Χριστουγεννιάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα

Το «Χριστόξυλο» και οι «Μωμόγεροι»

Στη Μακεδονία, δύο χαρακτηριστικότατα έθιμα των Χριστουγέννων είναι το Χριστόξυλο και οι Μωμόγεροι.

Το Χριστόξυλο είναι το πιο γερό και το πιο χοντρό ξύλο από πεύκο και ελιά που μπορεί να βρει ο σπιτονοικοκύρης, το οποίο σήμερα, παραμονή Χριστουγέννων, μεταφέρει στο σπίτι του. Το ξύλο αυτό θα έκαιγε για όλο το δωδεκαήμερο των εορτών (μέχρι και τα Φώτα) και η στάχτη θα προφύλασσε το σπίτι αλλά και τα χωράφια από κάθε κακό.

Οι Μωμόγεροι,

από την άλλη, είναι μια πολύ αγαπητή εκδοχή των καλικαντζάρων, με την τρομακτική όψη και τη σκανταλιάρικη διάθεση. Η ονομασία προέρχεται από τις λέξεις μίμος και γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές κινήσεις των πρωταγωνιστών του εθίμου. Ντυμένοι με τομάρια ζώων και με μάσκες περίεργων ή γεροντικών προσώπων, οι Μωμόγεροι εμφανίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του δωδεκαημέρου των εορτών και περιπλανούνται σε σοκάκια και πλατείες τραγουδώντας τα κάλαντα και δίνοντας ευχές.

Η «γουρουνοχαρά», το «πάντρεμα της Φωτιάς» και το τάισμα της Βρύσης

Στη Θεσσαλία, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά χριστουγεννιάτικα έθιμα είναι το σφάξιμο του γουρουνιού ή γουρουνοχαρά. Την ημέρα αυτή σφάζουν τα γουρούνια που έχουν θρέψει σχεδόν ένα χρόνο πρινκαι κυριολεκτικά δεν πάει τίποτα χαμένο! Η διαδικασία προϋποθέτει και γλέντι μέχρι τα ξημερώματα και γι’ αυτό και πήρε την ονομασία αυτή, από τη χαρά που νιώθουν οικοδεσπότες και φιλοξενούμενοι.

Την παραμονή των Χριστουγέννων, εξάλλου, σε πολλά μέρη της Ελλάδα είθισται να… παντρεύουν τη φωτιά. Αυτό προϋποθέτει το πάντρεμα ενός «θηλυκού» ξύλου (πχ. κερασιά) και ενός «αρσενικού», (πχ. κέδρος). Τα κορίτσια της οικογένειας έβαζαν δίπλα από το αναμμένο τζάκι κλωνάρια από το «αρσενικό» και τα αγόρια κλωνάρια από το «θηλυκό». Το πιο κλωνάρι θα καιγόταν πρώτο ήταν ένα σημάδι για το ποιο παιδί θα παντρευτεί πρώτο.

Ένα άλλο έθιμο που συμβαίνει τα χαράματα ανήμερα των Χριστουγέννων στη Θεσσαλία είναι το τάισμα της Βρύσης. Οι κοπέλες πηγαίνουν στην πιο κοντινή βρύση χωρίς να βγάλουν λέξη στη διαδρομή για να κλέψουν το «άκραντο» (επειδή δε μιλούν) νερό. Στη συνέχεια, αλείφουν τις βρύσες του χωριού με βούτυρο και μέλι και εύχονται όπως τρέχει το νερό έτσι να τρέχει και η προκοπή και η γλύκα όλο το χρόνο στο σπίτι τους. Στη συνέχεια, αφού ρίξουν μερικά χαλίκια και ένα βατόφυλλο, παίρνουν (ή ορθότερα «κλέβουν») νερό και επιστρέφουν αμίλητες στο σπίτι τους. Εκεί ραντίζουν τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού και σκορπούν τα χαλίκια.

