Η (αντρική) τέχνη αγαπά τις νεκρές γυναίκες
Το σώμα μιας γυναίκας επιπλέει μέσα σε ένα ρυάκι, το αραχνοΰφαντο φόρεμά τις φουσκώνει στις πλευρές από το νερό. Τα κόκκινα μαλλιά της είναι μπλεγμένα και άγρια όπως οι θάμνοι και η βλάστηση που την περιβάλει. Στα χέρια της βρίσκεται μια γιρλάντα από πολύχρωμα αγριολούλουδα. Το χλωμό πρόσωπό της κοιτάζει προς τα πάνω, με μια έκφραση μεταξύ ζωής και θανάτου, ανάμεσα στον φυσικό κόσμο και ό,τι άλλο βρίσκεται στην αντίπερα όχθη.
Είναι η Οφηλία, ένας από τους πιο εμβληματικούς γυναικείους χαρακτήρες της λογοτεχνίας και της τέχνης. Μια γυναίκα σύμβολο υστερίας που τρελάθηκε από τον
Παρότι γράφτηκε από τον Shakespeare ως ένας από τους χαρακτήρες του θρυλικού «Άμλετ», η εικόνα της Οφηλίας χρωστά την αθανασία της στον ζωγράφο Sir John Everett Millais. Ο πίνακας της Οφηλίας που φιλοτέχνησε το 1850 απεικονίζει την αναίσθητη γυναίκα σε μια μεταβατική κατάσταση, με το σώμα της να είναι σχεδόν αδιαχώριστο από την φυσική ερημιά που την καταπίνει. Ο Millais, ένας Προραφαηλίτης καλλιτέχνης, με εμμονή στην απεικόνιση των ορίων της αντίληψης όπως αυτή επηρεάζεται από τη φύση, τα όνειρα, τα ναρκωτικά και την τέχνη, μαγεύτηκε από τη φιγούρα της Οφηλίας, ενός χαρακτήρα που παίζει με το δίπολο της συνεχούς εγρήγορσης και του αιώνιου ύπνου, σαν να βρίσκεται σε μια υπερφυσική έκσταση.
Η φετιχοποίηση των νεκρών και των γυναικών που αργοπεθαίνουν είναι μια μακρά και κάπως ανησυχητική τάση στην ιστορία τόσο της λογοτεχνίας όσο και της τέχνης. Υπάρχει ένα απόκοσμο στοιχείο μισογυνισμού σε αυτή την καλλιτεχνική εμμονή με τα όμορφα νεκρά κορίτσια, τις ωραίες κοιμωμένες που δεν ξυπνούν ποτέ. Όπως είχε πει και ο Edgar Allan Poe: «Ο θάνατος μιας όμορφης γυναίκας είναι, αναμφισβήτητα, το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο».
Και παρόλα αυτά, παρά την ασύστολα ενοχλητική φύση αυτής της εμμονής, υπάρχει κάτι αλλόκοτα ελκυστικό, σχεδόν γοητευτικό, στην μορφή της Οφηλίας που επιπλέει στο νερό.
Για την καλλιτέχνη Gloria Oyarzabal, η Οφηλία είναι το απόλυτο σύμβολο της καταπίεσης των γυναικών. Είναι η ενσάρκωση του πόνου που μεταφράστηκε σε αυτοτραυματισμό, μόνο και μόνο για να αντικειμενοποιηθεί ως «υστερική γυναίκα». Η Oyarzabal «κόλλησε» με την Οφηλία από όταν είδε για πρώτη φορά τον πίνακα του Millais, μετά διάβασε το έργο του Shakespeare και έπειτα άρχισε να δημιουργεί τα δικά της έργα τέχνης βασισμένα στην Οφηλία.
«Άρχισα να ζωγραφίζω και να εντοπίζω όλες τις εκδοχές της Οφηλίας που μπορούσα να βρω», λέει η Oyarzabal στη Huffington Post US. Σύντομα, όμως, ανακάλυψε πως το project αυτό δεν την κάλυπτε πλήρως. «Χρειαζόμουν κάτι περισσότερο ειλικρινές, πιο επίπονο, πιο ισχυρό. Είχα την ανάγκη να νιώσω άβολα».
