Το θανατοσημον... της λιαννας καννελη


Από καταβολής ανθρώπινης σκέψης, ο θάνατος παραμένει συνειδητά και καθαρά επιβιωτικά «μυστήριον» ή «παράλογον». Ολοι γνωρίζουμε ότι θα πεθάνουμε αλλά δεν ζούμε ανακαλώντας ανά πάσα στιγμή αυτή τη γνώση. Ακριβέστερα, διαχειριζόμαστε ως ζωή το χρόνο του ταξιδιού ως την οριστική Ιθάκη. Το... μετά, είναι εσχατολογική και θρησκειολογική, ενίοτε απολύτως υποκειμενική, ενασχόληση και αγωνία που έχει αναθρέψει γενεές επί γενεών και πολιτισμούς επί πολιτισμών με διαφοροποιήσεις και κοινωνικές προβολές του εκάστοτε ιστορικού χωρόχρονου.
Ο θάνατος που γίνεται αποδεκτός ως λογικός και φυσικός (τέτοιες
βαριές κι επικίνδυνες λέξεις για τέτοια ζητήματα τις αφήνω στη δυνατότητα να μπαίνουν σε όσα και όποια εισαγωγικά θέλει ο αναγνώστης) είναι εκείνος που συνοδεύεται από το γεμάτο νόημα σχόλιο της είδησης, «πλήρης ημερών». Κι αυτό το «πλήρης ημερών» με τη σειρά του εκφράζει πληθώρα ατομικών και συλλογικών εμπειριών. Το γήρας, η φυσική φθορά, ο πόνος ή η απουσία του, η οδυνηρή ή μη πορεία προς το θάνατο, το μήκος του βίου, η ποιότητα της ζωής που προηγήθηκε, η στάση του θανόντος απέναντι στη ζωή και το θάνατο, οι σχέσεις αυτών που λένε «πλήρης ημερών» με τον άνθρωπο που φεύγει και προσμετράται στη ζωή τους η απώλειά του. Ο θάνατος που πονάει λιγότερο τους ζώντες είναι, όσο κι αν ακούγεται παράλογο, ο ώριμος, ο στην ώρα του δηλαδή, κατά τη γενική συλλογική αντίληψη που εκφράζεται εξαιρετικά στην εξόδιο ακολουθία της υπέροχης γλώσσας μας, είναι ο θάνατος που επέρχεται «ανώδυνα, ανεπαίσχυντα, ειρηνικά». Και είναι ακούσιος κατά κανόνα.
Keywords
Τυχαία Θέματα