Διορθώσεις: Η διακριτική ματιά του Θοδωρή Σκριβάνου στον μαγικό κόσμο του Μπαλέτου της ΕΛΣ – Σήμερα στο 23ο ΦΝΘ
Αρμονία, πλαστικότητα, τελειότητα. Η μία όψη του μπαλέτου. Αλλά και κόπος, και πόνος, επιμονή και επανάληψη. Και διόρθωση.
Πώς στήνεται μια χορογραφία; Πώς θα την αποδώσει το σώμα; Πόσες φορές πρέπει να την επαναλάβει ο χορευτής; Πόσες διορθώσεις χωρούν σε μια πρόβα;
Ο Θοδωρής Σκριβάνος, σκηνοθέτης και φωτογράφος, που κάνει τώρα την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία τεκμηρίωσης, διείσδυσε με την κάμερά του στον μικρόκοσμο των χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Η διακριτική ματιά του σε αυτόν τον γοητευτικό και
Οι Διορθώσεις θα προβληθούν και διαδικτυακά στην online πλατφόρμα του φεστιβάλ.
Ιδιαίτερο στοιχείο στη διαδικασία της κινηματογράφησης, η διακριτικότητα της κάμερας του Θοδωρή Σκριβάνου. Χωρίς καμία παρέμβαση, καταγράφει ως παρατηρητής τον μικρόκοσμο και την καθημερινότητα των χορευτών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Τα γυρίσματα έγιναν χωρίς να διακοπεί η ροή του προγράμματος των χορευτών, δεν υπάρχει voice over αφήγηση, ούτε και συνεντεύξεις.
Η αποστασιοποιημένη και ψύχραιμη παρατήρηση και καταγραφή των συμβάντων αφήνει τα πράγματα να εξελιχθούν ανεπηρέαστα στο φυσικό τους χώρο και χρόνο, με την κάμερα να κινηματογραφεί μετωπικά το περιβάλλον.
Στα γυρίσματα είχε αναλάβει τα πάντα ο ίδιος, την κάμερα και τον ήχο. «Ήθελα να έχω διακριτική παρουσία στους χώρους της Λυρικής. Σε καμία περίπτωση δεν ήθελα να παρεμποδίσω τη λειτουργία της ή τους χορευτές» λέει ο δημιουργός της ταινίας.
Τα γυρίσματα κάλυψαν σχεδόν μια ολόκληρη καλλιτεχνική σεζόν, την περίοδο 2018-2019, και το υλικό που συγκεντρώθηκε ξεπερνούσε σε διάρκεια τις 220 ώρες.
Η αφήγηση επικεντρώθηκε στην προετοιμασία τριών παραγωγών του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: «Η Λίμνη των Κύκνων» σε χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου, «Herrumbre» του σπουδαίου Ισπανού χορογράφου Νάτσο Ντουάτο και «Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης« του Δάφνη Κόκκινου.
Και που καταλήγει αυτή η κινηματογραφική εξερεύνηση; Ο δημιουργός στοχεύει σε μια πλήρη καταγραφή αυτού του μικρόκοσμου: των πορτρέτων των ανθρώπων, της συντονισμένης συνεργασίας μεταξύ χορογράφων, χορευτών, σκηνογράφων, τεχνικών, διοικητικού προσωπικού, της συνολικής λειτουργίας της ΕΛΣ.
Στοχεύει όμως και στην καταγραφή μιας πραγματικότητας σε ένα δεύτερο επίπεδο: αυτό της άοκνης προσπάθειας, της επανάληψης, της διόρθωσης, του ίδιου του σώματος, που γίνεται η πλατφόρμα απόδοσης της χορογραφίας.
Όπως λέει κι ο ίδιος, στη ταινία συνυπάρχουν δύο επίπεδα: το αφηρημένο, όπως ο εσωτερικός χώρος και χρόνος του χορευτή, αλλά και το πραγματολογικό.
Όπως για παράδειγμα, η συζήτηση στη διάρκεια σύσκεψης για την αντικατάσταση ενός πατώματος που καταπονεί τα πόδια των χορευτών.
Ο Θοδωρής Σκριβάνος λέει για την ταινία του ότι δεν ήταν τίποτα προσχεδιασμένο, ούτε η δομή ούτε τα νοήματα. Τα πάντα του προέκυψαν κατά τη διαδικασία του μοντάζ.
Η έρευνά του προέκυψε μέσα από το ίδιο το γύρισμα και από εκεί γεννήθηκε το υλικό, με το οποίο «έχτισε» την ταινία. Μεγάλο στοίχημα γι’ αυτόν ήταν η προσπάθεια να οργανώσει το τυχαίο, να δώσει προσοχή στην μοναδικότητα της στιγμής και να την αποσπάσει από το σύνολο.
Ήθελε ο φακός του να καταφέρει να καταγράψει την αθέατη και ανθρώπινη αλληλεπίδραση μεταξύ των χορευτών, των χορογράφων και όλων των συντελεστών που υποστηρίζουν το έργο και τη λειτουργία αυτού του θεσμού.
Στη διάρκεια των γυρισμάτων ήρθε αντιμέτωπος με αρκετά ερωτήματα, όπως πώς θα κινηματογραφούσε τον χορό, πώς θα κατέγραφε το σώμα.
