Πέντε βιβλία προτάσεις για τις μέρες των γιορτών – Ανάμεσά τους «Ο ανήφορος» του Νίκου Καζαντζάκη
Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και πολλοί είναι αυτοί που περιμένουν τις γιορτές για να διαβάσουν ένα βιβλίο ή αναζητούν μια τέτοια πρόταση ως δώρο για τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
Πέντε βιβλία Ελλήνων συγγραφέων για τις αναγνώσεις κατά τις ημέρες των γιορτών είναι οι προτάσεις του ΑΠΕ-ΜΠΕ, επιλέγοντας ανάμεσα στα καλύτερα δείγματα και στους πιο συζητημένους τίτλους της χρονιάς.
Δεν μπορούμε παρά να ξεκινήσουμε με
Την εβδομάδα αυτή κυκλοφόρησαν επίσης ο «Καπετάν Μιχάλης», «Ο βραχόκηπος», «Οι αδερφοφάδες» και «Ο φτωχούλης του Θεού», ενώ σύντομα θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα έργα. Γραμμένο το 1946 (τη χρονιά που δημοσιεύτηκε το «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά») το ανέκδοτο μέχρι πρότινος μυθιστόρημα, έχει ως κεντρικό ήρωα έναν συγγραφέα, τον Κοσμά (πρόκειται για τον ίδιο τον Καζαντζάκη), που φτάνει μαζί με την εβραία γυναίκα του στην Κρήτη, λίγο μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Τα κατεστραμμένα από τις γερμανικές δυνάμεις κρητικά χωριά και το κατοπινό ταξίδι του Κοσμά στην Αγγλία συνοψίζουν το νόημα του «Ανήφορου»: από τη μια πλευρά ο αγώνας των Κρητικών για ελευθερία από τις επιβουλές του κατακτητή και από την άλλη ο αγώνας του καλλιτέχνη για έναν κόσμο, ο οποίος δεν θα έχει καμία σχέση με την απάνθρωπη εμπειρία του πολέμου.
Ένας τέτοιος αγώνας, όμως, δεν είναι εύκολος. Είναι, αντίθετα, δύσκολος και κοπιαστικός, όπως παρατηρούν εύστοχα στο επίμετρό τους ο Νίκος Μαθιουδάκης και η Παρασκευή Βασιλειάδη. Και αυτόν ακριβώς τον ανήφορο δοκιμάζει να ανεβεί ο Καζαντζάκης.
Περνάμε στη σύγχρονη πεζογραφία. Η οικογένεια αποτελεί την πιο περίπλοκη σκαλωσιά της ζωής μας όχι με την έννοια των ιερών και των οσίων στα οποία έχουμε εξαρχής ορκιστεί αταλάντευτη πίστη, αλλά ως ζωτική βάση από την οποία εκκινούν και στην οποία καταλήγουν τα πάντα, περίπου ανεξάρτητα από την ατομική μας βούληση και κόντρα σε όσα πιθανόν σημάδεψαν τον νεανικό μας βίο, όταν φυσούσε ο άνεμος της αμφισβήτησης και της αποκαθήλωσης των ριζών. Αυτό είναι το στοχαστικό συμπέρασμα που προκύπτει από το καινούργιο μυθιστόρημα της Ρέας Γαλανάκη, το οποίο κυκλοφορεί με τίτλο «Εμμανουήλ και Αικατερίνη. Τα παραμύθια που δεν είναι παραμύθια» από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Η μυθιστοριογράφος μιλάει για τους άρρηκτους δεσμούς του παρελθόντος με το παρόν, κάνοντας λόγο για τους γονείς της, τον Εμμανουήλ και την Αικατερίνη, και για τη διαδρομή τους μέσα από τους ιστορικούς δαιδάλους της εποχής τους: από τον Εθνικό Διχασμό, τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι τον Εμφύλιο και τη χούντα του 1967.
