«Η πρόσφατη Ιστορία ξαναγράφεται με πολύ επικίνδυνο τρόπο»
Ο τελευταίος επιζών του Ολοκαυτώματος από την οικογένειά του, ο Πολωνοεβραίος Σάιμον Φρανκ, μετακομίζει στο Κορονέλ Σιβόρι, μια μικρή πόλη περίπου 150 χλμ. μακριά από το Μπουένος Αϊρες, τη δεκαετία του 1960.
Αρχίζει να χτίζει τεράστια θεατρικά σκηνικά, που αναπαριστούν σκηνές από τη μικρή πόλη όπου μεγάλωσε αλλά και από το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο οποίο δολοφονήθηκαν οι γονείς του.
Ο μονόλογος μέσω του οποίου περιγράφεται η ζωή του διανθίζεται σιγά
Καθώς όμως τα χρόνια περνάνε η ταυτότητα του Σάιμον Φρανκ αρχίζει να ξεθωριάζει. Και κάτω από τις προσεκτικά διατυπωμένες διηγήσεις του και τα καλοσχεδιασμένα σκηνικά αρχίζει να αποκαλύπτεται μια δεύτερη. Θα αποδειχθεί άραγε τόσο διαφορετική ώστε τελικά από θύμα να αλλάξει θέση και να πάρει εκείνη του θύτη;
Και ποιος είναι ο ρόλος του γάλλου σκηνοθέτη που φτάνει στην Αργεντινή για να εξετάσει αυτό το ιδιαίτερο θεατρικό φαινόμενο του θεματικού πάρκου;
Θύματα και θύτες«Πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε ένα σημείο της Ιστορίας όπου, ίσως περισσότερο από άλλες εποχές, συζητούνται οι μορφές του θύματος και του θύτη, σε διαφορετικά επίπεδα.
Και γι' αυτό ίσως νιώσαμε ενδιαφέρον να φτιάξουμε ένα έργο όπου διακυβεύονται αυτές οι έννοιες», λέει στα «ΝΕΑ» ο αργεντινός σκηνοθέτης Μαριάνο Πενσότι, ο οποίος φέρνει την ιδιαίτερη θεατρική παραγωγή του όπου συνυπάρχουν οι τέχνες του θεάτρου και του κινηματογράφου υπό τον τίτλο «Το θεατρικό έργο - La obra» για δύο βράδια στη σκηνή του χώρου Η της οδού Πειραιώς 260 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο είναι και συμπαραγωγός μαζί με τέσσερις ακόμη ευρωπαϊκούς θεσμούς.
«"La obra" σημαίνει "Το έργο" και έχει διπλή σημασία. Από τη μία πλευρά αντικατοπτρίζει το κύριο θέμα της παράστασης που είναι ένα θεατρικό έργο το οποίο εξελίσσεται σε μια τεράστια σκηνή.
Από την άλλη πλευρά, θεματικά μιλώντας, όλα περιστρέφονται γύρω από την έννοια του κόσμου ως σκηνής, όπου όλοι υποδύονται κάποιον ρόλο. Στη δική μας παράσταση λοιπόν εμφανίζεται κι ένας ακόμη σκηνοθέτης, ο Γάλλος Ουαλίντ Μανσούρ (σ.σ.: λειτουργεί ως το alter ego του Μαριάνο Πενσότι), ο οποίος ταξιδεύει στην Αργεντινή για να ερευνήσει τη δουλειά του Φρανκ.
Αναπτύξαμε δηλαδή μια μορφή "μυθιστορηματικού ντοκιμαντέρ", σαν μια σειρά από ρωσικές κούκλες όπου η μυθοπλασία γεννά μια άλλη μυθοπλασία», εξηγεί ο 50χρονος διεθνώς αναγνωρισμένος, πρωτοποριακός σκηνοθέτης, ο οποίος ως παιδί αριστερών ακτιβιστών, σε ηλικία οκτώ ετών, ζούσε με την οικογένειά του κρυμμένος για να γλιτώσουν από τις διώξεις του στρατιωτικού καθεστώτος.
