Χίος: Στον… «αέρα» ο ρουκετοπόλεμος

20:46 15/4/2017 - Πηγή: ΕΡΤ

Λίγες ώρες πριν την Ανάσταση και κανένας δεν γνωρίζει αν τελικά θα διεξαχθεί φέτος το έθιμο του ρουκετοπόλεμου στο Βροντάδο της Χίου.
Οι προσπάθειες να πειστούν όσοι ιδιοκτήτες αντιδρούν και να τοποθετηθούν προστατευτικά πλέγματα στα σπίτια τους, δεν καρποφόρησαν και αυτό καθιστά επικίνδυνη τη ρίψη ρουκετών.
Μάλιστα η συνέχεια που δόθηκε μέσω δύο επιστολών στον τύπο, από τις δύο πλευρές, φαίνεται ότι οι θιγόμενοι κάτοικοι παραπέμπουν το έθιμο στην επόμενη χρονιά και εφόσον ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους.

«Το

μόνο που μπορεί να γίνει υπό τα σημερινά δεδομένα είναι το εξής: χωρίς απειλές, εκφοβισμούς και συκοφαντίες, από την επομένη του Πάσχα να ξεκινήσουμε πραγματικά μία διαδικασία οριοθέτησης ενός σαφούς και καταγεγραμμένου πλαισίου διεξαγωγής του ρουκετοπόλεμου, έτσι ώστε εντός των επομένων μηνών να έχουν συμφωνηθεί συγκεκριμένοι κανόνες και διαδικασίες και όργανα», σημειώνεται σε μια μακροσκελή ανακοίνωση του πληρεξούσιου δικηγόρου των θιγομένων κατοίκων.

Από την πλευρά του ο σύλλογος Βρονταδουσιακών Εθίμων που από το προηγούμενο καλοκαίρι προσπαθεί να φέρει κοντά τις δύο πλευρές·

οργανώνει συμβολική παρέλαση σήμερα Μ. Σάββατο στις 5.00 μ.μ. η οποία θα έχει ως αφετηρία το Πετροκάραβο Βροντάδου και κατάληξη στους χώρους ρίψης των ρουκετών.
«Μετά το πέρας της παρέλασης είναι αυτονόητο ότι το Σωματείο δεν θα παίξει κανένα απολύτως παραινετικό ρόλο προς οποιαδήποτε κατεύθυνση», σημειώνει χαρακτηριστικά και εύχεται ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ.

Υπέρ της συνέχισης του εθίμου τάχθηκε ο Μητροπολίτης Χίου κ. Μάρκος στο μήνυμά του κατά τη Σύναξη των Επιταφίων στην πλατεία Βουνακίου.
Με καταγωγή από τον Αγιο Μάρκο, ο Σεβασμιότατος πήρε θέση υπέρ της διεξαγωγής του ρουκετοπόλεμου, χωρίς να τον κατονομάσει:
«Προσευχόμαστε να βρούμε για μια ακόμα φορά αυθεντικές και αναλλοίωτες τις ρίζες των παραδόσεών μας που πολλές φορές τα λάθη της υπερβολής τα δικά μας, τις θέτουν υπό τον κίνδυνο της θυσίας οποιουδήποτε καιροσκοπικού σκοπού, τις θέτουν στην απειλή της εξαφανίσεως. Όσο όμως αυτές οι ρίζες είναι βαθιά στο χώμα της συνειδήσεώς μας, μπορούμε να τις βρούμε όπως μας τις έδωσαν οι πρόγονοί μας. Και δεν έχουμε να φοβηθούμε ή να ζημιώσουμε κανέναν εάν έτσι τις διατηρήσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά οι δύο ανακοινώσεις:

Επιστολή θιγομένων κατοίκων απ’ τον Ρουκετοπόλεμο στον Βροντάδο.
Από τις επικοινωνίες που είχαμε τις τελευταίες δύο ημέρες τόσο με τους ελάχιστους περιοίκους των δύο ναών, που υπό την αφόρητη πίεση που τους ασκήθηκε δέχτηκαν την τοποθέτηση συρματοπλεγμάτων στα σπίτια τους, όσο και με το σωματείο «Φίλοι Βρονταδούσικων Εθίμων», προέκυψαν τα εξής:
Πρώτον, όλα σχεδόν τα σπίτια που βρίσκονται στα εκτεθειμένα σημεία της περιμέτρου των δύο εκκλησιών παραμένουν χωρίς προστατευτικά πλέγματα. Ο λόγος είναι ένας και μοναδικός και δεν έχει να κάνει με «παραξενιές», «εγωισμούς» και άλλα συκοφαντικά που ισχυρίζονται εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης στην προσπάθειά τους να γίνουν αρεστοί και δημοφιλείς.
Η άρνηση των σπιτιών αυτών (που δεν είναι φυσικά 2-3, όπως εκ του πονηρού διαρρέεται στα ΜΜΕ, αλλά όλα όσα βρίσκονται στο μέτωπο της ρίψης και στις δύο ενορίες) έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν υπάρχει μέχρι σήμερα καμία γραπτή εγγύηση βάσει της οποίας συγκεκριμένα πρόσωπα, φορείς και θεσμοί θα αναλάβουν τη νομική ευθύνη για τυχόν βλάβες στην περιουσία και τη σωματική μας ακεραιότητα. Το μόνο που έχουμε ακούσει μέχρι στιγμής είναι γενικόλογες και αόριστες υποσχέσεις από τους ρουκετατζήδες για περιορισμό του αριθμού των ρουκετών (όμοιές τους έχουμε ακούσει και τα προηγούμενα χρόνια χωρίς κανένα αποτέλεσμα), για «στήριξη στο έθιμο», για «επιστροφή στις ρίζες», για «χορηγίες» κλπ.


Πανώ που είχαν αναρτήσει οι θιγόμενοι κάτοικοι το Πάσχα του 2008

Ακούμε επίσης απειλές, περιφρονητικά σχόλια και συκοφαντίες που στρέφονται ευθέως εναντίον μας από εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίοι όλο αυτό το διάστημα απλώς κάνουν πολιτική, προσπαθώντας να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη, αντί να ασχοληθούν σοβαρά και υπεύθυνα με το ζήτημα (για παράδειγμα, προτείνοντας ένας σαφές πλαίσιο διεξαγωγής, που μάλιστα στο παρελθόν είχαμε υποβάλει στο Δήμο, ή αναλαμβάνοντας ενυπόγραφα τις νομικές ευθύνες για τη διεξαγωγή του «εθίμου»).
Το μόνο τελικά που κάνουν οι ξαφνικά δραστήριοι αιρετοί είναι να χαϊδεύουν τα αυτιά όσων δεν ζουν ή έχουν περιουσίες στο «πεδίο μάχης» και να παρακινούν το όργανα του Κράτους, που είναι επιφορτισμένα με την τήρηση του νόμου, να κάνουν «τα στραβά μάτια» το βράδυ του Μ. Σαββάτου. Φθάνουν ακόμη και στο σημείο να μας κατηγορούν και από θύματα να μας παρουσιάζουν ως θύτες. Όσο γι’ αυτά που ακούγονται περί εθιμικού δικαίου, καλό είναι όσοι τα ισχυρίζονται να διαβάσουν πρώτα τι ακριβώς είναι το εθιμικό δίκαιο.
Δεύτερον, το έλλειμα εμπιστοσύνης προς όσους φτιάχουν και ρίχνουν ρουκέτες και τους υποστηρικτές τους είναι πολύ μεγάλο και προς το παρόν αγεφύρωτο. Και γι’ αυτό δεν ευθυνόμαστε φυσικά εμείς. Τα προηγούμενα (πολλά) χρόνια υπήρξαμε θύματα της καλής πίστης και θέλησης που επιδείξαμε και έχουμε πληρώσει το σχετικό τίμημα τόσο οικονομικά όσο και ψυχικά. Για να ξεστηθεί το show που στήθηκε στις πλάτες μας χρειάζονται σοβαρές δεσμεύσεις και διαδικασίες και όχι αόριστες υποσχέσεις ή εκφοβισμός για να εξαναγκαστούμε να υποχωρήσουμε.
Τρίτον, είναι τουλάχιστον αστείο οι ιθύνοντες του ρουκετοπόλεμου να υποστηρίζουν ότι οι λίγοι που δέχτηκαν να τοποθετηθούν πλέγματα στα σπίτια τους υποστηρίζουν το «έθιμο». Το έκαναν υπό το φόβο και τη συνεχή απειλή ότι, είτε το θέλουν είτε όχι, ρουκέτες θα πέσουν, με «το έτσι θέλω», το Μ. Σάββατο και τα σπίτια τους θα πληγούν ανεπανόρθωτα. Δεν το έκαναν ούτε γιατί υποστηρίζουν το «έθιμο» ούτε γιατί εμπιστεύονται τους ρουκετατζήδες.
Τέταρτον, οι φετινές συνθήκες είναι συνολικά απαγορευτικές για τη διεξαγωγή ρουκετοπόλεμου, εκτός κι αν, για ακόμη μία φορά, καταργηθεί το Κράτος και παρανομήσουν όσοι έχουν ταχθεί στην τήρηση του νόμου (π.χ. εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές), με ό,τι αυτό πλέον θα συνεπάγεται.
Το μόνο που μπορεί να γίνει υπό τα σημερινά δεδομένα είναι το εξής: χωρίς απειλές, εκφοβισμούς και συκοφαντίες, από την επομένη του Πάσχα να ξεκινήσουμε πραγματικά μία διαδικασία οριοθέτησης ενός σαφούς και καταγεγραμμένου πλαισίου διεξαγωγής του ρουκετοπόλεμου, έτσι ώστε εντός των επομένων μηνών να έχουν συμφωνηθεί συγκεκριμένοι κανόνες και διαδικασίες και όργανα (π.χ. φορέας, επιτροπή διεξαγωγής, τεχνική επιτροπή, δημιουργία ταμείου κ.ά.), οι οποίες θα αποτελέσουν τις καταγεγραμμένες, ενυπόγραφες και ρητές (και όχι προφορικές και αόριστες) εγγυήσεις για την ασφαλή και ελεγχόμενη διεξαγωγή του εθίμου (στην αρχική του μορφή) και την προστασία προσώπων και περιουσιών.
Μέχρι να γίνει αυτό δεν θα ανεχθούμε την εις βάρος μας διεξαγωγή ενός αποδεδειγμένα πλέον (με βάση τη μέχρι σήμερα εμπειρία) ανεξέλεγκτου show υπό καθεστώς απειλών, φόβου και συκοφαντίας, όπως αυτό που επιπόλαια στήνεται για το βράδυ του Μ. Σάββατου, 15.4.2017.