Με το μυθιστόρημά της «Να είχα, λέει, μια τρομπέτα», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, η Μάρω Δούκα δίνει τη φωνή της σε μια γυναίκα της ηλικίας και της γενιάς της, στην Κάκια. Η Κάκια δεν καταπιάνεται με την πολιτική, αναφέρεται, όμως, ακατάπαυστα στον ελληνικό δημόσιο βίο (από την Αθήνα μέχρι την Κέρκυρα και την Κρήτη), συμπεριλαμβάνοντας διακριτικά πολέμους, εμφύλιες συγκρούσεις και πολιτικές αναταραχές, χωρίς ποτέ να ξεχωρίσει τέτοιου τύπου μεγέθη από τα πάθη του ατομικού βίου. Τι ακριβώς μπορεί, εντούτοις, να σημαίνει το γεγονός πως η συγγραφέας προσφέρει τη φωνή της σε μια συνομήλικη ηρωίδα της; Μα, το ότι η Δούκα δεν θέλει να ξετυλίξει ένα καθαρώς αυτοβιογραφικό νήμα μολονότι αντλεί το μυθοπλαστικό της υλικό απευθείας από τις εφηβικές και τις παιδικές της αναμνήσεις. Η Κάκια, συνομιλεί, σε όλη τη διάρκεια της αφήγησης, με τις τρεις γιαγιάδες της: με την Εργινιά, τη γιαγιά από τη μεριά του πατέρα της, με την Αφροδίτη, τη γιαγιά από την πλευρά της μάνας της, και με τη Φιλαρέτη, την «εξ αγχιστείας» γιαγιά της- με άλλα λόγια την πεθερά της.
Διαβρωτικά απομυθοποιητικός και σαρκαστικός πλην με άπειρη κατανόηση για τα ζητήματα της ανθρώπινης μοίρας αποδεικνύεται ο Βαγγέλης Σιαφάκας στον μεταθανάτιο τόμο των διηγημάτων του «Εξοδόχαρτο – Το Μοναστηράκι», εκδόσεις Πόλις. Ο εγκλεισμός επί πανδημίας, η πολιτική θητεία του συγγραφέα στον Ρήγα Φεραίο και στο ΚΚΕ Εσωτερικού σε σχέση με την παραμονή του στη Φλωρεντία, η δημοσιογραφική εμπειρία από τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης στα οποία εργάστηκε (εφημερίδες και τηλεόραση- η τελευταία του δουλειά ήταν στο ΑΠΕ- ΜΠΕ), οι μνήμες από τον γενέθλιο τόπο, τα Γιάννενα και την Κράψη, τα καλοκαίρια και οι έρωτες ή η περιπλάνηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καταλήγουν πηγές ενός ανεξάντλητου χιούμορ στο «Εξοδόχαρτο». Τα διηγήματα που εντάσσονται στο «Μοναστηράκι» είναι μεγαλύτερα και επικεντρωμένα σε μια ομάδα συνδαιτημόνων που συναντιούνται στο Μοναστηράκι. Εκείνα που επικρατούν εδώ είναι η συγκρατημένη θλίψη για την αποτυχία, για την κακή τύχη και για τη διάψευση ή το πένθος για την απώλεια ανθρώπων οι οποίοι θα μπορούσε να τα καταφέρουν διαφορετικά στον βίο τους. Και όλα αυτά, χωρίς την παραμικρή διαστολή συναισθημάτων, κοιταγμένα κάποτε με τον τρόπο που αντιμετώπισε τον θάνατο ο Ιωάννης Κονδυλάκης στο «Όταν ήμουν δάσκαλος».
«Εγώ είμαι οι άλλοι» είναι ο τίτλος του καινούργιου, καθαρά αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του Μίμη Ανδρουλάκη το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Πώς, όμως, αναπτύσσεται ο αυτοβιογραφικός λόγος σε έναν μυθιστορηματικό περίγυρο; Μα, ξεκινώντας από μικρά, ελάχιστα γεγονότα, ο συγγραφέας προχωρεί προς την ανακίνηση του παρελθόντος, και ανακινώντας το παρελθόν κατανοεί καλύτερα και την ιστορία του εαυτού του. Και η εποχή η οποία προκύπτει από τη σύνθεση και την ανασύνθεση του παρελθόντος και της ιστορίας του εαυτού είναι, όπως το λέει ο συγγραφέας, «πορτρέτα, εικόνες, σκηνές, χρώματα, δράματα κι ευτράπελα».
