Οι πολιτικές αναφορές του Γιώργου Σεφέρη

ΆρθραΑρθρογράφος: Ελένη Νικολαϊδου

Οι πολιτικές αναφορές και τα σχόλια του Γιώργου Σεφέρη μέσα από το έργο του κατά την περίοδο 28/10/1940 – 22/10/1944

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Πρόλογος

Η ζωή του Γ.Σεφέρη

Εργογραφία

Εισαγωγή

Το ιστορικό πλαίσιο πριν την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου

Οι πολιτικές αναφορές και τα σχόλια του Γιώργου Σεφέρη μέσα από το έργο του ανά έτος

1941

1942

1943

1944

Επίλογος

Χρονολόγιο

Παράρτημα: Οι ελληνικές κυβερνήσεις του εξωτερικού κατά τη διάρκεια της

κατοχής

Πηγές

Βιβλιογραφία

Πρόλογος

Ο Γιώργος Σεφέρης (1900-1971), που πριν από περισσότερα από 100 χρόνια γεννήθηκε στη Σμύρνη, είναι παγκόσμια γνωστός ως ένας μεγάλος ποιητής, βραβευμένος, μάλιστα, με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1963. Η προσωπικότητα όμως του Γ.Σεφέρη χτίστηκε και από άλλα δύο βασικά χαρακτηριστικά του: ήταν αστός και επαγγελματίας διπλωμάτης.

Μελετώντας κανείς τη διαδρομή του διαπιστώνει πολύ εύκολα ότι έζησε μία άνετη ζωή, χωρίς στερήσεις. Μάλιστα είχε την τύχη κάθε φορά, την κατάλληλη στιγμή, να βρίσκεται μακριά από τον τόπο της καταστροφής. Ο Γ. Σεφέρης γεννήθηκε στη Σμύρνη μα η καταστροφή της το 1922 τον βρίσκει στο Παρίσι. Στον ελληνοϊταλικό πόλεμο 1940-1941, υπηρετούσε ως υπάλληλος στην Αθήνα στις υπηρεσίες λογοκρισίας του Τύπου. Η είσοδος των Γερμανών στην Αθήνα (Απριλίους 1941) τον βρίσκει στην Κρήτη και όταν στις 20 του Μαΐου 1941 πέφτουν οι πρώτοι Γερμανοί αλεξιπτωτιστές στην Κρήτη και η μεγαλόνησος καταλαμβάνεται, ο Γ. Σεφέρης βρίσκεται ήδη μακριά, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Επιστρέφει στην Αθήνα στις 22 Οκτωβρίου 1944 δέκα μέρες μετά την αποχώρηση των Γερμανών.

Στην εργασία μας επιχειρούμε να παρουσιάσουμε όλες τις πολιτικές αναφορές και τα σχόλια που κάνει ο Γ. Σεφέρης από την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου μέχρι την επιστροφή του στην Αθήνα. Το χρονικό πλαίσιο, δηλαδή, ξεκινάει από την 28η Οκτωβρίου 1940 και λήγει την 22α Οκτωβρίου 1944 οπότε και επιστρέφει στην Αθήνα. Οι πηγές πάνω στις οποίες βασίστηκε η έρευνά μας για τις πολιτικές αναφορές και τα σχόλια του Γ. Σεφέρη είναι τα έργα που έγραψε τη συγκεκριμένη περίοδο, δηλαδή, το «Πολιτικό Ημερολόγιο Α΄1935-1944» που εκδόθηκε μετά το θάνατό του το 1979, οι «Μέρες Δ΄ 1 Ιανουαρίου 1941-31 Δεκεμβρίου 1944» που εκδόθηκε το 2007, το «Χειρόγραφο Σεπ. ΄41» που εκδόθηκε το 1972, το «Τετράδιο Γυμνασμάτων Β΄» που εκδόθηκε το 1971 και το «Ημερολόγιο Καταστρώματος Β» που εκδόθηκε το 1944.

Επικουρικά χρησιμοποιήσαμε, ανάμεσα σε άλλα βιβλία, τη βιογραφία του Γ.Σεφέρη γραμμένη από τον Ρόντρικ Μπήτον, «Γιώργος Σεφέρης. Περιμένοντας τον Άγγελο» για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε την εποχή.

Η ζωή του Γ.Σεφέρη

Ο Γιώργος Σεφεριάδης ή Σεφέρης[1], όπως είναι γνωστός, γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1900. Γονείς του ήταν ο Στέλιος Σεφεριάδης καθηγητής στο Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ποιητής και η Δέσπω Τενεκίδου.

Είχε δύο αδέλφια τον Άγγελο και την Ιωάννα Τσάτσου και το 1914 όταν ξέσπασε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα. Το 1918 πήγε στο Παρίσι όπου σπούδασε Νομικά μέχρι το 1924 ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με την ποίηση. Το 1927 διορίζεται στο διπλωματικό σώμα ακόλουθος του υπουργείου Εξωτερικών. Από τότε, μέχρι το 1961, που παραιτήθηκε, υπηρέτησε σε διάφορες πρεσβείες, όπως στην Κορυτσά, στο Κάιρο, στην Άγκυρα, στη Βηρυττό, στο Γενικό Προξενείο του Λονδίνου. Στην πορεία της καριέρας του αναλαμβάνει προϊστάμενος στη διεύθυνση Εξωτερικών Τύπου, στο υφυπουργείο Τύπου και Πληροφοριών, όπως και τη διεύθυνση του Πολιτικού Γραφείου του αντιβασιλέα Δαμασκηνού, ενώ το 1956-57 τη δεύτερη πολιτική διεύθυνση του υπουργείου των εξωτερικών. Το 1957 διορίστηκε πρέσβης στο Λονδίνο, όπου παρέμεινε μέχρι το 1961.

Ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτωρ του πανεπιστημίου του Καίμπριτζ, του πανεπιστημίου της Οξφόρδης και του πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, ενώ το 1967 επίτιμος εταίρος του Ινστιτούτου Ανωτάτων Σπουδών του Πρίνστον. Το 1962 τιμήθηκε με το βραβείο ‘Ουίλλιαμ Φόουλ’» και το 1963 με το βραβείο Νόμπελ της Λογοτεχνίας. Πέθανε στις 20 Σεπτεμβρίου του 1971. Η κηδεία του θύμισε κάτι από εκείνη του Παλαμά του 1943. οι συνθήκες ήταν αρκετά συγγενείς.

Εργογραφία

Το Μάιο του 1931 κυκλοφορεί την πρώτη του ποιητική συλλογή τη «Στροφή», ακολουθεί η «Στέρνα» το 1932.

Το 1935 δημοσιεύεται το «Μυθιστόρημα» συλλογή που αποτελείται από 24 ποιήματα.

Το 1936 κυκλοφορεί η συλλογή «Γυμνοπαιδία».

Τα ανένταχτα ποιήματα από το 1928 μέχρι το 1937 περιλαμβάνονται στο «Τετράδιο γυμνασμάτων» που εκδίδεται το 1940.

Το 1940 παρουσιάζει τη συλλογή «Ημερολόγιο καταστρώματος Α», το «Ημερολόγιο του καταστρώματος Β΄» το 1944, ακολουθεί το ποίημα «Κίχλη» το 1947, το 1955 εκδίδεται το «Ημερολόγιο Καταστρώματος Γ΄» μία συλλογή που είναι γνωστή και ως τα «κυπριακά» ποιήματα[2], τα «Τρία κρυφά ποιήματα» το 1966 και το «Επί ασπαλάθων» που είναι το κύκνειο άσμα του Γ. Σεφέρη.

