Ζήσε την εμπειρία της Φολκσμπύνε!

12:02 17/6/2017 - Πηγή: ΕΡΤ

To διάσημο βερολινέζικο θέατρο έρχεται από 17 έως 24 Ιουνίου στο Φεστιβάλ Αθηνών, φέρνοντάς μαζί του τρεις μεγάλες θεατρικές παραστάσεις, αλλά και ό,τι άλλο χρειάζεται κανείς για να βιώσει την εμπειρία της Φολκσμπύνε στις πλήρεις διαστάσεις της: ταινίες, εγκαταστάσεις, γερμανική μπίρα, πάρτι, συναυλίες, υπηρεσίες σιδερώματος, bratwurst, περφόρμανς.

Όποια ημέρα

κι αν επιλέξει, ο θεατής μπορεί να επισκεφθεί από νωρίς την Πειραιώς 260, όχι μόνο για να παρακολουθήσει μία από τις «κανονικές» παραστάσεις του θιάσου, αλλά για να συμμετάσχει και στις παράλληλες δράσεις, που έχουν ελεύθερη είσοδο. Τρία από τα διάσημα βαγόνια του θιάσου, με τα οποία ταξίδευαν οι καλλιτέχνες για να παρουσιάσουν τις παραστάσεις τους σε απομονωμένες περιοχές και γειτονιές, θα είναι στημένα στον προαύλιο χώρο της Πειραιώς 260, φιλοξενώντας αυτές τις δράσεις. Επίσης, το αφιέρωμα θα πλαισιωθεί από ένα workshop στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και από συζητήσεις με τους συντελεστές των παραστάσεων.

Η ιστορία της Φολκσμπύνε

Ο ιδρυτικός μύθος του θεάτρου έχει ως εξής: το 1992, η καλλιτεχνική διεύθυνση της Φολκσμπύνε ανατέθηκε από την πολιτική ηγεσία του Βερολίνου στον ήδη καταξιωμένο, αλλά και αβανγκάρντ σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ, με την εξής προειδοποίηση: είτε θα κάνεις τη Φολκσμπύνε διάσημη μέσα στα δύο επόμενα χρόνια είτε το θέατρο θα κλείσει. Ο Κάστορφ πέτυχε, θα λέγαμε, τον στόχο του –για την ακρίβεια, η Φολκσμπύνε είναι σήμερα ένα από τα πιο διάσημα θέατρα στον κόσμο. Στον απόηχο της γερμανικής επανένωσης, εδραιώθηκε ως ένας σημαντικός θεσμός του Βερολίνου, επηρεάζοντας τον θεατρικό κόσμο τόσο στη Γερμανία όσο και διεθνώς. Στα τέλη της δεκαετίας του ενενήντα, η έκφραση «κάν’ το όπως η Φολκσμπύνε» ήταν διαδεδομένη ανάμεσα στους ανερχόμενους Γερμανούς σκηνοθέτες. Σήμερα, όταν το ελληνικό κοινό αναφέρει ότι μια παράσταση έχει «γερμανικό στυλ», συνήθως εννοεί συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που έχουν ταυτιστεί με το στυλ της Φολκσμπύνε.

Όμως, η Φολκσμπύνε δεν εισήγαγε απλώς πρωτοποριακές ερμηνευτικές τεχνικές και δραματουργικές προσεγγίσεις. Διεύρυνε επίσης τις αντιλήψεις μας για το τι σημαίνει θεατρική παράσταση, έξω από τα στεγανά του «καθαρόαιμου» θεάτρου. Πρόβαλε μια νέα ιδέα για το τι σημαίνει θέατρο μέσα στην πόλη. Εικαστικοί καλλιτέχνες και κινηματογραφιστές -όπως ο Christoph Schlingensief και ο Ragnar Kjartansson- παρουσιάστηκαν με επιτυχία στις σκηνές της. Οι αίθουσές της έχουν κατά καιρούς μεταμορφωθεί ριζικά για να φιλοξενήσουν μοναδικές βραδιές που εκπροσωπούν πολλά διαφορετικά πεδία. Από τη δεκαετία του ’90, διοργανώνονται συζητήσεις με επιστήμονες και καλλιτέχνες, οι οποίες έχουν μεταφερθεί στα προγράμματα άλλων θεσμών. Για αρκετά χρόνια, το θέατρο περιόδευε σε διαφορετικές γειτονιές του Βερολίνου με τα βαγόνια του Rollende Road Show. Ακόμα και σήμερα, οι θεατές έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν παραστάσεις με συχνά αιφνιδιαστικό χαρακτήρα, τις οποίες μπορούν να «ακούσουν», «διαβάσουν», «συζητήσουν» ή «παρακολουθήσουν», ανάλογα με την περίσταση. Στις συναυλίες, αναγνώσεις, συζητήσεις και ταινίες δίνεται αντίστοιχο βάρος με αυτό που δίνεται στις θεατρικές παραγωγές.

