Μια άλλη πρόσεγγιση στην προώθηση του τουρισμού μέσω της προβολής αρχαιολογικών χώρων
Μέσα στα χρόνια της κρίσης που διανύουμε, έγινε αντιληπτό από πολλούς, ότι το τουριστικό μας προϊόν, όπως είχε διαμορφωθεί στην αντίληψη του μέσου Έλληνα, πρέπει να αλλάξει. Να βελτιωθεί. Να εξελιχθεί. Δεν αρκεί η καλοκαιρινή περίοδος. Ο ήλιος και η θάλασσα δεν είναι αρκετά. Η Ακρόπολη, οι Δελφοί και η Βεργίνα δε φτάνουν. Πολλοί, ιδιαίτερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση κι οι τοπικοί τουριστικοί φορείς το έχουν αντιληφθεί κι εργάζονται πάνω σε αυτό το πρόβλημα. Με το παρόν θέλω να βοηθήσω με μια άλλη οπτική επάνω στο ζήτημα αυτό.
Μ'
ελάχιστες εξαιρέσεις, η προσοχή μας, στο θέμα αρχαιολογικός τουρισμός, στέκεται στα μνημεία, στα κατάλοιπα από την αρχαία Ελλάδα. Αυτό είναι ορθό. Ο ξένος, μαγεμένος από τις διηγήσεις για την κλασική Ελλάδα, έρχεται να δει την Ακρόπολη, την Αρχαία Ολυμπία, τους Δελφούς. Οι χώροι αυτοί είναι σημαντικοί από κάθε άποψη. Έχουν όμως κι ένα άλλο πλεονέκτημα. Πολλά από τα μνημεία τους είναι αναστηλωμένα. Σώζεται κι η τρίτη τους διάσταση. Υπάρχουν μνημεία με μήκος, βάθος αλλά και ύψος. Δυστυχώς όμως, στη συντριπτική πλειονότητα των αρχαιολογικών μας χώρων, δεν υπάρχει αυτή η τρίτη διάσταση. Η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Μου έχει μείνει στο μυαλό η φράση «Τι να πάω να δω στα αρχαία; Αφού δεν υπάρχει τίποτα όρθιο». Όπως επίσης, το γεγονός ότι ο εγκέφαλος είναι το πιο ενεργοβόρο όργανο του ανθρώπινου σώματος. Η διανοητική άσκηση απαιτεί ανάλογη ποσότητα ενέργειας με μια βαριά χειρωνακτική εργασία.
Επομένως όταν υπάρχει αυτή η τρίτη διάσταση, είναι πιο εύκολο να προσεγγίσουμε τον επισκέπτη. Τον απλό επισκέπτη. Αυτόν που δεν έχει κάποιο ειδικό ενδιαφέρον. Ο επισκέπτης θέλει να έρθει, να περάσει όμορφα και να μην κουραστεί. Γιατί όταν του ζητάμε να φανταστεί την τρίτη διάσταση, το κτίριο πως ήταν ενώ σώζονται μόνο τα θεμέλια του, θα κουραστεί. Θα βαρεθεί. Θα φύγει. Και στην αγορά είναι γνωστό ότι όσο πιο πολύ είναι κάποιος σε ένα μέρος, τόσο περισσότερα ξοδεύει. Το ερώτημα λοιπόν είναι πώς τον κρατάμε σε αυτήν την περιοχή, όπου από τα αρχαία οικοδομήματα σώζονται μόνο οι βάσεις τους.
Σε αυτό έρχονται να βοηθήσουν τα «παρεξηγημένα» μας μνημεία. Τα κάστρα και οι πύργοι από το Βυζάντιο, τη Φραγκοκρατία και την Τουρκοκρατία.Τα νησιά και η ηπειρωτική Ελλάδα είναι γεμάτη από γνωστά και άγνωστα μνημεία των περιόδων αυτών. Στους χάρτες πολλές φορές δεν υπάρχουν. Οι πινακίδες στις οδούς, ελάχιστες. Η φύλαξη ανύπαρκτη. Κι όμως είναι εκεί. Περνάει ο περιηγητής με το όχημα του κι από μακριά τα βλέπει. Τον προσκαλούν.
Αυτά τα μνημεία υπηρετούν απόλυτα τρεις (3) στόχους. Προκαλούν το ενδιαφέρον του επισκέπτη. Περνάει το χρόνο του και συνεπώς ξοδεύει. Και ίσως το πιο σημαντικό απ' όλα, κερδίζουν τη νέα γενιά. Το οικοδόμημα, ο επισκέπτης θα σταθεί να το περιεργαστεί. Θα προσπαθήσει να το καταλάβει. Θα το θαυμάσει.
