Σοκάρουν οι καταγγελίες των ανάπηρων καλλιτεχνών κατά του Στάθη Λιβαθινού

Ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις παίρνει το κίνημα #MeToo με τους καλλιτέχνες με αναπηρία να προστίθενται στη λίστα των καταγγελλόντων οι οποίοι στρέφονται με ιδιαίτερη σφοδρότητα, κατά του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Στάθη Λιβαθινού.

Συγκεκριμένα, η Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών πήρε την απόφαση να καταγγείλει στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) την προσβλητική και υποτιμητική συμπεριφορά που εισέπραξαν εκπρόσωποί της από τον κ. Λιβαθινό, πριν από τρία χρόνια.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην καταγγελία τους, αφορμή της συνάντησης τους, τον

Δεκέμβριο του 2017, με τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου ήταν ο αποκλεισμός κωφού υποψηφίου από τις εισαγωγικές εξετάσεις της δραματικής σχολής παρά το γεγονός ότι έχει καταργηθεί ο όρος της «αρτιμέλειας», που προβλεπόταν ως τότε με Προεδρικό Διάταγμα, για τις ιδιωτικές δραματικές σχολές.

«Aν βάλω έναν ανάπηρο πάνω στη σκηνή και δίπλα του έναν ηθοποιό, τον καλύτερο ηθοποιό να βάλεις, όλοι θα κοιτάνε τον ανάπηρο. Πώς είναι όταν βάζεις ένα ζώο στη σκηνή. Κανένας δεν κοιτάει τον ηθοποιό όσο καλός κι αν είναι, όλοι κοιτάνε το ζώο…» φέρεται να είπε.

Όπως τονίζουν οι ίδιοι, παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του Εθνικού Θεάτρου, με την σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Πολιτισμού, είχε δεσμευτεί να δεχτεί τις αιτήσεις ΑμεΑ, συμβάλλοντας έτσι στην απρόσκοπτη ένταξή τους στο πλαίσιο της θεατρικής εκπαίδευσης, οι προθέσεις του Στάθη Λιβαθινού -έτσι όπως εκφράστηκαν στην κατ΄ιδίαν συνάντησή τους- αποδείχθηκαν διαφορετικές, καθώς ο ίδιος φέρεται να ήταν κάθετα αντίθετος στην προοπτική της συμμετοχής ατόμων με αναπηρία τόσο στα μαθήματα όσο και τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου.

«O σκοπός του Εθνικού είναι να βγάζει επαγγελματίες από τη σχολή του σε μια δύσκολη αγορά εργασίας κι ο ανάπηρος ηθοποιός δεν θα μπορεί να γίνει επαγγελματίας κι ούτε να βρει δουλειά ως καλλιτέχνης. ‘Αλλο να είσαι ερασιτέχνης κι άλλο επαγγελματίας» υποστήριξε μεταξύ άλλων, ενώ απαντώντας στο επιχείρημα ότι πολλές σχολές του εξωτερικού διαθέτουν πρακτικές για τους ανάπηρους ηθοποιοιούς, τόνισε: «Το θέμα δεν είναι το δικαίωμα αλλά το πώς θα ανταπεξέλθει στις πιέσεις των μαθημάτων, όταν υπάρχουν σπουδαστές που φτάνουν με τις πρόβες να είναι έως και 12 ώρες στη σχολή πώς θα ανταπεξέλθει ένας ανάπηρος σε αυτές τις πιέσεις. Άλλωστε το θέατρο δεν είναι δημοκρατικό, είναι φασιστικό και επιλέγει τους πιο ικανούς…! Εμείς στο Εθνικό ψάχνουμε πρωταθλητές. Δεν εφαρμόζουμε δικαιώματα, αλλά αναζητούμε ικανότητες».

Σύμφωνα με το μακροσκελές κείμενο της καταγγελίας ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου αντιμετώπισε με πεισματικό αρνητισμό και απαξίωση τα επιχειρήματα που του τέθηκαν ενώ σε μία από τις προτάσεις τους αναφορικά με την ετήσια εισαγωγή στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου ατόμων με αναπηρία με το σύστημα της ποσόστωσης ο κ. Λιβαθινός είπε χαρακτηστικά: «Τι είναι αυτά που λέτε; Θα γεμίσει το Εθνικό ανάπηρους! Με το σύστημα της ποσόστωσης, αν ο άλλος δεν αξίζει, θα μπει δηλαδή στο Εθνικό επειδή είναι ανάπηρος, δίπλα στους άλλους που κάνουν πρωταθλητισμό;».

«Ο ανάπηρος ηθοποιός δεν θα μπορεί να γίνει επαγγελματίας κι ούτε να βρει δουλειά ως καλλιτέχνης» πρόσθεσε ενώ σύμφωνα με την καταγγελία προέβη και σε μια ατυχέσταστατη και άκρως προσβλητική παρομοίωση η οποία, δικαίως, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις:

«Aν βάλω έναν ανάπηρο πάνω στη σκηνή και δίπλα του έναν ηθοποιό, τον καλύτερο ηθοποιό να βάλεις, όλοι θα κοιτάνε τον ανάπηρο. Πώς είναι όταν βάζεις ένα ζώο στη σκηνή. Κανένας δεν κοιτάει τον ηθοποιό όσο καλός κι αν είναι, όλοι κοιτάνε το ζώο…» φέρεται να είπε.

«Έφτασε η στιγμή ο φόβος να αλλάξει πλευρά» είναι η φράση με την οποία ολοκληρώνεται το κείμενο της καταγγελίας.

Keywords
Τυχαία Θέματα