Καισαριανής Δανιήλ: «Και ήξουσιν από ανατολών και δυσμών» (Λουκά ιγ΄, 29)
Τον 1ο αιώνα μ.Χ. περισσότεροι ήταν οι ΙΟΥΔΑΙΟΙ που ζούσαν εκτός Παλαιστίνης από αυτούς που ζούσαν στην Αγία Γη, για πολλούς λόγους: βίαιη μετακίνηση, φυγή, και ηθελημένη μετανάστευση. Οι Ασσύριοι, για παράδειγμα, είχαν μετατοπίσει τις βόρειες φυλές στην Μηδία, ενώ από τους ΙΟΥΔΑΙΟΥΣ που εξορίστηκαν στη Βαβυλώνα, πολλοί επέλεξαν να παραμείνουν εκεί. Υπήρχαν επίσης μεγάλες ιουδαϊκές κοινότητες σε όλη τη ρωμαϊκή επικράτεια. Μερικοί ΙΟΥΔΑΙΟΙ είχαν διαφύγει στην Αίγυπτο ή μετανάστευσαν εκεί, καθώς
Παρά τη Διασπορά, η Ιερουσαλήμ παρέμενε το κέντρο του ιουδαϊκού κόσμου, ως ο μόνος τόπος, όπου μπορούσαν να προσφέρουν θυσίες στο Θεό (αν και υπήρχε ένας ανταγωνιστικός ναός στον Λεοντόπολη της Αιγύπτου, χτισμένος από τον εκτοπισμένο αρχιερέα Ονία Δ΄, τον 2ο αιώνα π. Χ.). Οι άντρες ΙΟΥΔΑΙΟΙ έπρεπε, όποτε μπορούσαν, να συμμετέχουν στις μεγάλες γιορτές. Στις Πράξεις περιγράφεται το μεγάλο πλήθος που είχε συγκεντρωθεί για την Πεντηκοστή, Ιουδαίοι και προσήλυτοι (εθνικοί που είχαν αποδεχθεί τον ιουδαϊσμό) από τις τέσσερις άκρες της γης. Κατά τον Λουκά, αυτή η ξεχωριστή Πεντηκοστή θα μαρτυρήσει την αναμενόμενη συγκέντρωση των διασκορπισμένων φυλών του Ισραήλ (Λουκά 13, 29).
Το νέο περιεχόμενο και η σημασία της εορτής της Πεντηκοστής
Η Ιουδαϊκή γιορτή της Πεντηκοστής γιορταζόταν 50 ημέρες μετά το Πάσχα. Ήταν μία αγροτική γιορτή, που αρχικά υπενθυμίζει ότι ο Θεός δώρισε τη γη και την ευλόγησε (η «Μέρα των Πρώτων Καρπών»). Επειδή ο Μωυσής έφτασε στο Σινά περίπου 50 ημέρες μετά το πρώτο Πάσχα (Εξόδου 19,1) γιορταζόταν ακόμη η σύναψη της Διαθήκης του Σινά και αργότερα η παράδοση του Νόμου.
Κατά το Λουκά, ο εορτασμός της σχέσης του Θεού με τον Ισραήλ γίνεται η ευκαιρία για την ανανέωση αυτής της Διαθήκης. Οι 12 (που είχαν συμπληρωθεί από το Ματθία) δέχονται το Άγιο Πνεύμα ως πύρινες γλώσσες φωτιάς, με ένα τρόπο που απηχεί την εκδήλωση της παρουσίας του Θεού στο όρος Σινά, μαζεμένοι σε ένα σπίτι της πόλης.
Το κήρυγμά τους που ακολουθεί, και ιδιαίτερα η ομιλία του Πέτρου, φέρουν σε αυτό το μικρό σπίτι περίπου 3.000 ανθρώπους από τις διασκορπισμένες φυλές του Ισραήλ, που είχαν μαζευτεί στην Ιερουσαλήμ για τη γιορτή. Πράγματι, στην ικανότητα τόσο πολλών εθνοτήτων να καταλάβουν τους Αποστόλους στη δική τους γλώσσα, ο Λουκάς, ίσως βλέπει επίσης ανατροπή της τραγικής ιστορίας του πύργου της Βαβέλ (Γενέσεως 11). Τις έσχατες ημέρες, όταν ο Θεός χαρίζει πλουσιοπάροχα το Πνεύμα του σε κάθε άνθρωπο (Πράξεων 2,17-21). Η σύγχυση και ο διασκορπισμός της ανθρωπότητας ανατρέπονται. Πριν από την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος την Πεντηκοστή, όμως, πρέπει να λυθεί μία δυσκολία. Οι 12, ο νέος Ισραήλ, είχαν μειωθεί εξαιτίας της αποχώρησης του Ιούδα Ισκαριώτη.
