Δον Ζουάν, από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Ο Δον Ζουάν του Μολιέρου, αυτό το αριστούργημα του κλασικού ρεπερτορίου, το έργο που πολεμήθηκε στην εποχή του όσο κανένα, ανεβαίνει στη Στέγη σε μια σύγχρονη εκδοχή από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, ενσωματώνοντας γύρω από τον πυρήνα του θραύσματα κι από άλλους Δον Ζουάν της παγκόσμιας λογοτεχνίας και ακροβατώντας στα σύνορα δύο γλωσσών: του σινεμά και του θεάτρου.
Ο Δον Ζουάν, αυτός ο αιώνιος καρδιοκατακτητής, που ζει μέσα από τα πάθη του, που είναι σε μια διαρκή κίνηση, που αδημονεί να
Ένας ήρωας-μύθος και ένα έργο-αίνιγμα που θίγει μεγάλα ερωτήματα της ανθρώπινης φύσης: την επιθυμία, το φόβο, την ελευθερία. «Ένα πρόσωπο-σημείο μέσα στο χάρτη του ανθρώπινου πόθου, του ανθρώπινου φόβου, τόσο πραγματικό όσο ένα μετείκασμα, τόσο φαντασιακό όσο ένα ποίημα» σημειώνει ο Μαρμαρινός. «Μια πλασματική, ψεύτικη επανάσταση του ανθρώπου απέναντι σε ό,τι υποδύεται σταθερότητα, γεμάτη θύματα πραγματικά και φανταστικά».
συντελεστές
Η παράσταση θα παρουσιαστεί με αγγλικούς υπέρτιτλους τα Σαββατοκυριακα 4-5, 11-12 και 18-19 Φεβρουαρίου 2017 (Μετάφραση υπερτίτλων: Μέμη Κατσώνη).
Συντελεστές:
Μετάφραση κειμένου Μολιέρου: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαρμαρινός
Δραματουργία: Μιχαήλ Μαρμαρινός, Έρι Κύργια
Μουσική – Μεταγραφή Don Giovanni του Μότσαρτ: Δημήτρης Καμαρωτός
Διαμόρφωση Χώρου: Kenny McLellan
Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Επιμέλεια Κίνησης: Τάσος Καραχάλιος
Σχεδιασμός Ήχου: Κώστας Μπώκος
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Ιωάννα Μπιτούνη
Υπεύθυνη Παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη
Ερμηνεύουν (με σειρά εμφάνισης):
Γιάννος Περλέγκας (Σγαναρέλ)
Χάρης Φραγκούλης (Δον Ζουάν)
Έλενα Μαυρίδου (Ελβίρα)
Γιάννης Βογιατζής (Δον Κάρλος)
Ευαγγελία Καρακατσάνη (Σαρλότ)
Τάσος Καραχάλιος (Πιερρό)
Έφη Γούση (Ματιουρίν)
Adrian Frieling (Δον Λουίς)
Ντένης Μακρής (Φρανσίσκ, ένας φτωχός)
Ilya Algaer (Δον Αλόνς)
Χορός
Χορωδία γυναικών
Σοπράνο: Μυρσίνη Μαργαρίτη
Ακορντεόν: Στέλιος Κατσατσίδης
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου
Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
Με αγγλικούς υπέρτιτλους.
Διαβάστε περισσότερα
Ο Μολιέρος (1622-1673), ένας από τους πιο σπουδαίους συγγραφείς του παγκόσμιου ρεπερτορίου, υπήρξε δραματουργός, ηθοποιός και θιασάρχης. Έζησε τον «μεγάλο αιώνα» της γαλλικής κλασικής δραματουργίας. Στα έργα του στηλιτεύει την υποκρισία και μέσα από μοναδικές κωμικές καταστάσεις, εξερευνά τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης. Η φήμη των ηρώων του ξεπερνά συχνά τα στενά όρια των έργων, περνώντας πια στη σφαίρα του μύθου: Δον Ζουάν, Ταρτούφος, Μισάνθρωπος.
