Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κεντρική σκηνή – Dafne Phono της Nour Mobarak
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά φιλοξενεί μια παραγωγή της Rodeo, την εγκατάσταση Dafne Phono Rodeo της εικαστικού Nour Mobarak.
Το Dafne Phono είναι μία διαειδική εγκατάσταση της πρώτης όπερας, του Τζάκοπο Πέρι και του Οτάβιο Ρινουτσίνι, Δάφνη, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1598.
Οι χαρακτήρες της Δάφνης, του Απόλλωνα, της Αφροδίτης, του Έρωτα, του Οβιδίου, του Πύθωνα και του Χορού αναπαριστώνται εδώ κυρίως
Η πρώτη όπερα ήταν εμπνευσμένη από τη δυνατότητα μετατροπής του λόγου σε μουσική, και το DafnePhonoεπεκτείνει αυτό το πείραμα, δίνοντας σε καθέναν από τους κύριους χαρακτήρες τη δική του γλώσσα. Τέσσερις από αυτές τις γλώσσες – Αμπχαζικά, San Juan Quiahije Ανατολικό Chatino, Silbo Gomero και !Xoon– έχουν επιλεγεί για τον πλούτο της μορφοφωνολογίας τους, με σκοπό να δημιουργηθεί μια όπερα με την ευρύτερη δυνατή παλέτα ανθρώπινων φωνητικών ήχων. Τα ιταλικά και τα λατινικά συνδέουν αυτή τη νέα πολυγλωσσική εκδοχή του λιμπρέτου με το πρωτότυπο του Ρινουτσίνι (το οποίο σώζεται, ενώ η μουσική του Πέρι έχει χαθεί).
Η πλοκή βασίζεται στις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου. Ο Έρωτας τιμωρεί τον Απόλλωνα επειδή καυχιέται για τις κατακτήσεις του, και ρίχνοντας δύο βέλη: το πρώτο κάνει τον Απόλλωνα να ερωτευτεί τη Δάφνη, κόρη του ποταμού θεού. Το δεύτερο, κάνει τη Δάφνη να του αντιμιλήσει. Όταν εκείνη ξεφεύγει από το κυνηγητό του μεταμορφωμένη σε δάφνη, ο Απόλλωνας μετατρέπει το στεφάνι στα χέρια του, σε ένα αιώνιο σύμβολο θριάμβου. Η Δάφνη, τελικά, πρέπει να παραμείνει παγιδευμένη στο δέντρο κάτω από το οποίο ο Απόλλωνας παίζει τραγούδια αγάπης με τη λύρα του.
Τα θέματα του μύθου της σιώπησης, της υποταγής και της κατάκτησης, εφαρμόζονται στο DafnePhono, σε πιο πρόσφατες ιστορίες γλώσσας και κυριαρχίας. Ενώ ο Απόλλωνας μιλάει στο πρωτότυπο, στα ιταλικά, οι υπόλοιποι εκφέρουν πιο σύνθετες φωνητικά γλώσσες. Οι ιδέες αυτές δικαιολογούν επίσης τα υλικά με τα οποία υλοποιείται το έργο. Η βιολογική σύνθεση του μυκηλίου, η μορφή της ρίζας του μανιταριού, είναι ριζωματική, επαναλαμβανόμενη και ανθεκτική μέσα από κύκλους αποσύνθεσης και επανασύνθεσης, όπως η ανθρώπινη γλώσσα. Το διακλαδωτό δίκτυο των νηματωδών κυττάρων του – που ονομάζονται υφές, δημιουργούν έναν πυκνό ιστό που αδρανοποιείται και έπειτα απολιθώνεται και μπορεί να αντέξει επ’ αόριστον.