Αντί λοιπόν να ζωγραφίζει την Οφηλία, η Oyarzabal αποφάσισε να γίνει η Οφηλία. Και για να αυξήσει το στοιχείο του πόνου και της έντασης που ήλπιζε να μεταφέρει με τη δουλειά της, αποφάσισε να είναι γυμνή όσο βρισκόταν στο «πετσί» του ρόλου. «Πήρα την παλιά μου Mamiya (φωτογραφική μηχανή) και μπήκα μέσα στη φύση, σε μέρη που μπορούσα να “μυρίσω” την ένταση», λέει. Η Oyarzabal τράβηξε γυμνά πορτρέτα του εαυτού της σε «απαγορευμένα μέρη» όπως τα περιέγραψε η ίδια -τοποθεσίες με ψηλά βουνά, χαμηλές θερμοκρασίες, χιόνι. «Ήταν σαν να ουρλιάζω σιωπηλά».
Στις φωτογραφίες της, η Oyarzabal παίζει με το θέμα της όμορφης, άψυχης γυναίκας, καλώντας τους θεατές να νιώσουν ταραγμένοι, ξετρελαμένοι ή και τα δύο. Βάζοντας τον εαυτό της πίσω από την κάμερα και μέσα στο κάδρο, η καλλιτέχνης ανατρέπει την αλληγορία της ανίσχυρης μούσας, όπως αυτή αποτιμάται στη ζωή και το θάνατο. Αντί να επιπλέει ανέκφραστη μέσα στο νερό, η Oyarzabal βιώνει ακραίες και επίπονες καταστάσεις για να βυθίσει τον εαυτό της στο φυσικό τοπίο που την περιβάλει. Εργάζεται σκληρά για να υποδυθεί την νεκρή.
Η ίδια περιγράφει το φωτογραφικό της project ως «docu-fiction» -ένα συνδυασμό πραγματικότητας και φαντασίας που μοιάζει να ενστερνίζεται τη φιλοσοφία του Προραφαηλίτη ζωγράφου. Η καλλιτέχνης γίνεται κομμάτι της μακράς κληρονομιάς της Οφηλίας, θέτοντας σημαντικές ερωτήσεις όσο το κάνει αυτό: Τι αλλάζει όταν μια γυναίκα καλλιτέχνης αναλαμβάνει τον έλεγχο της εικόνας της; Μπορεί μια εικόνα που απεικονίζει καταπίεση να γίνει μια εικόνα που πηγάζει δύναμη;
«Νιώθω ικανοποιημένη αν μπορώ να μεταφέρω αυτή την ιδέα της καταπίεσης, του άγχους και της δύσπνοιας που νιώθουν κάποιες γυναίκες», λέει η Oyarzabal. «Αν μπορέσω να ανοίξω κάποια μάτια, θα είμαι ευχαριστημένη».
Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στη Huffington Post US.
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
τεχνη, edgar allan poe, huffington post, john, poe, gloria, huffington, project, γυμνες, feed, property, τελος του κοσμου, χιονι, το θεμα, γυναικα, δουλεια, θανατος, θεμα, ναρκωτικα, ονειρα, οφηλια, φυσικη, φωτογραφιες, αθανασια, αρθρο, βουνα, βρισκεται, γινει, γινεται, υπαρχει, εκσταση, εκφραση, εμμονη, εργα, ζωη, ζωγραφου, ζωης, ιδεα, ιδια, εικονα, μαλλια, ματια, μορφη, νερο, οχθη, ρυακι, συντομα, σωμα, ταση, φυση, φυσικο, φορα, ομορφα, edgar allan poe, ερωτησεις, gloria, john, huffington post, huffington, feed, project, κοκκινα μαλλια, κομματι, μοιαζει, νιωσω, poe, property, χερια, χλωμο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- "Δικαίωση για την οικογένεια του Τάσου..."
