La Casa De Papel: Ο τελευταίος κύκλος μπορεί και να μην είναι ο… τελευταίος, λέει ο μοντέρ, Ραούλ Μόρα
«Οι περισσότερος κόσμος δεν ξέρει καν τι σημαίνει μοντέρ. Ίσως και να νομίζουν ότι κουβαλάς τα σκηνικά για μια ταινία ή σειρά» λέει ο Ραούλ Μόρα, μοντέρ της δημοφιλούς σειρά του Netflix «La Casa de Papel», και δηλώνει ευγνώμων για την ευκαιρία που δίνει στο επάγγελμά του το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
«Η δουλειά μας έχει πολύ μικρή αναγνωρισιμότητα και κατά βάση ο κόσμος δεν ξέρει τι κάνουμε. Ωστόσο, στο σημείο του μοντάζ είναι που ανακαλύπτεις και βρίσκεις την ταινία. Ο κόσμος συνήθως ξέρει τα ονόματα των ηθοποιών, των σκηνοθετών, τελευταία και των διευθυντών φωτογραφίας, αλλά όχι των μοντέρ» δηλώνει στο ΑΠΕ ο Μόρα, ο οποίος το μεσημέρι του Σαββάτου μιλάει στο masterclass του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με θέμα «Συνεργατικό μοντάζ στη μυθοπλασία» για να εξηγήσει πώς μπορεί το μοντάζ να είναι συλλογικό, χωρίς να υπάρχει ιεραρχία.
Η εμπειρία του σε αυτό το θέμα από τη συγκεκριμένη σειρά είναι πολύτιμη και πλούσια, καθώς για την 3η, 4η σεζόν και 5η σεζόν, στις οποίες δούλεψε ο ίδιος, συνεργάστηκαν επτά σκηνοθέτες και έξι μοντέρ. «Βλέπουμε μαζί το υλικό και συζητάμε πολύ, προσπαθώντας να καταφέρουμε το καλύτερο για κάθε επεισόδιο, οπότε σε αντίθετη με το μοντάζ μιας ταινίας, πρόκειται για μια πολύ συλλογική διαδικασία», εξηγεί.
Άλλος σκηνοθέτης και άλλος μοντέρ σε κάθε επεισόδιοΓια να επιτευχθεί η συλλογικότητα, ο Ραούλ Μόρα σημειώνει ότι είναι απαραίτητη μια φόρμα μέσω της οποίας η πληροφορία διαχέεται στην ομάδα με τον ίδιο τρόπο και βρίσκονται όλα τα μέλη της στο ίδιο σημείο πληροφόρησης και εκκίνησης.
Στο «La Casa de Papel», για κάθε επεισόδιο υπάρχει ο υπεύθυνος μοντέρ -εναλλάσσονται στα επεισόδια- και αυτός ο μοντέρ αποτελεί και τη «γέφυρα» με το σκηνοθέτη. Το πιο σημαντικό κομμάτι σε όλο αυτό, εξηγεί, είναι όταν βλέπουν και συζητούν το υλικό όλοι μαζί και αποφασίζουν για αλλαγές και βελτιώσεις, στις οποίες καταλήγει ο εκάστοτε υπεύθυνος του κάθε επεισοδίου.
Εκτός από διαφορετικό μοντέρ, κάθε επεισόδιο έχει και διαφορετικό σκηνοθέτη. «Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε στο μοντάζ είναι να μη φαίνεται η στάμπα του κάθε σκηνοθέτη. Εμείς που τους ξέρουμε μπορούμε να καταλάβουμε τη ματιά του καθενός, αλλά οφείλουμε να κρατάμε μια συγκεκριμένη αφήγηση, μια συγκεκριμένη δομή και να μη φαίνεται το διαφορετικό στυλ του καθενός», εξηγεί.
Το γενικό πρόσταγμα της σειράς έχει ο Χεσούς Κολμενάρ, ο εκτελεστικός παραγωγός και σκηνοθέτης, ο οποίος, σύμφωνα με τον Μόρα, έχει την ικανότητα να παίρνει πάντα το καλύτερο από τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζεται.
