Το Θέατρο σκιών και οι πρωταγωνιστές του, καθε ομοιότητα με την σημερινή πραγματικότητα δεκτή
13:01 1/4/2011
- Πηγή: Tromaktiko
Ο πρώτος που έφερε τον Καραγκιόζη στην Ελλάδα ήταν, ο Μπαρμπαγιάννης ο Μπράχαλης. Ένα Καραγκιόζη πολύ κοντά στην τούρκικη μορφή, με πρόσωπα σχεδόν όλα διαφορετικά απ' αυτά που ξέρουμε σήμερα και με αρκετή ακόμα χυδαιολογία.
Γι' αυτό και στην αρχή η ελληνική κοινωνία δεν τον καλοδέχεται και καμιά φορά επεμβαίνει και η αστυνομία.
Όμως σιγά-σιγά ο Καραγκιόζης ριζώνει στον ελληνικό χώρο και εξελληνίζεται. Καθαρίζεται εντελώς από το χυδαίο στοιχείο. Δημιουργεί τύπους μέσ' απ' το ελληνικό περιβάλλον της εποχής και
η παρουσία του στην Ελλάδα μπορεί να σηματοδοτηθεί από τρεις περιόδους:
Α) Περίοδος 1850-1880,
Δεν έχει πάρει οριστικά την ελληνική του μορφή.
Β) Περίοδος 1880-1910,
Η ακμή του Καραγκιόζη, που αρχίζει στην Πελοπόννησο, κυρίως στην Πάτρα, με το μεγάλο καραγκιοζοπαίχτη Δημήτριο Σαρδούνη ή Μίμαρο. Αυτός ήταν ένα καταπληκτικό ταλέντο, μίμος θαυμάσιος, άριστος σχεδιαστής, τραγουδιστής και καλλίφωνος.
Ήξερε αρκετά γράμματα και ήτανε και ψάλτης στην εκκλησία. Έπλασε καινούργιους χαρακτήρες , όπως τον σιορ-Διονύσιο ,τοποθέτησε την παράγκα και το σεράι ,αριστερά και δεξιά αντίστοιχα και δημιούργησε πρώτος ιστορικά έργα, σταματώντας παράλληλα και τους χυδαίους διαλόγους .
Τα πασίγνωστα έργα με τον Καραγκιόζη ,Γιατρό ,Φούρναρη ,Λοχία είναι έργα του Μίμαρου ,όπως και τα ιστορικά ,καπετάν Γκρης ,Κατσαντώνης ,Χριστιανομάχος κλπ.
Ο μαθητής του Γιάννης Ρούλιας από το Καρπενήσι, ξεκινώντας από μια ιδέα του Μίμαρου, έπλασε το κοσμαγάπητο και γνήσια ελληνικό πρόσωπο του Μπαρμπαγιώργου.
Γ) Περίοδος 1910-1940.
Αυτή, όπως είπαν, είναι η εποχή, αν όχι της μεγάλης δημιουργίας, πάντως της μεγάλης τελειότητας. Εδώ κυριαρχεί ο περίφημος καραγκιοζοπαίχτης Αντώνης Παπούλιας ή Μόλλας, που δοξάστηκε όσο κανένας άλλος στο είδος του. Ήταν ένα έμφυτο ταλέντο γεννημένο μέσα στις φτωχογειτονιές της Αθήνας, που έμαθε την τέχνη παρακολουθώντας κρυφά τους καραγκιοζοπαίχτες της εποχής του.Ήταν βοηθός του Ρούλια και μια μέρα ,σε ηλικία γύρω στα 17 , πρότεινε στον Ρούλια, που ήταν άρρωστος, να τον αντικαταστήσει. Και τότε φανερώθηκε ένας καινούργιος δημιουργός.
Ο Μόλλας έπλασε δικά του πρόσωπα, τον Σαναλέμε, τον Πεπόνια, τον Ομορφονιό. Για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις του κοινού, που είχε αρχίσει να επηρεάζεται απ' τον κινηματογράφο, έκανε καινοτομίες στα σκηνικά, προσθέτοντας αεροπλάνα, αυτοκίνητα κ.ά. Τις φιγούρες δεν τις σχεδίαζε ο ίδιος και χρησιμοποιούσε άλλους και για τα τραγούδια, αλλά ήταν σπουδαίος μίμος κι άφησε όνομα. Ήταν ωστόσο ο πρώτος που τύπωσε κείμενα του Καραγκιόζη και μ' αυτό τον τρόπο αρχίζει η τυποποίηση και η απομάκρυνση από την προφορική παράδοση, που είναι η ουσία αυτού του λαϊκού θεάτρου.
Πάρα πολλοί άλλοι καραγκιοζοπαίχτες είναι γνωστοί από τις 2 αυτές τελευταίες εποχές του ελληνικού Καραγκιόζη, όπως ο Μάρκος Ξάνθος από την Κρήτη και ο Κώστας Μάνος από το Άργος. Από τους τελευταίους, ξεχωρίζουμε τον Χρίστο Χαρίδημο, και την οικογένεια των Σπαθάρηδων (ο πατέρα
Γι' αυτό και στην αρχή η ελληνική κοινωνία δεν τον καλοδέχεται και καμιά φορά επεμβαίνει και η αστυνομία.
