Οι ρεπόρτερ καλό είναι να αφήνουν τις εικόνες να μιλούν από μόνες τους
21:47 4/4/2011
- Πηγή: i-Reporter
Ένας χρυσός κανόνας της δημοσιογραφίας είναι ότι οι ρεπόρτερ πρέπει να είναι ουδέτεροι, απροκατάληπτοι και στο πλευρό εκείνων που υποφέρουν. Όποιος κάλυπτε το σκλαβοπάζαρο του 18ου αιώνα δεν έπρεπε να δίνει ίδιο χώρο στο δούλο και το αφεντικό του. Κατά την απελευθέρωση ενός στρατοπέδου συγκέντρωσης, δεν δίνεις ίδιο χρόνο στους SS. Όταν ο Παλαιστινιακός "Ισλαμικός Ιερός Πόλεμος" ανατίναξε το 2001 μια πιτσαρία στην Ιερουσαλήμ γεμάτη με παιδιά, ο δημοσιογράφος δεν ήταν δυνατό να δώσει ίδιο χώρο στα θύματα και τον εκπρόσωπο της οργάνωσης. Στη σφαγή της Σάμπρα και της Σατίλα, το 1982, δεν είχαν ίδια
δικαιώματα οι σφαγείς και οι Παλαιστίνιοι.
Η τηλεόραση όμως έχει διαφορετικές προτεραιότητες. Το αγγλικό αλ Τζαζίρα - αντίθετα με το αραβικό - κρατά όσο μπορεί καλύτερα τις ισορροπίες. Στην Τυνησία και το Μπαχρέιν, ο δημοσιογράφος της Ιντιπέντεντ Ρόμπερτ Φισκ μοιραζόταν το αυτοκίνητο με τον Τζέιμς Μπέιζ του αλ-Τζαζίρα και του άρεσε πάντα η στιγμή που ο συνάδελφός του άφηνε την κάμερα και του έλεγε «Σε αφήνω να δεις μόνος σου τη σκηνή για λίγο», κι εξαφανιζόταν, και ο Φισκ έβλεπε τους δεκάδες χιλιάδες αιγύπτιους πρόσφυγες στα σύνορα με την Τυνησία ή τους δεκάδες χιλιάδες σιίτες με τις σημαίες του Μπαχρέιν στην πλατεία του Μαργαριταριού. Οι εικόνες μιλούσαν από μόνες τους. Ο δημοσιογράφος αποσυρόταν σε δεύτερο πλάνο.
Οι ρεπόρτερ του BBC, πάλι, κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Χειρονομούν συνεχώς και προσπαθούν να αυτοπροβληθούν.
Ο Μπέιζ καλύπτει αυτές τις ημέρες την προέλαση και υποχώρηση των ανταρτών στη Λιβύη. Και πάλι αποσύρεται από το προσκήνιο, και μας αφήνει να δούμε το χάος, τον πανικό και το φόβο στο πεδίο των μαχών. «Θα σας αφήσω να δείτε μόνοι σας τις σκηνές», συνηθίζει να λέει. Και το κάνει. Ισως να μην είναι αυτός ο ορθός τρόπος να μεταδοθεί ένας πόλεμος, γράφει ο Φισκ στην Ιντιπέντεντ. Μπορεί να φανταστεί κανείς την πτώση του Βερολίνου το 1945 χωρίς το στρατηγό Ζούκοφ; `Η τον Ιούνιο του 1940 χωρίς τον Τσόρτσιλ; Στην περίπτωση της Λιβύης, πάντως, έχουμε τη δυνατότητα να κρίνουμε μόνοι μας.
Κάτι ανάλογο κάνει το Euronews με τις σκηνές που δείχνει «χωρίς λόγια». Ισως αυτό να είναι ένα νέο είδος δημοσιογραφίας. Ο Τζον Σίμπσον προσπάθησε να το κάνει στο BBC πριν από την πτώση της Καμπούλ, το 2001, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Επέτρεπε στους τηλεθεατές να δουν τους χειριστές της δεύτερης κάμερας. Καθώς αυτός κινούνταν από τη μια σκηνή στην άλλη, εκείνοι γίνονταν μέρος της ιστορίας.