Συνεπώς θα περάσει όμορφα το χρόνο του. Δεν θα φύγει γρήγορα απογοητευμένος. Ύστερα από την επίσκεψη σε έναν τέτοιο χώρο, είναι πιο εύκολο να του προωθήσεις την ιδέα να επισκεφθεί κι έναν αρχαιολογικό χώρο ο οποίος είναι από μια πιο λαμπρή εποχή για τον Ελληνισμό από τα οποία όμως, μόνο οι βάσεις των οικοδομημάτων έχουν απομείνει. Συνήθως, κατάλοιπα της αρχαίας ελληνικής και της μεσαιωνικής περιόδου συνυπάρχουν. Το ένα είναι κοντά στο άλλο.
Σημαντικότερο από τα παραπάνω, είναι ότι κερδίζουμε μια νέα γενιά επισκεπτών. Τα παιδιά. Όταν πηγαίνουν σε έναν άγνωστο χώρο, έχουν την τάση να τον εξερευνούν. Τι πιο όμορφο για ένα παιδί, να πάει σε ένα κάστρο. Θα το εξερευνήσει σπιθαμή προς σπιθαμή. Θα χαρεί. Θα διασκεδάσει. Δεν θα βαρεθεί. Θα βομβαρδίσει τον συνοδό με ερωτήσεις. Θέλει να καταλάβει τι είναι αυτό που βλέπει. Για ποιο λόγο έχει φτιαχτεί. Τι σκοπό εξυπηρετεί.
Το κοινό αυτών των μνημείων, πρώτιστα, είναι ο Έλληνας. Εκείνος που θα κάνει μια μονοήμερη ή ολιγοήμερη εκδρομή κι όχι απαραίτητα τους καλοκαιρινούς μήνες. Η προώθηση κι η προβολή τους, πιστεύω ότι είναι κάτι που μπορεί να γίνει πολύ απλά και χωρίς σοβαρό κόστος. Το κέρδος για την τοπική κοινωνία θα είναι τεράστιο.
Το πρώτο και πιο απλό που είναι ανάγκη να γίνει, είναι η σωστή σήμανση. Πινακίδες στις οδούς που να δείχνουν το δρόμο για το κάστρο, ακόμα και σ' εκείνον που δεν ήξερε ότι υπάρχει. Είναι ανάγκη. Ύστερα είναι απαραίτητο να υπάρχουν οι στοιχειώδεις οδεύσεις. Ένας, τουλάχιστον τσιμεντένιος, δρόμος. Ο χώρος στάθμευσης. Το κατάλληλα διαμορφωμένο μονοπάτι που να οδηγεί στην είσοδο του χώρου. Λόγω και της κρίσης, δε μπορώ να μιλήσω για φύλαξη. Αυτό που είναι ανάγκη, επιτόπου, να υπάρχει μία τουλάχιστον πινακίδα με εποπτικό υλικό. Το σχέδιο του μνημείου. Το ιστορικό του. Σε δύο τουλάχιστον γλώσσες. Το υλικό κατασκευής να είναι τέτοιο που να αντέχει στα καιρικά φαινόμενα.
Συμπληρωματικά, αλλά όχι απαραίτητα, με την ένδεια των χρηματικών πόρων μπορεί να παραλειφθεί, ο χώρος να φωτιστεί. Ο κατάλληλος φωτισμός παράγει ωραίες εικόνες. Είναι, από μόνος του, μια διαφήμιση. Η σημαντικότερη όμως δουλειά, είναι χρήσιμο να γίνει σε επίπεδο βιβλιογραφίας. Οι εφορίες αρχαιοτήτων τη δουλειά τους την ξέρουνε. Οι τοπικοί φορείς να εκμεταλλευτούν τη γνώση τους. Να εκδοθούν τα ανάλογα φυλλάδια. Να φτιαχτούν ενημερωμένοι χάρτες. Να γίνει η σχετική προβολή στα ΜΜΕ.
Όλα αυτά με μια σημαντική προϋπόθεση. Να τα αγκαλιάσει η τοπική κοινωνία. Όχι επειδή πρέπει. Επειδή είναι σημαντικά για τον τόπο τους. Για την ιστορία τους. Αφού τα αγκαλιάσουν κι εκείνοι, θα μεταδώσουν το ενδιαφέρον τους και στον επισκέπτη.