Από δοκίμια έγραψε τα παρακάτω:

Το 1939 "Διάλογος πάνω στην ποίηση"

Το 1944 "Δοκιμές" (α΄έκδοση 1944, β΄έκδοση 1962, γ΄ έκδοση 1974)

Το 1946 "Ερωτόκριτος"

Το 1975 «Ένας Έλληνας – ο Μακρυγιάννης»

Το 1992 «Δοκιμές Γ’»

Από ταξιδιωτικά έγραψε το παρακάτω:

Το 1953 τις "Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας"

Από μεταφράσεις έκανε τις παρακάτω:

Το 1936 την "Η έρημη χώρα" του Τ.Σ. ΄Ελιοτ (οριστική έκδοση 1973)

Το 1963 το «Φονικό στην εκκλησιά» του Τ.Σ. ΄Ελιοτ

Το 1965 τις "Αντιγραφές" (W.B.Yeats, Andre Gide, Paul Valery, Marianne Moore κ.ά.)

Το 1965 το "Ασμα Ασμάτων" (β΄ έκδοση 1967)

Το 1966 την "Η Αποκάλυψη του Ιωάννη"

Μετά το θάνατό του εκδόθηκαν τα εξής έργα:

Τα ημερολόγια :

Το 1972 το "Χειρόγραφο Σεπτ. '41"

Το 1973 οι "Μέρες του 1945-51"

Το 1975 οι "Μέρες Α'" (16-2-1925 ως 17-8-1931)

Το 1975 οι "Μέρες Β'" (24-8-1931 ως 12-2-1934)

Το 1977 οι "Μέρες Γ'" (16-4-1934 ως 14-12-1940)

Το 1977 οι «Μέρες Δ» (1-1-1941 ως 31-12-1944)

Το 1977 οι «Μέρες Ε» (1-1-1945 έως 19-4-1951)

Το 1986 οι «Μέρες Στ» (20/4/1951 έως 4/8/1956)

Το 1990 οι «Μέρες Ζ» (1/10/1956-27/12/1961)

Το 2001 οι «Μέρες Η»

Το 1973 το «Πολιτικό Ημερολόγιο Α΄» 25/11/1935 έως 13/10/1944

Το 1985 το «Πολιτικό Ημερολόγιο Β΄» 1945-1947, 1949, 1952

----- το «Πολιτικό Ημερολόγιο Γ΄» είναι υπό έκδοση

Δημοσιεύθηκε η αλληλογραφία του Γ.Σεφέρη που είχε με διάφορα πρόσωπα και είναι η παρακάτω:

Το 1975, Γ.Θεοτοκάς-Γ.Σεφέρης, Αλληλογραφία 1930-1966

Το 1988, Αδ.Διαμαντής-Γ.Σεφέρης, Αλληλογραφία 1953-1970

Το 1989, Γ.Σεφέρης-Α.Καραντώνης, Αλληλογραφία 1931-1960

Το 1989, Σεφέρης Γιώργος-Σεφέρη Μάρω, Αλληλογραφία, 1936-1940, Α΄ τόμος

Το 199,0 Γράμματα Σεφέρη-Λορεντζάτου 1948-1968

Το 2002, Σεφέρης Γιώργος-Αποστολίδης Γιώργος, Αλληλογραφία 1931-1945

Το 2005, Σεφέρης Γιώργος-Σεφέρη Μάρω, Αλληλογραφία, 1944-1959, Β΄ τόμος

Ενώ το 2000 εκδόθηκαν οι «Μεταγραφές» που είναι μετάφραση από Παλατινή Ανθολογία, Όμηρο, Στησίχορος, Ανακρέων, Αισχύλος, Λουκιανό, Ηράκλειτο, Πλάτωνα κ.ά.

και

Το 1967, "Οι ώρες της κυρίας Ερσης" (α΄ έκδοση 1973, δοκίμιο για το ομώνυμο έργο του Ν.Γ.Πεντζίκη με το ψευδώνυμο Ιγνάτης Τρελός)

Το 1974, "Εξι νύχτες στην Ακρόπολη" (μυθιστόρημα, γράφτηκε 1925-1927)

Εισαγωγή

Στο έργο του Γ. Σεφέρη αποτυπώνεται ανάγλυφα και χωρίς αμφιβολία η εκπληκτική ικανότητα που έχει στη γραφή. Είναι βαθειά λυρικός, αισθαντικός, η χρήση των λέξεων, ο συνδυασμός τους, η φαντασία και το πλάσιμο των εννοιών είναι εξαιρετικές, αξεπέραστες και μοναδικές. Έμειναν μάλιστα κληρονομιά ως ένα μοναδικό ποιητικό αποτύπωμα.

Στα περισσότερα ποιήματά του και σε πλήθος σημείων στα πεζά του κείμενα ο Γ. Σεφέρης ασκεί κριτική για τα πολιτικά γεγονότα της εποχής. Γεγονότα τα οποία ζει από κοντά λόγω της διπλωματικής του ιδιότητας. Στα ποιήματα λόγω και της χρήσης της γλώσσας η κριτική γίνεται συγκαλυμμένη, με μεταφορές, συμβολισμούς κ.λπ.

Στα πεζά του κείμενα απουσιάζει η «μαγειρική» του λόγου, ο ποιητής είναι πιο ανοικτός στην προφορική γλώσσα και εκφράζει πιο άμεσα την άποψή του.

Το πρώτο που καταλαβαίνει ο αναγνώστης των έργων του είναι ότι ο Γ. Σεφέρης επιδίδεται συστηματικά στην κριτική των προσώπων και όχι στην πολιτική τους σκέψη και πράξη όπως θα φανεί παρακάτω αναλύοντας το έργο του.

Η σοδειά των χαρακτηρισμών και των φράσεων που χρησιμοποιεί ο Γ. Σεφέρης για να εκφράσει τη γνώμη του για πολιτικά πρόσωπα είναι κάτι παραπάνω από πλούσια. Ας δούμε ορισμένες πλευρές της αντίληψής του για πρόσωπα και καταστάσεις όπως αποτυπώνονται στα γραπτά του.

Οι πολιτικοί για το Γ. Σεφέρη είναι «οι ελεεινοί»[3] που ζουν «παπαρδελίζοντας»[4] ενώ η πολιτική είναι ένα «κούφιο ζωντανό»[5]. Ο ίδιος λέει ότι είναι «περιστοιχισμένος από διάφορους παράγοντες και μύγες της ‘πολιτικής αποστολής΄. Είναι κιόλας για καρπάζωμα»[6] (εννοεί το Μιχαλόπουλο, υφυπουργό Τύπου και Πληροφοριών). Τα επίθετά του είναι καυστικά και τα χρησιμοποιεί σαν παρατηρητής, ξένος από όλα, ξένος από τη «θλιβερή πολιτική»[7] όπως την ονομάζει. Συχνά κάνει σχόλια επί προσωπικού επιπέδου, χωρίς κριτική στην πολιτική θέση γενικά αλλά όπως αυτή εκφράζεται μέσα από την προσωπικότητα του καθενός. Για παράδειγμα «ο Σοφούλης που τον πρωτοείδα στην Πρεσβεία, βγαίνοντας από την ορκωμοσία μου μοιάζει ένας αστός της επαρχίας, με τα νερά του κάμποσο χαμένα» και λίγο πιο κάτω μιλάει για τους «δύο ελεεινούς ναυάρχους που στον απληροφόρητο κοσμάκη παρουσιάζονται σαν άνθρωποι πυγμής»[8], «ανθρώπινες χαλκομανίες που λέγονται άρχοντές μας» (εννοεί τον Τσουδερό)[9], «ένα κουβάρι από σκουλήκια»[10], «πολιτικατζήδικα τερτίπια, μικρά και τριμμένα»[11] όταν αναφέρεται σε πράξεις υπουργών. Για το Σοφούλη (όταν ήταν υπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας και Αντιλήψεως) λέει ότι είχε «φάτσα υπερτροφικού σαμιαμιδιού»[12].

