Στην Αθήνα ο συγγραφέας Άρνε Νταλ, ένας από τους καλύτερους στιλίστες του ευρωπαϊκού νουάρ

(Photo by David Levenson/Getty Images)

Ο Αρνε Νταλ, ο πιο συναρπαστικός σύγχρονος συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας,  σύμφωνα με τον Ian Rankin θα βρεθεί στην Αθήνα τις επόμενες ημέρες, καλεσμένος του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών,  του βιβλιοπωλείου Monogram και των εκδόσεων Μεταίχμιο, για να συμμετάσχει στο 4ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας.

Οι φανατικοί αναγνώστες του Σουηδού συγγραφέα θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά έναν από τους

καλύτερους στιλίστες του ευρωπαϊκού νουάρ, αλλά και να μάθουν από τον ίδιον τα μυστικά της γραφής του.

Το Σάββατο 20 Μαΐου, στο Σεράφειο Δήμου Αθηναίων (Εχελιδών & Πειραιώς 144), στις 6 το απόγευμα, με αφορμή το νέο του βιβλίο Τρία στην πέμπτη -πέμπτο στη σειρά με πρωταγωνιστές τον Σαμ Μπέργερ και τη Μόλι Μπλουμ-, συνομιλεί με τον Νίκο Γεωργιάδη, ειδικό μελετητή της σκανδιναβικής λογοτεχνίας, τον (εξαιρετικό) μεταφραστή των βιβλίων του στα ελληνικά Γρηγόρη Κονδύλη και τους συγγραφείς και μεταφραστές Βαγγέλη Γιαννίση και Πέτρο Μάρκαρη.

Την Κυριακή 21 Μαΐου, επίσης στο Σεράφειο Δήμου Αθηναίων, στις 12:30 το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθεί Masterclass δημιουργικής γραφής (στην αγγλική γλώσσα) από τον Σουηδό συγγραφέα.

Ο Arne Dahl -ψευδώνυμο του Γιαν Άρναλντ- κατάφερε να διατηρήσει μυστική την ταυτότητά του για αρκετά χρόνια, αλλά στο έκτο βιβλίο της αστυνομικής σειράς του, στην οποία πρωταγωνιστεί η Ομάδα Άλφα –μια ομάδα ειδικά εκπαιδευμένων, ικανότατων αστυνομικών, που παίζουν και τον ρόλο του ήρωα-ντετέκτιβ των βιβλίων του–, το πρόσωπό του αποκαλύφθηκε.

Γεννημένος το 1963 εργαζόταν ως κριτικός και δημοσιογράφος, ενώ με το Misterioso καθιερώθηκε διεθνώς ως ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους συγγραφείς αστυνομικού στην Ευρώπη.

Ήταν επίσης πανεπιστημιακός δάσκαλος και μολονότι στα νιάτα του είχε διαβάσει πολύ αστυνομική λογοτεχνία, στη συνέχεια μάλλον τη σνόμπαρε. 

Το πρώτο του μυθιστόρημα το έγραψε στα 27 του με το πραγματικό του όνομα και με θέμα εμπνευσμένο από τη σφαγή του 1822 στη Χίο, όμως παρά τις θετικές κριτικές δεν εγκατέλειψε την ακαδημαϊκή του καριέρα.

Ταινίες όπως η Σιωπή των αμνών και το Seven, ωστόσο, τον οδήγησαν εκ νέου στο δημοφιλές λογοτεχνικό είδος. Όταν λοιπόν θέλησε να αναγεννηθεί, αποφάσισε να ξεκινήσει από το μηδέν, επινοώντας ένα alter ego που αντλούσε από τις νουάρ ρίζες του.

Οπως λέει ο ίδιος: «Κατ’ εμέ, το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι ο ιδεώδης τρόπος για να εντρυφήσεις στη σύγχρονη κοινωνία και τον ανθρώπινο ψυχισμό. Μα, πρωτίστως, είναι φορέας ηδονής, είναι η αναπαραγωγή όλων των υπέροχων προσωπικών μου αναγνωστικών εμπειριών, τα ταξίδια σε κόσμους τους οποίους δεν θέλεις να εγκαταλείψεις ποτέ. Γράφω τα βιβλία που θα ήθελα να διαβάσω».

Η αποκάλυψη μιας άλλης Σουηδίας 

Ο Dahl, ήδη διάσημος ως ένας από τους ανανεωτές του ευρωπαϊκού νουάρ, διαθέτει μια γραφή με νεύρο και ανατροπές που δίνει μια άλλη γοητεία στις αστυνομικές ιστορίες του, ενώ ως οπαδός της συλλογικότητας, της νοοτροπίας της ομάδας και της υπεροχής της κοινής σκέψης, επιλέγει στη θέση του κυνικού αλκοολικού ντετέκτιβ, μια κολλεκτίβα αστυνομικών να πρωταγωνιστεί στα βιβλία του.