Η Αφροδίτη, ο Απόλλωνας και ο Έρωτας έχουν δημιουργηθεί από ένα είδος σαπροφυτικών μυκήτων που τρέφονται με νεκρή οργανική ύλη, αντανακλώντας το διαρκές ενδιαφέρον της καλλιτέχνιδος σχετικά με το πώς οι γλώσσες μπορούν να “διασπαστούν” στους ήχους που τις απαρτίζουν και να επανασυναρμολογηθούν σε διαφορετικές μορφές (ένας διαρκής προβληματισμός της μουσικής πρωτοπορίας). Με παρόμοια διαδικασία, οι δίγλωσσοι υπότιτλοι που παρέχονται εδώ, είναι κυριολεκτική μετάφραση από τις γλώσσες που παρουσιάζονται στο DafnePhono, το τελευταίο στάδιο σε μια σειρά από μετασχηματισμούς που έχει δει το λιμπρέτο να μετοικίζει από τα ιταλικά στα αγγλικά, και έπειτα στις άλλες πέντε γλώσσες που συμμετέχουν, και από εκεί στα αγγλικά και τα ελληνικά.
Οι γλώσσες καθορίζουν τα συστήματα γνώσης και γνωστικής λειτουργίας – και κατ’ επέκταση τις πραγματικότητες – στα οποία ζουν οι ομιλητές τους. Το DafnePhonoστοχάζεται το τι χάνεται όταν εξαφανίζονται ή απορροφώνται από τις όλο και πιο ηγεμονικές και συρρικνωμένες γλώσσες στις οποίες επικοινωνούμε σήμερα.
Η Nour Mobarak
Η Nour Mobarak (Λιβανέζα – Αμερικάνα, γ. 1985, Κάιρο) ζει και εργάζεται μεταξύ Αθήνα και Λος Άντζελες
Στις ατομικές της εκθέσεις περιλαμβάνονται: Dafne Phono, Municiple Theatre of Piraeus, Piraeus (2023 forthcoming); Gods’ Facsimiles, Rodeo, London (2023); Dafne Phono, JOAN, Los Angeles (2022); LogistiqueElastique, Miguel Abreu Gallery, New York (2021); Sphere Studies and Subterranean Bounce, Hakuna Matata Sculpture Garden, Los Angeles (2020).
Στις ομαδικές της έκθεσης περιλαμβάνονται: Human Is, Schinkel Pavillon, Berlin (2023); landscape hot mic., Juf Projects, Madrid (2023); Symbionts: Contemporary Artists and the Biosphere, MIT Visual List Visual Art Center, Massachusetts (2022); anabasis*, Rodeo, Piraeus (2022); SIREN (some poetics), Amant Foundation, New York (2022); Looking Back / The 12th White Columns Annuel – Selected by Mary Manning, White Columns, New York (2022); Not Quite Nearly Fine, Fondazione Baruchello, Rome (2021); Cold Times Out of Joint, KIM? Contemporary Art Centre, Riga (2021); More a Cosmology than a Cartography, Gallery Platform La, Los Angeles (2020); Portable Documents Formatted for Home Use, Bel Ami Gallery, Los Angeles (2020); Toothtone sound installation in Nancy Lupo’s Scripts from the Pageant, Museum of Contemporary Art, San Diego (2020); Cutting the Stone, Miguel Abreu Gallery, New York (2019); Structures that Cooperate: Get Paid!, Cubit Gallery, London (2019); Cultural Capital Cooperative #1 & #2, Rodeo Gallery, London (2017), Cultural Capital Collective Object #2, LA>
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Οι νέοι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων μετά τις αυξήσεις – Δείτε παραδείγματα
- Στα κορυφαία του κόσμου οκτώ ελληνικά πανεπιστήμια - Το ΕΜΠ πρώτο στην κατάταξη
- Θεσσαλονίκη: Νεαρός ξυλοκόπησε τουρίστα επειδή μίλησε στη σύντροφό του - Δάγκωσε και λιμενικό
- Μη λούζεστε κατά τη διάρκεια καταιγίδας – Ποιος είναι ο λόγος
- Μπαμπάς για όγδοη φορά ο Μπόρις Τζόνσον (Φωτογραφίες)
- Πανηγυρίζει ο ALPHA για την ενημέρωση του...
