«Ο Οκτώβρης με το βλέμμα της κάμερας»

Advertorial «Εμείς, η νέα σοβιετική κυβέρνηση, θεωρούμε πως ο κινηματογράφοςείναι η πιο σημαντική από όλες τις τέχνες,ένα ζωτικό εργαλείο της Επανάστασης στον αγώναγια τη διαπαιδαγώγηση των νέων πολιτών».-Βλάντιμιρ Λένιν- Με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση ο 105,5 Στο Κόκκινο και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζουν τη Δευτέρα 23 Οκτωβρίου τρεις ταινίες ορόσημα του σοβιετικού κινηματογράφου. Οι επιδράσεις της μεγαλύτερης και πιο κοσμογονικής επανάστασης του 20ου αιώνα μέσα από το βλέμμα της κάμερας
τριών κορυφαίων σοβιετικών κινηματογραφιστών: Η Γη του Αλεξάντερ Ντοβζένκο, Ο άνθρωπος με τη κινηματογραφική μηχανή του Ντζίγκα Βερτόφ, η οποία θα προβληθεί με συνοδεία ζωντανής και πρωτότυπης μουσικής από τον Μηνά Ι. Αλεξιάδη και Ο Κύριος Ουέστ στη χώρα των Μπολσεβίκων του Λεβ Κουλέσοφ. Κατά τη διάρκεια του αφιερώματος, θα πραγματοποιηθεί συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα: «Ο Σοβιετικός κινηματογράφος και οι επιδράσεις του στο σήμερα» με ομιλητές τους: Κυριάκο Κατζουράκη, εικαστικό-σκηνοθέτη, Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο, σκηνοθέτη Μενέλαο Καραμαγγιώλη, σκηνοθέτη. Τη συζήτηση θα συντονίσει η Μαρία Κομνηνού, πρόεδρος Δ.Σ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, καθηγήτρια τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών.Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ18:00 Η Γη, Αλεξάντερ Ντοβζένκο 19:30 Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης: «Ο Σοβιετικός κινηματογράφος και οι επιδράσεις του στο σήμερα» Ομιλητές: Κυριάκος Κατζουράκης, εικαστικός, Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, σκηνοθέτης, Μενέλαος Καραμαγγιώλης, σκηνοθέτης. Συντονίζει η Μαρία Κομνηνού, πρόεδρος Δ.Σ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, καθηγήτρια στο τμήμα ΕΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών 20:30 Ο άνθρωπος με τη κινηματογραφική μηχανή, Ντζίγκα Βερτόφ 22:15 Ο Κύριος Ουέστ στη χώρα των Μπολσεβίκων, Λεβ Κουλέσοφ ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η Γη, Zemlya, του Αλεξάντρ Ντοβζένκο (Διάρκεια 76’) ασπρόμαυρη βωβή Σενάριο: Αλεξάντρ Ντοβζένκο Παίζουν: Στεπάν Σκουράτ, Σεμιόν Σβασένκο, Γιούλια Σόλντσεβα, Φωτογραφία: Ντανιήλ Ντεμουίσκι, Μουσική: Λέβκο Ρεβούτσκι, Βιατσλάβ Οβτσινίκοφ, Παραγωγή: ΕΣΣΔ, (WUFKU), 1930Ένα επικoλυρικό αριστούργημα του σοβιετικού κινηματογράφου που αφηγείται την μετάβαση στην κολεκτιβοποίηση σε μια κοινότητα της Ουκρανίας και τη λυσσαλέα αντίδραση των ντόπιων κουλάκων που δεν διστάζουν να φτάνουν ως το φόνο από οργή και αντίδραση. Η τελευταία ταινία της “Τριλογίας του Πολέμου”, μετά το “Σβενιγκόρα” και το “Άρσεναλ”, προσφέρει στιγμές σπάνιας κινηματογραφικής ομορφιάς καθώς ο Ντοβζένκο απεικονίζει με άπειρη τρυφερότητα τη φύση, τη γονιμότητα της γης και τη ζωή που αιώνια αναγεννιέται μέσα από το θάνατο. Η πλοκή δεν είναι αυτό που έχει σημασία στη “Γη”. Αυτό που συγκλονίζει και μένει στο θεατή είναι ο λυρισμός του συνόλου, βασισμένος στη φιλοσοφική αίσθηση του Ντοβζένκο για τη ζωή και το θάνατο και την απαράμιλλη