Κάποτε, ο Ρόμπερτ Φισκ έγραψε ότι δεν μπορείς να περιγράψεις μια σφαγή σε ένα κείμενο χωρίς να χρησιμοποιήσεις τη γλώσσα μιας ιατροδικαστικής έκθεσης. Κι ίσως η τηλεόραση - ακόμη και το αλ Τζαζίρα - δεν δείχνει ακόμη το πραγματικό μέγεθος των ακροτήτων που γίνονται. Η άποψη ότι οι νεκροί δεν μπορούν να παρουσιαστούν είναι αμφισβητούμενη. Αν οι κυβερνήσεις κηρύσσουν τον πόλεμο (πόσοι είδαν εικόνες των νεκρών μετά τις τελευταίες επιδρομές της συμμαχίας; Απάντηση: κανείς), τότε πρέπει κι εμείς να βλέπουμε το αληθινό πρό
Η τηλεόραση όμως έχει διαφορετικές προτεραιότητες. Το αγγλικό αλ Τζαζίρα - αντίθετα με το αραβικό - κρατά όσο μπορεί καλύτερα τις ισορροπίες. Στην Τυνησία και το Μπαχρέιν, ο δημοσιογράφος της Ιντιπέντεντ Ρόμπερτ Φισκ μοιραζόταν το αυτοκίνητο με τον Τζέιμς Μπέιζ του αλ-Τζαζίρα και του άρεσε πάντα η στιγμή που ο συνάδελφός του άφηνε την κάμερα και του έλεγε «Σε αφήνω να δεις μόνος σου τη σκηνή για λίγο», κι εξαφανιζόταν, και ο Φισκ έβλεπε τους δεκάδες χιλιάδες αιγύπτιους πρόσφυγες στα σύνορα με την Τυνησία ή τους δεκάδες χιλιάδες σιίτες με τις σημαίες του Μπαχρέιν στην πλατεία του Μαργαριταριού. Οι εικόνες μιλούσαν από μόνες τους. Ο δημοσιογράφος αποσυρόταν σε δεύτερο πλάνο.
Οι ρεπόρτερ του BBC, πάλι, κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Χειρονομούν συνεχώς και προσπαθούν να αυτοπροβληθούν.
Ο Μπέιζ καλύπτει αυτές τις ημέρες την προέλαση και υποχώρηση των ανταρτών στη Λιβύη. Και πάλι αποσύρεται από το προσκήνιο, και μας αφήνει να δούμε το χάος, τον πανικό και το φόβο στο πεδίο των μαχών. «Θα σας αφήσω να δείτε μόνοι σας τις σκηνές», συνηθίζει να λέει. Και το κάνει. Ισως να μην είναι αυτός ο ορθός τρόπος να μεταδοθεί ένας πόλεμος, γράφει ο Φισκ στην Ιντιπέντεντ. Μπορεί να φανταστεί κανείς την πτώση του Βερολίνου το 1945 χωρίς το στρατηγό Ζούκοφ; `Η τον Ιούνιο του 1940 χωρίς τον Τσόρτσιλ; Στην περίπτωση της Λιβύης, πάντως, έχουμε τη δυνατότητα να κρίνουμε μόνοι μας.
Κάτι ανάλογο κάνει το Euronews με τις σκηνές που δείχνει «χωρίς λόγια». Ισως αυτό να είναι ένα νέο είδος δημοσιογραφίας. Ο Τζον Σίμπσον προσπάθησε να το κάνει στο BBC πριν από την πτώση της Καμπούλ, το 2001, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Επέτρεπε στους τηλεθεατές να δουν τους χειριστές της δεύτερης κάμερας. Καθώς αυτός κινούνταν από τη μια σκηνή στην άλλη, εκείνοι γίνονταν μέρος της ιστορίας.
