Ντον Τζοβάννι του Μότσαρτ από την Όπερα της Βαλίτσας στην Ηλιούπολη
16:08 26/2/2014
- Πηγή: Culture Now
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει τον θρυλικό Ντον Τζοβάννι του Μότσαρτ με τη μορφή της «Όπερας της Βαλίτσας», μια δράση που έχει αγκαλιάσει το κοινό τα τελευταία δύο χρόνια, σε όλη την Ελλάδα.
Πρόκειται για μια ευέλικτη και αεικίνητη παραγωγή όπερας, η οποία παρουσιάζεται σε απρόσμενους χώρους, εκτός παραδοσιακών θεάτρων, με συνοδεία πιάνου και με τους καταξιωμένους πρωταγωνιστές της ΕΛΣ.
Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη σκιαγραφεί τα περίπλοκα κίνητρα των ηρώων τους οποίους βγάζει από το ροκοκό κάδρο που ορίζει το λιμπρέτο και τους τοποθετεί στη σημερινή εποχή. Ο σκηνοθέτης έχει παρουσιάσει δουλειές του στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στη βερολινέζικη Neuköllner Oper, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στην Όπερα Θεσσαλονίκης, στις Όπερες των Ζητιάνων κ.α.
Η «Όπερα της Βαλίτσας» ξεκίνησε το 2011 από την Εθνική Λυρική Σκηνή σαν μια καλλιτεχνική δράση που είχε κύριο σκοπό να συναντήσει και να γοητεύσει ένα νέο κοινό, μυώντας το στο μαγικό κόσμο της όπερας και του λυρικού ρεπερτορίου. Η παραγωγή της «Όπερας της Βαλίτσας» είναι ευέλικτη και ταξιδεύει σε απρόσμενους χώρους (πνευματικά κέντρα, μουσεία, βιβλιοθήκες και αρχαιολογικούς χώρους) με τη συνοδεία των εξαιρετικών τραγουδιστών της ΕΛΣ, με ένα πιάνο αντί για ορχήστρα και όλα της τα σκηνικά... μέσα σε μια βαλίτσα.
Οι πέντε πρώτες παραστάσεις πραγματοποιούνται σε Δήμους της Αττικής (έχουν ήδη δοθεί με μεγάλη επιτυχία παραστάσεις στις 11/12 στο Χαϊδάρι, στις 29/12 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στις 23/1 στο Χαλάνδρι και ακολουθούν στις 6/3 στο Θέατρο των Πολιτών στο Περιστέρι, στις 20/3 στη Μεταμόρφωση, στις 27/3 στον Άλιμο, στις 2/4 στην Πεύκη, στις 9/4 στο Κορωπί, στις 30/4 στη Νίκαια και άλλες που θα ανακοινωθούν σύντομα), ενώ στη συνέχεια η «Όπερα της Βαλίτσας» θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα.
Η νέα παραγωγή της «Όπερας της Βαλίτσας» διηγείται την ιστορία του Ισπανού ευγενούς Ντον Τζοβάννι, του βλάσφημου άντρα που οι άνδρες θαυμάζουν για το θάρρος του και οι γυναίκες για τη σκανδαλώδη φήμη του. Ο Ντον Τζοβάννι μοιάζει ένας άνθρωπος χωρίς αισθήματα, χωρίς συμπόνια, χωρίς αίσθηση του δικαίου. Ταυτόχρονα όμως ενσαρκώνει τις αξίες του Διαφωτισμού και του ορθού λόγου, του ανθρώπου που είναι κύριος του εαυτού του και των επιθυμιών του, που ορίζει τη μοίρα του και δεν στέκεται πλέον με φόβο απέναντι στο Θεό.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Αλέξανδρος Ευκλείδης σημειώνει:
«Ο Ντον Τζοβάννι ανήκει στον στενό πυρήνα του φανταστικού μουσείου αριστουργημάτων του σύγχρονου Δυτικού πολιτισμού, κάπου ανάμεσα στην Καπέλα Σιξτίνα, την Θεία Κωμωδία, το Έγκλημα και τιμωρία, την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν και το Περιμένοντας τον Γκοντό του Μπέκετ. Ωστόσο, παρόλο το μεγαλείο με το οποίο τον έχουμε επενδύσει, ο Ντον Τζοβάννι γράφτηκε για μια σκηνή εξαιρετικά μικρών διαστάσεων και ως κωμωδία. Η σμίκρυνση των μεγεθών και η επιστροφή στον κωμικό χαρακτήρα του εργου υπήρξαν, στην παράσταση της «Όπερας της Βαλίτσας» οι δύο βασικοί στόχοι, μέσα από τους οποίους αναδεικνύονται στοιχεία του έργου, που ο συνήθης γιγαντισμός των παραστάσεων υποβαθμίζει. Αν και χρειάστηκε να παραλείψουμε μεγάλο μέρος του μουσικού υλικού, για να φτάσουμε σε μία λογική για τις συνθήκες διάρκεια, τα μουσικά επιχειρήματα του Μότσαρτ φτάνουν ατόφια στον θεατή. Η παράστασή μας δεν είναι από αυτές που έχουν άποψη για το έργο. Επιχειρούμε περισσότερο να αναδείξουμε τα κίνητρα των χαρακτήρων που περιστοιχίζουν την αδιαμφισβήτητα κεντρική μορφή του έργου, τον Ντον Τζοβάννι. Ο Μότσαρτ, με το μνημειώδες μουσικοθεατρικό του χιούμορ, προίκισε τα πρόσωπά του με έναν αδιανόητο πλούτο χαρακτηρολογικών λεπτομερειών,τις οποίες επιχειρούμε να διαβάσουμε με παιγνιώδη τρόπο, συμπληρώνοντας στην ευαισθησία του 18ου αιώνα δικές μας πινελιές, αναγνωρίσιμες στον σημερινό θεατή. Η παράστασή μας, επίσης, δεν συνδιαλέγεται με τη μεταφυσική, όπως συχνά συμβαίνει σε παραστάσεις του έργου. Διαβάζει τους χαρακτήρες στο εδώ και στο τώρα κι ήταν αυτός ο λόγος που θελήσαμε να τους βγάλουμε από το ροκοκό τους κάδρο για να τους προσγειώσουμε στη σύγχρονη εποχή: όχι για να τους οικειοποιηθούμε, αλλά για να τους καταλάβουμε».
Η παράσταση πραγματοποιείται με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος».
Σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος και σημείο αφετηρίας των δράσεων τις δημοτικές βιβλιοθήκες Αθήνας, Ηλιούπολης, Χαϊδαρίου, Χαλανδρίου και Κερατσινίου-Δραπετσώνας, το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκτός από τις παραστάσεις της «Όπερας της Βαλίτσας», αναγνώσεις αγαπημένων βιβλίων από δημοφιλείς καλλιτέχνες, εργαστήρια νέων για τη δημιουργία ψηφιακών ταινιών μικρού μήκους, δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού για τους χώρους πρασίνου σε συνεργασία με τη μη κερδοσκοπική οργάνωση WWF, καθώς και εργαστήρια ρητορικής (debate) επικεντρωμένα στους προβληματισμούς των σημερινών νέων.
Είναι η πρώτη φορά που οι τρεις λειτουργικές πτυχές του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος(ΚΠΙΣΝ) αναφορικά με την καλλιτεχνικές προοπτικές της ΕΛΣ στις νέες εγκαταστάσεις, την κοινωνική διάσταση της Εθνικής Βιβλιοθήκης και την περιβαλλοντική ταυτότητα του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος θα συναντηθούν σε κοινές δράσεις και θα έρθουν σε διάλογο.