δεξιοτεχνία του ως κινηματογραφιστή. Πρόκειται για ένα πολιτικό ποίημα που καταγράφει το πέρασμα από την παλιά τάξη πραγμάτων σε μια νέα, καλύτερη για όλους ζωή. ΥπόθεσηΣε μια στέπα της Ουκρανίας, ανάμεσα στην οικογένειά του, ο παππούς Συμεών ζει ειρηνικά τις τελευταίες στιγμές του κάνοντας αστεία με ένα παλιό του φίλο. Τρώει ένα αχλάδι δίπλα σε ένα μωρό και μετά ξαπλώνει γαλήνια στη γη και πεθαίνει, ανάμεσα σε μήλα που πέφτουν από τα δέντρα. Οι κουλάκοι της περιοχής, ο Αρκίπ Μπιλόκιν και η οικογένειά του, θρηνούν για την κολεκτιβοποίηση που έρχεται. Ένα από τα μέλη της οικογένειας απειλεί να σκοτώσει το άλογό του παρά να το δώσει στην κολεκτίβα. Οι γυναίκες ουρλιάζουν, ενώ ο Αρκίπ Μπιλόκιν διαβάζει τι γράφει η εφημερίδα για τους κουλάκους. Ο εγγονός του Συμεών, ο Βασίλι, και η τοπική οργάνωση της Κομσομόλ οργανώνουν μια συνάντηση σπίτι του για να συζητήσουν για την κολεκτιβοποίηση. Ο πατέρας του Βασίλι, ο Οπανάς, αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό τις νέες μεθόδους... Ο άνθρωπος με τη κινηματογραφική μηχανή, Chelovek s kino-apparatom, του Ντζίγκα Βερτόφ (Διάρκεια 80’) ασπρόμαυρη βωβή. Σκηνοθεσία: Ντζίγκα Βερτόφ, Σενάριο: Ντζίγκα Βερτόφ, Παραγωγή: ΕΣΣΔ, 1929Η τεχνολογία και η τέχνη της κινηματογράφησης αποτυπώνονται με μαεστρία από το νεωτεριστή και πρωτοπόρο ντοκιμαντερίστα, Ντζίγκα Βερτόφ, σε μία ταινία-ορόσημο για την εξέλιξη του κινηματογράφου του 1929. Με αξεπέραστες για την εποχή του τεχνικές και κινήσεις της ίδιας της κάμερας ο Ρώσος πρωτοπόρος της έβδομης τέχνης δίνει μαθήματα στις επόμενες γενιές με την παραγωγή «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή». Η κάμερα αποκτά τη δική της ψυχή και μεταδίδει τα δικά της «ήθη» μέσα από έμψυχα και άψυχα υλικά που πρωταγωνιστούν μπροστά από το φακό του ανθρώπου με τη μηχανή.Η ταινία του Βερτόφ είναι παγκοσμίως γνωστή για τις ποικίλες τεχνικές που στην ουσία ανακάλυψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Από την αργή κίνηση και το τράβελιγκ μέχρι τα επιμέρους κάδρα και τις συνεχείς αλλαγές ρυθμού, η ταινία αποτελεί απαραίτητο μάθημα για κάθε ενδιαφερόμενο κινηματογραφιστή αλλά και σινεφίλ. Έλλειψη σεναρίου, ήχου, ηθοποιών και ροής, όπως την ξέρουμε σήμερα, το κινηματογραφικό αριστούργημα του Βερτόφ είναι ο αυτοπροσδιορισμός της 7ης τέχνης. ΥπόθεσηΗ ταινία του Βερτόφ παρουσιάζει τη ζωή στην πόλη της Οδησσού και άλλες πόλεις της Σοβιετικής Ένωσης το 1929. Από το χάραμα ως το σούρουπο, βλέπουμε τους πολίτες στη δουλειά και στη διασκέδαση. Η κάμερα εστιάζει τόσο σε άψυχα πράγματα, όπως οι μηχανές και οι λειτουργίες τους, όσο και σε έμψυχα, όπως ζώα και ανθρώπους με τις δραστηριότητές τους. Στο βαθμό που μπορεί να γίνει λόγος για χαρακτήρες, αυτοί είναι ο καµεραµάν του τίτλου και η σύγχρονη Σοβιετική Ένωση που ανακαλύπτει και παρουσιάζει. Οι θεατές μπαίνουν σε μια αίθουσα κινηματογράφου. Ο μηχανικός προβολής ετοιμάζει τις μπομπίνες του. Μια ορχήστρα προετοιμάζεται να ερμηνεύσει τη συνοδευτική μουσική. Η κάμερα περιγράφει μια πόλη κοιμισμένη μετά την αυγή. Η πόλη θα ξυπνήσει σιγά-σιγά. Μια κοπέλα σηκώνεται και ντύνεται, ένα τρένο παίρνει θέση στις γραμμές