Κάποτε, ο Ρόμπερτ Φισκ έγραψε ότι δεν μπορείς να περιγράψεις μια σφαγή σε ένα κείμενο χωρίς να χρησιμοποιήσεις τη γλώσσα μιας ιατροδικαστικής έκθεσης. Κι ίσως η τηλεόραση - ακόμη και το αλ Τζαζίρα - δεν δείχνει ακόμη το πραγματικό μέγεθος των ακροτήτων που γίνονται. Η άποψη ότι οι νεκροί δεν μπορούν να παρουσιαστούν είναι αμφισβητούμενη. Αν οι κυβερνήσεις κηρύσσουν τον πόλεμο (πόσοι είδαν εικόνες των νεκρών μετά τις τελευταίες επιδρομές της συμμαχίας; Απάντηση: κανείς), τότε πρέπει κι εμείς να βλέπουμε το αληθινό πρό
Keywords
εικονες, ρεπορτερ, τυνησια, bbc, λιβυη, αυτοκινητο, ιερουσαλημ, σημαιες, τηλεοραση, bbc, γινονται, γλωσσα, δευτερο, δυνατοτητα, δειτε, δειχνει, δωσει, επρεπε, ιδια, ιδιο, ειδος, κειμενο, μπορεις, παντα, παιδια, πεδιο, σκηνες, χαος, αφεντικο, δικαιωματα, νεκροι, σκηνη
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ME OΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
- "Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΤΑΒΕΛΗ"...
- Καταγγελία για ΕΛΤΑ
- Η Σταματίνα Τσιμτσιλή βγήκε και πάλι ζωντανά στον αέρα το Alter
- Μέγας Αλέξανδρος
- ΔΙΑΨΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ
- Μαριέττα Χρουσαλά: Την μητέρα του Λέοντα δεν την αποκαλώ πεθερά
- Την έπιασαν να αυτοϊκανοποιείται στο μπαλκόνι
- Η ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ "ΒΑΖΕΙ ΤΡΙΚΛΟΠΟΔΙΕΣ" ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ, ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΛΟΓΙΕΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ !
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις i-Reporter
- Σε λειτουργία το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών
- Μεταθέσεις στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων
- Θαρραλέος ταχυδρόμος στη Μάνη απέφυγε ληστές
- Κατασκευή βρεφονηπιακού σταθμού στα Ιωάννινα
- Οι ρεπόρτερ καλό είναι να αφήνουν τις εικόνες να μιλούν από μόνες τους
- Προς τη σωστή κατεύθυνση οι αλλαγές στην Παιδεία
- Bομβαρδίζουν τη Μιζουράτα
- Ελληνίδα σε υψηλόβαθμη ευρωπαϊκή θέση
- Πρόσληψη συμβούλου ακίνητης περιουσίας
- Χατζηδάκης: Όλες οι προβλέψεις της κυβέρνησης έχουν πέσει έξω
- Τελευταία Νέα i-Reporter
- Οι ρεπόρτερ καλό είναι να αφήνουν τις εικόνες να μιλούν από μόνες τους
- Πρόσληψη συμβούλου ακίνητης περιουσίας
- Αχμαντινετζάντ: Οι ΗΠΑ πίσω από την καταδικαστική ανακοίνωση
- Μήνυση Αναστασιάδη κατά του Παπακωνσταντίνου
- Προς τη σωστή κατεύθυνση οι αλλαγές στην Παιδεία
- Ελληνίδα σε υψηλόβαθμη ευρωπαϊκή θέση
- Χατζηδάκης: Όλες οι προβλέψεις της κυβέρνησης έχουν πέσει έξω
- Bομβαρδίζουν τη Μιζουράτα
- Θαρραλέος ταχυδρόμος στη Μάνη απέφυγε ληστές
- Η Αλ Κάιντα επωφελείται από την κρίση στη Λιβύη
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- MENEΓAKH: Τον ήξερες κι από χθες τον Λάτσιο και τα λες αυτά;
- Πρόστιμο 700.000 ευρώ στο τζαμί της Σμίνθης !
- Νεκρός τεχνικός έξω από το σπίτι του ανακριτή Κ. Μπαλτά
- «Στερείται αλήθειας και σοβαρότητας» η πρόταση Αριντς
- ΟΤΑΝ Ο ΑΝΘΕΛΛΗΝΑΣ «ΜΕΓΑΛΟΑΠΑΤΕΩΝΑΣ», ΒΑΦΤΙΖΕΤΑΙ «ΜΕΓΑΛΟΕΠΕΝΔΥΤΗΣ»
- Σε δημόσια διαβούλευση οι αλλαγές για την απόκτηση άδειας οδήγησης
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ME OΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
- Λαμπραντόρ έσωσε βρέφος 22 μηνών
- Και ο δεύτερος μετροπόντικας στον Ευκλείδη
- Ανανέωσε ο Αρναούτογλου με το Mega