(σημείωση: η επιστολή εστάλη από τον πληρεξούσιο Δικηγόρο των θιγομένων κατοίκων Γεώργιο Ράγκο στις τοπικές εφημερίδες)

Φίλοι Βρονταδουσιακών Εθίμων
«Τη συνείδησή μας την έχουμε καθαρή: Από το καλοκαίρι ζητούσαμε από τους περιοίκους βοήθεια για συνεννόηση, ενημερώναμε συνεχώς τη Δημοτική και Νομαρχιακή Αρχή. Μεταφέραμε το κλίμα. Θίξαμε το ζήτημα της ενίσχυσης της περίφραξης Ναών και οικιών και συνεργαστήκαμε με το Επιμελητήριο Χίου για την εξασφάλιση αποζημίωσης σε περίπτωση ζημιών.
Γίναμε οι δέκτες της ανησυχίας των Επιτροπών και των περισσότερων περιοίκων, που μας αγκάλιασαν. Καταφέραμε να ακούσουμε από τους πρωταγωνιστές τα -αυτονόητα πλέον- μέτρα για την εκτόξευση των ρουκετών: μικρή ποσότητα (10.000) από συγκεκριμένα σημεία και σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Προσπαθήσαμε εν τέλει να δείξουμε τι σημαίνει συνεννόηση χωρίς εξώδικα.
Δυστυχώς κάποιοι περίοικοι δεν πείστηκαν και δήλωσαν σε μας πεντακάθαρα ότι επιθυμούν την κατάργηση του εθίμου.
Με αυτά τα δεδομένα το Σωματείο οργανώνει συμβολική παρέλαση (φώτο αρχείου) αύριο Μ. Σάββατο στις 5.00 μ.μ. η οποία θα έχει ως αφετηρία το Πετροκάραβο Βροντάδου και κατάληξη στους χώρους ρίψης των ρουκετών. Μετά το πέρας της παρέλασης είναι αυτονόητο ότι το Σωματείο δεν θα παίξει κανένα απολύτως παραινετικό ρόλο προς οποιαδήποτε κατεύθυνση».
Καλή Ανάσταση
Το Δ.Σ.
Των «Φίλων Βρονταδουσιακών Εθίμων»

Χίος: Θοδωρής Πυλιώτης

Keywords
Τυχαία Θέματα