Δεν χαρίζεται σε κανέναν όταν αναφέρεται για ένα βράδυ που πήγε στο ΄Σέπαρντ΄[13] ότι ήταν εκεί «και οι διάφορες τσούλες της πολιτικής»[14], ότι «είναι όλοι για κλάματα»[15] και η «σημερινή κουζίνα»[16] είναι η πολιτική του Παπανδρέου. «Η μερμηγκοφωλία της ΄Μπρετάνιας΄[17] εξακολουθεί να παραπατά χωρίς απόφαση»[18] και «σε πιάνει η βρώμα από το λαιμό»[19], με την «κοινωνία των ικετών»[20] και τους «ηλίθιους [που]κρατούν τα πόστα»[21].

Για το βασιλιά Γεώργιο λέει ότι είναι «άνθρωπος με νοημοσύνη ασφαλώς, αλλά χωρίς ρίζες στον τόπο, χωρίς πνοή, χωρίς ακτινοβολία, έρημος, αδιάφορος, απομονωμένος από το χαρακτήρα του και τις ατυχίες της ζωής του, έκαμε τίμιες εκλογές, και, μόλις σκόνταψε στις πρώτες δυσκολίες, βολεύτηκε και κόλλησε στην πιο εύκολη λύση: τη δικτατορία»[22].

Για τον Ι.Μεταξά λέει ότι «ο Μεταξάς ήταν ο μόνος αγνός, ο μόνος πιστός»[23] (εννοεί για το βασιλιά) και «το μόνο λαϊκό στήριγμα του Μεταξά ήταν η κούραση του κόσμου. Δεν είχε λαό μαζί του, ούτε τώρα, ούτε παλαιότερα»[24], «ο Μεταξάς, ως άτομο, ήταν, νομίζω, ο πιο δυνατός από τους γνωστούς πολιτικούς που είχαν απομείνει. Αυταρχικός, εγωκεντρικός, φανατικός, εμπαθής, βέβαια. Αλλά είχε και το περισσότερο μυαλό και το περισσότερο σθένος»[25].

Ο Γ. Σεφέρης συχνά μέσα από τα γραπτά του αναφέρεται στη δουλειά του. Από αυτά φαίνεται να πιστεύει ότι ο σκοπός της εργασίας του είναι να προσφέρει υπηρεσίες όσο καλύτερα μπορεί, χωρίς να επηρεάζεται[26]. Πολλές φορές δίνει την εντύπωση μέσα από το ημερολόγιό του ότι πηγαίνει από λέσχη σε λέσχη, από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο.

Στο ημερολόγιό του αναφέρει «ακούω πως με κατηγορούν προσωπικώς ότι κάνω βασιλική πολιτική. Ξέρετε, αλλά θα ήθελα να το επαναλάβω ότι το Γραφείο δεν κάνει πολιτική»[27] (μιλάει στο Βούλγαρη, υπουργό Αεροπορίας). Πως γίνεται ένας άνθρωπος να εκτελεί ψυχρά εντολές χωρίς να συμμετέχει ή να επηρεάζεται; Και πως εκτελεί τόσο άψογα εντολές από ανθρώπους που τους θεωρεί τόσο ανάξιους;

Σημειώνει επίσης ότι «δεν κάνω πολιτική ως υπάλληλος αλλά είμαι –οι πεποιθήσεις μου είναι- φιλελεύθερες και δημοκρατικές»[28]. Μιλάει για την υπηρεσία τύπου σαν να είναι κάτι ξεχωριστό και ξεκομμένο από την ελληνική κυβέρνηση.

Το ιστορικό πλαίσιο πριν την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου

Ας ρίξουμε μια ματιά στον ιστορικό χάρτη πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ελλάδα. Ποιο ήταν το ιστορικό πλαίσιο λίγο πριν την επίθεση των Ιταλών στα ελληνικά σύνορα; Το κέντρο του κόσμου ήταν η Ευρώπη ή με τον έναν ή τον άλλον τρόπο είχε εμπλακεί στον πόλεμο σχεδόν το σύνολο των χωρών της γης;

Στις 1 Σεπτεμβρίου 1939 έχουμε την επίθεση της φασιστικής Γερμανίας εναντίον της Πολωνίας γεγονός που σηματοδοτεί την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Από τα μέσα του Σεπτεμβρίου μέχρι και τα μέσα του Οκτωβρίου του 1939 η Ιαπωνία επιτίθεται στην Κίνα ενώ η ιαπωνική κυβέρνηση κηρύσσει ότι δεν θα αναμιχθεί στον ευρωπαϊκό πόλεμο. Κατά τη διάρκεια αυτών των επιχειρήσεων εναντίον της Κίνας στην άλλη πλευρά της γης η ηγεσία της ΕΣΣΔ υπογράφει συμφωνία καθορισμού των συνόρων με τη Γερμανία (28-9-1939). Απ΄ ό,τι φαίνεται σχεδόν το σύνολο του πλανήτη με τον ένα ή τον άλλο τρόπο επηρεάζεται και δέχεται αποτελέσματα των συγκρούσεων. Έτσι δέκα μέρες περίπου μετά την εισβολή των Γερμανών στην Πολωνία ο Καναδάς κηρύσσει τον πόλεμο στη Γερμανία. Μέσα στο Σεπτέμβριο του 1939 κηρύσσουν τον πόλεμο εναντίον της Γερμανίας η Αγγλία (3/9/1939), η Γαλλία (3/9/1939), η Αυστραλία (3/9/1939), η Νέα Ζηλανδία (3/9/1939), οι Ινδίες (3/9/1939) και η Νοτιοαφρικανική Ένωση (6/9/1939). Τον ίδιο αυτό μήνα η κυβέρνηση των ΗΠΑ αλλά και το Αφγανιστάν δηλώνουν την ουδετερότητά τους στον πόλεμο[29].

Το Μάρτιο του 1940 (12-3-1940) η ΕΣΣΔ υπογράφει συνθήκη ειρήνης με τη Φινλανδία και ένα μήνα μετά τα γερμανικά στρατεύματα εισβάλουν στη Νορμανδία και στη Δανία (3-12-1940)[30].

Το Μάιο του 1940 έχουμε εισβολή της γερμανικής στρατιωτικής μηχανής στο Βέλγιο και την Ολλανδία, παραίτηση της αγγλικής συντηρητικής κυβέρνησης του Ν.Τσάμπερλαιν και σχηματισμό πολεμικής κυβέρνησης συνασπισμού με επικεφαλής τον Ου.Τσώρτσιλ[31]. Στα μέσα του Ιουνίου 1940 οι Γερμανοί μπαίνουν στο Παρίσι (13-8-1940) και δύο μήνες μετά αρχίζουν τις μαζικές επιδρομές εναντίον της Αγγλίας (13-8-1940). Στις 12 Οκτωβρίου 1940 τα γερμανικά στρατεύματα μπαίνουν στη Ρουμανία[32].

Η έναρξη του πολέμου, 28 Οκτωβρίου 1940, στην Ελλάδα με την επίθεση των Ιταλών εναντίον της βρίσκει το Γιώργο Σεφέρη υπάλληλο στις υπηρεσίες λογοκρισίας του Τύπου[33]. Τον Οκτώβριο του 1940 ο Γιώργος Σεφέρης κάνει ένα σχόλιο για τη δουλειά του στο καθεστώς του Μεταξά μία μέρα πριν την επίσημη έναρξη του πολέμου «κάνω ό,τι μπορώ για να εφαρμόζω την πολιτική της κυβέρνησης στον τομέα μου…»[34].

Λίγες μέρες μετά την 28η Οκτωβρίου του 1940 το ΚΚΕ καλεί με προκηρύξεις του το λαό σε αγώνα εναντίον των Ιταλών φασιστών και δημοσιεύεται επιστολή του Νίκου Ζαχαριάδη προς τον ελληνικό λαό[35] και στην άλλη άκρη του ατλαντικού ο Φ.Ντ.Ρούζβελτ εκλέγεται για τρίτη φορά πρόεδρος των ΗΠΑ (5-11-1940)[36].

Οι πολιτικές αναφορές και τα σχόλια του Γιώργου Σεφέρη μέσα από το έργο του ανά έτος

1941

Ιανουάριος 1941

Στις 17 Ιανουαρίου 1941 υπογράφεται το σύμφωνο μη επίθεσης μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας ενώ στις 29, πεθαίνει ο Ιωάννης Μεταξάς[37].