«Όταν τον έχεις δίπλα σου σε φέρνει στο σημείο να δίνεις τον καλύτερό σου εαυτό για να είναι… λίγο χαρούμενος», τονίζει και δίνοντας ένα παράδειγμα, εξηγεί ότι έχει τύχει να κάνει ο ίδιος κάποιες αλλαγές για να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο ένα επεισόδιο, αλλαγές για τις οποίες ένιωθε περήφανος.
«Ήρθε μέσα στην αίθουσα ο Χεσούς, βλέπει τις αλλαγές και δίνει ακόμη μία ανάποδη στροφή σε όλα αυτά που είχα κάνει. Εκεί του είπα ότι δε γίνεται, αλλά όταν τελικά το έκανε, καταλάβαινα ότι υπήρχαν κι άλλα περιθώρια για βελτίωση».
Δεν είναι μόνο δουλειά, είμαστε σαν οικογένειαΔιακριτικά αποφεύγει να μιλήσει για συγκεκριμένους ηθοποιούς της σειράς, εξηγεί όμως ότι όσον αφορά τα εκφραστικά τους μέσα, υπάρχουν εκείνοι που κάνουν πολλές γκριμάτσες, οπότε ο μοντέρ πρέπει να βρει ποιες τους ταιριάζουν, υπάρχουν και εκείνοι που δεν έχουν τόσα εκφραστικά μέσα και ο μοντέρ πάλι πρέπει να αναζητήσει εκείνα που θα τους βελτιώσουν.
Θεωρεί ωστόσο ότι έγινε πολύ καλή δουλειά στο κάστινγκ και όλοι οι ηθοποιοί ταίριαζαν απόλυτα με το ρόλο τους, ενώ τονίζει ότι όσοι δούλεψαν για τη σειρά πέρασαν πολύ καλά.
«Νομίζω ότι αυτή η ενέργεια υπάρχει στην ίδια τη σειρά. Είμαστε όλοι επαγγελματίες, αλλά δεν είναι μόνο δουλειά. Είμαστε σαν οικογένεια».
Θεωρητικά η συμμορία του προφεσόρ αποχαιρετά σύντομα το κοινό, καθώς το 2ο μέρος του 5ου κύκλου βγαίνει στις 3 Δεκεμβρίου 2021 και έχει ανακοινωθεί ότι είναι τα τελευταία επεισόδια. Ούτε ο Ραούλ Μόρα όμως μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι πράγματι θα είναι τα τελευταία, καθώς όπως τονίζει «πρόκειται για τέτοιο φαινόμενο που ποτέ δεν ξέρει κανείς τι θα σκεφτεί το Netflix».
Εφόσον, το La Casa de Papel πάει και σε 6ο κύκλο, θα ήθελε να συνεχίσει και ο ίδιος. Διαφορετικά, θα ήθελε να δουλέψει σε πιο μικρά πρότζεκτς, γιατί η συγκεκριμένη σειρά με τόσο υψηλές απαιτήσεις και υψηλούς στόχους είναι εξουθενωτική και όπως αναφέρει «θα ήθελα να δουλέψω σε κάτι όχι πιο εύκολο, αλλά πιο ήσυχο και εύκολα διαχειρίσιμο».
Ο Ραούλ Μόρα πριν από το La Casa de papel έκανε τρέιλερ, προωθητικά βίντεο για σειρές και ταινίες. Κινηματογραφούσε ο ίδιος και ήθελε να βρίσκεται στο χώρο του σινεμά.
«Σαν σκηνοθέτης δε βρήκα τη θέση μου, κατάφερα όμως να βρω σαν μοντέρ και είναι κάτι που μου άρεσε, έμεινα και το γουστάρω».
