«Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη με Μπέκετ

Θεόδωρος Τερζόπουλος

Μήπως κοιμόμουν, την ώρα που οι άλλοι υποφέρανε;

To «Περιμένοντας τον Γκοντό» για πρώτη φορά στη Στέγη και όπως «δεν το έχετε ξαναδεί». Μνημειακό, στα όρια της υψηλής ποίησης και της αυθάδικης κωμωδίας. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο πιο διεθνής Έλληνας σκηνοθέτης του θεάτρου, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, κατευθύνοντας ένα εξαιρετικό ιταλικό καστ, σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro που βρίσκεται σε παγκόσμια περιοδεία.

«Τίποτα δεν είναι πιο πραγματικό από το

τίποτα» είχε δηλώσει ο Σάμιουελ Μπέκετ(1906-1989) και με το Περιμένοντας τον Γκοντό (1948) εκσφενδονίζει σαν μετεωρίτη αυτό το «τίποτα» πάνω στη σκηνή. Γιατί τίποτα το αξιοσημείωτο, σε επίπεδο δράσης και υπόθεσης, δεν συμβαίνει σε αυτό το έργο του νομπελίστα Ιρλανδού στοχαστή, ποιητή και συγγραφέα.

Δύο παρίες του δρόμου, δύο κλοσάρ, ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν, ντυμένοι με τα κουρέλια τους, στέκονται πλάι σε ένα δέντρο, μιλούν περί ανέμων και υδάτων, συναντιούνται τυχαία με τρεις εξίσου περίεργους τύπους, ενώ κατά βάση περιμένουν κάποιον άλλον που δεν έρχεται ποτέ. Ποιος είναι, τελικά, ο Γκοντό του τίτλου που δεν εμφανίζεται ποτέ;

Κάποιος σωτήρας ή ακόμα και ο ίδιος ο Θεός, όπως φανερώνει η παραφθορά του ονόματος στα αγγλικά (Godot, από το God = Θεός); Ο Μπέκετ έχει, πάντως, παραδεχτεί ότι εκείνο που ενδιέφερε τον ίδιο δεν ήταν τόσο ο Γκοντό, όσο το «περιμένοντας».

Αυτή την αέναη αναμονή σκηνοθετεί με όρους κωμικοτραγικής ιερουργίας ο Θεόδωρος Τερζόπουλος. Στην παράστασή του, ένα μαύρο ικρίωμα, σαν νεκρικό μνημείο, ορθώνεται στη σκηνή. Ένας σταυρός από φως το σκίζει στα δύο. Στη βάση του, ένα μικροσκοπικό μπονζάι. Εκκλησιαστικοί ύμνοι, ταγκό, βομβαρδισμοί και σειρήνες πολέμου αντηχούν.

Εκεί, σαν φιγούρες που ζωντάνεψαν από κάποια άγνωστη αρχαία ζωοφόρο, κείτονται και περιμένουν ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν, ερμηνευμένοι από τους βετεράνους Σισιλιάνους ηθοποιούς Enzo Vetrano και Stefano Randisi. Παίζουν τους ρόλους τους με την τρελή σοφία και την ιερή απόγνωση του Buster Keaton. Φιγούρες ιδιότροπες και αντιφατικές, πνευματώδεις όσο και αφελείς, αερολογούν αναμένοντας στατικά και εκστατικά εκείνον που δεν θα έρθει ποτέ να τους γλιτώσει από το οντολογικό αδιέξοδο του να υπάρχεις προσδοκώντας πάντα κάτι.

Η παράσταση του Τερζόπουλου, του σκηνοθέτη που ξεκίνησε από τον Μακρύγιαλο της Πιερίας και διατρέχει τον κόσμο εδώ και σαράντα χρόνια με το θέατρο Άττις, διδάσκοντας τη θαυμαστή μέθοδο υποκριτικής του από την Ασία έως την Αυστραλία, «φανερώνει μια σταυρωμένη ανθρωπότητα, της οποίας τα καρφιά είναι λέξεις» όπως σημειώνουν τα ξένα δημοσιεύματα, για να καταλήξουν στο αποφθεγματικό: «μια παράσταση που θα γραφτεί στα χρονικά του σύγχρονου θεάτρου».