Μια γρήγορη επισκόπηση. Το τουριστικό προϊόν, με τους λίγους μήνες του καλοκαιριού, τον ήλιο και θάλασσα, από μόνο του δεν είναι αρκετό. Χρειάζεται βελτίωση. Πρέπει η τουριστική σεζόν να επεκταθεί όλο το έτος. Τα κάστρα, τα παρατηρητήρια, οι πύργοι, από τη μεσαιωνική περίοδο μπορούν να φανούν χρήσιμα. Το κόστος προβολής, μικρό. Απλή σήμανση, μικρά έργα οδοποιίας όπου χρειάζεται, φωτισμός, και τα κατάλληλα έντυπα.
Μ'
Μου έχει μείνει στο μυαλό η φράση «Τι να πάω να δω στα αρχαία; Αφού δεν υπάρχει τίποτα όρθιο». Όπως επίσης, το γεγονός ότι ο εγκέφαλος είναι το πιο ενεργοβόρο όργανο του ανθρώπινου σώματος. Η διανοητική άσκηση απαιτεί ανάλογη ποσότητα ενέργειας με μια βαριά χειρωνακτική εργασία.
Επομένως όταν υπάρχει αυτή η τρίτη διάσταση, είναι πιο εύκολο να προσεγγίσουμε τον επισκέπτη. Τον απλό επισκέπτη. Αυτόν που δεν έχει κάποιο ειδικό ενδιαφέρον. Ο επισκέπτης θέλει να έρθει, να περάσει όμορφα και να μην κουραστεί. Γιατί όταν του ζητάμε να φανταστεί την τρίτη διάσταση, το κτίριο πως ήταν ενώ σώζονται μόνο τα θεμέλια του, θα κουραστεί. Θα βαρεθεί. Θα φύγει. Και στην αγορά είναι γνωστό ότι όσο πιο πολύ είναι κάποιος σε ένα μέρος, τόσο περισσότερα ξοδεύει. Το ερώτημα λοιπόν είναι πώς τον κρατάμε σε αυτήν την περιοχή, όπου από τα αρχαία οικοδομήματα σώζονται μόνο οι βάσεις τους.
Σε αυτό έρχονται να βοηθήσουν τα «παρεξηγημένα» μας μνημεία. Τα κάστρα και οι πύργοι από το Βυζάντιο, τη Φραγκοκρατία και την Τουρκοκρατία.Τα νησιά και η ηπειρωτική Ελλάδα είναι γεμάτη από γνωστά και άγνωστα μνημεία των περιόδων αυτών. Στους χάρτες πολλές φορές δεν υπάρχουν. Οι πινακίδες στις οδούς, ελάχιστες. Η φύλαξη ανύπαρκτη. Κι όμως είναι εκεί. Περνάει ο περιηγητής με το όχημα του κι από μακριά τα βλέπει. Τον προσκαλούν.
Αυτά τα μνημεία υπηρετούν απόλυτα τρεις (3) στόχους. Προκαλούν το ενδιαφέρον του επισκέπτη. Περνάει το χρόνο του και συνεπώς ξοδεύει. Και ίσως το πιο σημαντικό απ' όλα, κερδίζουν τη νέα γενιά. Το οικοδόμημα, ο επισκέπτης θα σταθεί να το περιεργαστεί. Θα προσπαθήσει να το καταλάβει. Θα το θαυμάσει.
Συνεπώς θα περάσει όμορφα το χρόνο του. Δεν θα φύγει γρήγορα απογοητευμένος. Ύστερα από την επίσκεψη σε έναν τέτοιο χώρο, είναι πιο εύκολο να του προωθήσεις την ιδέα να επισκεφθεί κι έναν αρχαιολογικό χώρο ο οποίος είναι από μια πιο λαμπρή εποχή για τον Ελληνισμό από τα οποία όμως, μόνο οι βάσεις των οικοδομημάτων έχουν απομείνει. Συνήθως, κατάλοιπα της αρχαίας ελληνικής και της μεσαιωνικής περιόδου συνυπάρχουν. Το ένα είναι κοντά στο άλλο.
Σημαντικότερο από τα παραπάνω, είναι ότι κερδίζουμε μια νέα γενιά επισκεπτών. Τα παιδιά. Όταν πηγαίνουν σε έναν άγνωστο χώρο, έχουν την τάση να τον εξερευνούν. Τι πιο όμορφο για ένα παιδί, να πάει σε ένα κάστρο. Θα το εξερευνήσει σπιθαμή προς σπιθαμή. Θα χαρεί. Θα διασκεδάσει. Δεν θα βαρεθεί. Θα βομβαρδίσει τον συνοδό με ερωτήσεις. Θέλει να καταλάβει τι είναι αυτό που βλέπει. Για ποιο λόγο έχει φτιαχτεί. Τι σκοπό εξυπηρετεί.