Ο Δον Ζουάν ανεβαίνει για πρώτη φορά στις 15 Φεβρουαρίου 1665 στο Παλαί Ρουαγιάλ. Το έργο προκαλεί φοβερές αντιδράσεις. Ο Μολιέρος κατηγορείται ως άθεος και αναγκάζεται να προχωρήσει σε περικοπές του κειμένου. Ο βασιλιάς, που θαυμάζει τον συγγραφέα αλλά δεν μπορεί να διαχειριστεί τις αντιδράσεις, ζητά από τον Μολιέρο να αποσύρει το έργο, ανανεώνοντας ταυτόχρονα δημόσια την υποστήριξη σε αυτόν: αποδέχεται να γίνει ο ανάδοχος του πρώτου παιδιού του Μολιέρου και πιστώνει τον θίασο με μια γενναία επιχορήγηση και με τον τίτλο του «Βασιλικού Θιάσου». Ο Μολιέρος αποσύρει την παράσταση και δεν εκδίδει ποτέ το κείμενο. Από τότε και για σχεδόν δύο αιώνες το έργο θα μείνει στην αφάνεια. Το πλήρες κείμενο παρουσιάζεται στη Γαλλία ξανά μόλις το 1841 στο Θέατρο Οντεόν και στην Κομεντί Φρανσαίζ στο 1847. Ακόμη και το 1947 όταν το ανέβασε το Λουί Ζουβέ, ο Δον Ζουάν είχε πραγματοποιήσει μόλις 100 παραστάσεις στην Κομεντί Φρανσαίζ, ενώ για παράδειγμα, ο Ταρτούφος πλησίαζε τις 2.500. Από τότε, όμως, ο Δον Ζουάν δεν εγκατέλειψε τη σκηνή: αυτό το απαγορευμένο έργο, το έργο-θύμα των «ορθώς σκεπτόμενων» θεατών, καταγράφεται πια στον 20ό αιώνα ως κορυφαίο έργο του γαλλικού κλασικού θεάτρου.
Ο Δον Ζουάν γεννήθηκε από την πένα του ισπανού δραματουργού Τίρσο ντε Μολίνα, αλλά η φήμη του εξαπλώθηκε στα πέρατα του κόσμου. Ο Μολιέρος μας έχει δώσει ίσως τον πιο γνήσιο, τον πιο ασεβή Δον Ζουάν απ’ όλους. Η μορφή του Δον Ζουάν έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον σημαντικών δραματουργών, ποιητών, πεζογράφων και φιλόσοφων ανά τους αιώνες: Μπωντλέρ, Μυσσέ, Σταντάλ, Πούσκιν, Βύρων, Χόρβατ, Κίργκεργκωρ, Νίτσε, Καμύ, Μαξ Φρις, Μοντερλάν προσέγγισαν εκ νέου τον αμετανόητο άθεο, τον αδίστακτο καρδιοκατακτητή με στόχο να τον «αναστήσουν» ανάλογα με την επιθυμία ή τη φαντασία τους.
«O Δον Ζουάν είναι ένας μύθος και η λειτουργία του μύθου είναι να μας παρουσιάζει σε καθαρή, πυρακτωμένη μορφή αυτό που κινείται μέσα μας ανάμεσα σε κάθε είδους σκουριές και συμβιβασμούς.» -Jean Massin
«Το μεγαλείο του Δον Ζουάν δεν είναι μόνο γήινο. Εκδηλώνεται παράλληλα σε ένα μεταφυσικό επίπεδο, μέσα από την επιθυμία της πρόκλησης, της περιφρόνησης και της αντιπαράθεσής του με το θεϊκό στοιχείο, γεγονός που κάνει απαραίτητη μια υπερφυσική εξέλιξη. Υπάρχει κάτι στον Δον Ζουάν που ξεπερνά τα συνήθη όρια της ανθρώπινης υπόστασης.» -Paul Bénichou
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σπούδασε βιολογία, υποκριτική και θέατρο. Το 1983-84 ίδρυσε την εταιρεία Θεάτρου «διπλούς Έρως», η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε "Theseum Ensemble" και χρησιμοποίησε ως βάση της το «Θησείον – ένα θέατρο για τις Τέχνες». Από τις πρώτες του παραστάσεις, στα μέσα της δεκαετίας του 1980, με σταθερή συνεργάτιδα την Αμαλία Μουτούση, μέχρι τα κορυφαία θεάματα Ρομαντισμός και Άμλετ τη δεκαετία του 1990 και από τα περίφημα έργα-σταθμούς Εθνικός Ύμνος (2002) και Ρομέο και Ιουλιέτα (2004) έως τις μνημειώδεις και site-specific περφόρμανς Πεθαίνω σαν χώρα και Insenso του Δημήτρη Δημητριάδη, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και τον Ηρακλή Μαινόμενο, τη Νέκυια σε συνεργασία με τον Rokuro Gensho Umewaka και το ιαπωνικό Θέατρο Νο, και τη Λυσιστράτη στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, ο Μαρμαρινός παραμένει σημείο αναφοράς για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Έχει σκηνοθετήσει σε κορυφαία θέατρα της Ευρώπης, όπως στη Volksbühne του Βερολίνου, και έχει ανεβάσει παραστάσεις του στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Στη Στέγη, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός είχε αναλάβει την τελετή των εγκαινίων της σε δική του σύλληψη και σκηνοθεσία και έχει σκηνοθετήσει τον Φάουστ του Γκαίτε, σε μια παράσταση που πυροδότησε μια συζήτηση για αυτό το έργο-μύθο της νεότερης ευρωπαϊκής σκέψης.