Ο Γιώργος Σεφέρης μιλάει στα γραπτά του για όλους τους πολιτικούς που βρίσκονται στο υπουργείο εξωτερικών. Συγκεκριμένα λέει ότι είναι «μωροφιλόδοξοι, βλάκες, άνθρωποι που ήταν κίτρινοι από το φόβο τους όταν πήγαινε να ξεσπάσει η καταιγίδα, κάνουν τον παλικαρά, και κορδώνουνται, και θέλουν να βρίσκουνται ολοένα στο προσκήνιο, τώρα που άλλοι πολεμούν και τους προστατεύουν»[38]. Η επικριτική ματιά του δεν αφήνει αχαρακτήριστο ούτε τον πρωθυπουργό Αλέξανδρο Κορυζή που τον στολίζει με τα επίθετα «στεγνός και πελιδνός»[39]. Λίγες μέρες μετά αναφέρει για το Θεολόγο Νικολούδη (υπουργός Τύπου και Τουρισμού στην κυβέρνηση του Μεταξά) ότι είναι Simplicissimus[40] (δηλαδή αφελέστατος). Για το θάνατο του Μεταξά κάνει την αναφορά «πέθανε ο Μεταξάς… και μας άφησε την κοπριά του»[41].

Φεβρουάριος 1941

Στις 11 Φεβρουαρίου του 1941 τα γερμανικά στρατεύματα φτάνουν στη Βόρεια Αφρική[42]. Λίγες μέρες μετά ο Γιώργος Σεφέρης σχολιάζει για την πρόβλεψη που θα έπρεπε να κάνουν οι πολιτικοί και για τα μέτρα που ίσως θα έπρεπε να πάρουν σχετικά με τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Αλλά για τον Γιώργο Σεφέρη «με τις ιδιοσυγκρασίες τους, τις ψοφοδεείς, πως μπορούν να διευθύνουν την πολιτική του λαού που πολεμά»[43]; Και λίγες αράδες πιο κάτω για τους ίδιους πολιτικούς που είναι αυτοί που συνεργάζονταν με το Μεταξά ότι «δουλεύουν με τις συνήθειες των πεθαμένων στιγμών ενός πεθαμένου»[44].

Ο Γ.Σεφέρης γράφει ένα ποίημα στις «Μέρες Δ» χωρίς να του έχει βάλει έναν τίτλο και το γράφει για τους Έλληνες, την Ελλάδα, την αλληλεγγύη, τον αγώνα του ελληνικού λαού και δηλώνει τη συμπαράστασή του και τη θέλησή του να είναι ένα σώμα με όλους τους αγωνιστές του μετώπου[45].

Το ποίημα:

Αυτό το δέντρο με τα κλαδιά που σπάζουν και που ματώνουν

εσείς κι εγώ: είμαστε όλοι μαζί αυτό το δέντρο

κι ο άνεμος φυσά κουρελιάζοντας ένα χρώμα ρόδινης κατανιάς.

ό,τι μου πείτε το λέω κι ό,τι γυρέψετε το γυρεύω

με το μαρτύριο της σάρκας και τα παγωμένα δάχτυλα στη σκέψη

και φτερουγίσματα πουλιών που δε γνωρίσαμε ποτέ

παίζοντας παίζοντας παίζοντας μέσα στο αίμα.

και ο θάνατος –πόσο παράξενο- που χρόνια κάθουνταν σ΄ ένα σκαμνί κοντά μου

έγινε στάχτη, έγινε καταχνιά, και καταργήθηκε.

Αηδία που δυναμώνει με τα «μετόπισθεν»

Και λίγες μέρες μετά στο «Μέρες Δ΄», στις 26 Φεβρουαρίου 1941, γράφει:

«Από χρυσάφι, κεχριμπάρι, φίλντισι

Και με χρυσάφι πλουμισμένες τούτες οι ασπίδες

Τις πήραμε με τις φτωχιές τις ασπιδούλες μας»[46].

Εξυμνεί τα κατορθώματα του ελληνικού λαού ο οποίος αβοήθητος κατάφερε ό,τι κατάφερε[47]. Ο Γιώργος Σεφέρης όταν μιλάει για τις θυσίες του ελληνικού λαού, τους αγώνες του, μόνο ύμνους μπορεί να γράψει. Αυτά όλα, όμως, μέσα σε ένα γενικό πλαίσιο, αφηρημένης έννοιας του λαού και όχι με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως η ένοπλη αντίσταση του λαού.

Μάρτιος 1941

Στα τέλη του Μαρτίου του 1941 η γιουγκοσλαβική κυβέρνηση προσχωρεί στο Τριμερές Σύμφωνο που είχαν συνάψει η Γερμανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία (27/9/40) δηλ. στον Άξονα. Η αμοιβή της θα ήταν η έξοδος στο Αιγαίο μέσα από τη Θεσσαλονίκη (σύμφωνα με δήλωση του Χίτλερ που έγινε στις 4/5/41). Η γιουγκοσλαβική κυβέρνηση και ο αντιβασιλιάς Παύλος ανατράπηκαν δύο μέρες αργότερα (27/3/41) από την αγανακτισμένη αντίδραση του γιουγκοσλαβικού λαού. Την ίδια περίοδο στην Βόρεια Αφρική (30-3 μέχρι 15-4-1941) λαμβάνει χώρα η επίθεση του γερμανικού "αφρικανικού σώματος" και των ιταλικών στρατευμάτων.

Για το γεγονός της προσχώρησης της Γιουγκοσλαβίας στο Τριμερές Σύμφωνο ο Γ.Σεφέρης σχολιάζει αρνητικά λέγοντας «ο Μαυρουδής και ο Κύρου χτυπούν τα δόντια και σωπαίνουν, εκτός όταν πρόκειται να σπείρουν τον πανικό. Ο Μαυρουδής έχει διαλυθεί, ο Κύρου ποθεί και πιστεύει στη γερμανική επικράτηση. Ο Κορυζής ανύπαρχτος»[48].

Αυτή την εποχή ο Γ. Σεφέρης βρίσκεται ακόμη στην Αθήνα και στο ημερολόγιό του παραθέτει χαρακτηρισμούς πολιτικών όπως «πρόσωπα πεθαμενατζήδων, ωχρά και κίτρινα. Νευρικές φυσιογνωμίες χαρτοπαίχτη προς την αυγή, όταν έχει ρίξει την τελευταία του δεκάρα στο τραπέζι»[49].

Για την κατάσταση που επικρατεί στο μέτωπο γράφει στις 7 Μαρτίου «στη ΄Μπρετάνια΄ η ίδια ατμόσφαιρα πανικού, όπως όλες αυτές τις μέρες, όπως πάντα σε κρίσιμες στιγμές. Αντίθετα το ηθικό του μετώπου και του λαού καταπληκτικό» και συνεχίζει να εξάρει το ήθος του ελληνικού λαού και κλείνει τη μέρα του με την ευχή «ας αφήσουμε τους νεκροθάφτες»[50].

Απρίλιος 1941

Ο Απρίλιος του 1941 είναι ένας μήνας γεμάτος γεγονότα τα οποία θα καθορίσουν την πορεία της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια. Ο Γ. Σεφέρης όπως και οι υπόλοιποι πολιτικοί και διπλωμάτες των υπουργείων, αλλά και οι Άγγλοι σύμμαχοι, είναι υπ΄ ατμόν, έτοιμοι να φύγουν και μέχρι το τέλος του Απριλίου θα έχουν αδειάσει την Αθήνα.

