Ρωμαίοι &Ιουλιέττες από τους Trafic de styles στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο Σεμπαστιέν Λεφρανσουά και η ομάδα του Τrafic de Styles προτείνουν μια χιπ-χοπ εκδοχή της σαιξπηρικής ιστορίας, μ’ έναν χορογραφικό κώδικα ποικίλο και παράδοξο και με αποδέκτη τις νέες γενιές, για να κατανοήσουν πόσο το κλασικό είναι διαρκώς οικείο.

Το χιπ-χοπ αφήνει τη γενέτειρά του, τους δρόμους, και ανεβαίνει στη σκηνή, εργαλείο στα χέρια του χαρισματικού Σεμπαστιέν Λεφρανσουά, για να αφηγηθεί την πιο διάσημη ιστορία καταδικασμένου έρωτα και πολιτικής ίντριγκας. Για πρώτη φορά, αυτός ο χορός της αστικής υποκουλτούρας γίνεται

ένα γνήσιο μπαλέτο: χορογραφία, μουσική, κοστούμια, σκηνικό και φωτισμοί συνεργάζονται σε ένα θέαμα συναρπαστικό με πραγματική δραματική δύναμη.

Με 7 χορευτές του χιπ-χοπ, έναν τσιρκολάνο και έναν ηθοποιό, ο Λεφρανσουά δίνει μια νέα, προκλητική ζωή στον Σαίξπηρ και συνθέτει συμβολικές σκηνές με σχήματα ποικίλα, σύνθετα, εκφραστικά: η σκηνή του χορού, το θρυλικό μπαλκόνι, η μάχη ανάμεσα στους Μοντέγους και τους Καπουλέτους. Η λιτότητα και η ενέργεια του χιπ-χοπ, η ηλεκτρονική μουσική του Βενσάν Αρτώ μαζί με τη συμφωνική του Λωράν Κουζόν, δημιουργούν πότε ένα ποιητικό ερωτικό σύμπαν και πότε έναν κόσμο σύγκρουσης, αίματος και θανάτου.

«Φλογερό, νεανικό, χωρίς συμπλέγματα, έγραψε η Le Monde, αυτό το έργο είναι η σημαντικότερη δουλειά του Σεμπαστιέν Λεφρανσουά. Το όνειρό του να αναμετρηθεί με ένα ιερό σύμβολο του θεάτρου υλοποιήθηκε με μια απόλυτα επιτυχημένη παράσταση».

Οι θεατές παρασύρονται σε μια χορευτική και ακροβατική δίνη υψηλής δεξιοτεχνίας. Οι χορευτές, ο τσιρκολάνος και ο ηθοποιός, πότε κωμικοί και πότε τραγικοί, μεταφέρουν τον ρομαντικό και τραγικό «Ρωμαίο και Ιουλιέττα» στην κουλτούρα του χιπ-χοπ, δίνοντας σε όλους αυτούς τους Ρωμαίους και Ιουλιέττες ανά τους αιώνες μια σύγχρονη εκδοχή. Ο μύθος απελευθερώνεται από τα όρια του σαιξπηρικού έργου και ενώνει τα στιλ.

«Έψαξα να βρω μια νέα ματιά για να εκφράσω με τον δικό μου τρόπο το μύθο» λέει ο Σεμπαστιέν Λεφρανσουά. «Είδα όλες τις σημαντικές εκδοχές που έχουν γίνει, από εκείνη του Νουρέγεφ μέχρι την ταινία του Μπαζ Λούρμαν, με τον Λεονάρντο ντι Κάπριο, και ορμώμενος απ’ αυτές έφτιαξα ένα είδος παζλ, πρόσθεσα το δικό μου βλέμμα, κάτι σημερινό: οι συγκρούσεις ανάμεσα στις συμμορίες των νεαρών, ο καταδικασμένος από τους γονείς έρωτας, τα μαχαιρώματα μέσα στη νύχτα, όλα αυτά γίνονται και σήμερα στα υποβαθμισμένα προάστια, όλα αυτά μας είναι οικεία».

