Οι Τζιχαντιστές κι εμείς

Οι Τζιχαντιστές στη Συρία ανατινάσσουν τα αρχαία μνημεία και τους θησαυρούς της χώρας θέλοντας να επιβάλουν την υποκουλτούρα του ακραιφνούς και φανατικού ισλαμισμού. Δικαίωμά τους; Όχι βέβαια. Αυτά τα μνημεία αποτελούν κληρονομιά ολόκληρης της ανθρωπότητας.

Εμείς εδώ γιατί κάνουμε κάτι χειρότερο; Δεν τα ανατινάσσουμε. Τα ευτελίζουμε. Και δεν ξέρω τι είναι προτιμότερο. Ο άμεσος θάνατος ενός αρχαίου έργου Τέχνης ή ο ευτελισμός του; Παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες ο «Ορέστης» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο. Ο Θεός να τον κάνει τραγωδία του Ευριπίδη, και όχι πραγματική «τραγωδία»
των λεγομένων μεταμοντερνιστών της Τέχνης, που και αυτή την έχουν ευτελίσει.

Και γιατί να παρουσιαστεί αυτό το «έργο» στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, όπου διέπρεψαν με την Τέχνη τους μια Παξινού, ένας Μινωτής και τόσοι άλλοι κλασικοί ηθοποιοί και όχι σε κάποιο θέατρο από τα πολλά εγκαταλειμμένα και κενά θέατρα της οδού Πειραιώς και του Μεταξουργείου, που θα ήταν και καταλληλότερα για την παρουσίαση ενός τέτοιου μορφώματος;

Αν ζούσε σήμερα ο φουκαράς ο Ευριπίδης ασφαλώς θα έσπευδε να αυτοκτονήσει βλέποντας το έργο του να γίνεται παρωδία, με καφετζούδες να λένε το μέλλον στο κατακάθι του καφέ, τους αναπτήρες και το γκαζάκι για το βράσιμο του καφέ, τις αχυρένιες κούκλες...Και σε μια πολυθρόνα στυλ Louis 5, ένα αντίγραφο του «Ναύτη» του Τσαρούχη, έτσι για εφέ και καλλιτεχνική σκηνοθετική επινόηση. Έχει παρακολουθήσει κανείς τέτοια παραποίηση αρχαίας, ή έστω και νεώτερης τραγωδίας, όπως π.χ. των Άγγλων Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Χένρυ Φήλντινγκ ή των Γάλλων Ζαν Ανούιγ, Αντρέ Ζιντ και άλλων, άλλων εθνικοτήτων, που να «εκτελείται» σε κλασικό τους θέατρο (όχι αρχαίο, γιατί δεν διαθέτουν) με τέτοιο τρόπο; (Και λέω τρόπο γιατί δεν τολμώ να πω για σκηνοθεσία, γιατί θα είναι ύβρις για τους σκηνοθέτες γενικά).

Για να τα πούμε πολύ απλά. Το Αρχαιολογικό Συμβούλιο, δεν ξέρω ποιο από όλα γιατί έχω διαβάσει για πάρα πολλά, που δίνει τις άδειες για τέτοιες παραστάσεις, δεν θα μπορούσε να βάλει το κριτήριο της ποιότητας και ακόμα του συγχρωτισμού ενός τέτοιου, ας πούμε «μεταμοντέρνου» έργου, σε ένα αρχαίο κλασσικό θέατρο;

Δεν θα μπορούσε να υποδείξει άλλους χώρους όπου θα μπορούσε να παρουσιαστεί ίσως καλύτερα ένα τέτοιο κατασκεύασμα; Γιατί δηλαδή στο δύσμοιρο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου;

Κι ας μην πουν μερικοί μερικοί περί του πλήθους των θεατών. Με μειωμένο εισιτήριο ασφαλώς θα πήγαινε ένας αριθμός περίεργων να το παρακολουθήσει. Κι αν ήταν και τζάμπα, θα πήγαιναν ακόμα περισσότεροι. Για να καταλήξω: Ας σεβαστούμε επιτέλους την αρχαία μας κληρονομιά, την οποία επαιρόμαστε κάθε λίγο και λιγάκι, και ας μην την ευτελίζομε. Ο ευτελισμός είναι χειρότερος από το θάνατο και την καταστροφή...

-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.

Keywords
Τυχαία Θέματα