- Θεσσαλονίκη: Η στιγμή που η δημοτική αστυνομία αφαιρεί τις πινακίδες από Ferrari
- Έτσι αποχώρηση η Βίκυ Καγιά από το Star -
- ΑΣΕΠ: Νέος διαγωνισμός για 1.213 μόνιμους δημοτικούς αστυνομικούς
- Δύο μαχαιριές στο λαιμό κόστισαν τη ζωή της τρανς γυναίκας στον Άγιο Παντελεήμονα - Τι έδειξε η ιατροδικαστική
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Άγιος Παντελεήμονας: Δύο μαχαιριές στο λαιμό κόστισαν τη ζωή της τρανς γυναίκας – Τι έδειξε η ιατροδικαστική εξέταση
- Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κεντρική σκηνή – Dafne Phono της Nour Mobarak
- Μαξίμου: Μέχρι την Πέμπτη οι προτάσεις των ακτοπλόων για μείωση στα ναύλα
- Πρόταση Μαργαρίτη για τον Δήμο Αθηναίων που ταράζει τα νερά στην κεντροαριστερά
- Στέργιος Καλπάκης για ακτοπλοϊκά: Η κυβέρνηση δεν έχει πολιτική βούληση να παρέμβει δραστικά
- Βίλνιους: Σε… απόσταση αναπνοής Μητσοτάκης και Ερντογάν στην «οικογενειακή φωτογραφία» του ΝΑΤΟ
- Αχτσιόγλου: Στις 12:30 στο Ωδείο η επίσημη ανακοίνωση της υποψηφιότητας – Φήμες για στήριξη και από Γαβριήλ Σακελλαρίδη (video)
- «Έκρηξη» Ζελένσκι: «Απαράδεκτο» να μην έχει οριστεί χρονοδιάγραμμα του ΝΑΤΟ για την Ουκρανία
- Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα: Αναρτήθηκαν οι πίνακες με τους προσωρινούς δικαιούχους του προγράμματος
- «Ψυχοκόρες»: Η νέα σειρά που έρχεται στο ΑΝΤ1+
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Κεντρική σκηνή – Dafne Phono της Nour Mobarak
- Πρόταση Μαργαρίτη για τον Δήμο Αθηναίων που ταράζει τα νερά στην κεντροαριστερά
- O Άρης αποκλειστικά στο Novasports για τις επόμενες 2 σεζόν έως το 2025!
- Στέργιος Καλπάκης για ακτοπλοϊκά: Η κυβέρνηση δεν έχει πολιτική βούληση να παρέμβει δραστικά
- Οικονομικό νομοσχέδιο: Αυτές είναι οι αυξήσεις σε μισθούς και επιδόματα στο δημόσιο – Αναλυτικά παραδείγματα (video)
- Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα: Αναρτήθηκαν οι πίνακες με τους προσωρινούς δικαιούχους του προγράμματος
- «Ψυχοκόρες»: Η νέα σειρά που έρχεται στο ΑΝΤ1+
- «Έκρηξη» Ζελένσκι: «Απαράδεκτο» να μην έχει οριστεί χρονοδιάγραμμα του ΝΑΤΟ για την Ουκρανία
- Άγιος Παντελεήμονας: Δύο μαχαιριές στο λαιμό κόστισαν τη ζωή της τρανς γυναίκας – Τι έδειξε η ιατροδικαστική εξέταση
- Μαξίμου: Μέχρι την Πέμπτη οι προτάσεις των ακτοπλόων για μείωση στα ναύλα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σασμός: O Ευθύμης κάνει μια κατάθεση ψυχής στον παπά Μιχάλη
- Σε θέση άμυνας το BBC για την υπόθεση του 17χρονου – Για «ανοησίες» κάνουν λόγο οι δικηγόροι του δημοσιογράφου
- Ιταλία: Κάρτα τροφίμων από την κυβέρνηση Μελόνι για τις οικογένειες σε οικονομική δυσκολία
- Πέθανε η ηθοποιός Υβόννη Μεταξάκη
- Πέθανε η ηθοποιός και σεναριογράφος Υβόννη Μεταξάκη
- Ανακυκλώνω - ΑλλάΖΩ Θερμοσίφωνα: Αναρτήθηκαν οι λίστες με τους προσωρινούς δικαιούχους
- Αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους: Τι αλλάζει και για ποιους από το 2024