Η ανάπτυξη της Αστρολογίας στο Βυζάντιο

Ο Θεόδωρος Μετοχίτης, μέγας λάτρης της αρχαίας Ελληνικής γραμματείας, στο έργο του «Έρμιππος» έθεσε τα θεμέλια της διάκρισης ανάμεσα στην Αστρονομία-Αστρολογία και την «μοιρολατρική Αστρολογία».


Η Αστρολογία στο Βυζάντιο αναπτύχθηκε ιδιαίτερα κατά την τελευταία φάση της Αυτοκρατορίας, όπου διαπρεπείς λόγιοι και επιστήμονες απέρριψαν κατηγορηματικά την άποψη, που πρέσβευε ότι όλα είναι προδιαγεγραμμένα και -κατ' επέκταση ακόμη και η παραμικρή απόφαση στη ζωή των ανθρώπων- πρέπει να στηρίζονται στην παρατήρηση των αστερισμών.

Ανάλογοι προβληματισμοί είχαν

διατυπωθεί και κατά την Ρωμαϊκή περίοδο, συνεχίζοντας να απασχολούν τους μελετητές της Αστρολογίας ακόμη και στις μέρες μας αλλά έχει ενδιαφέρον αυτό το πρώτο βήμα στην Βυζαντινή αστρολογική γραμματεία, το οποίο στόχευσε παράλληλα στην ανάδειξη της Αστρονομίας και της κατά κάποιο τρόπο «επιστημονικής Αστρολογίας», διαχωρίζοντας τις από τις δοξασίες και την μοιρολατρία.




Ο Θεόδωρος Μετοχίτης, μέγας λάτρης της αρχαίας Ελληνικής γραμματείας, στο έργο του «Έρμιππος» έθεσε τα θεμέλια της διάκρισης ανάμεσα στην Αστρονομία-Αστρολογία και την «μοιρολατρική Αστρολογία».

Ξεκινώντας από τη θέση ότι υπήρχε επικοινωνία των άνω και κάτω, γινόταν μεν παραδεκτό πως τα άστρα και οι αστερισμοί που αυτά σχημάτιζαν μπορούσαν να προαναγγείλουν γεγονότα, η διάγνωση όμως των γεγονότων αυτών προϋπέθετε ειδικές γνώσεις αστρονομίας. Επιπλέον, υποστήριξε πως οι μοιρολατρικές πεποιθήσεις αντίκεινται στο αυτόβουλο των ανθρώπων.

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τις εκλείψεις και την πρόβλεψη τους, ένα έργο που συνέχισε και ολοκλήρωσε ο διαπρεπέστερος μαθητής του.

Μαθητής του Μετοχίτη ήταν ο Νικηφόρος Γρηγοράς (1295-1359), που είχε κοινές απόψεις με τον δάσκαλο του για την Αστρολογία-Αστρονομία και εξελίχθηκε σε πανεπιστήμονα της εποχής του.

Σύμφωνα με τον Krumbacher, συγγραφέα του κλασσικού έργου «Η ιστορία της Βυζαντινής Λογοτεχνίας» ήταν «ο Βάκων του Βυζαντίου». Εκτός από αστρονόμος, ήταν λογοτέχνης, ιστορικός και μια από τις μεγαλύτερες μορφές της εποχής των Παλαιολόγων.

Παραθέτω ένα μικρό κατάλογο από τα αστρονομικά του έργα

1. Πώς δει κατασκευάζειν αστρολάβον,

2. Πώς δει κατασκευάζειν την εν τω αστρολάβω αράχνην

3. Περί της εν επιπέδω καταγραφής του αστρολάβου

4. Παρακλητική περί αστρονομίας

5. Προς τινά φίλον περί των υβριζόντων την αστρονομίαν

6. Έκθεσις των υπολογισμών των εκλείψεων του ηλίου κατά τον Πτολεμαίον (Έκθεσις ψηφιφορίας εκλείψεως ηλίου εκ της μεγάλης συντάξεως του Πτολεμαίου και εφεξής εκ των Προχείρων διά το σύμφωνον)

7. Το διορθωθέν Πασχάλιον

8. Περί του σύμπαντος

9. Υπόμνημα και συμπλήρωσις των αρμονικών του Πτολεμαίου

10. Σύστημα του κόσμου

Ήταν δάσκαλος Αστρονομίας με πλήθος μαθητών και διακρίθηκε για την χρήση τεχνικών μέσων, πολλά εκ των οποίων ήταν δικής του επινόησης. Ο αστρολάβος που κατασκεύασε ήταν μια εξέλιξη του «επιπεδόσφαιρου» του Ίππαρχου

Keywords
Τυχαία Θέματα