Επιφανείς της πολιτικής, των τεχνών, των επιστημών και της οικονομικής ισχύος γίνονται ένα, χωρίς να καταλήγουν ταυτόσημες, με τις «χαμηλές» ιστορίες της καθημερινότητας. Η έκδοση συμπίπτει με τη συμπλήρωση 49 χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου και αποτελεί έναν φόρο τιμής στην Ελλάδα, τον τόπο στον οποίο ο Ανδρουλάκης μεγάλωσε, σταδιοδρόμησε και διέγραψε την πολιτική και συγγραφική του τροχιά μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα και στον καιρό των απολογισμών. Και τώρα, όμως, στον καιρό των απολογισμών, ο λόγος του δεν είναι ποτέ άκαιρος και άστοχος ή πικρός και απορριπτικός, αλλά, εξ αντιθέτου, λόγος ο οποίος επιδιώκει να φτάσει στο βάθος των πραγμάτων, βρίσκοντας τις ανομολόγητες εσωτερικές αλληλουχίες τους.
To άρθρο Πέντε βιβλία προτάσεις για τις μέρες των γιορτών – Ανάμεσά τους «Ο ανήφορος» του Νίκου Καζαντζάκη δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Όταν η Εύα Καϊλή έλεγε σε καθηγητή που τήν έκοψε σε μάθημα στο Μεταπτυχιακό «ξέρεις ποια είμαι εγώ;»
- Και ο Μαργαρίτης Σχοινάς σε...γραμμή Καϊλή για τον «Παράδεισο» του Κατάρ
- Ναύπακτος: Ραγίζει καρδιές η μάνα που είδε στον ύπνο της το σημείο που είχε σκοτωθεί ο αγνοούμενος γιος της
- Αποκλεισμός για τον Ολυμπιακό
- Η Εύα Καϊλή και οι «βελανιδοφάγοι» Ευρωπαίοι! Το σκάνδαλο και αποκάλυψη του σε «5 γραμμές» από τον Δ.Σούλτα
- Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων
- Σκάνδαλο Καϊλή - Αποκαλύψεις Βρετανού δημοσιογράφου: Ψήφισε υπέρ του Κατάρ σε επιτροπή που δεν συμμετείχε καν
- Μουντιάλ 2022, Πέπε: «Μπορούν τώρα να το δώσουν στην Αργεντινή»
- Κακοκαιρία «ΓΕΑ»: Σημαντική επιδείνωση του καιρού τις επόμενες ώρες μέχρι το βράδυ της Κυριακής
- Παγιδευμένοι: Αυτή είναι η ημερομηνία πρεμιέρας ...