Σε απόλυτη εναρμόνιση με το πνεύμα και τη φιλοσοφία του θεάτρου, το πρόγραμμα της Φολκσμπύνε στην Αθήνα δεν συνιστά θέατρο με τη στενή έννοια. Εκτός από τη διασκευή του Παίκτη του Ντοστογιέφσκι από τον Φρανκ Κάστορφ και το Μουρμουρητό του Χέρμπερτ Φριτς, η ομάδα της Φόλκσμπύνε θα στήσει το σκηνικό του Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση του Ρενέ Πόλλες στην αυλή της Πειραιώς 260, στα βαγόνια του Rollende Roadshow, που εκτός απ’ τις παραστάσεις θα φιλοξενήσουν και συναυλίες, ταινίες, εγκαταστάσεις, συζητήσεις, υπηρεσίες σιδερώματος: τέλεια αφορμή για να ξενυχτήσουμε παρέα με γερμανική μπίρα και λουκάνικα. Το DJ set από τους γνωστούς Βερολινέζους DJ Duo Portobello, επίσης μέλη της Φολκσμπύνε και οι διάφορες συζητήσεις θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά στο μουσικό και παραστασιακό πρόγραμμα και θα μας χαρίσουν τη συνολική, πολυπρισματική εμπειρία της Φολκσμπύνε.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τρεις σημαντικές παραστάσεις:

17-18 Ιουνίου, 22:00

Ρενέ Πόλλες

Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση

Κείμενο-σκηνοθεσία: Ρενέ Πόλλες • Παίζουν: Kathrin Angerer, Inga Busch, Trystan Pütter, Samuel Schneider • Σκηνικά: Lenore Blievernicht / Nina Peller με τα βαγόνια της “Rollende-Road-Schau (RRS)” από τους Bert Neumann, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz 2000-2006 • Κοστούμια: Nina von Mechow • Φωτισμοί: Frank Novak • Κάμερα: Mathias Klütz • Βίντεο: Ute Schall, Deniz Sungur • Μοντάζ: Cemile Sahin • Ήχος: Hans-Georg Teubert, Georg Wedel • Μπούμαν: William Minke • Δραματουργία: Anna Heesen

Με ελληνικούς υπέρτιτλους

Διάρκεια: 80’

Τιμές εισιτηρίων: 20€ Κανονικό, 15€ Φοιτητικό, 10€ ΑΜΕΑ & Ανέργων

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – ΠΡΟΑΥΛΙΟ

19-20 Ιουνίου, 19:00

Φρανκ Κάστορφ

Ο Παίκτης

Του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι

Συμπαραγωγή: Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz & Wiener Festwochen 2011

Σκηνοθεσία: Φρανκ Κάστορφ • Παίζουν: Alexander Scheer , Sophie Rois , Kathrin Angerer, Hendrik Arnst, Georg Friedrich, Margarita Breitkreiz, Mex Schlüpfer, Frank Büttner, Sir Henry • Σκηνικά-κοστούμια: Bert Neumann • Φωτισμοί: Lothar Baumgarte • Μουσική: Sir Henry • Κάμερα: Andreas Deinert, Mathias Klütz • Μοντάζ ζωντανά επί σκηνής: Jens Crull • Ήχος: Klaus Dobbrick • Δραματουργία: Sebastian Kaiser

Με ελληνικούς υπέρτιτλους

Στις 19 Ιουνίου, μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με τον Φρανκ Κάστορφ.