για αναχώρηση, ολόκληρη η πόλη ζωντανεύει, κινείται, τα τραμ, οι μηχανές, τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα. Ο άνθρωπος με την κάμερα σε μια πλατφόρμα πάνω σε αυτοκίνητο αποτυπώνει σε φιλμ την κίνηση της πόλης. Καταγράφει όλους τους ρυθμούς από όλες τις γωνιές, τους τροχούς, τις μηχανές, την ράφτρα, την τηλεφωνήτρια, τους εργάτες χειριστές, την μοντέζ της ταινίας. Σιγά-σιγά ο ρυθμός επιταχύνεται, ο κάμεραμαν σαν να μεθάει από την ταχύτητα… Ο Κύριος Ουέστ στη χώρα των Μπολσεβίκων Neobychainye priklyucheniya mistera Vesta v strane bolshevikov, του Λεβ Κουλέσοφ (Διάρκεια 94’) ασπρόμαυρη βωβήΣενάριο: Νικολάι Ασέγιεφ, Σκηνοθεσία: Λεβ Κουλεσόφ, Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αλεξάντρ Λεβίτσκι, Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Βσεβολόντ Πουντόβκιν. Στο ρόλο του κυρίου Ουέστ, ο Πορφίριος Ποντομπιέντ, Παίζουν επίσης η Αλεξάντρα Χοχλόβα, ο Β. Πουντόβκιν κ.ά. 1924Πρόκειται για μια ταινία καμπή στην ιστορία του κινηματογράφου όπου ο Κουλέσοφ μαζί με την ομάδα του την οποία αποτελούν μετέπειτα «ιερά τέρατα» του σινεμά όπως ο Β. Πουντόβκιν και ο Μ. Ρομμ, εφαρμόζει στην πράξη τις ρηξικέλευθες τομές του στο μοντάζ και την λήψη, ενώ ανεβάζει σε δυσθεώρατα ύψη τους μέχρι τότε σχεδόν ερασιτεχνικούς όρους της σοβιετικής κινηματογραφικής παραγωγής, δημιουργώντας την πρώτη, υψηλών επαγγελματικών προδιαγραφών, σοβιετική ταινία. Υπόθεση«Ο κύριος Ουέστ» είναι μια κωμωδία με έντονο σατυρικό υπόβαθρο με επίκεντρο τη χιουμοριστική αποδόμηση της υστερικής αντισοβιετικής προπαγάνδας που κυριαρχούσε κυρίως στον Τύπο των ΗΠΑ την εποχή του μεσοπολέμου. Ήρωας είναι ο Αμερικανός γερουσιαστής, κύριος Ουέστ, ο οποίος πηγαίνει στην ΕΣΣΔ για επαγγελματικούς λόγους έχοντας το μυαλό του γεμάτο με την αρθρογραφία του Τύπου της χώρας του, η οποία παρουσιάζει την χώρα των Σοβιέτ ως ένα μέρος «αγρίων» που είναι ντυμένοι με δέρματα και έχουν μαχαίρια στα δόντια… InfoΔευτέρα 23 ΟκτωβρίουΏρα έναρξης-λήξης: 18:00-23:45 Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134 - 136, Κεραμεικός. Τηλέφωνο: 210 3609695,210 3612046Είσοδος ελεύθερηΣοβιετικός κινηματογράφοςΕΣΣΔΚινηματογράφος1055 Στο ΚόκκινοHas video: Exclude from popular: 0
Keywords
βλεμμα, νέα, εμμε, αθηνα, εσσδ, τραμ, φιλμ, ηπα, video, popular, ομαδα διας, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, νεα κυβερνηση, εκλογες ηπα, φιλοσοφικη, αυτοκινητα, αυγη, αυτοκινητο, αχλαδι, γωνιες, δουλεια, ζωα, ηπα, θεμα, μουσικη, μωρο, οκτωβριανη επανασταση, οροσημο, ρυθμος, σινεμα, ταινιες, τηλεφωνο, φωτογραφια, kino, αλογο, ανθρωπος, αστεια, αφορμη, γινει, γονιμοτητα, δεντρα, δευτερα, διευθυνση, δικη, δωσει, αιθουσα, ελλειψη, εμμε, εξελιξη, εποχη, ερχεται, εσσδ, εφημεριδα, τεχνη, τεχνολογια, ζωη, ζωτικο, μηχανες, ιερα οδος, φιλμ, κυβερνηση, κινηση, κωμωδια, λενιν, ληψη, μαχαιρια, μηχανικος, μαρια, μυαλο, ομαδα, οδος, ποιημα, οικογενεια, ουσια, ψυχη, ρολο, σεναριο, συζητηση, σκηνοθεσια, σοβιετικη ενωση, σπιτι, στο κοκκινο, τμημα, τρενο, φυση, δημητρης, ενωση, ηρωας, χωρα, η εφημεριδα, κινηματογραφος, κοπελα, μπροστα, οργη, ορχηστρα, popular, τρωει, υλικα
Τυχαία Θέματα