Στις 6 Απριλίου σημειώνεται η γερμανική εισβολή στην Ελλάδα[51]. Δέκα ημέρες μετά, στις 16 Απριλίου, έχουμε την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να εγκαταλείψει την Ελλάδα. Η εγκατάλειψη της χώρας από την κυβέρνησή της, μετά την εισβολή των Γερμανών, δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Σχεδόν το σύνολο των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων αυτοεξορίστηκαν. Σύμφωνα με τον Πρ. Παπαστράτη «από την έναρξη του πολέμου, με τη γερμανική επίθεση στην Πολωνία το Σεπτέμβριο του 1939 μέχρι και την κατάληψη της Κρήτης το Μάιο του 1941 έχουν συγκροτηθεί μια σειρά από κυβερνήσεις εξορίας οι οποίες εγκαθίστανται τελικά στο Λονδίνο»[52]. Οι Άγγλοι είχαν αρχίσει να προετοιμάζουν την αποχώρησή του στρατού τους, πριν την επίθεση των Γερμανών στην Ελλάδα, από το Μάρτιο του 1941[53]. Στις 18 ανακοινώνεται η αυτοκτονία του πρωθυπουργού Αλέξανδρου Κορυζή[54] και ο Κώστας Κοτζιάς γίνεται πρωθυπουργός για λίγες ώρες. Σύμφωνα με τον Γιώργη Αθανασιάδη «κατά τη βραχύτατη πρωθυπουργία του Κοτζιά είχε συγκεντρωθεί πλήθος κόσμου μπροστά στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας, που εκεί ήταν το Γενικό Στρατηγείο και ζητούσαν όπλα για να συνεχίσουν τον αγώνα»[55].

Στις 21 Απριλίου υπογράφεται η συνθηκολόγηση του ελληνικού στρατού και στις 23 ο βασιλιάς και ο Εμμ. Τσουδερός φεύγουν για την Κρήτη, ήδη από τις 17 και 18 του Απριλίου είχαν φύγει οι πρίγκιπες και οι πριγκίπισσες. «Ο βασιλιάς Γεώργιος με τον Τσουδερό και το Βρετανό πρεσβευτή Πάλαιρετ αναχωρούν με βρετανικό υδροπλάνο για την Κρήτη τα χαράματα της 23ης Απριλίου»[56] ενώ τις τελευταίες ημέρες του μήνα τα αγγλικά στρατεύματα εκκενώνουν την Ελλάδα (24-29/4/1941).

Αυτό το μήνα οι Άγγλοι κουβεντιάζουν με τους Τούρκους για τα νησιά του Αιγαίου και με ποιο τρόπο θα τα γλύτωναν από τους Γερμανούς[57]. Ενώ ο Ιανουάριος κλείνει με την ορκομωσία της κατοχικής κυβέρνησης Τσολάκογλου στις 30 Απριλίου[58].

Ο Γ. Σεφέρης σχολιάζει το γρήγορο σχηματισμό της εξόριστης κυβέρνησης όπου «η κυβέρνηση σχηματίζεται στο άψε-σβήσε» και την αγωνία των Άγγλων για το σχηματισμό της. Στάζει ειρωνεία για το υπουργικό συμβούλιο αφού «τα υπουργεία περισσεύουν. Τα δίνουν όσα-όσα»[59]. Την ημέρα που εγκρίνεται η εκκένωση από το Υπουργικό Συμβούλιο, ο Γ.Σεφέρης ενημερώνει τον υπουργό του, το Θ. Νικολούδη, πως σκοπεύει να φύγει μαζί με την κυβέρνηση[60]. Αυτός μετά βίας θα τον πάρει μαζί του και έτσι ο Γ.Σεφέρης και η Μάρω, η γυναίκα του, θα δυσκολευτούν μέχρι να φύγουν[61]. Ο Ρ.Μπήτον δικαιολογεί την πίεση που άσκησε ο Γ.Σεφέρης για να φύγει από την κατεχόμενη Ελλάδα λέγοντας ότι κινδύνευε από τους Γερμανούς και ότι «στο ημερολόγιό του ο Γιώργος γράφει πως πλησίασε ακόμη και τον Ντέιβιντ Γουάλας, το Βρετανό ακόλουθο τύπου, ο οποίος βρέθηκε και εκείνος τελικά στο ίδιο πλοίο»[62]. Ο Γ. Σεφέρης έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι του για να φύγει.

Την ώρα που μπαίνουν οι Γερμανοί στην Ελλάδα ο Γ. Σεφέρης περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί στο υπουργείο. «Σε τέτοιες ώρες ούτε μια γενναία χειρονομία εδώ. Ο Νικολούδης γυρίζει από το Στρατηγείο σα να γυρίζει από ξόδι»[63] και μερικές μέρες μετά στις 16 Απριλίου γράφει: «Στην κυβέρνηση νεύρα. Κανένας ψύχραιμος άνθρωπος. Δεν ξέρουν καλά-καλά γιατί φεύγουν και τι θα κάνουν εκεί που θα πάνε. Δεν υπάρχει κανένα σχέδιο, καμιά προετοιμασία. Ο αγέρας της Κρήτης είναι γι΄αυτούς βραχνάς. Ο υπουργός λογαριάζει πως θα κουβαλήσει τις δεκαπέντε τόσες κασέλες του, υπηρέτριες και τα ρέστα. Για την Υπηρεσία δε φροντίζει κανείς»[64]. Ο Γ. Σεφέρης αναφέρει στο ημερολόγιό του το λόγο για τον οποίο ζήτησε να φύγει μαζί με την κυβέρνηση που τόσο απεχθάνεται. «Συλλογίστηκα πολύ αν θα ΄φευγα μαζί τους. Ο συγχρωτισμός μ΄ αυτούς τους ανθρώπους μου φέρνει σηψαιμία. Έπειτα παραδέχτηκα πως αν μείνω οι Γερμανοί θα με αχρηστέψουν από την πρώτη μέρα. Ο πόλεμος δεν πρόκειται να τελειώσει με τη μάχη στα ελληνικά χώματα. Αναρωτήθηκα που θα ήμουν πιο χρήσιμος και πιο συνεπής και τ΄ αποφάσισα»[65]. Σε αυτό το σημείο της απόφασης του Γ. Σεφέρη, να ακολουθήσει την ελληνική κυβέρνηση στο εξωτερικό, αναφέρεται και ο Ρ. Μπήτον ο οποίος λέει ότι αν έμενε ο Γ. Σεφέρης κινδύνευε. «Στην παραζάλη που ακολουθεί, ο Γιώργος είναι τώρα αναγκασμένος να επιμείνει πως το όνομά του βρίσκεται στη “μαύρη λίστα” των Γερμανών. Δεν ήταν βεβαίως δυνατόν να γνώριζε τότε το παραμικρό για το υπόμνημα που είχε σταλεί από τις Sicherheitsdienst, τις γερμανικές υπηρεσίες ασφαλείας, στο Γερμανό υπουργό Εξωτερικών κατά την περίοδο της ελληνικής ουδετερότητας. Η ύπαρξη ωστόσο, του υπομνήματος αποδεικνύει πως οι προειδοποιήσεις που είχε λάβει από διαφόρους ενδιαμέσους την εποχή εκείνη ήταν δικαιολογημένες»[66].

Πουθενά στα κείμενα του Γ.Σεφέρη, δεν φαίνεται ούτε ο παραμικρός προβληματισμός για να μείνει στη χώρα του. Είναι προφανές ότι η καταγωγή του, η μόρφωσή του αλλά και η θέση του, που του έδινε τη δυνατότητα να φύγει, ήταν ανασταλτικοί παράγοντες, για να σκεφτεί αυτό που σκέφτηκαν χιλιάδες άλλοι που πήραν μέρος στην αντίσταση. Στην πορεία του Γ. Σεφέρη κατά τη διάρκεια της εξορίας του θα φανεί μέσα από τα γραπτά του το είδος της αντίστασης και της βοήθειας που προσέφερε. Βέβαια, είναι απορίας άξιον, πόσο μπορεί κανείς να βοηθήσει μία εθνική υπόθεση που τη διευθύνουν άχρηστοι, κατ΄ αυτόν, άνθρωποι! Ο ίδιος πίστευε πάντως ότι συνεχίζει τον αγώνα αν φύγει[67].