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Σκηνικά: Βασιλική Παπαδοπούλου
Κοστούμια: Νατάσσα Δημητρίου
Φωτισμοί: Σπύρος Τζώρας
Μουσικολογική επιμέλεια: Δημήτρης Γιάκας
Πιάνο: Φρίξος Μόρτζος
Διανομή
Ντον Τζοβάννι: Διονύσης Tσαντίνης
Διοικητής/Μαζέττο: Γιώργος Ρούπας
Ντόννα Άννα: Άννα Στυλιανάκη
Ντον Οττάβιο: Nίκος Στεφάνου
Ντόννα Ελβίρα: Γεωργία Ηλιοπούλου
Λεπορέλλο: Βαγγέλης Μανιάτης
Tσερλίνα: Βάσια Ζαχαροπούλου
Keywords
ηλιουπολη, μοτσαρτ, οπερα, Μιχάλης Κακογιάννης, δραση, ελλαδα, ελσ, αθηνα, θεσσαλονικη, θεατρο, περιστερι, νικαια, νέα, wwf, δημοτικες εκλογες 2010, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Καλή Χρονιά, κοινωνικη συμφωνια, εκλογες 2010 δημοτικες, εθνικη λυρικη σκηνη, εθνικη, θαρρος, λυρικη σκηνη, πλαισιο, προγραμμα, σημερινη, φεστιβαλ αθηνων, ανθρωπος, αννα, γεωργια, δοθει, ελσ, εποχη, επιτυχια, ευκλειδης, ιδρυμα μιχαλης κακογιαννης, ιδρυμα, κακογιαννης, καπελα, κορωπι, κωμωδια, λυρικη, μεγαρο μουσικης, μοιρα, μορφη, μπετοβεν, νιαρχος, πευκη, πιανο, πρωταγωνιστες, συνεχεια, σκηνοθεσια, σμικρυνση, ταυτοτητα, τιμωρια, φεστιβαλ, φημη, φορα, χαλανδρι, χιουμορ, ανηκει, δημητρης, δουλειες, μοιαζει, ορχηστρα, σκηνη, σκηνικα, σπυρος, θεια, wwf, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Δείτε τη φωτογραφία που ανέβασε πριν από λίγη ώρα ο Σωτήρης Νίνης!
- Αλεξάνδρα Ούστα: Το συγκινητικό μήνυμα της ηθοποιού για τον αγαπημένο της Σάκη!
- Αποκλειστικές δηλώσεις του Νίκου Μάνεση στο TVNEA για την σημερινή εκπομπή στα ΤΖΟΥΜΕΡΚΑ
- Το «Happy Day στον Alpha» με παρουσιάστρια την Σταματίνα Τσιμτσιλή -Πότε κάνει πρεμιέρα;
- Ο Σταυρός Θεοδωράκης ξέρει από Ελιά… (και «Αλάτσι»)
- O Προκόπης Βλασερός δημιουργεί ζωή και θάνατο
- Γυναίκα πειρασμός η Beyonce στο video του Partition!
- Αντζελίνα Τζολί: «Είναι τεράστια ευθύνη να αποδώσεις σωστά μια αληθινή ιστορία»
- Αυτό είναι το νέο Samsung Galaxy S5
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Ντον Τζοβάννι του Μότσαρτ από την Όπερα της Βαλίτσας στην Ηλιούπολη
- 4ο Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών «Τα 12 Κουπέ»: πρόσκληση συμμετοχής
- Η Εξέλιξη της Τέχνης: ατομική έκθεση της Αρτέμιδος Ποταμιάνου στη γκαλερί έκφραση - γιάννα γραμματοπούλου
- Clutch live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- Δον Ζουάν του Μολιέρου στο Fabrica Athens
- 4η ακρόαση Μικρής Άρκτου: Οι Φωνές του μέλλοντας μας ζωντανά στον Ιανό
- Live Tribute σε Τρύπες και Ξύλινα Σπαθιά στο Stage Volume 1
- Shantel: Είμαστε οι μοντέρνοι επαναστάτες και ειρηνοποιοί
- Πάνος Μπίρμπας: Ο καθένας πάσχιζε για το αιώνιο και όλοι κατέληξαν κυνηγοί του εφήμερου
- Shantel: Είμαστε οι μοντέροι επαναστάτες και ειρηνοποιοί
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Νίκος Αναδιώτης: Έκανε δοκιμαστικό για το πρωινό του Alpha!
- Αυτό είναι το νέο Samsung Galaxy S5
- Το «Happy Day στον Alpha» με παρουσιάστρια την Σταματίνα Τσιμτσιλή -Πότε κάνει πρεμιέρα;
- Μέσα στο Δεκέμβρη στις αίθουσες το Inherent Vice του Paul Thomas Anderson
- Ο Σταυρός Θεοδωράκης ξέρει από Ελιά… (και «Αλάτσι»)
- Δείτε τη φωτογραφία που ανέβασε πριν από λίγη ώρα ο Σωτήρης Νίνης!
- Γιατί έχει πάρει φωτιά το τηλεφωνικό κέντρο του Mega;
- O Προκόπης Βλασερός δημιουργεί ζωή και θάνατο