Χανιά: «Συν ηχήσεις µε τον ∆ηµήτρη Πικιώνη». Εκδηλώσεις στο Κ.Α.Μ.

13:34 6/11/2017 - Πηγή: ΕΡΤ

2 εκθέσεις και µία συζήτηση σχετικά με την κληρονομιά του ∆ηµήτρη Πικιώνη στην ελληνική και όχι μόνον, αρχιτεκτονική, θα πραγματοποιηθούν από την Παρασκευή 17 έως τη ∆ευτέρα 27 Νοεµβρίου 2017, στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου στα Χανιά. Πρόκειται περί συνεργασίας της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου Κρήτης, με την Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ. και το Δήμο Χανίων.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε από τους διοργανωτές

Έκθεση Συν ηχήσεις µε τον ∆ηµήτρη Πικιώνη

2η Έκθεση Città e Memoria come strumenti del progetto
Πόλη και Μνήµη ως εργαλεία στον αρχιτεκτονικό σχεδιασµό
του Ιταλού αρχιτέκτονα Alberto Ferlenga – πρύτανη I.U.A.V.

Την Κυριακή 19 Νοεµβρίου θα πραγματοποιηθεί ηµερίδα Σχετικά µε την κληρονοµιά του ∆ηµήτρη Πικιώνη.

Όπως αναφέρουν σε σχετικό δελτίο τύπου οι διοργανωτές, αδιαµφισβήτητα, το δίδυµο σχήµα Πικιώνης – Κωνσταντινίδης αποτέλεσε για
όλη την µεταπολεµική περίοδο, ένα σταθερό όχηµα του στοχασµού των
αρχιτεκτόνων στην Ελλάδα, µε βάση όχι µόνο το έργο των δύο αυτών
επιφανών αρχιτεκτόνων, αλλά και τα κείµενά τους, περισσότερο τα κείµενα
του Πικιώνη, κατ’εξοχήν τα έργα του Κωνσταντινίδη. Και ενώ στον δεύτερο τα
µηνύµατα είναι πάντα ευκρινή και αφοµοιώσιµα, στον πρώτο, στον Πικιώνη,
η δυναµική µιας κληρονοµιάς και µιας γενεαλογίας στην µετέπειτα πορεία
των πραγµάτων της αρχιτεκτονικής σκέψης και της πρακτικής στον τόπο
µας, θα λέγαµε ότι παραµένει δυσδιάκριτη.

Ο Πικιώνης κατά καιρούς επιστρέφει, πιο πολύ µε τον λόγο του, στην
συνέχεια µε τα σκίτσα του, τέλος µε τις κατά καιρούς φωτογραφίσεις των
διαδροµών του προς την Ακρόπολη. Επιστρέφει γιατί τον χρειαζόµαστε στην
εµβάθυνση των στόχων και του κοινωνικού αντίκτυπου των πράξεών µας. Ο
Πικιώνης φαίνεται να επικαιροποιείται στις φάσεις εκείνες που η αρχιτεκτονική
επιστρέφει, αναζητάει να αναβαπτιστεί στις βαθύτερες στοχεύσεις της, στο
νόηµα των πραγµάτων. Πρόκειται για πεδίο δύσβατο, µε φορείς την
ιδιοσυγκρασία των κατά περιόδους πρωταγωνιστών, τις προσωπικές
διατυπώσεις, ειδικά όµως τα προστάγµατα της διεθνούς σκηνής. ∆ύσκολα
µιλάµε λοιπόν περί κληρονοµιάς, συνέχειας, και καθόλου περί Σχολής.
Προτιµάµε τις συν – ηχήσεις, στιγµές κατά τις οποίες µεµονωµένα οι Έλληνες
αρχιτέκτονες κατά τη διάρκεια της ζωής του δασκάλου, αλλά και µέχρι
σήµερα, αντιµετώπισαν τη διαδικασία του σχεδιασµού και της κατασκευής µε
τρόπους παρόµοιους µε τον Πικιώνη.
Πέρα από τους συµπατριώτες, των οποίων παρουσιάζονται εικοσιπέντε
έργα, σε έκθεση στον όροφο του Κέντρου Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου, στη
γειτονική Ιταλία, η περίπτωση του Ιταλού αρχιτέκτονα Αlberto Ferlenga, είναι
ενδεικτική αυτού του τύπου συµπόρευσης. Ο Ferlenga ανέπτυξε δρα-
στηριότητα στον χώρο του σχεδιασµού, του πανεπιστηµίου και των
εκδόσεων, εστιάζοντας ως επί το πλείστον την προσοχή του σε αρχιτέκτονες
όπως ο ∆ηµήτρης Πικιώνης, ο Φερνάντ Πουιλόν, ο Χάνς Φαν Ντερ Λάαν, ο
Άλντο Ρόσι. Ως συγγραφέας της πληρέστερης µονογραφίας για τον Πικιώνη
στις εκδόσεις Electa, και εφόσον συν-ηχεί και το δικό του έργο µε εκείνο του
Έλληνα δασκάλου, µια δεύτερη έκθεση µε έργα του στο ισόγειο του Κ.Α.Μ.
συµπληρώνει την θεµατική που ανοίγει η τριπλή αυτή προσπάθεια.

Keywords
Τυχαία Θέματα