- Οι 5 ανατροπές που έρχονται στο Δημόσιο
- ΣΟΚ! Τον έσπασαν στο ξύλο επειδή...
- Το τσάι, ο καφές και πώς σχετίζονται με τον καρκίνο του οισοφάγου
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Η συγκέντρωση των "Παραιτηθείτε" στο Σύνταγμα
- ΦΑΚΕΛΟΣ: ΔΙΑΤΡΟΦΗ – «Κοτόπουλο»
- Χιλιάδες κόσμου στο συλλαλητήριο των «Παραιτηθείτε» στο Σύνταγμα (φωτό)
- Αυτό είναι το πιο πυκνοκατοικημένο μέρος στη Γη
- Euro 2016: Τα δύο... υπερόπλα των Αλβανών στις εξέδρες!
- Η επιτυχία των «Παραιτηθείτε»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ο Μαρακάκης πάει να σώσει τον Λάσμε
- Μεγάλη νίκη η Σλοβακία, 2-1 την Ρωσία
- Οdyssea: Μεταποιώντας τα σωσίβια των προσφύγων σε χρηστικά αντικείμενα
- Αυτός δεν θα σε εγκατέλειπε ποτέ: Η διαφήμιση για την εγκατάλειψη ζώων που πρέπει να δείτε
- Η (αντρική) τέχνη αγαπά τις νεκρές γυναίκες
- Το πιο ωραίο κομμάτι των διακοπών δεν είναι αυτό που νομίζετε
- Έγκλημα στη Βουλιαγμένη: Περιέλουσαν το πρόσωπο του θύματος με βενζίνη και το έκαψαν για να μην αναγνωρίζεται
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η (αντρική) τέχνη αγαπά τις νεκρές γυναίκες
- Οdyssea: Μεταποιώντας τα σωσίβια των προσφύγων σε χρηστικά αντικείμενα
- Έγκλημα στη Βουλιαγμένη: Περιέλουσαν το πρόσωπο του θύματος με βενζίνη και το έκαψαν για να μην αναγνωρίζεται
- Το πιο ωραίο κομμάτι των διακοπών δεν είναι αυτό που νομίζετε
- Ο Μαρακάκης πάει να σώσει τον Λάσμε
- Αυτός δεν θα σε εγκατέλειπε ποτέ: Η διαφήμιση για την εγκατάλειψη ζώων που πρέπει να δείτε
- Μεγάλη νίκη η Σλοβακία, 2-1 την Ρωσία
- Τι λένε οι «Παραιτηθείτε»: Διαδηλωτές της κινητοποίησης στη HuffPost Greece
- Ο Οδικός χάρτης της Κομισιόν για την καλύτερη απορρόφηση των μεταναστών
- Ενώ ο Κατρούγκαλος αναρωτιέται που είναι ο κύριος με τη σαμπάνια... το twitter κάνει πρώτο hashtag το #paraititheite
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Ολοι μαζί μπορούμε» τραγουδώντας
- Ανοδος στην Ευρώπη με το βλέμμα στο Λονδίνο
- ΗΠΑ: Έξτρα βοήθεια 220 εκατ. δολ. στην Ουκρανία
- Νεκρό το αγοράκι που άρπαξε αλιγάτορας σε πάρκο της Disney
- Έκρηξη εποχικής, ευέλικτης εργασίας στις νέες προσλήψεις
- Ρωσία: Τέθηκε σε ισχύ εκεχειρία διάρκειας 48 ωρών στο Χαλέπι
- «Τειρεσίας» για τους μεγαλο- οφειλέτες του Δημοσίου
- «Κάρβουνο» έγιναν λεωφορείο και τρόλεϊ από μολότοφ αντιεξουσιαστών - Κλειστή η Πατησίων
- Αποκλειστικό: Απλή αλλά όχι... άδολη αναλογική ανακοινώνει ο Τσίπρας
- Τραγωδία στην έρημο του Νίγηρα: Νεκροί 34 μετανάστες - Τα 20 ήταν παιδιά