Το κοινό αυτών των μνημείων, πρώτιστα, είναι ο Έλληνας. Εκείνος που θα κάνει μια μονοήμερη ή ολιγοήμερη εκδρομή κι όχι απαραίτητα τους καλοκαιρινούς μήνες. Η προώθηση κι η προβολή τους, πιστεύω ότι είναι κάτι που μπορεί να γίνει πολύ απλά και χωρίς σοβαρό κόστος. Το κέρδος για την τοπική κοινωνία θα είναι τεράστιο.
Το πρώτο και πιο απλό που είναι ανάγκη να γίνει, είναι η σωστή σήμανση. Πινακίδες στις οδούς που να δείχνουν το δρόμο για το κάστρο, ακόμα και σ' εκείνον που δεν ήξερε ότι υπάρχει. Είναι ανάγκη. Ύστερα είναι απαραίτητο να υπάρχουν οι στοιχειώδεις οδεύσεις. Ένας, τουλάχιστον τσιμεντένιος, δρόμος. Ο χώρος στάθμευσης. Το κατάλληλα διαμορφωμένο μονοπάτι που να οδηγεί στην είσοδο του χώρου. Λόγω και της κρίσης, δε μπορώ να μιλήσω για φύλαξη. Αυτό που είναι ανάγκη, επιτόπου, να υπάρχει μία τουλάχιστον πινακίδα με εποπτικό υλικό. Το σχέδιο του μνημείου. Το ιστορικό του. Σε δύο τουλάχιστον γλώσσες. Το υλικό κατασκευής να είναι τέτοιο που να αντέχει στα καιρικά φαινόμενα.
Συμπληρωματικά, αλλά όχι απαραίτητα, με την ένδεια των χρηματικών πόρων μπορεί να παραλειφθεί, ο χώρος να φωτιστεί. Ο κατάλληλος φωτισμός παράγει ωραίες εικόνες. Είναι, από μόνος του, μια διαφήμιση. Η σημαντικότερη όμως δουλειά, είναι χρήσιμο να γίνει σε επίπεδο βιβλιογραφίας. Οι εφορίες αρχαιοτήτων τη δουλειά τους την ξέρουνε. Οι τοπικοί φορείς να εκμεταλλευτούν τη γνώση τους. Να εκδοθούν τα ανάλογα φυλλάδια. Να φτιαχτούν ενημερωμένοι χάρτες. Να γίνει η σχετική προβολή στα ΜΜΕ.
Όλα αυτά με μια σημαντική προϋπόθεση. Να τα αγκαλιάσει η τοπική κοινωνία. Όχι επειδή πρέπει. Επειδή είναι σημαντικά για τον τόπο τους. Για την ιστορία τους. Αφού τα αγκαλιάσουν κι εκείνοι, θα μεταδώσουν το ενδιαφέρον τους και στον επισκέπτη.
Μια γρήγορη επισκόπηση. Το τουριστικό προϊόν, με τους λίγους μήνες του καλοκαιριού, τον ήλιο και θάλασσα, από μόνο του δεν είναι αρκετό. Χρειάζεται βελτίωση. Πρέπει η τουριστική σεζόν να επεκταθεί όλο το έτος. Τα κάστρα, τα παρατηρητήρια, οι πύργοι, από τη μεσαιωνική περίοδο μπορούν να φανούν χρήσιμα. Το κόστος προβολής, μικρό. Απλή σήμανση, μικρά έργα οδοποιίας όπου χρειάζεται, φωτισμός, και τα κατάλληλα έντυπα.
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
huffington post, Ακρόπολη, ελλαδα, ολυμπια, βασεις, νέα, μμε, feed, property, huffington, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, Καλή Χρονιά, κοινωνια, αυτοδιοικηση, βεργινα, βυζαντιο, γνωση, δελφοι, δουλεια, εικονες, εργασια, θαλασσα, θεμα, μμε, νησια, περιοδος, υψος, χαρτες, αγορα, εξαιρεσεις, απλα, αρχαια, αρχαια ολυμπια, γεγονος, γινει, δυστυχως, δρομος, εγινε, ευκολο, υπαρχει, ενδεια, εργα, εντυπα, εποχη, ερχεται, ερχονται, ετος, εφοριες, ιδεα, ηλιος, διαφημιση, ιστορικο, κτιριο, λογο, μακρια, μηκος, μηνες, μικρο, μνημεια, μυαλο, νεα γενια, ο ηλιος, οχημα, παιδι, παιδια, πιο πολυ, σεζον, σχεδιο, ταση, τι ειναι, τοπικη αυτοδιοικηση, τουρισμος, τριτη, φυλλαδια, ομορφα, αγνωστο, αρχαια ελλαδα, εγκεφαλος, εκδρομη, ερωτησεις, γλωσσες, huffington post, huffington, ιδιαιτερα, feed, ξενος, μεινει, property, θελω να, υλικο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αγνοούνται οι 700 πρόσφυγες που πέρασαν στα Σκόπια...