Στις Πράξεις (1,12-16) περιγράφεται η αντικατάσταση του Ιούδα από το Ματθία. Προσπαθώντας να κατανοήσει τα θλιβερά γεγονότα της προδοσίας και του θανάτου του Ιούδα ως μέρος του σχεδίου του Θεού, ο Λουκάς βρίσκει το νόημά τους στα αποσπάσματα δύο Ψαλμών. Η περιγραφή στις Πράξεις είναι μία από τις δύο εκδοχές της Καινής Διαθήκης για το θάνατο του Ιούδα, κατά την οποία «έπεσε με το πρόσωπο στη γη, σκίστηκε η κοιλιά του και χύθηκαν έξω όλα του τα σπλάχνα» (Πράξεων 1,18 β. Ο Ματθαίος στο 27, 3-10 περιγράφει μία αυτοκτονία). Παρά τις διαφορές τους, οι Πράξεις και ο Ματθαίος συμφωνούν ότι πρόκειται για ένα βίαιο γεγονός, που συσχετιζόταν με κάποιο τρόπο με ένα χωράφι κοντά στην Ιερουσαλήμ, που στις μέρες τους ήταν ακόμα γνωστό ως «Χωράφι του Αίματος» (στα αραμαϊκά Ακελδαμά).
Οι προϋπόθεσεις για την συμπλήρωση των 12 αποκαλύπτουν ένα πρωτοχριστιανικό ορισμό του Αποστόλου. Ο υποψήφιος έπρεπε να είναι αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυς του Ιησού, «αρχίζοντας από τότε που βαφτίστηκε ο Ιησούς από τον Ιωάννη, ως την ημέρα που αναλήφθηκε από ανάμεσά μας» (Πράξεων 1, 22α), να μπορεί επομένως να είναι μάρτυρας της Ανάστασης. Ο Παύλος, όπως θα δούμε παρακάτω, δεν ήταν αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυρας του Ιησού ούτε ανήκε στους αρχικούς μαθητές του. Χάρη στη συνάντησή τους στο δρόμο για τη Δαμασκό, όμως, έγινε μάρτυρας της Ανάστασης, πίστεψε ο ίδιος και ανέλαβε το έργο του Αποστόλου των Εθνών (Α΄ Κορινθίους 9, 1. 15, 8. Γαλάτας ακόμα 1,15-17).
Οι απόστολοι Πέτρος και Ιωάννης
Στις ιστορίες της πρώτης κοινότητας της Ιερουσαλήμ μετά την Πεντηκοστή, δύο Απόστολοι επικρατούν: ο Σίμων Πέτρος και ο Ιωάννης, γιός του Ζεβεδαίου. Αργότερα, ο Ιάκωβος, ο αδελφός του Κυρίου (γιός του Ιωσήφ από προηγούμενο γάμο ή ξάδερφος του Ιησού), θα μπει επίσης στην ομάδα (Πράξεων 12,17. 15,13. 21,18) και η μεταγενέστερη παράδοση υποστηρίζει ότι αυτός ο Ιάκωβος και άλλοι συγγενείς του Ιησού ήταν ανάμεσα στους πρώτους επισκόπους της Ιερουσαλήμ. Αλλά προς το παρόν, η προσοχή εστιάζεται στους δύο από τους οποίους ο Ιωάννης είναι ο πιο λιγομίλητος. Οι σπουδαίες ομιλίες των Πράξεων 2-4 βγαίνουν από τα χείλη του Πέτρου, σύμφωνα με το ρόλο του ως εκπροσώπου των 12. Εντυπωσιακοί είναι οι παραλληλισμοί ανάμεσα στη δραστηριότητα αυτών των αποστολών και στη δράση του Ιησού.
Μεγάλο μέρος του έργου του Πέτρου και του Ιωάννη διαδραματίζεται στο Ναό, απηχώντας τη δραστηριότητα του Χριστού εκεί (Λουκά 20-21). Η θεραπεία του χωλού στην Ωραία Πύλη απηχεί μία παρόμοια θεραπεία από τον Ιησού στο Λουκά 5,18-26.
Στην καρδιά της Ιερουσαλήμ του 1ου αιώνα, δεσπόζει ο ναός της. Ο Ναός του Ηρώδη περιελάμβανε μία σειρά ανοιχτές αυλές των οποίων η ιερότητα αύξανε όσο πλησίαζαν προς το κεντρικό θυσιαστήριο. Αυτό το στεγασμένο κτίριο εμπεριείχε τα Άγια, όπου γινόταν η καθημερινή προσφορά θυμιάματος (Λουκά 1,9), καθώς και τα Άγια των Αγίων, όπου πρόσβαση είχε μόνο ο Αρχιερέας που έμπαινε εκεί μόνο μία φορά το χρόνο, κατά το Γιόμ Κιπούρ (Ημέρα Εξιλασμού). Ο Λουκάς αναφέρει πολλά σημεία εντός του περιβόλου του Ναού. Η «Ωραία Πύλη» (Πράξεων 3,2) μπορεί να είναι η πύλη του Νικάνορα, που είτε ήταν το όριο ανάμεσα στην αυλή των Εθνών και την Αυλή των Γυναικών, είτε έδινε πρόσβαση από τη δεύτερη στην Αυλή του Ισραήλ. Η στοά του Σολομώντα (Πράξεων 3,11) ήταν το περιστύλιο που έκλεινε την Αυλή των εθνικών από την Ανατολική πλευρά.