Η παράστασή μας τοποθετείται στα «ερείπια του κόσμου»

O Θεόδωρος Τερζόπουλος αναφέρει: «Η παράστασή μας τοποθετείται στα «ερείπια του κόσμου», σε ένα μέλλον, λίγο πολύ, κοντινό μας, όπου όλες οι πληγές του παρόντος και του παρελθόντος παραμένουν ανοιχτές. Το ίδιο και οι προσδοκίες… Σε αυτό το μεταίχμιο της ανθρώπινης ύπαρξης, ποιες είναι οι ελάχιστες δυνατές συνθήκες για την επανεκκίνηση της ζωής, μιας ζωής που αξίζει να ζει κανείς; Στο «Περιμένοντας τον Γκοντό» υπάρχουν δύο πιθανές απαντήσεις και εκεί στηρίζουμε τη δουλειά μας: Η πρώτη είναι η προσπάθεια να επικοινωνήσουμε και να συνυπάρξουμε με τον Άλλο, αυτόν που βρίσκεται απέναντί μας, παρά τα όποια εμπόδια, ακόμα κι όταν αυτά φαίνονται ανυπέρβλητα! Η δεύτερη είναι η προσπάθεια να επικοινωνήσουμε με τον Άλλο μέσα μας, με αυτήν την ανεξιχνίαστη και σκοτεινή περιοχή των καταπιεσμένων επιθυμιών και φόβων, των λησμονημένων αισθήσεων και ενστίκτων, την περιοχή του ζωώδους και του θείου, εκεί όπου γεννιούνται η τρέλα και το όνειρο, το παραλήρημα και ο εφιάλτης. Αυτό είναι το ταξίδι που προσπαθήσαμε να κάνουμε: προς τον Άλλο μέσα μας και προς τον Άλλο έξω από εμάς, απέναντι, μακριά μας. Περιμένοντας τι; Τη Λύτρωση της ζωής από τα δεσμά του θανάτου; Τη συνάντηση με τον Άνθρωπο; Το τέλος κάθε ταπείνωσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο; Το Τίποτα ή το Περιμένοντας, όπως λέει ειρωνικά ο Μπέκετ; Υπάρχει όμως άλλος τρόπος να οραματιστούμε τον χειραφετημένο άνθρωπο, χωρίς να γκρεμίσουμε τα τείχη που χωρίζουν το «μέσα» από το «έξω»;»

Το Περιμένοντας τον Γκοντό σε σκηνοθεσία, σκηνογραφία, φωτισμούς και κοστούμια του Θεόδωρου Τερζόπουλου, μια σπουδαία παράσταση και ένα ανεκτίμητο δώρο για το ελληνικό κοινό που έχει σπάνια την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια διεθνή παραγωγή του Έλληνα σκηνοθέτη για θέατρο του εξωτερικού. Η παράσταση κάνει μια στάση στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ενώ ήδη έχει διαπρέψει με διθυραμβικά σχόλια σε πάνω από 20 ιταλικές πόλεις και θα συνεχίσει τη διεθνή περιοδεία της από την Κίνα έως τη Βουλγαρία, από την Ουγγαρία έως τη Ρουμανία.

Συντελεστές

Copyright: Editions de Minuit

Μετάφραση στα ιταλικά: Carlo Fruttero

Σκηνοθεσία, Σκηνογραφία, Φωτισμοί & Κοστούμια: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Με τους (αλφαβητικά): Paolo Musio, Stefano Randisi, Enzo Vetrano και Rocco Ancarola, Giulio Germano Cervi

Μουσική: Παναγιώτης Βελιανίτης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Μιχάλης Τραΐτσης

Βοηθός εκγύμνασης ηθοποιών: Giulio Germano Cervi

Παραγωγή: Emilia Romagna Teatro (ERT) / Teatro Nazionale, Fondazione Teatro di NapoliTeatro Bellini

Για το «Περιμένοντας τον Γκοντό» έγραψαν:

«Ο Έλληνας σκηνοθέτης χρησιμοποιεί το κείμενο του Μπέκετ, το αναπλάθει και το μεταμορφώνει στη λεκτική στήλη μιας εικαστικής εγκατάστασης που φανερώνει μια ανθρωπότητα που αιμορραγεί, μια σταυρωμένη ανθρωπότητα, της οποίας τα καρφιά είναι λέξεις καρφωμένες στην ψυχή, λέξεις που μιλούν για ένα οδυνηρό κενό, όπου ο λόγος δεν είναι διάλογος, αλλά ένας μονόλογος αποτελούμενος από αναπάντητα ερωτήματα. […] Το Περιμένοντας τον Γκοντό του Τερζόπουλου είναι μια σκηνική μηχανή που ζητάει από τον θεατή να αφεθεί στις συνθέσεις που ορίζουν τα σώματα των ηθοποιών και ο σκηνικός χώρος σε μια αναμονή χωρίς τέλος, σε μια πρόσκληση να αγγίξουν ένα “αλλού” αναπόφευκτα περιφρονημένο».

-SIPARIO

«Ο Τερζόπουλος, που θεωρείται διεθνώς Δάσκαλος της σκηνοθεσίας, […] θέτει τον Μπέκετ ξανά σε κίνηση, διαισθανόμενος έναν δρόμο που άνοιξε ο ίδιος ο Ιρλανδός. Αυτό γίνεται αντιληπτό αμέσως μόλις αρχίσει η παράσταση και η σκηνική εγκατάσταση ανοίξει αποκαλύπτοντας τις διαστάσεις της ως ένας χώρος ενδιάμεσος ή ένας υπόνομος ή ως ένα υπερσύγχρονο σπίτι του μέλλοντος (εμπνευσμένη από γεωμετρίες μεταξύ του Bauhaus και του δωρικού ρυθμού), μέσα στην οποία ο Βλαντιμίρ και ο Εστραγκόν (Stefano Randisi και Enzo Vetrano) κείτονται με τα κεφάλια ενωμένα σαν σιαμαία δίδυμα και, όσο παίζουν, αγγίζουν και αισθάνονται ο ένας το πρόσωπο του άλλου».

-HUFFINGTONPOST.IT

«Το Περιμένοντας τον Γκοντό του Σάμιουελ Μπέκετ όπως δεν το έχετε ξαναδεί. Δυνατό και καταλυτικό. Φέρει την υπογραφή ενός Δασκάλου, του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Μια ομάδα κορυφαίων ηθοποιών βρίσκει τον άξονα του μηχανισμού της στο δίδυμο των Stefano Randisi και Enzo Vetrano. Μαζί τους, σε μια παράσταση που θα γραφτεί στα χρονικά του σύγχρονου θεάτρου, ο Paolo Musio, σταθερός συνεργάτης του Τερζόπουλου, και οι πολλά υποσχόμενοι νέοι Giulio Germano Cervi και Rocco Ancarola. Τι ωραία ομάδα κεφάτων ηθοποιών στην υπηρεσία μιας επανεγγραφής του αριστουργήματος του Μπέκετ: βοήθησαν να σηκωθεί το πέπλο και να βρεθούν ασύλληπτοι τρόποι για τη δημιουργία μιας παράστασης που είναι ένα στολίδι τόσο για την τέχνη του ηθοποιού –σπάνια έχω δει τόσο ενθουσιώδεις και εμπνευσμένους ηθοποιούς– όσο και για την τέχνη της σκηνοθεσίας».

-GliStatiGenerali.com

«Πρέπει να επισημάνω ότι η θεμελιώδης αξία της σκηνοθεσίας του Τερζόπουλου έγκειται στο γεγονός ότι διαρκώς αποδομεί και ανασυνθέτει το κείμενο του Μπέκετ, ή, ακριβέστερα, εξουδετερώνει τις γνωστές αναγνώσεις του και αποκαθιστά την αλήθεια του ίδιου του κειμένου. Και αυτό είναι ένα πολύτιμο όσο και σπάνιο παράδειγμα του πώς ένας σκηνοθέτης μπορεί να υπηρετήσει έναν συγγραφέα, φωτίζοντας και μεγεθύνοντας το μήνυμά του. Και επιπλέον, φωτίζοντας τη “διαχρονικότητα” του συγγραφέα στον κόσμο, την ιστορία και τη σύγχρονη κοινωνία. […] Ο Τερζόπουλος ωθεί το θέατρο έξω από τον εαυτό του, υπενθυμίζοντάς μας ότι ζούμε σε έναν κόσμο πολύ μεγαλύτερο από τη σκηνή και ότι, ειδικότερα, οι λέξεις του κειμένου του Μπέκετ που ακούμε στη σκηνή απηχούν τις ”φωνές” του πολέμου ενός κόσμου πολύ μεγαλύτερου από τη σκηνή».

