Πρόσκληση σε χορό από την Κρατική Ορχήστρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

«Πρόσκληση σε Χορό» απευθύνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο κοινό της, ως πρελούδιο στο εορταστικό κλίμα των Χριστουγέννων, την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Σ΄ένα Γαλλο-Γερμανικό πρόγραμμα που πραγματεύεται την έννοια και κυρίως την αίσθηση του χορού, η Ορχήστρα θα στροβιλιστεί με τις μελωδίες δημοφιλέστατων βαλς των Καρλ Μαρία φον Βέμπερ, Ρίχαρντ Στράους και Μωρίς Ραβέλ, κάτω από την μπαγκέτα του Γιούραϊ Βαλτσουχά, του 37χρονου Σλοβάκου

αρχιμουσικού που θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους μαέστρους της νεώτερης γενιάς. Πάθος και δεξιοτεχνία, ανάλογη μ΄αυτήν ενός κορυφαίου χορευτή του μπαλέτου, απαιτεί όμως από τον εξαιρετικό βιολονίστα Σίμο Παπάνα και το περίφημο Τρίτο Κοντσέρτο για Βιολί του Καμίγ Σαιν-Σανς, με το οποίο συμπληρώνεται το πρόγραμμα της βραδιάς.

Με σπουδές σύνθεσης και διεύθυνσης ορχήστρας στην Ακαδημία της γενέτειράς του, Μπρατισλάβα κι αργότερα στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης (με τον μεγάλο Δάσκαλο Ίλυα Μούσιν) καθώς και στο Ωδείο των Παρισίων, ο Βαλτσουχά ανεβαίνει στο πόντιουμ της Κ.Ο.Α. διαθέτοντας ήδη ένα εντυπωσιακότατο βιογραφικό συνεργασιών με μερικές από τις σπουδαιότερες ορχήστρες του κόσμου, όπως η Εθνική Ορχήστρα της Γαλλίας, οι Φιλαρμονικές της Νέας Υόρκης, του Βερολίνου, του Μονάχου και του Όσλο, η Philharmonia του Λονδίνου, η Gewandhaus της Λειψίας, καθώς και η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της RAI στην οποία από το 2009 είναι διευθυντής και κορυφαίος αρχιμουσικός.

Προσωπικότητα διεθνούς κύρους στον κόσμο της μουσικής ο Βαλτσουχά θα διευθύνει την Κ.Ο.Α. σ’ αυτό το γοητευτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει εκτός από το Τρίτο Κοντσέρτο για Βιολί του Σαιν-Σανς, την Πρόσκληση σε χορό του Καρλ Μαρία φον Βέμπερ (με την περίφημη ενορχήστρωση του Εκτόρ Μπερλιόζ), την Σουΐτα από την όπερα «Ο Ιππότης με το ρόδο» του Ρίχαρντ Στράους και το χορογραφικό ποίημα για ορχήστρα «Το Βαλς» του Μωρίς Ραβέλ.

Η Πρόσκληση σε χορό, το πρώτο συμφωνικό βαλς στην ιστορία της μουσικής (γραμμένο δηλαδή περισσότερο για να ακούγεται παρά για να χορεύεται), ήταν αρχικά ένα πιανιστικό κομμάτι γραμμένο από τον φον Βέμπερ το 1819 ως δώρο προς την σύζυγό του Καρολίν-με την οποία είχαν παντρευτεί μόλις λίγους μήνες πριν. Μέρος του ρεπερτορίου του Λιστ και άλλων κορυφαίων πιανιστών, το έργο έγινε ακόμα δημοφιλέστερο μετά την ενορχήστρωσή του το 1841 από τον Μπερλιόζ.

Ο Καμίγ Σαιν-Σανς συνέθεσε το Τρίτο Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα το 1880 προς τιμήν του φίλου του, συνθέτη και βιρτουόζου βιολονίστα Πάμπλο ντε Σαραζάτε. Ο τελευταίος ήταν και ο σολίστ στην πρώτη παρουσίαση του έργου που έμελε να καθιερωθεί ως ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του Σαιν-Σανς και του ρεπερτορίου για βιολί.

Η τρίπρακτη κωμική όπερα «Ο Ιππότης με το ρόδο» του Ρίχαρντ Στράους γνώρισε τεράστια επιτυχία ήδη από την πρώτη της παρουσίαση το 1911, στην Δρέσδη, υπό την μουσική διεύθυνση του Μαξ Ράινχαρντ. Το 1944 ο Στράους, με την αρωγή του Πολωνού αρχιμουσικού Άρτουρ Ροντζίνσκι, συνέθεσε μια ορχηστρική Σουΐτα από το μουσικό υλικό της όπερας, με έμφαση στα ξέφρενα βαλς που απαιτούν από τους μουσικούς, αλλά και χαρίζουν στο κοινό, ενέργεια και ενθουσιασμό.

Ο Μωρίς Ραβέλ εμπνεύστηκε και συνέθεσε (1919-1920) «Το Βαλς» ως μουσική για μπαλέτο αν και το έργο έκανε πολύ μεγαλύτερη καριέρα ως συμφωνική μουσική. Θεωρείται ένας αριστουργηματικός φόρος τιμής στον ομώνυμο χορό.

Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΚΑΡΛ ΜΑΡΙΑ ΦΟΝ ΒΕΜΠΕΡ (1786–1826)
Πρόσκληση σε χορό, έργο 65 (ενορχήστρωση: Εκτόρ Μπερλιόζ)

ΚΑΜΙΓ ΣΑΙΝ-ΣΑΝΣ(1835–1921)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ.3 σε σι ελάσσονα, έργο 61

ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ(1864–1949)
Σουΐτα από την όπερα «Ο Ιππότης με το ρόδο»

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ(1875–1937)
«Το Βαλς», χορογραφικό ποίημα για ορχήστρα

Σολίστ: Σίμος Παπάνας, βιολί
Μουσική διεύθυνση: Γιούραϊ Βαλτσουχά

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Keywords
Τυχαία Θέματα