- Η είχε πει ο Μαρινάκης για τον Εσιέν πριν έρθει στον Παναθηναϊκό
- Συνελήφθη 34χρονος για την ανθρωποκτονία 51χρονης στη Σαλαμίνα
- 19 πράγματα που προσπαθεί να σας πει το νήπιο
- Ο Πέτρος Ίμβριος αποκαλύπτει: Η Ναταλία παραλίγο να μην έρθει στο γάμο μας
- Ανακοίνωση Ελένης Μενεγάκη: Δεν θα εμφανιστεί στην εκπομπή της - Δείτε τι της συνέβη
- Σέρρες: Σύλληψη 18χρονης
- Σοκ και δέος κατά του ISIS: Δείτε πώς η κάμερα κατέγραψε δέκα απ' τα πιο καίρια χτυπήματα των Ρώσων
- Δίνει "μάχη" ο 5χρονος - Θύμα και το αδελφάκι του
- Ο Αρκάς ξέρει γιατί η φετινή Σαρακοστή θα κρατήσει 25 χρόνια
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Μία εναλλακτική για τη Γερμανία ή πολλές; Το ανάμεικτο μήνυμα των γερμανικών εκλογών
- Πέντε χάρτες για να κατανοήσετε την κατάσταση στη Συρία, πέντε χρόνια μετά την έναρξη του πολέμου
- Πέθανε η σπουδαία συγγραφέας και ιστορικός τέχνης Ανίτα Μπρούκνερ
- Μητσοτάκης: Γροθιά στο στομάχι της Ευρώπης η Ειδομένη. Να μεταφερθούν σε άλλες δομές οι πρόσφυγες
- Συζητήσεις Κομισιόν και ΔΝΤ για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας τους
- Ο Νορβηγός μακελάρης Μπρέιβικ καταγγέλλει τη Νορβηγία για «απάνθρωπη μεταχείριση» και χαιρετά ναζιστικά
- Μια άλλη πρόσεγγιση στην προώθηση του τουρισμού μέσω της προβολής αρχαιολογικών χώρων
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Μια άλλη πρόσεγγιση στην προώθηση του τουρισμού μέσω της προβολής αρχαιολογικών χώρων
- Μία εναλλακτική για τη Γερμανία ή πολλές; Το ανάμεικτο μήνυμα των γερμανικών εκλογών
- Μητσοτάκης: Γροθιά στο στομάχι της Ευρώπης η Ειδομένη. Να μεταφερθούν σε άλλες δομές οι πρόσφυγες
- Πέθανε η σπουδαία συγγραφέας και ιστορικός τέχνης Ανίτα Μπρούκνερ
- Ο Νορβηγός μακελάρης Μπρέιβικ καταγγέλλει τη Νορβηγία για «απάνθρωπη μεταχείριση» και χαιρετά ναζιστικά
- Συζητήσεις Κομισιόν και ΔΝΤ για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας τους
- Πέντε χάρτες για να κατανοήσετε την κατάσταση στη Συρία, πέντε χρόνια μετά την έναρξη του πολέμου
- Μήνυμα Τσίπρα προς τους πρόσφυγες: Αυτοί που έκλεισαν τα σύνορα δεν θα τα ξανανοίξουν. Πηγαίνετε στα κέντρα φιλοξενίας
- Έκρηξη σε αυτοκίνητο με έναν νεκρό στο Βερολίνο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Και τα δύο αδέρφια θύματα ξυλοδαρμού του φίλου της μητέρας τους στην Αλεξανδρούπολη
- Minoan Group: Πράσινο φως για τη μεγάλη επένδυση στη Σητεία
- Σε εξέλιξη επιχείρηση για τον εντοπισμό και τη διάσωση τουρίστα στα Λευκά Όρη
- Ο Τσίπρας έχει τους περισσότερους followers στο εξωτερικό
- Οδηγία Βρυξελλών στις τράπεζες για κινδύνους στα ρωσικά ομόλογα
- Ευρυαγγείες: Ακροβατώντας μεταξύ αισθητικής και πάθησης
- «Πράσινο φως» για τον έκτακτο μηχανισμό στήριξης της Ελλάδας για το προσφυγικό
- Οι Βρυξέλλες προειδοποιούν για τους κινδύνους αγοράς ρωσικών κρατικών ομολόγων