Διαβάστε ακόμη:
Sotheby’s: Έβγαλε στο σφυρί μοναδικά κοσμήματα Αιγύπτιας σταρ του σινεμάΟ συλλέκτης με το ρολόι που έδειχνε τον ουρανό πάνω από το σπίτι του – Χρυσή δημοπρασία- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Η Λιβύη είναι γεμάτη θηρία
- ΕΟΔΥ: 1.007 κρούσματα Covid-19 σε 34.066 rapid tests την Παρασκευή
- Ανοίγει την Δευτέρα η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης
- Η Αυστρία προς τους σκεπτικιστές: Εμβολιαστείτε, ή αλλιώς καθίστε σπίτι
- Τουρκία: Η αμυντική της βιομηχανία "όμηρος" των διεθνών κυρώσεων
- Επίλογος για την COP26
- Μόσιαλος: Έσχατο μέτρο το lockdown - Τα δύσκολα είναι μπροστά μας
- Κέντρο ψύξης, αποθήκευσης και διανομής 22.000 τ.μ. της Trastor στον Ασπρόπυργο
- Κοινωνικό μέρισμα: Κλείνει η στρόφιγγα λόγω ενεργειακής και υγειονομικής κρίσης
- Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: «Χτίζει» την… «BIM team» για τη νέα γενιά έργων
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Οικονόμου: Μένουμε ανοιχτοί με μέτρα για τους ανεμβολίαστους – Κανείς δεν θέλει να γυρίσουμε στα sms
- Σταϊκούρας: Το αργότερο την Τρίτη ανοίγει η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης
- Πίστα Σερρών: Συνάντηση δημάρχου με Αυγενάκη
- Αλέξης Τσίπρας: Έκανε την τρίτη δόση του εμβολίου
- La Casa De Papel: Ο τελευταίος κύκλος μπορεί και να μην είναι ο… τελευταίος, λέει ο μοντέρ, Ραούλ Μόρα
- Sotheby’s: Έβγαλε στο σφυρί μοναδικά κοσμήματα Αιγύπτιας σταρ του σινεμά
- Λοβέρδος: Το ΚΙΝΑΛ πρέπει να αλλάξει την πολιτική του στα θέματα ασφάλειας των πολιτών
- Τελευταία Νέα Mononews
- La Casa De Papel: Ο τελευταίος κύκλος μπορεί και να μην είναι ο… τελευταίος, λέει ο μοντέρ, Ραούλ Μόρα
- Sotheby’s: Έβγαλε στο σφυρί μοναδικά κοσμήματα Αιγύπτιας σταρ του σινεμά
- Σταϊκούρας: Το αργότερο την Τρίτη ανοίγει η πλατφόρμα για το επίδομα θέρμανσης
- Οικονόμου: Μένουμε ανοιχτοί με μέτρα για τους ανεμβολίαστους – Κανείς δεν θέλει να γυρίσουμε στα sms
- Πίστα Σερρών: Συνάντηση δημάρχου με Αυγενάκη
- Λοβέρδος: Το ΚΙΝΑΛ πρέπει να αλλάξει την πολιτική του στα θέματα ασφάλειας των πολιτών
- Αλέξης Τσίπρας: Έκανε την τρίτη δόση του εμβολίου
- F1 Βραζιλία: Ταχύτερος ο Χάμιλτον στις δοκιμές!
- Με σύμμαχο τον καιρό ο Αυθεντικός Μαραθώνιος
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Δένδιας: Η κλιματική αλλαγή μεγάλη πρόκληση για την παγκόσμια κοινότητα
- Ν. Ηλιόπουλος: Υπεύθυνος ο Μητσοτάκης για κάθε πολίτη που δεν βρίσκει κλίνη ΜΕΘ
- Κέντρο ψύξης, αποθήκευσης και διανομής 22.000 τ.μ. της Trastor στον Ασπρόπυργο
- 38ος Μαραθώνιος Αθήνας: Σε εξέλιξη η τελετή έναρξης στον Τύμβο του Μαραθώνα
- Β. Κικίλιας: Στρατηγική η απόφαση να αναδείξουμε τις εμπειρίες που μπορεί να έχει ένας επισκέπτης
- Τσίπρας: Έκανε την τρίτη δόση του εμβολίου
- COP26: Νέο σχέδιο συμφωνίας, πιο αδύναμο αλλά με αναφορά α΄φορά στα ορυκτά καύσιμα
- Πυροβολισμοί στο Χαλάνδρι: Αποσωληνώθηκε ο 68χρονος οφθαλμίατρος
- Β. Κικίλιας: Η μοναδική αυθεντικότητα της ελληνικής τουριστικής εμπειρίας συνδέεται με την ανάπτυξη της Ελλάδας
- COP26: Αυλαία με νέο σχέδιο συμφωνίας και… σκεπτικισμό