Η επιλογή του ήταν να δομήσει την ταινία πάνω σε μονοπλάνα και ολόκληρα αποσπάσματα από τις χορογραφίες, ενώ κατέγραφε πάντα ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα κατά τη χορογραφία, χωρίς να το «σπάει» σε μικρά κομμάτια, όπως συνηθίζεται να κινηματογραφείται ο χορός στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο.
Και δεν παραλείπει να αναφερθεί στα πρόσωπα που συνέβαλαν στο να γίνει η ταινία του πραγματικότητα, στην πρόσβαση και την στήριξη που του παρείχαν ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, ο διευθυντής του Μπαλέτου, Κωνσταντίνος Ρήγος, όπως και οι χορευτές.* Όλες οι φωτογραφίες είναι από την διάρκεια των γυρισμάτων του ντοκιμαντέρ Διορθώσεις του Θοδωρή Σκριβάνου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια προειδοποιούν για «χάος» με το πιστοποιητικό εμβολιασμού
- Δημήτρης Φιντιρίκος (καζίνο Ρίο) στο mononews: «Έχω τρομακτική αγωνία για την απόφαση εξυγίανσης»
- Αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια προειδοποιούν για χάος με το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό
- Βρέθηκε ο πίνακας του Πικάσο που είχε κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη
- Οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποιούν για χάος με την κυκλοφορία του ευρωπαϊκού Πιστοποιητικού Covid-19
- Κορονοϊός: 23 εκατ. εμβολιασμένοι Ρώσοι - Κανένα περιστατικό θανάτου
- Η ληστεία του αιώνα: Ο κλεμμένος Πικάσο επιστρέφει στην Πινακοθήκη
- Άκης Τσοχατζόπουλος: Σταθερή η κατάσταση της υγείας του στο Λαικό
- Διαβάστε αύριο στη «Ν»
- Κύπρος: Νέα άνοδος στον αριθμό των κρουσμάτων
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Δημήτρης Φιντιρίκος (καζίνο Ρίο) στο mononews: «Έχω τρομακτική αγωνία για την απόφαση εξυγίανσης»
- Η ληστεία του αιώνα: Ο κλεμμένος Πικάσο επιστρέφει στην Πινακοθήκη
- Επιτροπή Οικονομικών: Υπερψηφίστηκε επί της αρχής το Μεσοπρόθεσμο – Οι θέσεις των κομμάτων
- Αναστασιάδης: Απαράδεκτες οι αναφορές για αυτοδιοικούμενες περιοχές στην Κύπρο
- Covid-19: Αντίστροφη μέτρηση για τους εμβολιασμούς κατ’ οίκον
- Wall Street: Στις 14.500 μονάδες ο Nasdaq, νέο ρεκόρ και για τον S&P 500 – Στο 1 τρισ. η κεφαλαιοποίηση της Facebook
- Άκης Τσοχατζόπουλος: Σταθερή η κατάστασή του πρώην υπουργού που νοσηλεύεται στο Λαϊκό
- Χρηματιστήριο: Οι λόγοι που η αγορά μένει καθηλωμένη στις 900 μονάδες
- Διορθώσεις: Η διακριτική ματιά του Θοδωρή Σκριβάνου στον μαγικό κόσμο του Μπαλέτου της ΕΛΣ – Σήμερα στο 23ο ΦΝΘ
- Τελευταία Νέα Mononews
- Διορθώσεις: Η διακριτική ματιά του Θοδωρή Σκριβάνου στον μαγικό κόσμο του Μπαλέτου της ΕΛΣ – Σήμερα στο 23ο ΦΝΘ
- Χρηματιστήριο: Οι λόγοι που η αγορά μένει καθηλωμένη στις 900 μονάδες
- Covid-19: Αντίστροφη μέτρηση για τους εμβολιασμούς κατ’ οίκον
- Δημήτρης Φιντιρίκος (καζίνο Ρίο) στο mononews: «Έχω τρομακτική αγωνία για την απόφαση εξυγίανσης»
- Grid Telekom: Τι κερδίζει από τη συμφωνία με τη Vodafone- Σύντομα συμφωνίες μίσθωσης χωρητικότητας
- Bill και Melinda Gates: To διαζύγιο που άλλαξε τους επενδυτικούς στόχους των δύο δισεκατομμυριούχων
- Πώς θα διανείμουν οι τράπεζες 30 δισ. σε ιδιώτες – «Χρηματοδοτήστε» είναι το μήνυμα
- Η ληστεία του αιώνα: Ο κλεμμένος Πικάσο επιστρέφει στην Πινακοθήκη
- Wall Street: Στις 14.500 μονάδες ο Nasdaq, νέο ρεκόρ και για τον S&P 500 – Στο 1 τρισ. η κεφαλαιοποίηση της Facebook
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Wall Street: Ρεκόρ S&P και Nasdaq – Το Facebook πάνω από 1 τρισ. δολάρια!
- Πετρέλαιο: Ισχυρές απώλειες για το αργό
- Granarolo Hellas: Η εμπορική εταιρεία τυριών που δεν επηρεάστηκε το 2020
- Αυστρία: Νέα χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων από την 1η Ιουλίου
- Πτώση πετρελαίου από φόβους για τη μετάλλαξη
- Συρία: Οβίδες κατά αμερικανικής βάσης εκτόξευσαν φιλοϊρανικές πολιτοφυλακές
- Καλύτερο πανεπιστήμιο στη Μεσόγειο το ΕΚΠΑ
- Energean: Νέες γεωτρήσεις στο Ισραήλ
- Συρία: Οβίδες κατά αμερικανικής βάσης