Το «αναμμένο πουρνάρι»

Στην ‘Ήπειρο, συνηθίζουν να κρατούν ένα κλαδί από πουρνάρι στο χέρι όταν επισκέπτονται φίλους ή γείτονες, το οποίο το ανάβουν στο δρόμο και γεμίζουν φως τα σκοτεινά μονοπάτια ή δρομάκια. Το έθιμο αυτό βασίζεται σε μια παλιά παράδοση όπου θέλει τους βοσκούς που επισκέφθηκαν τη φάτνη του Χριστού για να προσκυνήσουν, να ανάβουν πουρνάρια για να βρουν το δρόμο τους μέσα από το σκοτεινό βουνό. Συνήθως, βέβαια γίνεται πλέον με φύλλα από δάφνη ή πολύ μικρά κλωνάρια πουρναριού που οι επισκέπτες πετάνε για το «καλό» στο τζάκι του οικοδεσπότη.

Ένα ακόμη έθιμο είναι τα Μπαμπαλιούρια, για τα οποία μπορεί να προετοιμάζονται στη Λάρισα από τα Χριστούγεννα αλλά ξεκινούν την Πρωτοχρονιά. Είναι μια στολή που αποτελείται από μάλλινο άσπρο παντελόνι (το σαλβάρι), πουκάμισο άσπρο με φαρδιά μανίκια και άσπρες καλτσοδέτες και τσαρούχια. Στη μέση φορούν μεγάλα και βαριά κουδούνια ενώ στο κεφάλι μάσκα από προβιά ζώου. Την αμφίεση του Μπαμπαλιούρη ολοκληρώνει ένα ξύλινο σπαθί. Μόλις τελειώσει η θεία λειτουργία, ξεχύνονται στους δρόμους και μόλις συναντούν κάποιον να βγαίνει από την εκκλησία, του ζητούν με την απειλή του σπαθιού να βάλει χρήματα στον κουμπαρά που κρατά ο «αδερφογύρτης» που ακολουθεί. Ο σκοπός του εθίμου ήταν να διώξουν τα κακά πνεύματα με το φόβο ειδικά των κουδουνιών.

Το χριστόψωμο στην Κρήτη

Το ζύμωμα του χριστόψωμου στη Κρήτη είναι έργο θείο και έθιμο καθαρά χριστιανικό. Για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι το χριστόψωμο είναι ευλογημένο ψωμί αφού θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειας του. Χρησιμοποιούν καλό αλεύρι και ακριβά υλικά, όπως ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα και γαρίφαλα. Μαζεύονται οι γυναίκες του σπιτιού και μέχρι να γίνει το προζύμι, τραγουδούν, «ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει».

Πλάθουν το ζυμάρι, παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνουν σταυρό με λουρίδες από τη ζύμη και στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι που συμβολίζει τη γονιμότητα. Στην υπόλοιπη επιφάνεια σχεδιάζουν σχήματα με το πιρούνι για να βγάλουν το «κακό μάτι» και να «καρφώσουν» την κακογλωσσιά. Ο νοικοκύρης του σπιτιού παίρνει το χριστόψωμο, το σταυρώνει, το κόβει και το μοιράζει σε όλους όσους παρευρίσκονται στο τραπέζι, σαν συμβολισμό της Θείας Κοινωνίας, που ο Χριστός έδωσε τον Άρτο της ζωής σε όλη την ανθρώπινη οικογένεια του.

Ζάκυνθος: μπρόκολα, κουλούρες, μπλαούνες και καντάδες

Την Παραμονή των Χριστουγέννων, μόλις αρχίζει να βραδιάζει, μαζεύονται όλοι στο σπίτι, γύρω από το εορταστικό τραπέζι, όμως για δείπνο σερβίρονταν μόνο μπρόκολα με ελιές και κρασί. Την επόμενη μέρα ακολουθούσε το μεγάλο γιορτινό τραπέζι το οποίο εκτός από κρέας με πατάτες περιελάμβανε και αυγολέμονο. Επίσης οι Ζακυνθινοί δεν έκοβαν βασιλόπιτα την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αλλά τα Χριστούγεννα και η συνταγή της ήταν αρκετά διαφορετική. Επίσης την Πρωτοχρονιά γυρνάνε σε παρέες με μουσικά όργανα και λένε τους περίφημους «Αϊ-Βασίληδες», (ζακυνθινά κάλαντα Πρωτοχρονιάς, τα οποία συνέθεταν οι ίδιοι) Στα σπίτια, το βράδυ της παραμονής, έφτιαχναν τις μπλαούνες, (τηγανίτες με αλεύρι και νερό) τηγανισμένες σε «νιό» λάδι και τις έτρωγαν βουτηγμένες σε πετιμέζι (=βρασμένος μούστος σταφυλιών).