-Controscena.net

«Όταν συναντά κανείς έναν Μαέστρο, αντιλαμβάνεται ότι οι λέξεις έχουν ένα διαφορετικό ειδικό βάρος, απλώνονται σε βάθος, επανακτούν ηχώ και αντανακλάσεις. Έτσι ακριβώς έγινε και με τον εξαίρετο Έλληνα σκηνοθέτη Θεόδωρο Τερζόπουλο, του οποίου οι παραστάσεις παρουσιάστηκαν σε όλο τον κόσμο. Ένας καλλιτέχνης και λαμπρός διανοούμενος, δημιουργός μιας μεθόδου η οποία διδάσκεται σε σχολές θέατρου και πανεπιστήμια, από την οποία διαρρέει καθαρή η αποφασιστικότητα της σύνδεσης του αρχαίου με το σύγχρονο, για τη δημιουργία μιας ζωντανής κληρονομιάς».

-La Lettura / Corriere della Sera

«Ένα μαύρο κουτί. Ένας σταυρός από φως. Οι πρωταγωνιστές ξαπλωμένοι στο έδαφος. Και ο ήχος ενός μακρινού πολέμου. Η παράσταση του Έλληνα σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου που δεν πρέπει να χάσετε. Μπορεί η σκηνοθεσία ενός κειμένου να είναι πιστή στις προθέσεις του συγγραφέα, ακόμη και αν αυτές είναι φαινομενικά διαστρεβλωμένες; Γιατί όχι, αν ο στόχος είναι ο ίδιος: να αγγίξει τις καρδιές των θεατών. Συμβαίνει, λοιπόν, το παράδοξο η αναμονή του Γκοντό να μετατρέπει το απροσδόκητο σε κάτι βαθύτατα οικείο στην ποιητική του Σάμιουελ Μπέκετ».

-L’Espresso

Λίγα λόγια για τον Θεόδωρο Τερζόπουλο

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος γεννήθηκε στον Μακρύγιαλο της Πιερίας. Μαθήτευσε στη Δραματική Σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη στην Αθήνα (1965-67) και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Berliner Ensemble, στη Γερμανία (1972-76). Από το 1981 έως το 1983 διατέλεσε Διευθυντής της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη, ενώ το 1985 ίδρυσε τη δική του θεατρική ομάδα, το Θέατρο Άττις, στους Δελφούς.

Έχει σκηνοθετήσει αρκετές αρχαιοελληνικές τραγωδίες και έργα των σημαντικότερων σύγχρονων Ελλήνων και Ευρωπαίων συγγραφέων, δίνοντας παραστάσεις σε αναρίθμητα θέατρα διεθνώς. Τα τελευταία 35 χρόνια έχει ανεβάσει με την ομάδα του πάνω από 2.100 παραστάσεις σε όλο τον κόσμο. Υπήρξε Καλλιτεχνικός Διευθυντής των Διεθνών Συναντήσεων Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Μεσογειακού Θεάτρου και Πρόεδρος του ελληνικού του τμήματος από το 1991, καθώς επίσης των Διεθνών Συναντήσεων Αρχαίου Δράματος στη Σικυώνα (2005-2006, 2011). Η δραματουργική του προσέγγιση στην αρχαιοελληνική τραγωδία διδάσκεται σε πολυάριθμες σχολές, ακαδημίες, ινστιτούτα και πανεπιστημιακά τμήματα κλασικών σπουδών.

