Λευτέρης Γιοβανίδης: ο «Εμίλ» γίνεται σύμβολο της παιδικής δύναμης

Ο Λευτέρης Γιοβανίδης γράφει τις σκέψεις του για το υπέροχο έργο του Έριχ Καίστνερ, «Ο Εμίλ και οι ντετέκτιβ», το οποίο “ζωντανεύει” στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου.

________

«Ο Εμίλ και οι ντετέκτιβ» είναι ένα έργο δοκιμασμένο. Πέρα από την επιτυχία που είχε ως μυθιστόρημα, έχει μεταφερθεί και στον κινηματογράφο τρεις φορές, έχει γίνει τηλεοπτική σειρά και έχει παρουσιαστεί σε πολλές διαφορετικές θεατρικές διασκευές. Ο συγγραφέας Έριχ Κέστνερ έχει γράψει μερικά από τα ωραιότερα βιβλία παιδικής λογοτεχνίας παγκοσμίως.

Πηγή έμπνευσης και κίνητρο για την ενασχόλησή μου ήταν ακριβώς αυτό το υπέροχο κείμενο, αλλά και το γεγονός ότι «Ο Εμίλ» δεν είναι ακριβώς αυτό που θα λέγαμε «παιδικό θέατρο», εάν θα θέλαμε να το εντάξουμε σε κάποια κατηγορία θεατρικού έργου. Αποτελεί μία πρωτότυπη αστυνομική περιπέτεια, που καταφέρνει να περνά τα μηνύματά της, χωρίς να γίνεται ηθικοπλαστική και ουσιαστικά να απευθύνεται σε παιδιά όλων των ηλικιών. Σε μικρά και μεγάλα παιδιά! Η σκηνοθετική πρόταση έπρεπε λοιπόν να υπηρετήσει, να μεταφέρει και να μεταδώσει τις αξίες που προβάλλονται μέσα από την παράσταση όπως την αλληλεγγύη, την ομαδικότητα, το θάρρος και την εφευρετικότητα. Ο Εμίλ της ιστορίας μας (που θυμίζει έντονα τον Όλιβερ Τουίστ: ένα νεαρό έξυπνο αγόρι ορφανό από πατέρα που μπλέκεται σε περιπέτειες σε μια ξένη πόλη) ενώνει τις δυνάμεις του με ένα μπουλούκι παιδιών του δρόμου και καταδιώκουν τον κλέφτη, που του άρπαξε τα λεφτά του. Επίσης, δεν αρκεί να τον πιάσουν, αλλά πρέπει στη συνέχεια να υποστηρίξουν πειστικά την ιστορία τους στους ενήλικες, που εύκολα παραβλέπουν τα λεγόμενα των παιδιών ως «φαντασιοπληξίες». Στο έργο τα παιδιά καλούνται να αποδώσουν δικαιοσύνη.

Αν αναλογιστεί κανείς τις ομοιότητες που μπορεί να έχει το κέντρο της σύγχρονης Αθήνας με το Βερολίνο του Μεσοπολέμου κι αν λάβει υπόψη την εξαθλίωση που πλανάται πάνω από όλη την Ευρώπη και την Ελλάδα της κρίσης, τότε ο «Εμίλ» γίνεται ένα σύμβολο για όλους τους νέους που ενωμένοι μπορούν να νικήσουν «τους κακούς».

Η σκηνοθεσία λοιπόν, βασίστηκε σε οργανωμένη γραμμική διήγηση εμπλουτισμένη με «μοντέρνα» στοιχεία στην κίνηση. Και φυσικά, το εξαιρετικό πιστεύω αποτέλεσμα στηρίχτηκε στους υπέροχους και ικανούς συνεργάτες τους οποίους ευχαριστώ ιδιαίτερα γι’ αυτό το μαγευτικό ταξίδι.

Info: O Λευτέρης Γιοβανίδης αποφοίτησε από τη «Δραματική Σχολή Αθηνών». Σπούδασε σκηνοθεσία θεάτρου στο Herbert Berghof Studio και στο Michael Howard Studio στη Νέα Υόρκη και παρακολούθησε κύκλο συνεδριάσεων στο Actor’s Studio. Έχει μεταφράσει 14 θεατρικά έργα και έχει κάνει την θεατρική διασκευή σε 6 βιβλία. Έχει σκηνοθετήσει 33 έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης, έχει σκηνοθετήσει: το YOUTH RALLY στο Ο.Α.Κ.Α., την έναρξη του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ρυθμικής Γυμναστικής, τις Απονομές Μεταλλίων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, τα εγκαίνια του ΑΤΤΙΚΟΥ ΜΕΤΡΟ.



◊ Ο Εμίλ και οι Ντετέκτιβ, του Έριχ Καίστνερ παρουσιάζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου. Περισσότερες πληροφορίες, εδώ

Keywords
Τυχαία Θέματα