Οι παραδοσιακές φουφούδες

Με παραδοσιακές φουφούδες και την επίσκεψη του Καππαδόκη Αη Βασίλη γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στην πόλη της Καβάλας. Το εμπορικό κέντρο της πόλης την παραμονή των Χριστουγέννων θυμίζει μια μεγάλη ψησταριά. Στους περισσότερους πεζόδρομους, αλλά και στα πεζοδρόμια, οι έμποροι στήνουν υπαίθριες ψησταριές, τις λεγόμενες φουφούδες και προσφέρουν σε όλους τους περαστικούς ψητά κρέατα και ντόπιο κόκκινο κρασί.

«Πάντρεμα της φωτιάς»

Στα χωριά της Έδεσσας την παραμονή των Χριστουγέννων «παντρεύουν τη φωτιά», δηλαδή παίρνουν ένα ξύλο με θηλυκό όνομα, δηλαδή κερασιάς και ένα με αρσενικό όνομα, συνήθως από αγκαθωτά δέντρα, δηλ. από βάτο. Βάζουν τα ξύλα στο τζάκι να καούν και ανάλογα με τον κρότο ή τη φλόγα τους μπορούν να προβλέψουν τα μελλούμενα είτε για τον καιρό είτε για τη σοδειά τους. Η λαϊκή μας παράδοση θέλει τα αγκαθωτά δέντρα να απομακρύνουν τα δαιμονικά όντα, όπως τους καλικάντζαρους. Στη Θεσσαλία, όταν τα κορίτσια επιστρέφουν από την εκκλησία, ανήμερα Χριστούγεννα, βάζουν δίπλα στο τζάκι κλαδιά κέδρου που τα ξεδιαλέγουν να είναι λυγερά, ενώ τα αγόρια βάζουν από αγριοκερασιά. Τα λυγερά αυτά κλαδιά αντιπροσωπεύουν τις επιθυμίες τους για μια όμορφη ζωή. Όποιο κλωνάρι καεί πρώτο αυτό είναι καλό σημάδι γιατί αυτός ο νέος ή η νέα θα παντρευτεί πρώτα.

Keywords
ελλαδα, χριστουγεννιατικα, εθιμα, το φως, μωμόγεροι, φως, λαρισα, Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, κρητη, πιρούνι, δηλ, νέα, κινηση στους δρομους, Κορμός Χριστουγέννων, Παραμονή Πρωτοχρονιάς, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, ψωμι συνταγη, φωτια, καλαντα, βασιλοπιτα, αυγολεμονο, επιθυμιες, ψησταριες, γλυκα, γωνιες, δαφνη, ευχες, ξυλο, οψη, πνευματα, φλογα, φως, ψωμι, αρσενικο, βγαινει, βραδυ, βρυσες, γινει, γινεται, γλεντι, γονιμοτητα, δεντρα, δηλ, εθιμο, εκκλησια, ελια, ζυμη, ζωη, ζωης, ζωων, εμποροι, θειο, θεια λειτουργια, θεσσαλια, θυμιζει, κρασι, λαδι, λειτουργια, μακεδονια, μελι, μουσικα οργανα, μωμόγεροι, νερο, ξυλα, ξημερωματα, οικογενεια, ομορφη, ονομα, παιδι, πευκο, πιρούνι, συνεχεια, σουσαμι, συνταγη, σοδεια, σπιτι, σπιτια, σχηματα, το φως, φυλλα, χερι, χριστος, χαρα, ψησταρια, οντα, αγορια, ασπρο, γουρουνια, κρεας, λεξεις, οργανα, ο χριστος, θεια, υλικα, βρυση, βουνο, κρεας αλογου
Τυχαία Θέματα