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις NewsIt
- Πτολεμαϊδα: Το ντουλαπάκι μπροστά από τη θέση του συνοδηγού μέσα σε αυτοκίνητο έκρυβε μικρό «θησαυρό»
- Οδυσσέας Τσιαμπόκαλος: Νέο βίντεο ντοκουμέντο από τη νύχτα που ο ράπερ βρέθηκε νεκρός στη Θήβα
- Καιρός – Κέρκυρα: Διακοπές ρεύματος, ματαίωση πτήσης και κλειστοί δρόμοι από την κακοκαιρία
- «ΑΕΚ και Παναθηναϊκός σε συζητήσεις με τον Ζορζ Κέβιν Ενκουντού» γράφουν στην Τουρκία
- Παναθηναϊκός: «Πάγωσαν» με τον Κρίστιαν Γκάνεα στο «τριφύλλι» – Τρεις μήνες εκτός λόγω κορονοϊού
- Μουντιάλ 2022: Τέλος εποχής για τον Κριστιάνο Ρονάλντο! Ξέσπασε σε κλάματα μετά τον αποκλεισμό της Πορτογαλίας
- Εύα Καϊλή: Αύριο οι ανακοινώσεις περί συλλήψεων, ενώ παραμένει κρατούμενη – Ζητούν την παραίτησή της
- Θεσσαλονίκη: Η κίνηση υπαλλήλου αποδείχθηκε λάθος και έφερε ληστεία στο κατάστημα που δούλευε
- Καιρός – Παξοί: Η κακοκαιρία μπλόκαρε τη διακομιδή ασθενή που υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο
- Επίδαυρος: Ψαράς «έπιασε» οβίδα με 800 γραμμάρια ΤΝΤ – Στιγμές πανικού μόλις σήκωσε τα δίχτυα του
![Πέντε, – Ανάμεσά, Νίκου Καζαντζάκη,pente, – anamesa, nikou kazantzaki](https://images32.inewsgr.com/4747/47479111/pente-vivlia-protaseis-gia-tis-meres-ton-giorton--anamesa-tous-o-aniforos-tou-nikou-kazantzaki-160.jpg)
- Τελευταία Νέα NewsIt
- Πέντε βιβλία προτάσεις για τις μέρες των γιορτών – Ανάμεσά τους «Ο ανήφορος» του Νίκου Καζαντζάκη
- Παναθηναϊκός: «Πάγωσαν» με τον Κρίστιαν Γκάνεα στο «τριφύλλι» – Τρεις μήνες εκτός λόγω κορονοϊού
- Θεσσαλονίκη: Η κίνηση υπαλλήλου αποδείχθηκε λάθος και έφερε ληστεία στο κατάστημα που δούλευε
- Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός 7-15: Επιβλητική νίκη για τους Πειραιώτες στο πόλο ανδρών
- Τριαντάφυλλος για Κατερίνα Καινούργιου: Για ποιο λόγο να γράψουν το όνομά μου;
- Καιρός – Κακοκαιρία GAIA: Ήχησε το 112 και στην Αιτωλοακαρνανία για επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα
- Εύα Καϊλή: Αύριο οι ανακοινώσεις περί συλλήψεων, ενώ παραμένει κρατούμενη – Ζητούν την παραίτησή της
- Μουντιάλ 2022: Τέλος εποχής για τον Κριστιάνο Ρονάλντο! Ξέσπασε σε κλάματα μετά τον αποκλεισμό της Πορτογαλίας
- Καιρός – Κέρκυρα: Διακοπές ρεύματος, ματαίωση πτήσης και κλειστοί δρόμοι από την κακοκαιρία
- Ιταλία: Παύεται προσωρινά από το κόμμα «Άρθρο Ένα» ο Αντόνιο Πανζέρι λόγω του σκανδάλου διαφθορας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ακούς μουσική στο αυτοκίνητο; – Γιατί κινδυνεύεις με πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος
- ΠΑΟΚ: Μετά τον Ελ Καντουρί, ανησυχία για Κούρτιτς
- Κ.Χατζηδάκης για παρακολουθήσεις: Σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι ο πρωθυπουργός εμπλέκεται σε αυτή την ιστορία
- Υπέροχη στιγμή: Ο γιος του Πέρισιτς παρηγορεί τον συντετριμμένο Νεϊμάρ (Vid)
- Ελίζαμπεθ Τέιλορ – Ρίτσαρντ Μπάρτον, ένας εκρηκτικός γάμος
- Τουρκικός αναθεωρητισμός με το βλέμμα στην Ουάσιγκτον
- Μουντιάλ 2022: Έκλαψε ο Κριστιάνο Ρονάλντο μετά την αποκλεισμό της Πορτογαλίας – Δείτε βίντεο
- Εύα Καϊλή – σκάνδαλο: “Ψήφισε υπέρ του Κατάρ σε επιτροπή που δεν συμμετείχε καν”
- Πιτσιρικάδες έριξαν σαπούνι σε σιντριβάνι και γέμισε αφρούς (ΒΙΝΤΕΟ)
- Παθιασμένη μηχανόβια η Γιώτα Δημοπούλου