Ο Θ. Βαλτινός στον ΑΘΗΝΑ984

Ο συγγραφέας και τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και της Εταιρίας Συγγραφέων, Θανάσης Βαλτινός, μίλησε στις 7/12 στον «ΑΘΗΝΑ 9.84» και τη Νόνη Καραγιάννη. Με αφορμή την απονομή του μεγάλου βραβείου Γραμμάτων από τη διεύθυνση Γραμμάτων της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για το σύνολο του έργου του,

μεταξύ άλλων, είπε:

«Είμαστε

εν μέσω μιας βαθιάς και μεγάλης κρίσης. Πολύς κόσμος υποφέρει αφάνταστα, το γνωρίζουμε από τον περίγυρό μας και τους δικούς μας, ενδεχομένως, ανθρώπους. Ωστόσο ο πολιτισμός είναι ένας τομέας που σε αυτές τις εποχές κρίσης μπορεί να λειτουργήσει ως στήριγμα, ελπίδα και παρηγοριά».

Δημοσιογράφος: Αυτό είναι μια παραδοχή που την αισθανόμαστε όλοι και θα θέλαμε να ισχύει. Πιστεύετε ότι ισχύει; Γιατί κάποιοι υποστηρίζουν ότι η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική, είναι πολυδιάστατη, είναι πολιτισμική και κοινωνική...

Θ. Βαλτινός: «Σίγουρα έχει πολλές πλευρές. Όμως αυτή που είναι πιο αισθητή είναι η οικονομική της πλευρά. Να μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν μερικά εκατομμύρια άνεργοι, κάποιοι που ζουν κάτω απ' το όριο της φτώχειας και βεβαίως δεν μπορεί αυτό να παραγνωριστεί. Σαφώς υπάρχουν και άλλες αιτίες. Θα πρέπει να σταθούμε μπροστά σε αυτήν την κρίση, για να την αντιμετωπίσουμε».

Δημοσιογράφος: Εργαλεία υπάρχουν ή πρέπει να τα αναζητήσουμε;

Θ. Βαλτινός: «Το βασικό εργαλείο είναι η δική μας διάθεση. Πρέπει να εργαστούμε καταρχήν, για να την ξεπεράσουμε. Όχι ως άτομα μόνο, αλλά και ως σύνολο».

Δημοσιογράφος: Υπάρχει μια εκτίμηση που λέει ότι η κρίση συνολικά, όσο πολυδιάστατη και να είναι, μπορεί να είναι και μια συγκυρία που δημιουργεί ευκαιρίες. Αναρωτιέμαι αν το πιστεύετε αυτό ή αν είναι απλώς μια παραδοχή, για να ξορκίζουμε τις δυσκολίες...

Θ. Βαλτινός: «Αυτή η άποψη έχει έναν θεολογικό χαρακτήρα. Βεβαίως, στις δοκιμασίες ο άνθρωπος ξανασκέφτεται ορισμένα πράγματα, επανατοποθετείται, ξανακρίνει την πολιτεία του. Είναι μια αφορμή για να ξεπεράσει πράγματα ή να τα τοποθετήσει στη σωστή τους βάση».

Δημοσιογράφος: Το έργο σας χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως "πολυφωνικό", υπό την έννοια ότι οι ήρωές σας μιλούν κατευθείαν στον αναγνώστη. Είναι σαν να μην παρεμβαίνετε εσείς, ως συγγραφέας, σε αυτή τη σχέση που αναπτύσσεται. Αγαπάτε περισσότερο τον προφορικό λόγο;

Θ. Βαλτινός: «Ο προφορικός λόγος είναι ωραίος, λες ανέκδοτα, περνάς καλά με τους φίλους σου. Ο γραπτός λόγος είναι σμιλευμένος. Η "προφορικότητα" ενός κειμένου είναι λάθος έκφραση, πιστεύω. Είναι μια πεποιημένη προφορικότητα.... Το θέμα είναι τι επιλέγεις από τον προφορικό λόγο και πώς υποκαθιστάς τα στοιχεία γοητείας του, όπως ο τόνος της φωνής αυτού που διηγείται, οι σιωπές του, τα χάσματα που υπάρχουν στη σκέψη του, το βλέμμα του, η έκφραση του ματιού του. Είμαστε παρόντες, όταν ακούμε κάποιον. Όλα
Keywords
Τυχαία Θέματα