Το γεγονός ότι πολλοί Ναζί μετά την πτώση του Γ' Ράιχ διέφυγαν στην Αργεντινή σάς έχει επηρεάσει στη δημιουργία της συγκεκριμένης θεατρικής δουλειάς;Είναι γεγονός ότι πολλοί πρώην Ναζί ήρθαν στην Αργεντινή μετά τον πόλεμο. Οι περισσότεροι από αυτούς απέκτησαν ψεύτικες ταυτότητες. «Υποδύονταν» έναν χαρακτήρα για το υπόλοιπο της ζωής τους, μέσω του οποίου δεν απέφευγαν μόνο τη Δικαιοσύνη αλλά δημιουργούσαν και μια δική τους αφήγηση.
Από την άλλη πλευρά, στην Αργεντινή έχουμε τη μεγαλύτερη εβραϊκή κοινότητα στη Λατινική Αμερική, τα μέλη της οποίας κατά κύριο λόγο διέφυγαν από την Ευρώπη πριν ή κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Είναι επίσης αποδεδειγμένο ιστορικά γεγονός ότι ορισμένοι από τους πρώην Ναζί βοήθησαν ενεργά τον στρατό να σκοτώσει χιλιάδες κυρίως αριστερούς ακτιβιστές που αντιδρούσαν στο καθεστώς κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, από τα μέσα της δεκαετίας του '70 έως τα μέσα της δεκαετίας του '80. Ολα τα ίχνη αυτών των στρωμάτων βίας από το πρόσφατο παρελθόν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της σημερινής κοινωνίας της Αργεντινής, η οποία είναι αρκετά ιδιαίτερη και πολύπλοκη.
Ποια θέση έχει σήμερα το πολιτικό θέατρο σε έναν κόσμο όπου κυριαρχούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι ψευδείς ειδήσεις και στον οποίο το ενδιαφέρον για την πολιτική μειώνεται ολοένα και περισσότερο;Σε μια κοινωνία όπου κυριαρχούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι ψευδείς ειδήσεις και όπου επικρατεί μια διαρκής θεατροποίηση της καθημερινής ζωής, πιστεύω ότι το θέατρο, και όχι μόνο το πολιτικό, δέχεται την πρόκληση να βρίσκει πάντα νέους τρόπους να αντιμετωπίζει την κοινωνία, η οποία σίγουρα είναι πολύ περίπλοκη.
Μέσα από το «La obra» διαφαίνεται ο κίνδυνος εμπορευματοποίησης ακόμη και των πιο τραγικών κεφαλαίων της Ιστορίας. Είναι υπαρκτός;Πράγματι υπάρχει πάντα αυτός ο κίνδυνος, και πάλι κυρίως τώρα, σε αυτό το πλαίσιο της αδιαμφισβήτητης παγκόσμιας επέκτασης του καπιταλισμού. Επιπλέον, με την τρέχουσα άνοδο της Δεξιάς, ακόμη και του φασισμού σε πολλές χώρες του κόσμου, υπάρχουν αρκετά κεφάλαια της πρόσφατης Ιστορίας που ξαναγράφονται με πολύ επικίνδυνο τρόπο.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χοληστερίνη: Τα σημάδια στο πρόσωπο που δείχνουν ότι είναι υψηλή
- Ο Νότης κλειδωμένος στη φυλακή που έχτισε! - Μένει σε μικρό σπίτι στη Βάρκιζα, κοντά στην εμβληματική του έπαυλη - Επικοινωνεί μόνο με τον ανιψιό του και τα παιδιά του
- Μπέσσυ Αργυράκη: «Με ένα επάγγελμα σαν του άντρα μου που είναι μες στις γυναίκες, είναι πραγματικά άθλος που κράτησε ο γάμος»