Photo: Henning Kaiser/dpa | usage worldwide (Photo by Henning Kaiser/picture alliance via Getty Images)

Η πιο σημαντική ίσως συμβολή του είναι η αποκάλυψη μιας άλλης Σουηδίας, μιας χώρας που κάποτε ήταν πρότυπο για τις περισσότερες ευρωπαϊκές και τώρα μοιάζει να έχει προσβληθεί από μια εκτός ελέγχου εγκληματικότητα. Χρησιμοποιεί τη φόρμα του αστυνομικού μυθιστορήματος με σκοπό να ανοίξει διάλογο με τις εγκάρσιες πληγές της σουηδικής και γενικότερα της ευρωπαϊκής κοινωνίας.

Παράλληλα, προσδοκά να θέσει καυτά πολιτικά ζητήματα, που επηρεάζουν το διαρκώς εναλλασσόμενο κοινωνικό περιβάλλον. Έτσι, πραγματεύεται άμεσα ή έμμεσα διάφορα θέματα αιχμής, από τις άδικες και στημένες από την αστυνομία καταδίκες μέχρι εικόνες της κρίσης που ταλανίζει τη Σουηδία και όχι μόνο, ενώ ορισμένα ζητήματα που τον απασχολούν συχνά εμφανίζονται στα περισσότερα έργα του, όπως ο ρατσισμός, η τρομοκρατία, η παράνομη μετανάστευση, η διαφθορά, η έκπτωση της ηθικής και των κοινωνικών αξιών, η δύναμη της εξουσίας και του χρήματος.

Διαβάζοντας τα βιβλία του, μπορούμε να αντιληφθούμε την πολυπλοκότητα και τη δυναμική του κόσμου που μας περιβάλλει. Τέλος, στα βιβλία του θα συναντήσει κανείς άφθονες μουσικές παραπομπές από τον χώρο της τζαζ και του μπλουζ.

«Τρία στην πέμπτη», ένα άγριο θρίλερ

Μια ψυχρή άνοιξη φτάνει στο τέλος και το καλοκαίρι φαίνεται πως ξεκινά. Η Ντεζιρέ Ρούσενκβιστ που µόλις έχει αρχίσει να ξαναµαθαίνει να περπατάει µετά την επίθεση που άλλαξε µε βάναυσο τρόπο τη ζωή τους, διαισθάνονται µια ασαφή σύνδεση ανάµεσα στα πτώµατα που βρίσκονται, το ένα µετά το άλλο, στο αρχιπέλαγος καθώς ξεπαγώνει.

Περιορισµένη καθώς είναι όµως σε δουλειά γραφείου δεν µπορεί να κάνει πολλά για να ερευνήσει την υπόθεση.

Όταν ο Κόνι Λαντίν τη θέσει σε διαθεσιµότητα, η Ντίαρ θα ζητήσει τη βοήθεια του Σαµ Μπέργερ και της Μόλι Μπλουµ. Σύντοµα θα ανακαλύψουν ότι τα πτώµατα καταψύχθηκαν µε υγρό άζωτο. Γιατί όµως το πρώτο θύµα έφερε δεκαοχτώ µαχαιριές και τα επόµενα καµία; Και γιατί τα πτώµατα άρχισαν να εµφανίζονται τώρα; Όλα δείχνουν ότι κάποιος προσπαθεί να ξανασκοτώσει.

Οι πρωταγωνιστές βυθίζονται όλο και περισσότερο στην άβυσσο της ανθρώπινης µεγαλοµανίας, ενώ παλεύουν ενάντια στον χρόνο να εµποδίσουν µια νέα δολοφονία. Θα τα καταφέρουν ή θα έρθουν αντιµέτωποι µε µια πραγµατικότητα που ξεπερνάει και την πιο νοσητή φαντασία;

Το νέο βιβλίο του Άρνε Νταλ με τίτλο «Τρία στην πέμπτη» κυκλοφορεί ήδη στα ελληνικά. 

Related...Πούλιτζερ Λογοτεχνίας: Για πρώτη φορά σε δύο συγγραφείς το βραβείοΤι διαβάζουμε τώρα: Η HuffPost προτείνει 10 νέα βιβλία ξένης λογοτεχνίας για τον ΜάιοΦεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας: Συγγραφείς, νέα βιβλία, αφιερώματα, διαδραστικά παιχνίδια
Keywords
Τυχαία Θέματα