Στα τέλη Απριλίου βρίσκεται στην Κρήτη και επισημαίνει ότι «κάνει εντύπωση η έλλειψη κάθε πολεμικής προετοιμασίας εδώ. Η κυβέρνηση δεν έκαμε τίποτε. Ήταν το φυσικό της. Αλλά οι Άγγλοι;»[68].

Ο Εμμ. Τσουδερός στη νέα του κυβέρνηση δέχτηκε ως υπουργούς ανθρώπους της κυβέρνησης του Ι.Μεταξά, όπως τον Κ. Μανιαδάκη, τον Κ.Κοτζιά, το Θ. Νικολούδη, το Δ. Δημητράτο. Με την πράξη του αυτή όχι μόνο δεν καταδίκαζε το φασιστικό καθεστώς της 4ης Αυγούστου αλλά το συνέχιζε[69]. Ο Γ. Σεφέρης αναφέρει σχετικά «οι παλιοί στυλοβάτες του καθεστώτος που είχαν εξαφανιστεί, ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»[70]. Επίσης, ο Γ.Αθανασιάδης αναφέρει ότι ο Κ.Μανιαδάκης και οι άντρες του στην Αίγυπτο προκαλούσαν πολλούς τραμπουκισμούς[71].

Ο Γ.Αθασιάδης περιγράφοντας τη φυγή της βασιλικής οικογένειας και της ελληνικής κυβέρνησης από την Αθήνα σχολιάζει ότι «η κυβέρνηση και ο βασιλιάς δεν πίστευαν σε πραγματική συνέχιση του πολέμου»[72].

Μάιος 1941

Το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου του 1941 λαμβάνει χώρα η μάχη της Κρήτης. Στις 20 αρχίζει η ρίψη Γερμανών αλεξιπτωτιστών στην Κρήτη[73] και την ίδια μέρα ο Γ. Σεφέρης φτάνει μαζί με τη Μάρω στην Αλεξάνδρεια. Το ίδιο, φυσικά, και η κυβέρνηση και ο βασιλιάς που έφυγαν μόλις άρχισε η μάχη της Κρήτης και στις 23 Μαΐου έφτασαν στην Αλεξάνδρεια. Στο τέλος του Μαΐου, στις 31, όταν ο Γ. Σεφέρης βρισκόταν ασφαλής μαζί με την κυβέρνηση και το βασιλιά στην Αλεξάνδρεια, ο Μανώλης Γλέζος και ο Λάκης Σάντας ξεσκίζουν τη φασιστική σημαία από την Ακρόπολη, δίνουν το σύνθημα της έναρξης της αντίστασης και γεμίζουν περηφάνια τον αθηναϊκό λαό[74].

Για την κυβέρνηση Τσολάκογλου ο Γ. Σεφέρης λέει ότι «πρώτα δεν έπρεπε να είναι αυτοί, οι αρχηγοί του στρατού της Αλβανίας, οι προδότες: υπήρχαν άλλοι. Και δεύτερο: πως θα πολεμήσουμε εμείς όταν σκεφτόμαστε έτσι;»[75]. Και συνεχίζει λέγοντας «τέτοια νιάτα, και να κρατούν το τιμόνι οι πιο ανάπηροι, οι πιο άψυχοι άνθρωποι που έβγαλε ποτέ ο τόπος. Τι κατάρα»[76]. Οι ίδιοι οι πολιτικοί έδωσαν τη μεγαλόνησο, «αλλά δεν ήθελαν να κρατήσουν την Κρήτη, δεν ήθελαν τα νησιά, δεν ήθελαν τίποτε. Τ΄ άκουσμα μονάχα του Γερμανού τους νέκρωνε τα νεύρα και οι περισσότεροι που ήρθαν μαζί μας δε γυρεύουν τίποτε άλλο παρά να πετύχουν μιαν ήσυχη γωνιά στο εξωτερικό για να περάσουν τις μέρες του πολέμου»[77]. Αυτό το τελευταίο σχόλιο του Γ. Σεφέρη φαίνεται, και είναι φυσικά, ειρωνικό και σαρκαστικό για μια μερίδα ανθρώπων που κινούνταν, σίγουρα, με αυτά τα ελατήρια. Διαβάζοντας, όμως, κανείς το έργο του, αυτήν την περίοδο, δεν μπορεί παρά να μειδιάσει σε τούτο το σχόλιο, γιατί και ο ίδιος δίνει αυτή ακριβώς την εντύπωση. Του ανθρώπου, δηλαδή, που κατάφερε και ξέφυγε από τα χειρότερα.

Ο Γ.Σεφέρης πίστευε ότι ο λαός και η ελληνική κυβέρνηση είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι. «Είναι παράξενο και υπέρογκο να το συλλογίζεται κανείς: ο λαός έκανε μόνος του αυτό που έκανε-μόνος του. Οι έξι μήνες του πολέμου ήταν δύο πράγματα ολότελα ξεχωριστά. Από το ένα μέρος ένα άνθισμα, μια ανώνυμη ανάσταση, και από το άλλο μέρος, ο καρκίνος της ‘Μπρετάνιας’ με τους σκοτεινούς διαδρόμους και τις απελπιστικές χειρονομίες. Από το τελευταίο δεν έχουμε ακόμη καθαριστεί και δε θα καθαριστούμε παρά όταν τελειώσει ο πόλεμος, όταν νικήσουμε»[78].

Ακολουθεί σχόλιο για τη φυγή της κυβέρνησης από την Κρήτη «μα δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ήρθε η κυβέρνηση εδώ, αφού δεν είχε σκοπό να μείνει. Τώρα είναι ελεεινό να βλέπει ο κόσμος αυτή την ατμόσφαιρα φυγής»[79].

Στην Κρήτη, σύμφωνα με το Γ. Αθανασιάδη, σχηματίστηκε Λαϊκή Επιτροπή η οποία συναντήθηκε με τον Τσουδερό και με υπόμνημά της ζητούσε «να ακυρωθούν τα διατάγματα της 4ης Αυγούστου.

-Να γίνει ανασχηματισμός της κυβέρνησης. Να αντικατασταθούν αμέσως οι μεταξικοί υπουργοί.

- Να γίνει ανασύσταση της Βουλής του 1936 που διαλύθηκε από το Μεταξά»[80].

Αυτό το γεγονός ο Γ.Σεφέρης δεν το αναφέρει, δεν αναφέρει ούτε την αντίδραση του Τσουδερού που ζήτησε τη διάλυση της Επιτροπής.

Ο Κ.Μανιαδάκης είχε σταλεί από την κυβέρνηση πιο νωρίς στην Αίγυπτο και μαζί με αστυνομικούς που είχε μαζί του από την Ελλάδα έφτιαχνε καταλόγους με όσους αντιμεταξικούς Έλληνες υπήρχαν στην Αίγυπτο[81]. Η κριτική του Γ.Σεφέρη, όπως άρχισε να φαίνεται, αλλά όπως σίγουρα θα γίνει κατανοητό στις επόμενες σελίδες, είναι προσωπική, βασίζεται σε επίθετα και δεν αναφέρει ή κρίνει πράξεις όπως π.χ. την αποστολή του Μανιαδάκη στην Αίγυπτο.

Στην Αλεξάνδρεια ο Γ. Σεφέρης γράφει το πρώτο του ποίημα, αυτής της περιόδου που εξετάζουμε, το «Μέρες του Ιουνίου ΄41». Το οποίο το τελειώνει στην Πρετόρια. Σ΄ αυτό το ποίημα δίνει εικόνες της μάχης της Κρήτης την οποία παρακολουθεί στα καθημερινά δελτία ειδήσεων που φτάνουν στο ξενοδοχείο “Windsor”.

ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ ΄41[82]

Βγήκε το νέο φεγγάρι στην Αλεξάνδρεια

κρατώντας το παλιό στην αγκαλιά του

κι εμείς πηγαίνοντας κατά την Πόρτα του Ήλιου

μες στο σκοτάδι της καρδιάς-τρεις φίλοι.

Ποιος θέλει τώρα να λουστεί στα νερά του Πρωτέα;

Τη μεταμόρφωση τη γυρέψαμε στα νιάτα μας

με πόθους που έπαιζαν σαν τα μεγάλα ψάρια

σε πέλαγα που φύραναν ξαφνικά.

Πιστεύαμε στην παντοδυναμία του κορμιού.

Και τώρα βγήκε το νέο φεγγάρι αγκαλιασμένο

με το παλιό. Με τ΄ όμορφο νησί ματώνοντας

λαβωμένο. Το ήρεμο νησί, το δυνατό νησί, το αθώο.

Και τα κορμιά σαν τσακισμένα κλαδιά

και σαν ξεριζωμένες ρίζες.

Η δίψα μας

ένιππος φύλακας μαρμαρωμένος

στη σκοτεινή πόρτα του Ήλιου

δεν ξέρει να ζητήσει τίποτε: φυλάγεται

ξενιτεμένη εδώ τριγύρω

κοντά στον τάφο του Μεγάλου Αλεξάντρου.

Κρήτη-Αλεξάνδρεια-Νότιος Αφρική, Μαΐους-Σεπτ. ΄41

Ιούνιος 1941

Τον Ιούνιο οι Γερμανοί κατέχουν στρατιωτικά όλη την Ελλάδα. Στην Κρήτη αρχίζουν τα αντίποινα για την ηρωική αντίσταση των κατοίκων με αποτέλεσμα στις 3 Ιουνίου να καταστρέψουν το χωριό Κάνδανο, όπου εκτελούν 300 κατοίκους[83]. Στις 22 αρχίζει η επίθεση της Γερμανίας εναντίον της Σοβιετικής Ένωσης και η Ιταλία κηρύσσει τον πόλεμο κατά της Σοβιετικής Ένωσης[84]. Αυτές τις μέρες της επίθεσης της Γερμανίας κατά της Σοβιετικής Ένωσης ο Γ. Σεφέρης, και συγκεκριμένα στις 27 Ιουνίου, αναχωρεί από το Σουέζ με προορισμό τη Νότιο Αφρική[85]. Στο ίδιο πλοίο ταξιδεύει η βασιλική οικογένεια και ο Εμμ. Τσουδερός. «Η κυβέρνηση Τσουδερού, αμέσως μετά την άφιξή της στην Αλεξάνδρεια, αναγγέλλει τη μετάβασή της στο Λονδίνο»[86] όπου από την Πρετόρια, στα τέλη του Ιουλίου, αναχωρεί με προορισμό το Λονδίνο. Αρκετές μέρες πριν είχε αναχωρήσει η βασιλική οικογένεια. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, στις 28, τα χιτλερικά στρατεύματα κυριεύουν το Μινσκ[87].

Ο Γ. Σεφέρης σχεδόν όλο τον Ιούνιο βρίσκεται στο Κάιρο. Ο ίδιος αναφέρει ότι τον διόρισαν Γενικό Γραμματέα του Υπουργικού Συμβουλίου[88].

Η κρίση του για τη βασιλική οικογένεια στάζει ειρωνεία[89]. Συγκεκριμένα αναφέρει για τις μέρες που ταξίδευε στο πλοίο μαζί τους ότι «είναι και όλο το πριγκιπολόι που περνοδιαβαίνει ακατάπαυτα μπροστά σου. Διάφοροι ρωτιούνται αν πρέπει κάθε φορά να υποκλίνονται»[90]. «Πλάι μας μαζεύτηκε σιγά-σιγά η βασιλική οικογένεια, πρίγκιψ Γεώργιος και πρ. Μαρία στην αρχή, ο Παύλος κι έπειτα ο Βασιλιάς. Μιλούν μεταξύ τους αγγλικά, γαλλικά και λίγα ελληνικά, κάποτε. Θα είμαστε, υποθέτω, γι αυτούς, οι ιθαγενείς»[91]. Καμία εκτίμηση δεν φαίνεται να τρέφει για τη βασιλική οικογένεια. Για το ταξίδι της οικογένειας στο Λονδίνο σχολιάζει: «μεθαύριο θα πάνε στο Λονδίνο ο Βασιλιάς και οι τραπεζίτες. Θα φροντίσουν να είναι “προ παντός μετριόφρονες” και θα συνεχίσουν την πολιτική των υψηλών συγγενειών ή της κατεργαριάς. Ας πάνε στο καλό μία ώρα αρχύτερα»[92]. Όπως αναφέρει και ο Πρ.Παπαστράτης «η βασιλική οικογένεια και η κυβέρνηση αποφασίζουν να ταξιδέψουν κάνοντας το γύρο της Αφρικής, δηλώνοντας ότι δεν βιάζονται και ότι ήθελαν να έχουν τις οικογένειές τους μαζί. Τελικά ο βασιλιάς και η κυβέρνηση Τσουδερού φτάνουν στην Αγγλία στις 23/9/1941 τρεις μήνες περίπου από τότε που αποχώρησαν από το Κάιρο»[93].

Ο Γ. Αθανασιάδης αναφέρει το λόγο για τον οποίο η ελληνική κυβέρνηση αναγκάστηκε να φύγει από την Αίγυπτο. Λέει, λοιπόν, ότι «η αιγυπτιακή κυβέρνηση, με πρωθυπουργό τότε τον Σίρι πασά, δεν ενέκρινε την εγκατάσταση της ελληνικής κυβέρνησης στην Αίγυπτο (τέλη Ιουνίου του 1941). Έτσι ο Τσουδερός και η βασιλική οικογένεια, κατά τις τελευταίες ημέρες του Ιουνίου, επιβιβάστηκαν στο υπερωκεάνιο ΄Νέο Άμστερνταμ΄ και έφυγαν από το Σουέζ για τη Νότια Αφρική. Εγκαταστάθηκαν προσωρινά στο Γιοχάνεσμπουργκ και κατόπιν στο Λονδίνο. Μόνο το Μάρτιο του 1943 συγκατατέθηκε η αιγυπτιακή κυβέρνηση, με πρωθυπουργό τον Ναχάς πασά, να μείνει η ελληνική κυβέρνηση στο Κάιρο»[94].

Αρχές Ιουνίου 1941 ανασχηματίζεται η κυβέρνηση Τσουδερού και απομακρύνονται στελέχη της μεταξικής κυβέρνησης όπως ο Θ.Νικολούδης και ο Κ.Μανιαδάκης.

Ιούλιος 1941

Τον Ιούλιο συγκροτείται η 6η Ολομέλεια της Κ.Ε. του ΚΚΕ η οποία καλεί στη συγκρότηση εθνικού απελευθερωτικού μετώπου[95]. Αυτό το μήνα στα γραπτά του κείμενα ο Γ. Σεφέρης φαίνεται να εκτιμά ελάχιστα τον Εμμ. Τσουδερό. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι είναι «χαμένος στο οφίκιό του, σα να του φόρεσαν ξαφνικά ένα φράκο υπέρογκα μεγάλο, ανήξερος από τους μανταρινισμούς της διπλωματίας… καμία περιέργεια, έστω και για το γούστο, να γνωρίσει τι ανθρώπους έχει μαζί του»[96]. Πιο κάτω σχολιάζει ότι «αν είχε κανείς την όρεξη να πει δυνατά και σταράτα τη σκέψη του, θα την είχα την όρεξη αν ήμασταν στην Ελλάδα. Αλλά σε τέτοιες ώρες…»[97]. Και φυσικά μετά από αυτό το σχόλιο του Γ. Σεφέρη αναρωτιέται εύλογα κανείς όταν ήταν στην Ελλάδα και δούλευε στην κυβέρνηση Μεταξά, δεν χρειάστηκε τότε να πει δυνατά και σταράτα τη γνώμη του;