- Νεκρή 29χρονη ηθοποιός μετά από πτώση από σκάλα
- Έρευνα σε Ιερές Μονές του Αγίου Όρους εδώ για "ξέπλυμα χρήματος"- Ποιες είναι στο "στόχαστρο"
- Θανάσης Λάλας για τα χαρακτηριστικά γυαλιά: Η Χρυσούλα (Ρώπα) μου είπε ρε παιδί μου ποιος τα φορά αυτά; – Της λέω θα τα φορέσω εγώ
- Στάση εργασίας αύριο 15/6 στα ΜΜΜ – Οι ώρες
- Τζόκερ: Στη Θεσσαλονίκη το τυχερό δελτίο των 4,2 εκατ. ευρώ
- Για 17 χρόνια πολύ γνωστό λούνα παρκ λειτουργούσε χωρίς άδεια
- Πού έπεσε το Τζόκερ 13/6 – Πού παίχτηκε το τυχερό δελτίο των 4,2 εκατ. ευρώ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Ανατροπή σκάφους με μετανάστες ανοιχτά της Πύλου – Περισυνελέγησαν τουλάχιστον 80 άνθρωποι
- Στα «ΝΕΑ» της Τετάρτης: Τα 3+1 μηνύματα στην τελική ευθεία
- Ντελιβεράδες ετών... 60 στην πόρτα μας
- «Η πρόσφατη Ιστορία ξαναγράφεται με πολύ επικίνδυνο τρόπο»
- Που θα πέσουν και που θα ανέβουν οι βάσεις
- Covid-19: Δίκη κατά της BioNTech για το εμβόλιο
- «Πολλοί κοιτάνε, λίγοι βλέπουν»
- Πελοπόννησος: Τα βλέμματα σε Κορινθία και Μεσσηνία
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Η πρόσφατη Ιστορία ξαναγράφεται με πολύ επικίνδυνο τρόπο»
- «Πολλοί κοιτάνε, λίγοι βλέπουν»
- Που θα πέσουν και που θα ανέβουν οι βάσεις
- Covid-19: Δίκη κατά της BioNTech για το εμβόλιο
- Ανατροπή σκάφους με μετανάστες ανοιχτά της Πύλου – Περισυνελέγησαν τουλάχιστον 80 άνθρωποι
- Πελοπόννησος: Τα βλέμματα σε Κορινθία και Μεσσηνία
- Ντελιβεράδες ετών... 60 στην πόρτα μας
- Στα «ΝΕΑ» της Τετάρτης: Τα 3+1 μηνύματα στην τελική ευθεία
- Ο Χοάν Πλάθα νέος προπονητής της ΑΕΚ
- Αυτή είναι η τελευταία φωτογραφία του Μπερλουσκόνι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τρόμος για γυναίκα: Προσπάθησαν να μπουν στο σπίτι της για να ληστέψουν - «Άρχισα να φωνάζω...» - ΒΙΝΤΕΟ
- ΕΟΔΥ: Rapid test δωρεάν σήμερα σε 189 σημεία
- Πόλεμος στην Ουκρανία: Ρωσικό πυραυλικό πλήγμα στην Οδησσό - Tρεις νεκροί και 13 τραυματίες
- Πρόγραμμα αναβάθμισης τουρκικών F-16: Διαρκής διπλωματική διελκυστίνδα μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας
- «Μαχαίρι» στα έξοδα των διακοπών
- Θεσσαλονίκη: Έκπληξη στην Αγορά Μοδιάνο – Γνωστό σούπερ μάρκετ ανοίγει κατάστημα
- Ρωσία: Το νέο πακέτο βοήθειας των ΗΠΑ στην Ουκρανία τις ωθεί πιο βαθιά στην «άβυσσο» της σύρραξης
- Πάτρα απόπειρες αρπαγής παιδιών: Καταγγελίες για ύποπτο λευκό βαν
- Στάση εργασίας νοσοκομειακών γιατρών Αθήνας-Πειραιά -Ποιες ώρες θα απέχουν, τα αιτήματά τους
- Τάσος Χαλκιάς: Αν συναντούσα τον Φιλιππίδη θα του έλεγα «πώς τα έκανες έτσι καημένε;» -Τι λέει για Κιμούλη