Διάρκεια: 130’ & 120’

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 30-40€, Φοιτητικό: 20€, Άνεργοι, ΑΜΕΑ: 5€

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260, ΧΩΡΟΣ Δ

23-24 Ιουνίου, 21:00

Χέρμπερτ Φριτς

Murmel Murmel / Μουρμουρητό

του Ντίτερ Ροτ

Σκηνοθεσία-σκηνικά: Herbert Fritsch • Παίζουν: Florian Anderer, Matthias Buss, Werner Eng, Ingo Günther, Jonas Hien, Simon Jensen, Wolfram Koch, Annika Meier, Anne Ratte-Polle, Bastian Reiber, Stefan Staudinger, Axel Wandtke • Κοστούμια: Victoria Behr • Μουσική: Ingo Günther • Φωτισμοί: Torsten König • Δραματουργία: Sabrina Zwach

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 20-30€, Φοιτητικό: 15-25€, Άνεργοι-ΑΜΕΑ: 15€

ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ

Οι παραστάσεις πλαισιώνονται από τις εξής παράλληλες δράσεις, όλες με ελεύθερη είσοδο:

17 Ιουνίου, 19:00

Μάστερκλας με τον Χανς-Τις Λέμαν

«Το μεταδραματικό θέατρο, ο Ρενέ Πόλλες και η βερολινέζικη Φόλκσμπυνε»

ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Η συμμετοχή στο Masterclass είναι δωρεάν. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Στις 17 Ιουνίου θα υπάρχει επίσης και η παρουσίαση του φωτογραφικού λευκώματος του William Minke, No Way Home (Volksbühne 2004-2017).

Στο ολοκαίνουργιο φωτογραφικό άλμπουμ του, No Way Home, ο φωτογράφος William Minke συγκέντρωσε μια επιλογή από το υλικό που τράβηξε όλα αυτά τα χρόνια που συνεργάζεται με το διάσημο θέατρο.

Η μέρα (17 Ιουνίου) θα κλείσει με ένα μεγάλο πάρτι, στις 23:30, στο προαύλιο της Πειραιώς 260:

Πάρτι με DJ set από τους DJ Duo Portobello (William Minke, Trystan Pütter), με ελεύθερη είσοδο. Αξίζει να αναφερθεί πως ο Trystan Pütter, είναι ένας από τους ηθοποιούς της παράστασης Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση, που μέσα στο πνεύμα πολυσυλλεκτικότητας της ομάδας, θα ανέβει στην κονσόλα αμέσως μετά το τέλος της παράστασης, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του dj.

Στις 18 Ιουνίου, από τις 19:00 μέχρι τις 20:30, και πάλι στον προαύλιο χώρο της Πειραιώς 260, θα λάβει χώρα μία συζήτηση για την Φολκσμπύνε, για την ιστορία της και τον ρόλο της στο ευρωπαϊκό θέατρο, αλλά και τις παραστάσεις που θα απολαύσει το κοινό στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματος. Οι θεατές θα μπορέσειουν να συζητήσουν με τους σκηνοθέτες Χανς-Τις Λέρμαν και τον Ρενέ Πόλλες, όπως και άλλους καλλιτέχνες της Φόλκσμπύνε. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο σύμβουλος για τις διεθνείς παραγωγές του Φεστιβάλ, Ματτίας φον Χαρτς.

Την ίδια ημέρα, μετά το τέλος της παράστασης Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση, θα λάβει χώρα ένα ξεχωριστό δρώμενο.

18 Ιουνίου, 23:45 (και στις 19 Ιουνίου, 23:00)

Σούμαν – Ο Έρωτας του Ποιητή ή η Επιστροφή των Έφιππων Πτωμάτων

Based on Robert Schumann Dichterliebe

Συμμετέχοντες: Bernhard Schütz, Reinhold Friedl (piano), Maximilian Brauer, Lilith Stangenberg, Henning Nass και το συγκρότημα Fucking Famous

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – ΠΡΟΑΥΛΙΟ

Η μέρα θα κλείσει με τη συναυλία των Goshawk, Unlimited World Tour IX: 1. Aegean Micro Disk

18 Ιουνίου, 01:00 (και 19 Ιουνίου, στις 00:30)

Μουσικοί: Leonard Neumann (μπάσο), Norman Schulz (κιθάρα), Richard Lucius (ντραμς)

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – ΠΡΟΑΥΛΙΟ

Στις 19 Ιουνίου, στις 19:00 ξεκινάει ο Παίκτης, σε σκηνοθεσία Φρανκ Κάστορφ και παράλληλα στις 21:15 θα ξεκινήσει η βιντεο-εγκατάσταση του Μάρκους Ερν, Ο Μπέργκμαν στην Ουγκάντα (και στις 20 Ιουνίου, στις 23:00)