Στο Παρίσι, και μάλιστα στο φημισμένο θέατρο της Comédie Française, είχε την τιμή να βρεθεί ο Μιχαήλ Μαρμαρινός το Μάρτιο του 2013, όπου σκηνοθέτησε τη Φαίδρα του Ρακίνα με το ανσάμπλ του ιστορικού γαλλικού θεάτρου. Ο Μαρμαρινός είχε παρουσιάσει για πρώτη φορά δουλειά του στο γαλλικό κοινό, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις, το 2007, όταν ανέβασε στο θέατρο Odéon, στο πλαίσιο του Festival d’Automne, το Πεθαίνω σαν χώρα του Δημητριάδη. Κατά καιρούς έχει συνεργαστεί με σημαντικούς δημιουργούς, όπως ο Heiner Goebbels και οι Rimini Protokoll.
Η δουλειά του Μιχαήλ Μαρμαρινού διατρέχεται από δύο επίμονες παραδοχές: (α) Θέατρο είναι η τέχνη πάνω στην ιστορία των ανθρώπων. (β) Δεν υπάρχει στιγμή στην καθημερινότητα που να μην είναι «θέατρο» μόλις υπάρξει το κατάλληλο βλέμμα.
Φωτογραφία: © beetroot
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Οι 10 εντολές του καλού whisky
- Χριστουγεννιάτικα δώρα για budget έως 50€
- "Κάποτε θα 'μαστε μαζί να το θυμάσαι.." τραγούδησε ο Σάκης σε παίκτρια! Δείτε τον τρυφερό χορό τους (Video)
- Άνθιμος Ανανιάδης: Η έκπληξη, οι αδελφές του και η συγκίνησή του στον αέρα της εκπομπής "Αλήθειες με τη Ζήνα" (Video)
- Γιατί η Ηλιάδη «στόλισε» τη Σκορδά
- Ξάφνιασε με τη δήλωσή του:«Δεν είμαι παντρεμένος πια»
- Μαράν Αθά, του Θωμά Ψύρρα για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο
- Δον Ζουάν, από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
- Μανώλης Μητσιάς: «Υπέφερα. Ήταν δύσκολα τα πράγματα»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Μαράν Αθά, του Θωμά Ψύρρα για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο
- Δον Ζουάν, από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
- Ο Κωστής Μαραβέγιας συνεχίζει... πάνω στο "Κατάστρωμα"!
- Γιάννης Τσορτέκης: Προς εγκατάστασιν ΙΙΙ… Μαύρη Γαλήνη
- Μια ιστορία θα σας πω…, ένα πρόγραμμα για όλη την οικογένεια στη Στέγη
- Ο «Καλιγούλας» του Αλμπέρ Καμύ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- 1o Tango Unchained Festival στην Αρχιτεκτονική Live
- KinderDocs: Προβολές στο Μακεδονικό Μουσείο Σύχρονης Τέχνης
- "Το Δέντρο της Γνώσης": Εορταστική παράσταση στο Θέατρο Δανδουλάκη!
- Ολεάννα, του Ντέιβιντ Μάμετ στο Θέατρο Olvio
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Δον Ζουάν, από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
- Ο Κωστής Μαραβέγιας συνεχίζει... πάνω στο "Κατάστρωμα"!
- Μια ιστορία θα σας πω…, ένα πρόγραμμα για όλη την οικογένεια στη Στέγη
- Μαράν Αθά, του Θωμά Ψύρρα για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Μεταξουργείο
- Ο «Καλιγούλας» του Αλμπέρ Καμύ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Γιάννης Τσορτέκης: Προς εγκατάστασιν ΙΙΙ… Μαύρη Γαλήνη
- KinderDocs: Προβολές στο Μακεδονικό Μουσείο Σύχρονης Τέχνης
- 1o Tango Unchained Festival στην Αρχιτεκτονική Live
- "Το Δέντρο της Γνώσης": Εορταστική παράσταση στο Θέατρο Δανδουλάκη!
- Ολεάννα, του Ντέιβιντ Μάμετ στο Θέατρο Olvio
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- «Φωτεινές διαδρομές» από τους 51 υποτρόφους COSMOTE για το 2016
- "Κάποτε θα 'μαστε μαζί να το θυμάσαι.." τραγούδησε ο Σάκης σε παίκτρια! Δείτε τον τρυφερό χορό τους (Video)
- Η Lola Kirke πιστεύει πως οι κλασικοί μουσικοί είναι αληθινοί ροκ σταρ
- Το εορταστικό πρόγραμμα του ΑΝΤ1 για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
- Ρουβάς στο The Voice: Η Έλενα έχει πάει με έναν από τους τρεις μας
- Κερδίστε προσκλήσεις για το «Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο»!
- Μήνυμα Tσακαλώτου σε Σόιμπλε: Να φοβάσαι αυτό που εύχεσαι
- Οι ευχές της Ζήνας Κουτσελίνη για τα Χριστούγεννα και...(Video)
- Μανώλης Μητσιάς: «Υπέφερα. Ήταν δύσκολα τα πράγματα»
- Ελληνίδα ηθοποιός για το ατύχημά της: «Μου κάηκε όλο το πρόσωπο!»