Είναι ο εμπνευστής μιας μεθόδου υποκριτικής που περιλαμβάνει μια σειρά σωματικών και φωνητικών ασκήσεων, οι οποίες αποσκοπούν στην καλλιέργεια των βασικών αρχών της υποκριτικής πρακτικής και στην αναδόμηση της ενότητας μεταξύ λόγου και σώματος. Ομότιμος Καθηγητής σε ακαδημίες και πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, διευθύνει από το 2013 το θερινό εργαστήριο «Η επιστροφή του Διονύσου: Η μέθοδος του Θεόδωρου Τερζόπουλου» για νέους ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Βιβλία της μεθόδου του έχουν μεταφραστεί και κυκλοφορούν σε πολλές γλώσσες: ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά, τουρκικά, ρωσικά, ιταλικά, πολωνικά, κινεζικά, κορεάτικα και αραβικά. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία στην Ελλάδα και διεθνώς. Από το 1995 είναι πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής της Θεατρικής Ολυμπιάδας, εκδηλώσεις της οποίας έχουν πραγματοποιηθεί στους Δελφούς, στη Σιζουόκα (Ιαπωνία), στη Μόσχα, στην Κωνσταντινούπολη, στη Σεούλ, στο Πεκίνο, στο Βρότσλαβ, στην Τόγκα (Ιαπωνία), στην Αγία Πετρούπολη και σε 17 πόλεις της Ινδίας.

Info

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107

15 – 19 Μαΐου 2024, Κεντρική Σκηνή, Τετάρτη – Κυριακή, 20:30

Έναρξη προπώλησης: Τετάρτη 24 Απριλίου, στις 17:00

Η παράσταση είναι στα ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους

Διάρκεια: 90 λεπτά

Παγκόσμια Πρεμιέρα: 12 Ιανουαρίου 2023, Teatro Storchi (Μόντενα, Ιταλία)

Εισιτήρια

Κανονικό: 7, 20, 28, 38 €

Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 16, 22, 30 €

Παρέα 10+ άτομα: 14, 20, 27 €

Κάτοικος Γειτονιάς*: 7 €

Ανεργίας, ΑμεΑ: 5 €

Συνοδός ΑμεΑ: 10 €

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

«Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε...»: 11 μύθοι της ελληνικής μουσικής στο Μουσείο Μπενάκη

Στο Μουσείο Ακρόπολης: Θεόφιλος, Χαλεπάς, Παπαδιαμάντης και χορωδιακά έργα για γυναικείες φωνές

Keywords
μουσείο ακρόπολης, teatro, god, φως, θεατρο, ωναση, ουγγαρια, ert, napoli, bauhaus, αθηνα, ensemble, θεσσαλονικη, ελλαδα, ιαπωνια, μαΐου, αμεα, κινηση στους δρομους, βιβλια, Καθεδρικός του Αγίου Βασιλείου, ομαδα διας, αλλαγη ωρας, αξια, Καλή Χρονιά, θερινη ωρα, τελη κυκλοφοριας 2013, τελος του κοσμου, μετεωριτης, αλλαγη ωρας 2013, η ζωη ειναι ωραια, ξανα, κοινωνια, περι ανεμων και υδατων, αμεα, αυστραλια, βουλγαρια, γερμανια, δουλεια, ηχος, ηχω, ιταλικα, κινα, κωνσταντινουπολη, μνημειο, μουσείο ακρόπολης, ονειρο, ρουμανια, ρωσικα, σχολες, υμνοι, φως, ωρα, αξιζει, αρχαια, αραβικα, ασια, βρισκεται, γεγονος, γερμανικα, γινεται, δασκαλος, δεντρο, διδυμα, δικη, διδυμο, δωρο, εγινε, εδαφος, ευκαιρια, υπαρχει, εργα, ερχεται, εφιαλτης, τεχνη, ζωης, ιδιο, υπηρεσια, θεατρα, θεος, θεοφιλος, ικριωμα, κειμενο, κινηση, κοστουμια, λογια, λυτρωση, μαυρο, μαεστρο, μαΐου, μακρια, μυθοι, μοσχα, ομαδα, παντα, ορια, παπαδιαμαντης, πεκινο, πετρουπολη, πιστη, υπογραφη, πρωταγωνιστες, ψυχη, σεουλ, σειρα, σκηνοθετες, σκηνοθεσια, σοφια, σπιτι, σιαμαια, συγχρονο, σχολια, τειχη, τρελα, συγγρου, φαινονται, φορα, χρονικα, bauhaus, ελληνικα, ensemble, ενωμενα, γλωσσες, god, καρδιες, κυριακη, λεξεις, μεθοδος, napoli, πληγες, σκηνη, σωματα, ταξιδι, teatro, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα
Περιμένοντας, Γκοντό, Θεόδωρος Τερζόπουλος, Στέγη, Μπέκετ,perimenontas, gkonto, theodoros terzopoulos, stegi, beket