Μια βίντεο-εγκατάσταση από τον βραβευμένο Σουηδό καλλιτέχνη Markus Öhrn (Μάρκους Ερν), που έχει γυριστεί στις φτωχογειτονιές της Καμπάλα, την πρωτεύουσα της Ουγκάντας, στην οποία ο καλλιτέχνης συστήνει στο ευρύτερο κοινό μια αμίμητη παράδοση της περιοχής: τη ζωντανή μετάφραση ταινιών. Συνεργασία: Swedish Arts Grants Committee, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin, Kunstenfestivaldesarts Brüssel and Stadsschouwburg Amsterdam.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – ΠΡΟΑΥΛΙΟ

Στις 23:00 θα γίνει η δεύτερη παράσταση του Σούμαν – Ο Έρωτας του Ποιητή ή η Επιστροφή των Έφιππων Πτωμάτων και στις 00:30 η συναλία των Goshawk, Unlimited World Tour IX: 1. Aegean Micro Disk.

Στις 20 Ιουνίου, στις 21:15 θα προβληθεί η ταινία του René Pollesch, Bad Decisions

Σενάριο-σκηνοθεσία: Ρενέ Πόλλες • Παίζουν: Trystan Pütter, Samuel Schneider, Franz Beil. Inga Busch, Martha von Mechow, Benjamin Pahlke, Kathrin Angerer, Volker Spengler • Κάμερα: Ute Schall, Mathias Klütz • Σκηνικά: Bert Neumann • Κοστούμια: Nina von Mechow • Μοντάζ: Ute Schall • Φωτισμοί: Hannes Francke, Frank Novak, Georg Heinrich • Ήχος: Hans-Georg Teubert, Georg Wedel, William Minke, Gabriel Anschütz • Mixing: Jochen Jezussek • Βοηθός κάμεραμαν: Cemile Sahin • Βοηθός σκηνοθέτη: Esther Preußler • Δραματουργία: Anna Heesen

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 – ΠΡΟΑΥΛΙΟ

Στη συνέχεια, θα ξαναλειτουργήσει στις 23:00 η βιντεοεγκατάσταση του Μάρκους Ερν, Ο Μπέργκμαν στην Ουγκάντα.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen και του Υπουργείου Εξωτερικών της ΟΔΓ.

Copyright: David Baltzer/Zenit

Photo credits: Thomas Aurin, Lenore Blievernicht, Georg Wiebelitz

Info

Αφιέρωμα στη Φολκσμπύνε

17 – 24 Ιουνίου 2017

Πειραιώς 260 / Θέατρο Ολύμπια / Α.Σ.Κ.Τ.

Keywords
ζησε, σχολη καλων τεχνων, dj set, θεατρο, ιουνίου, αθηνα, workshop, στυλ, σημαίνει, νέα, road, set, duo, schneider, nina, sahin, william, anna, αμεα, wiener, alexander, henry, sebastian, jonas, wolfram, koch, axel, victoria, συμμετοχή, home, piano, unlimited, world, aegean, μετάφραση, berlin, amsterdam, gabriel, copyright, david, στημενα, Καλή Χρονιά, ολυμπια, τελος του κοσμου, wolfram, τι σημαινει, μετάφραση, βιντεο, ντοστογιεφσκι, αμεα, γερμανια, δωρεαν, ηγεσια, ηχος, μουσικη, πειραιως, πλαισιο, προγραμμα, ταινιες, φεστιβαλ αθηνων, aegean, axel, αξιζει, ανωτατη σχολη καλων τεχνων, αφορμη, γινει, διευθυνση, ευκαιρια, υπαρχει, εκφραση, ενενηντα, εννοια, επιτυχια, ερχεται, ιδεα, ιδια, υπηρεσιες, θεατρα, καμπαλα, κοστουμια, μυθος, ομαδα, ουγκαντα, παρουσιαση, πεδια, προγραμματα, ρολο, συγκεκριμενα, συζητηση, συνεχεια, σειρα, συμμετοχή, σκηνες, σκηνοθετες, σκηνοθεσια, στυλ, σχολη καλων τεχνων, τρια, φεστιβαλ, alexander, amsterdam, unlimited, anna, αυλη, berlin, dj set, duo, david, road, gabriel, henry, home, χωρα, ιουνίου, jonas, koch, nina, workshop, sahin, schneider, sebastian, set, σημαίνει, σκηνικα, υλικο, victoria, βοηθος, wiener, william, world
Τυχαία Θέματα