητικη, γινεται, γνώμονα, διαστημα, δημοσιο, διοικηση, δρωμενα, δυναμικο, ηθη, ειπε, ενημερωση, εξελιξη, ευρωπη, ιδεα, ιδεες, ιδια, θεοδωρακης, θεωρητικο, θρασος, καλημερα, κυριε, λευκη, λειτουργια, λογια, λογο, μαζα, μηνες, μητσοτακης, μπορειτε, οπωσδηποτε, οραμα, ουσιαστικα, παθος, πεδιο, πετρα, συγκεκριμενα, σειρα, σωμα, συγχρονο, συμπαν, σωρεία, τμημα, υππο, φεστιβαλ, φυσικο, φορα, χαρα, ελληνικα, χωρα, υπουργειο, κειμενα, πληροφοριες, θεσεις, βεβαιως
Τυχαία Θέματα