Συνεχίζει ένα υβρεολόγιο για τον Εμμ.Τσουδερό για τον οποίο λέει ότι είναι «στεγνός, ψυχρός, άψυχος». Και λίγες σειρές πιο κάτω αναφέρει ότι «είναι μικρός άνθρωπος, χωρίς αέρα, χωρίς καμία πλατιά χειρονομία. Τώρα νομίζει πως έχει κερδίσει την εύνοια του Βασιλιά και πως θα μείνει πρωθυπουργός επί ζωής. Τσακίζεται για την κορόνα. Ο μωρός. Προτιμώ που δεν πάω μαζί του. Όπου και να ταξιδέψουν, θα κουβαλούν πάντα μαζί τους το ίδιο δηλητήριο της αυλοδουλείας και της μικροπολιτικής»[98]. Ο Τσουδερός ήταν αυτός που έστειλε το Γιώργο Σεφέρη στη Νότια Αφρική. Όταν πρόκειται να γράψει για τον Τσουδερό, λοιπόν, δεν σταματάει η πένα του σε απλά επίθετα. Χαρακτηριστικά αναφέρει «χτες βράδυ έφυγε ο Τσουδερός, οι υπουργοί του και η ακολουθία του. Ας πάνε στο καλό και μακάρι να μην ξαναβρεθούμε όσο που να λευτερωθεί ο τόπος. Διπρόσωπος, μικροπολιτκός πέρα για πέρα. Ένας φάντης, όπως θα έλεγε ο λαός…. Τρομαλέος, νευρικός και δολοπλόκος» ο οποίος χρησιμοποιεί «μέσα μικρά και ανάξια και ελεεινά… κουζίνα και φόβος των Άγγλων που τον πήραν μυρωδιά και τον κάνουν ό,τι θέλουν»[99].

Για την κατάσταση που επικρατούσε στην Ευρώπη έγραψε ότι «και η Ευρώπη έγινε ένα μαντρί από λύκους που ασελγούσαν και πρόβατα πανικόβλητα. Η μόνη εξαίρεση ο ελληνικός λαός: ο λαός μόνος του, αμόλευτος, και τόσο ξεχωριστός από τους άρχοντές του, όποιοι κι αν ήταν στην κυβέρνηση ή στα σπίτια τους»[100].

Ακολουθεί μία σκληρή και απαξιωτική πρόταση, «άνθρωποι που αν δεν είχανε γίνει υπουργοί, απροσδόκητα, θα περνούσαν το υπόλοιπο της ζωής τους σ΄ ένα ελληνικό χωριουδάκι κουβεντιάζοντας με τον αστυνόμο, περιμένοντας την προχτεσινή εφημερίδα της Αθήνας»[101].

Αύγουστος / Σεπτέμβριος 1941

Όσο ο Γ. Σεφέρης βρίσκεται στη Νότιο Αφρική, τον Αύγουστο του 1941, οι Γερμανοί εκτελούν στην Κρήτη πάνω από 2.000 πατριώτες[102] ενώ στα τέλη του Σεπτεμβρίου, στις 27/28, ιδρύεται το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο (ΕΑΜ) από μικρές αριστερές πολιτικές δυνάμεις[103]. Στα τέλη του Σεπτεμβρίου, 28 και 29, εξεγείρονται 2.000 κάτοικοι του νομού Δράμας εναντίον της κατοχής των Βουλγάρων. Η εξέγερση αυτή πνίγηκε στο αίμα[104]. Από τις 29 Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 1 Οκτωβρίου γίνε

Keywords
αθηνα, κρητη, μαΐου, αιγυπτος, ημερολόγιο, σεπ, θεσσαλονικη, κηδεία, paul, ασμα, μετάφραση, αισχύλος, εξι, Ακρόπολη, παπανδρεου, εκλογες, λύση, ελλαδα, ιαπωνια, εσσδ, γαλλια, νέα, ηπα, ιουνίου, ΚΚΕ, φεβρουάριος, δηλ, αιγαιο, ιανουάριος, τσολάκογλου, ειρωνεία, ανάσταση, υπουργοι, βουλη, εαμ, εθνικη τραπεζα, βιβλια, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , σταση εργασιας, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, ανασχηματισμος, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, νεα κυβερνηση, Καλή Χρονιά, κοινωνικη συμφωνια, εκλογες 2012, η ημέρα της γης, κοινωνικος τουρισμος, εκλογες ηπα, τελος του κοσμου, σχεδιο αθηνα, ιταλια εκλογες, κυπρος εκλογες, αποτελεσματα, τσολάκογλου, ελενη, δυνατα, μετάφραση, ημερολόγιο, αυγη, αυστραλια, αφρικη, αφγανισταν, βελγιο, βουλγαρια, γερμανια, γνωμη, γυναικα, γωνια, δανια, δουλεια, εθνικη, εικονες, εξοδος, εργασια, ηγεσια, ηπα, θανατος, ιταλια, κινα, λονδινο, νησι, νησια, ολλανδια, πιεση, πλαισιο, ποιηματα, σμυρνη, τυχη, χιτλερ, ωρα, ωχρα, αγκυρα, αγκαλια, αγωνες, αγωνια, αθανασιαδης, αθωο, αιμα, αισχύλος, αλληλεγγυη, ανθρωπος, ανάσταση, αποκαλυψη, απλα, απριλιος, ασμα, ατμοσφαιρα, ατομο, άφιξη, βορεια, βραδυ, βρισκεται, γαλλικα, γεγονοτα, γεγονος, γερμανικα, γινει, γινεται, γινε, γλεζος, γλωσσα, γονεις, δαχτυλα, δευτερο, δεντρο, διευθυνση, δηλ, δυνατοτητα, δημοσιο, διψα, δηλωση, δηλητηριο, διπλωματικο σωμα, δοκιμιο, δοντια, εγινε, εγωκεντρικος, ευκολα, υπαρχει, ειρωνεία, εκτιμηση, ελλειψη, εμειναν, εργα, εξι, εποχη, επρεπε, ερευνα, ερημος, εσσδ, ευνοια, ευρωπη, εφυγε, εφημεριδα, ζωη, ζωης, κηδεία, ιδια, ιδιο, ειδος, υπηρεσια, υπηρεσιες, υπηρχαν, υποθεση, θυμισε, ιανουάριος, ιαπωνικη, ηθικο, ιωαννα, ιστορικο, καναδας, καρκινος, κεχριμπαρι, κυβερνηση, κουζινα, κοπρια, λεσχη, λύση, λογο, μαΐου, μακρια, ματια, μαχη της κρητης, μυγες, μηνες, μαρια, μυαλο, νευρα, νιατα, νοημοσυνη, νορμανδια, νοτια αφρικη, ξενοδοχειο, ξερετε, παντα, ποιηση, ποιημα, οικογενεια, ονομα, ορκωμοσια, ορκομωσια, γουαλας, πανεπιστημιο αθηνων, παρισι, πεθανε, πηγαινε, πλοιο, πνοη, προβατα, πολωνια, πορτα, ριψη, σειρες, σελιδες, σεπ, σεφερης, σιγουρα, συγκεκριμενα, σειρα, σηψαιμια, σοδεια, σωμα, σπιτια, σχεδιο, σχολια, τουρκια, τριτη, υπουργειο εξωτερικων, φαντασια, φεγγαρι, φυγη, φυσικα, φτανει, φυσικο, φινλανδια, φοβος, φορα, χερι, χειροτερα, χρωμα, χωματα, ιωαννης, ωρες, αντρες, αχρηστοι, βρωμα, ελληνικα, ενωση, εθνικο, φιλοι, γερμανο, ημερολογια, χωρα, υπουργειο, εισβολη, ιουνίου, κειμενα, κρυφα, ξενος, κωστας, λακης, μεινει, μια ματια, μοιαζει, μπροστα, paul, ομηρο, παυλος, πενα, πηγες, ποιητης, σημαια, ταξιδι, βεβαιως
Τυχαία Θέματα