Ο Λεφρανσουά δεν επιδιώκει εντυπωσιακές δεξιοτεχνίες, το λεξιλόγιο του χιπ-χοπ δεν είναι γι’ αυτόν αυτοσκοπός, αλλά το μέσο για να αφηγηθεί την ιστορία του. Άλλωστε έχει διαλέξει από χρόνια αυτόν τον παράδοξο κώδικα κίνησης, γιατί του αρέσει η ακρίβειά του και οι υπερβάσεις των φυσικών ορίων που δοκιμάζει. Χρησιμοποιεί το χιπ-χοπ και το αναμιγνύει με άλλους τρόπους έκφρασης, όπως το τσίρκο, οι πλαστικές τέχνες, η παντομίμα, για να φτάσει σε μια πρωτότυπη γραφή, ταυτόχρονα φαρσική και ποιητική.

«Πρόκειται για μια ευφυή δημιουργία, σημειώνει το περιοδικό Classica Repertoire, έχει αυθεντική δραματική δύναμη. Καταφέρνει να συλλάβει το διφορούμενο και το εύθραυστο της ανθρώπινης κατάστασης. Ο Σεμπαστιέν Λεφρανσουά απέδειξε ότι το χιπ-χοπ ξεκίνησε το ταξίδι του από τους δρόμους των προαστίων για να κατακτήσει τον κόσμο».

«Είναι συναρπαστικό! Σπάνια βγαίνει κανείς από ένα θέαμα που να τον έχει κατακτήσει απόλυτα» τόνισε η Le Parisien και «από την πρώτη παράσταση του 2008 μέχρι σήμερα το κοινό επιδοκιμάζει χειροκροτώντας, όρθιο επί πολλή ώρα, αυτό το ηλεκτρισμένο και ατμοσφαιρικό θέαμα».

Ο Λεφρανσουά ίδρυσε την ομάδα του Trafic de Styles το 1994 με 21 καλλιτέχνες διαφορετικής προέλευσης: χιπ-χοπ, τσίρκο, θέατρο. Με τους συνεργάτες του ανιχνεύει την ακρίβεια στην κίνηση, την εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στην τέχνη και την παράσταση, ανάμεσα στο σώμα και την ψυχή με σκοπό πάντοτε να επικοινωνεί με το κοινό με σοβαρότητα και γενναιοδωρία.

Η ομάδα πειραματίζεται με το χιπ-χοπ χωρίς να διστάζει να παραβεί τους κανόνες του και επιστρατεύει την ακρίβεια, το σφρίγος, την έμπνευση, τη φαντασία για να φτάσει σε κάτι πολύ ιδιαίτερο, που συνδέει τον εσωτερικό κόσμο με τον εξωτερικό. Οι Trafic de Styles μας προτείνουν μια εκφραστική γλώσσα άνετη με το κωμικό, αλλά και με το σοβαρό και μας μεταφέρουν μετέωρους ανάμεσα στην πραγματικότητα και την επινόηση.

Καλλιτεχνική διεύθυνση-Χορογραφία: Σεμπαστιέν Λεφρανσουά
Μουσική: Λωράν Κουζόν

Σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάς Γαλλία-Συμμαχία 2014»

Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Σειράς ΓΕΦΥΡΕΣ που διευθύνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος.

Ο Σεμπαστιέν Λεφρανσουά γεννήθηκε το 1969 στη Νορμανδία και η σχέση του με το χορό και την κίνηση άρχισε με το καλλιτεχνικό πατινάζ, με το οποίο ασχολήθηκε με πολύ υψηλές επιδόσεις μέχρι τα 24 χρόνια του. Είδε για πρώτη φορά χιπ-χοπ στην τηλεόραση, στην εκπομπή «H.I.P.H.O.P» του χιπ-χόπερ Πατρίκ Ντετέιγ ή Sidney. Στις αρχές του ’90 τον κέρδισε το θέατρο και η χορογραφία και σπούδασε σύγχρονο χορό και τζαζ και αμέσως μετά έφτιαξε την ομάδα του, Trafic de Styles, και έγινε ο καλλιτεχνικός της διευθυντής και χορογράφος. Εκτός από τις χορογραφίες που δημιούργησε και δημιουργεί με την ομάδα του, ο Λεφρανσουά συνεργάζεται, ως ερμηνευτής και ως χορογράφος, σε διάφορα θεάματα και θεατρικές παραγωγές. Το 2007 διορίστηκε «μόνιμος καλλιτέχνης» (artist associé) των Cités Danse Connexion, του πρώτου φορέα στη Γαλλία που έχει ως αποστολή του την προώθηση του χορού χιπ-χοπ.

Keywords
Τυχαία Θέματα