Στο προαναφερόμενο ιστορικό και θεολογικό αυτό πλαίσιο κατανοούνται τα λόγια του ευαγγελιστού Λουκά «και θα έρθουν άνθρωποι από την ανατολή και τη δύση, απ’ το βορρά και το νότο και θα καθίσουν στο τραπέζι της βασιλείας του Θεού» (Λουκά ιγ΄, 29).
The post Καισαριανής Δανιήλ: «Και ήξουσιν από ανατολών και δυσμών» (Λουκά ιγ΄, 29) appeared first on Dogma.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νέο έκτακτο δελτίο ακραίων καιρικών φαινομένων: Πώς θα εξελιχθεί το κύμα καύσωνα τις επόμενες ημέρες
- ΑΑΔΕ: Έλεγχοι για όσους δηλώνουν έως και 10.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα – Αυτόματη απόκτηση ΑΦΜ σε παιδιά 12 ετών και άνω
- Αυτή είναι η αίσθηση οδηγώντας ένα αυτοκίνητο 3.3 εκατ. ευρώ με ιπποδύναμη 1.500 ίππων
- Γιαννακόπουλος: «Μόνο εγώ υποψιάζομαι ότι κάτι άλλο κρύβεται;»
- Εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ: Κατέθεσε υποψηφιότητα για την προεδρία ο Στέφανος Τζουμάκας
- Μια γυναίκα εδώ και 25 χρόνια ταΐζει στην αυλή της γενιές από αλεπουδάκια
- Νέο έκτακτο δελτίο ΕΜΥ για τον καύσωνα «Κλέων» – Έρχεται νέα θερμική έξαρση, τα τελευταία στοιχεία
- ΣΥΡΙΖΑ: Ανακοίνωσαν υποψηφιότητα Παππάς, Τζουμάκας, πυρά Αχτσιόγλου σε Τσίπρα
- Άννα Βίσση: Χαμός στη συναυλία στο Θέατρο Πέτρας - Η παράκληση της τραγουδίστριας στους θαυμαστές της
- Κώστας Φραγκολιάς: Βουτιές στην Αλόννησο με την αγαπημένη του Δώρα Πατσιώτη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις dogma
- Τελευταία Νέα dogma
- Καισαριανής Δανιήλ: «Και ήξουσιν από ανατολών και δυσμών» (Λουκά ιγ΄, 29)
- π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός: Οι καλοκαιρινοί έρωτες
- Ελάτε να κάνετε οικογένειες
- Πανηγύρεις Αγίας Μαρίνας στη Μητρόπολη Δημητριάδος
- Bεροίας Παντελεήμων: «Τα χαρίσματα του Θεού» – Βίντεο
- Αρχιεπίσκοπος: «Αδράξτε την ευκαιρία να γνωρίσετε τη χώρα μας και τον Ελληνορθόδοξο πολιτισμό της»
- Στις 15 Ιουλίου εορτάζουν οι Άγιοι Κήρυκος και Ιουλίττα
- Ποιος ήταν ο Άγιος Βλαδίμηρος που τιμάται στις 15 Ιουλίου
- Σαν σήμερα το 2014 η διαβεβαίωση των Φωκίδος Θεόκτιστου, Ιωαννίνων Μάξιμου, Ελασσώνος Χαρίτωνος, Θεσσαλιώτιδος Τιμοθέου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΣΥΡΙΖΑ: Υποψήφιος και ο Νίκος Παππάς για την προεδρία
- Η Νικόλ Άβαντ στα απομνημονεύματά της μιλά για την υπέρβαση δυσκολιών και την ευγνωμοσύνη
- «Σαφάρι» για τα έσοδα μέσω της διασύνδεσης των ταμειακών με POS
- Καύσωνας: Που οφείλεται η δίψα – Γιατί δεν πρέπει να περιμένετε να διψάσετε για να πιείτε νερό
- Βελτιωμένη η εικόνα της φωτιάς στην Ιεράπετρα - Βίντεο από το σημείο
- Εκλογές στην Ισπανία: Προβάδισμα των συντηρητικών «βλέπουν» δημοσκοπήσεις
- Ιστορική απεργία των ηθοποιών του Χόλιγουντ - Βγήκαν στους δρόμους, ζητούν αυξήσεις στον βασικό μισθό
- Το μυστήριο με την εγκαταλελειμμένη Rolls-Royce -Σε ποιον γνωστό τραγουδιστή ανήκει [βίντεο]
- Συνάντηση Πέτρου Ψωμά με τον Πρέσβη της Πολωνίας στην Πάτρα
- Έφη Αχτσιόγλου: Δεν καταλάβαμε πόσο σημαντική ήταν για την κοινωνία η κυβερνητική σταθερότητα