«Το Μεσολόγγι και ο Λόρδος Βύρων»: Ομαδική έκθεση στην Πινακοθήκη Μοσχανδρέου

Το Μεσολόγγι και ο Λόρδος Βύρων

ομαδική έκθεση

Εγκαίνια: Σάββατο 5 Απριλίου 2014, 19:00

Διάρκεια: 5 Απριλίου έως 7 Σεπτεμβρίου 2014

Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου

Η Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου σε συνεργασία με την αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος διοργανώνουν την επετειακή έκθεση «Το Μεσολόγγι και ο Λόρδος Βύρων» που θα ξεκινήσει την πορεία της στις 5 Απριλίου στο Μεσολόγγι στον χώρο της Πινακοθήκης Μοσχανδρέου. Η έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για

την 188η επέτειο της Εξόδου των Ελεύθερων Πολιορκημένων.

Η Πινακοθήκη Μοσχανδρέου γνωστή για το εικαστικό έργο που παράγει στην περιοχή του Μεσολογγίου και αφού έκλεισε ένα δεκαετή κύκλο εκθέσεων με θέμα «Το Μεσολόγγι», ξεκίνησε μόλις πέρυσι τον νέο κύκλο παρουσιάσεων με θέμα τον Λόρδο Βύρωνα σε συσχετισμό με το Μεσολόγγι. Κόντρα στη μιζέρια των καιρών λοιπόν η Πινακοθήκη Μοσχανδρέου και η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος σε συνεργασία με 16 καλλιτέχνες που εκπροσωπούν όλο το φάσμα των τεχνών συνέβαλλαν στο να γίνει αυτή η έκθεση.

Κάθε καλλιτέχνης, με τη δική του ξεχωριστή πινελιά, συνέθεσε αυτή την επετειακή έκθεση, εμπνεόμενος τόσο από την ιστορία του απελευθερωτικού αγώνα της Ιερής Πόλης όσο και από την ίδια την μορφή του Λόρδου Βύρωνα. Τα έργα που δημιουργήθηκαν είναι ποικίλα και προήλθαν ύστερα από έρευνα που ο κάθε καλλιτέχνης ξεχωριστά έκανε για το Λόρδο Βύρωνα και τη σύντομη αλλά τόσο σημαντική ζωή του στο Μεσολόγγι.

Η δημοσιογράφος Ρίτσα Μασούρα γράφει μεταξύ άλλων για την έκθεση:

“…«Ποιος κάθεται να γράψει αν δεν έχει κάτι καλύτερο να κάνει;», έγραφε ο λόρδος Βύρων στο ημερολόγιό του το 1813. Κι όμως, ο ίδιος άνθρωπος μια δεκαετία αργότερα βρέθηκε πλάι σε πολεμίστρες, σε πυρομαχικά, σε αναχώματα, συντροφιά με την ποίηση του. Σχεδίαζε με φίλους οπλαρχηγούς την στρατηγική του ενάντια στον εχθρό, διέθετε δικά του χρήματα χωρίς να τον απασχολεί η σκέψη μιας πιθανής μελλοντικής ένδειας. Ο στόχος ήταν ένας και μοναδικός : να βρεθεί στο κατόπι της ελευθερίας.

… Ακόμη και η Ευρώπη υποκλίθηκε στη θυσία του και λίγα χρόνια αργότερα, όταν οι συνθήκες ωρίμασαν, κάποιες από τις ιδέες του ως προς το γεωπολιτικό παιγνίδι της περιοχής έγιναν υπόθεση εργασίας για να μορφοποιηθούν αργότερα στη ναυμαχία του Ναβαρίνου και την αρχή του τέλους της κατοχής.

Η έκθεση και η προβολή έργων του Μπάιρον, πέραν της ωραιότητας, δίνει την ευκαιρία στους επισκέπτες να αγγίξουν νοερά τον ήρωα. Ο πατέρας να ξανασκεφτεί τι πρέπει να πει στο παιδί του και ο έφηβος να αναλογιστεί την υπέρβαση. Και, ναι, να πιάσουν όλοι το νήμα που ενώνει το χθες, με το σήμερα και το αύριο, ένα είδος επουλωτικής ευλογίας που σκεπάζει τους ανθρώπους.”

