Έκθεση για τα «μυστήρια» της Σαντορίνης

«Αυτό που κάνει τη Σαντορίνη τόσο συναρπαστική, το μυστήριο της Σαντορίνης, είναι η δυνατότητα που μας δίνει το νησί να συνειδητοποιήσουμε το σύνολο ενός βιότοπου, την ιστορία του, το φυσικό του περιβάλλον, την κοινωνική και θρησκευτική του δομή. Αυτά δεν μπορείς να το συναντήσεις σε άλλους τόπους Είναι ένα σπάνιο, σε όλο τον κόσμο, παράδειγμα γιατί δεν αφήνει τον άνθρωπο να την «δει», να την παρατηρήσει σαν αντικείμενο,
αλλά τον δέχεται σαν φιλοξενούμενο, τον «αγκαλιάζει». Είναι αποτέλεσμα ενός μυστηριώδους πολιτισμού που στην ιστορία είναι γνωστός ως «Μινωϊκή Ειρήνη». Με τα λόγια αυτά ο διεθνούς φήμης Έλληνας ζωγράφος και αρχιτέκτονας, καθηγητής Ευθύμιος Βαρλάμης, οριοθετεί την αναγκαιότητα μιας μεταφυσικής μύησης, που επιχειρεί ο ίδιος μέσα από σειρά έργων, με τίτλο «Σαντορίνη, σπίτια του Θεού, τοπία και συνθέσεις».Ποια είναι τελικά η Σαντορίνη; Μπορεί η τέχνη να αποτυπώσει αυτό που βλέπει; Ο ίδιος ο Βαρλάμης απαντά: «Στα έργα μου αυτά για τη Σαντορίνη δε θέλω να αναπαραστήσω αυτό που υπάρχει, αυτό θα ήταν πλεονασμός. Προσπάθησα να φθάσω στην ουσία της πραγματικότητας. Η τέχνη μου αναπαριστά αυτό που δεν υπάρχει, αυτό που χάνεται. Είναι μία κατάσταση που μεταφέρει ένα τοπίο ή ένα κτίσμα σε μια μετέωρη κατάσταση, ανάμεσα στην εξαΰλωσή του και στη μνήμη. Είναι σύμβολα, ιδέες μιας Σαντορίνης που χάθηκε, είναι η ταπείνωση και το μεγαλείο της Λαϊκής Αρχιτεκτονικής, που σπούδασα και μελέτησα με υπομονή και αγάπη». Η αρχιτεκτονική της Σαντορίνης, κατά τον ίδιο, είναι αρχετυπική, αγγίζει τα βαθύτερα στρώματα της ύπαρξης μας και δεν εξαντλείται στη επιδερμική επιφάνεια μιας διακοσμητικής αισθητικής. Σημειώνει, επίσης, ότι το μυστικό του νησιού είναι «ο τρωγλοδυτικός πολιτισμός του υπόσκαφου, ένας πολιτισμός ο οποίος επωφελήθηκε απ' τη γεωλογική και τεκτονική φύση του νησιού, ώστε να μετατρέψει την ίδια τη γη σε κατοικία». Χαρακτηρίζοντας τη Σαντορίνη ως μία «τεράστια παγκόσμια πολυκατοικία», που για να τη βιώσεις πρέπει να γνωρίσεις την ταπεινότητα της σπηλιάς, ο Βαρλάμης σημειώνει ότι «ο αρχιτεκτονικός χώρος διαμορφώνεται για την σκηνοθεσία της κοινωνικότητας και μία ολόκληρη σειρά από σημεία επικοινωνίας μεταφέρουν την προσωπική πρωτοβουλία σ' ένα σταθερό κοινωνικό σύνολο. Η Σαντορίνη είναι ο τόπος του γέλιου και της χαράς, είναι ένας επίγειος παράδεισος».Σε όσους αναρωτιούνται γιατί υπάρχουν τόσες εκκλησιές στη Σαντορίνη, ο μεγάλος δημιουργός δηλώνει ότι το νησί οργανώθηκε έτσι πολεοδομικά, ώστε ο δημιουργός Θεός να είναι πανταχού παρών, να συνοδεύει τον άνθρωπο σε κάθε του βήμα. Τα εγκαίνια της έκθεσης «Σαντορίνη, σπίτια του Θεού, τοπία και συνθέσεις», που τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Θήρας, γίνονται απόψε στη γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, στην Αθήνα, από τον πρόεδρο της Ένωσης, Κρις Σπύρου, ενώ θα προλογίσει η ιστορικός και κριτικός Τέχνης, Αθηνά Σχινά. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Ιουνίου.     Ο Ευθύμιος Βαρλάµης γεννήθηκε στην Βέροια, το 1942. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης, όπου και δίδαξε Αρχιτεκτονι
Keywords
Αναζητήσεις
τα μυστήρια της σαντορίνης
Τυχαία Θέματα