Exhibit B: Ένας ανθρώπινος «ζωολογικός κήπος» στην οδό Ακαδημίας

Μπορεί η έκφραση «γροθιά στο στομάχι» να είναι το απόλυτο δημοσιογραφικό κλισέ αλλά δεν υπάρχει φράση που να μπορεί να περιγράψει καλύτερα αυτό που νιώθει κανείς βγαίνοντας από το Exhibit B την παράσταση-performance του Νοτιοαφρικανού Brett Bailey. H έκθεση / performance που διαρκεί ως τις 29 Μαϊου, και γίνεται στο πλαίσιο του Fast Forward Festival
δεν έχει καμία σχέση με οτιδήποτε άλλο έχουμε δει στο παρελθόν στην Ελλάδα. Όσο κι αν σε προετοιμάζει το μανιφέστο του δημιουργού, ένα τετρασέλιδο κείμενο για την θεωρία και την ιστορία της αποικιοκρατίας και τη σχέση της με το Άουσβιτς, αυτό που σε υποδέχεται είναι σίγουρα μια έκπληξη.

Aπό το performance του Exhibit B to 2010 στη Βιέννη. H Αθήνα είναι η 21η πόλη που θα «δει» το Exhibit B, αν και κάθε πόλη βλέπει μια διαφορετική βερσιόν του έργου - ο Bailey δουλεύει καιρό πριν με την κάθε τοπική κοινότητα

Ο θεατής καλείται να μπει στο νούμερο 23 της Οδού Ακαδημίας. Το κτίριο, ένα υπέροχο διαμάντι του «ακαδημαϊκού εκλεκτικισμού» με art nouveau επιρροές, στέγαζε έως το 2011 την Ένωση Ξένων Ανταποκριτών Ξένων Τύπου, αλλά παραμένει χρόνια τώρα θεόκλειστο. Σε κάθε ένα από αυτά τα μισοσκότεινα δωμάτια προβάλλει κι άλλη μια τέλεια σκηνοθετημένη εικόνα- με έναν ή και περισσότερους ανθρώπους στο ρόλο του ζωντανού εκθέματος.

Στιγμιότυπο από την παράσταση της Βιέννης το 2010

Όλη η φρικιαστική ιστορία της Δυτικής αποικιοκρατίας ξεδιπλώνεται μέσα από αυτά τα tableau vivant: από τους ανθρώπινους ζωολογικούς κήπους των αποικιοκρατικών χρόνων μέχρι το απαρτχάιντ και την σημερινή προσφυγική κρίση. Από τη Saartjie "Sarah" Baartman γνωστή και ως Hottentot Venus ή «Μαύρη Αφροδίτη» που περιπλανήθηκε ως ζωντανό έκθεμα χάρη στο «αφύσικο» στα μάτια των Δυτικών κορμί της σε Αγγλία και Γαλλία έως το 1815, και τον ιστορικό και φιλόσοφο Angelo Soliman που μετά το θάνατο του βαλσαμώθηκε και έγινε έκθεμα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Βιέννης, σε κάθε παράξενο δωμάτιο του κτιρίου της Οδού Ακαδημίας προβάλει κι από ένα φρικώδες αλλά άρτιο εικαστικά και σκηνοθετικά θέαμα.

Στιγμιότυπο από την Αβινιόν το 2013

Ο δημιουργός της έκθεσης ο Brett Bailey έχει ταξιδέψει ήδη σε 20 πόλεις ανά τον κόσμο δουλεύει κάθε φορά με την τοπική κοινότητα. Σε κάθε πόλη η ιστορία και η παράσταση είναι διαφορετική. Μπορεί η Αθήνα να μην έχει ιστορία αποικιοκρατίας αλλά το μεταναστευτικό έχει «τρυπώσει» και σε αυτή την παράσταση. Σε ένα άσπρο μικροσκοπικό δωμάτιο-κελί κάθεται ακίνητος ένας άντρας που αιτείται άσυλο. Δίπλα του σε έναν ορθογώνιο πίνακα διαβάζει κανείς όλα τα στατιστικά που μετατρέπουν έναν άνθρωπο σε άλλο ένα νούμερο: ηλικία, ύψος, σημείο εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι υγιής;

Η τελευταία αίθουσα δίνει στον επισκέπτη τη δυνατότητα να ανασυνταχτεί: Toυς τοίχους κοσμούν χαμογελαστές φωτογραφίες των ηθοποιών με μια μικρή επεξήγηση. Ο καθένας τους μιλά για την ζωή του, τα όνειρά του, αλλά κυρίως το πως νιώθει μέσα στην ελληνική κοινωνία. Παρά την μικρή αυτή ένεση πραγματικότητας όμως, όταν βγαίνει κανείς ξανά στη οδό Ακαδημίας η μνήμη των ανθρώπων αυτών ως ζωντανά εκθέματα παραμένει.Το Εxhibit B είναι μια βαθιά συναισθηματική εμπειρία: Δύσκολα μπορεί κανείς να μείνει ασυγκίνητος σε ένα τόσο άμεσο, ουσιαστικό και σπαρακτικό θέαμα.

Exhibit B: Brett Bailey
Ώρες επισκέψεων (οι επισκέψεις ξεκινούν κάθε 20 λεπτά, με 25 επισκέπτες κάθε φορά):
19:00 | 19:20 | 19:40 | 20:00 | 21:20 | 21:40 | 22:00 | 22:20
Εισιτήρια: Κανονικό 10 €, Μειωμένο 5 €, Άνεργοι 5 €
Η δράση πραγματοποιείται σε μη θεατρικό χώρο, ο οποίος δεν είναι προσβάσιμος σε ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες.

-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.

Keywords
Τυχαία Θέματα