Στην έκθεση συμμετέχουν καταξιωμένοι αλλά και νεότεροι καλλιτέχνες.

Την χαρακτική εκπροσωπούν ο διδάσκων στην ΑΣΚΤ Γιάννης Γουρζής , ο Μιλτιάδης Πεταλάς, ο Μιχάλης Κότσαρης από το Αιτωλικό καθώς και η τελειόφοιτη της ΑΣΚΤ Τζίνα Δελλασούδα.

Συμμετέχουν οι ζωγράφοι Ρένα Ανούση-Ηλία, Γιάννης Κολιός, Ανδρέας Κοντέλλης, Σαράντης Γκάγκας, Ελένη Γλύνη, Θοδωρής Λάλος, Francesco Moretti οι νεότεροι Γιώργος Κορμπάκης και Δήμος Κηπουρός, καθώς και ο τελειόφοιτος της ΑΣΚΤ δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κεβρεκίδης.

Ακόμα συμμετέχουν οι γλύπτες, Κωνσταντίνος Βαλαής και ο Ελωίζος Θεμιστοκλέους.

Η έκθεση μετά το πέρας της στην Ιερή Πόλη του Μεσολογγίου θα συνεχίσει το ταξίδι της για να βρεθεί τον Σεπτέμβριο στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος και αργότερα σε άλλους πολιτιστικούς χώρους ανά την Ελλάδα.

Εγκαίνια Έκθεσης: Σάββατο 5 Απριλίου 2014, 19:00

Διάρκεια Έκθεσης: 5 Απριλίου – 7 Σεπτεμβρίου 2014

Ημέρες και ώρες λειτουργίας:

Σάββατο και Κυριακή 11:00-13:00

Καθημερινά μετά από τηλεφωνική επικοινωνία

Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου.

Κων. Τρικούπη 2, έναντι Ιεράς Μητροπόλεως Αγίου Σπυρίδωνος Μεσολογγίου

τηλ./fax: 26310 51 016

κιν.: 6977 613600

www.pinakothiki.org

Χορηγοί επικοινωνίας:

MEGA

Αχελώος tv

info:

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος

Τηλέφωνο 211 182 38 18, www.technohoros.org, [email protected]

Η δημοσιογράφος Ρίτσα Μασούρα, η οποία προλογίζει τον κατάλογο της έκθεσης αναφέρει τα εξής:

Η αγωνιώδης προσπάθεια ανεξαρτησίας των Ελλήνων από την Οθωμανική Αυτοκρατορία επηρέασε βαθύτατα το Κίνημα Ρομαντισμού παντού στην Ευρώπη. Λαμπροί συγγραφείς, ποιητές και ζωγράφοι απέτισαν φόρο τιμής στον υπέρτατο ελληνικό αγώνα, με προβεβλημένους τον Βίκτορα Ουγκώ, τον Ευγένιο Ντελακρουά και το λόρδο Βύρωνα. Και οι τρεις εμπνεύστηκαν από τον άνεμο ελευθερίας της εποχής, είτε με την αιχμηρή τους πένα, είτε με το ατίθασο πινέλο τους. Όμως, μόνον ο λόρδος Βύρων πλήρωσε με τη ζωή του την απόλυτη αμφισβήτηση της σκλαβιάς ενός λαού. Ο θάνατος τον βρήκε με ανοιχτά τα στήθη στον καιρό στα 36 του χρόνια, στο Μεσολόγγι. Κι έγινε ο ίδιος παρανάλωμα πυρός μιας απρόσμενης ελευθερίας που ακολούθησε, ένας ήρωας βγαλμένος από τις στάχτες της αλλοπαρμένης νιότης, αυτός, ο μύθος μιας Ελλάδας που έστηνε διστακτικά τους πρώτους πυλώνες δημιουργίας.

«Ποιος κάθεται να γράψει αν δεν έχει κάτι καλύτερο να κάνει;», έγραφε ο λόρδος Βύρων στο ημερολόγιό του το 1813. Κι όμως, ο ίδιος άνθρωπος μια δεκαετία αργότερα βρέθηκε πλάι σε πολεμίστρες, σε πυρομαχικά, σε αναχώματα, συντροφιά με την ποίηση του. Σχεδίαζε με φίλους οπλαρχηγούς την στρατηγική του ενάντια στον εχθρό, διέθετε δικά του χρήματα χωρίς να τον απασχολεί η σκέψη μιας πιθανής μελλοντικής ένδειας. Ο στόχος ήταν ένας και μοναδικός : να βρεθεί στο κατόπι της ελευθερίας.

Ο άνθρωπος που επηρέασε βαθιά τον «άτακτο» `Αγγλο ευγενή με τον πολυτάραχο βίο ήταν ο φίλος του ποιητής Πέρσι Σέλεϊ. Το 1821, ο Σέλεϊ έγραψε στην Πίζα το δράμα «Ελλάς», θέλοντας να βοηθήσει το φίλο του Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο που αγωνιούσε για την πατρίδα του. Ο πνιγμός του Σέλεϊ ανέτρεψε τη ζωή του Μπάιρον και τον οδήγησε στην Ελλάδα στην ηλικία των 35 χρόνων. Αίφνης, ο Μπάιρον αποκτά χαρακτηριστικά πολιτικού ανδρός, εξελίσσεται αστραπιαία σε πρακτικό μυαλό, στοχεύει και πολιορκεί το όνειρο για ελευθερία, σχεδόν αδιαπραγμάτευτα. Γνωρίζει τα προβλήματα των `Ελλήνων οπλαρχηγών, αντιλαμβάνεται το σαράκι της διχόνοιας, συνειδητοποιεί τον εξουσιαστικό διαγκωνισμό, αλλά τελικά ενώνει τους πάντες, εξιδανικεύοντας ακόμη και τον ίδιο του τον εαυτό. Ερωτεύεται τη χώρα και τη μετατρέπει μέσα του σε αγωνιστικό σύμβολο. Αλλά δυστυχώς η τελειότητα σπανίως συνοδεύει τους θνητούς, σπανίως συμπληρώνει, έστω και εγωιστικά, το έργο τους. Ο λόρδος Βύρων πεθαίνει, όχι από εχθρικό βόλι, όπως ενδεχομένως θα ήθελε, αλλά ως κοινός θνητός, βαριά άρρωστος, ανίκανος να παλέψει με το πεπρωμένο του. Στα 36 του φεύγει κι όσοι συνειδητοποιούν την απώλεια τολμούν να μιλήσουν για τον άνθρωπο, τον ποιητή, τον αγωνιστή, τον ιδεολόγο που συνέπτυξε σε έναν χρόνο ζωής – αυτός ήταν ο χρόνος παραμονής στην Ελλάδα – την ελπίδα μιας ολόκληρης χώρας.

Η Ελλάδα εκείνης της εποχής γονάτισε μπροστά στον ήρωά της κι ο Σολωμός έσπρωξε στην άκρη τις έριδες, γράφοντας : «Λευτεριά για λίγο πάψε να κτυπάς με το σπαθί κι έλα σίμωσε και κλάψε εις του Μπάιρον το κορμί». Ακόμη και η Ευρώπη υποκλίθηκε στη θυσία του και λίγα χρόνια αργότερα, όταν οι συνθήκες ωρίμασαν, κάποιες από τις ιδέες του ως προς το γεωπολιτικό παιγνίδι της περιοχής έγιναν υπόθεση εργασίας για να μορφοποιηθούν αργότερα στη ναυμαχία του Ναβαρίνου και την αρχή του τέλους της κατοχής.

Η έκθεση και η προβολή έργων του Μπάιρον, πέραν της ωραιότητας, δίνει την ευκαιρία στους επισκέπτες να αγγίξουν νοερά τον ήρωα. Ο πατέρας να ξανασκεφτεί τι πρέπει να πει στο παιδί του και ο έφηβος να αναλογιστεί την υπέρβαση. Και, ναι, να πιάσουν όλοι το νήμα που ενώνει το χθες, με το σήμερα και το αύριο, ένα είδος επουλωτικής ευλογίας που σκεπάζει τους ανθρώπους.

The post «Το Μεσολόγγι και ο Λόρδος Βύρων»: Ομαδική έκθεση στην Πινακοθήκη Μοσχανδρέου appeared first on Paraskhnio.gr.

Keywords
Τυχαία Θέματα