Όμως σιγά-σιγά ο Καραγκιόζης ριζώνει στον ελληνικό χώρο και εξελληνίζεται. Καθαρίζεται εντελώς από το χυδαίο στοιχείο. Δημιουργεί τύπους μέσ' απ' το ελληνικό περιβάλλον της εποχής και
Α) Περίοδος 1850-1880,
Δεν έχει πάρει οριστικά την ελληνική του μορφή.
Β) Περίοδος 1880-1910,
Η ακμή του Καραγκιόζη, που αρχίζει στην Πελοπόννησο, κυρίως στην Πάτρα, με το μεγάλο καραγκιοζοπαίχτη Δημήτριο Σαρδούνη ή Μίμαρο. Αυτός ήταν ένα καταπληκτικό ταλέντο, μίμος θαυμάσιος, άριστος σχεδιαστής, τραγουδιστής και καλλίφωνος.
Ήξερε αρκετά γράμματα και ήτανε και ψάλτης στην εκκλησία. Έπλασε καινούργιους χαρακτήρες , όπως τον σιορ-Διονύσιο ,τοποθέτησε την παράγκα και το σεράι ,αριστερά και δεξιά αντίστοιχα και δημιούργησε πρώτος ιστορικά έργα, σταματώντας παράλληλα και τους χυδαίους διαλόγους .
Τα πασίγνωστα έργα με τον Καραγκιόζη ,Γιατρό ,Φούρναρη ,Λοχία είναι έργα του Μίμαρου ,όπως και τα ιστορικά ,καπετάν Γκρης ,Κατσαντώνης ,Χριστιανομάχος κλπ.
Ο μαθητής του Γιάννης Ρούλιας από το Καρπενήσι, ξεκινώντας από μια ιδέα του Μίμαρου, έπλασε το κοσμαγάπητο και γνήσια ελληνικό πρόσωπο του Μπαρμπαγιώργου.
Γ) Περίοδος 1910-1940.
Αυτή, όπως είπαν, είναι η εποχή, αν όχι της μεγάλης δημιουργίας, πάντως της μεγάλης τελειότητας. Εδώ κυριαρχεί ο περίφημος καραγκιοζοπαίχτης Αντώνης Παπούλιας ή Μόλλας, που δοξάστηκε όσο κανένας άλλος στο είδος του. Ήταν ένα έμφυτο ταλέντο γεννημένο μέσα στις φτωχογειτονιές της Αθήνας, που έμαθε την τέχνη παρακολουθώντας κρυφά τους καραγκιοζοπαίχτες της εποχής του.Ήταν βοηθός του Ρούλια και μια μέρα ,σε ηλικία γύρω στα 17 , πρότεινε στον Ρούλια, που ήταν άρρωστος, να τον αντικαταστήσει. Και τότε φανερώθηκε ένας καινούργιος δημιουργός.
Ο Μόλλας έπλασε δικά του πρόσωπα, τον Σαναλέμε, τον Πεπόνια, τον Ομορφονιό. Για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις του κοινού, που είχε αρχίσει να επηρεάζεται απ' τον κινηματογράφο, έκανε καινοτομίες στα σκηνικά, προσθέτοντας αεροπλάνα, αυτοκίνητα κ.ά. Τις φιγούρες δεν τις σχεδίαζε ο ίδιος και χρησιμοποιούσε άλλους και για τα τραγούδια, αλλά ήταν σπουδαίος μίμος κι άφησε όνομα. Ήταν ωστόσο ο πρώτος που τύπωσε κείμενα του Καραγκιόζη και μ' αυτό τον τρόπο αρχίζει η τυποποίηση και η απομάκρυνση από την προφορική παράδοση, που είναι η ουσία αυτού του λαϊκού θεάτρου.
Πάρα πολλοί άλλοι καραγκιοζοπαίχτες είναι γνωστοί από τις 2 αυτές τελευταίες εποχές του ελληνικού Καραγκιόζη, όπως ο Μάρκος Ξάνθος από την Κρήτη και ο Κώστας Μάνος από το Άργος. Από τους τελευταίους, ξεχωρίζουμε τον Χρίστο Χαρίδημο, και την οικογένεια των Σπαθάρηδων (ο πατέρα
Keywords
θεατρο, σημερινη, θεατρο σκιων, πρωταγωνιστες, ελλαδα, πατρα, αθηνα, κρητη, ητανε μια φορα, κοινωνια, ακμη, αστυνομια, αυτοκινητα, περιοδος, τραγουδια, αργος, ειπαν, εκκλησια, εργα, εποχη, εποχες, τεχνη, ιδεα, ειδος, ηλικια, καρπενησι, λοχια, μορφη, οικογενεια, ονομα, ουσια, περιβαλλον, φορα, χυδαιο, ψαλτης, αρρωστος, κειμενα, κρυφα, κωστας, σκηνικα, βοηθος
Αναζητήσεις
οι πρωταγωνιστες του καραγκιοζη
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- ΔΥΟ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΠΡΙΝ ΠΑΡΑΙΤΗΘΕΙΤΕ, ΑΓΙΕ ΖΑΚΥΝΘΟΥ!
- ΤΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΗΚΕ Η ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΩΡΑ!!!
- Το Θέατρο σκιών και οι πρωταγωνιστές του, καθε ομοιότητα με την σημερινή πραγματικότητα δεκτή
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ): Επί τέλους πραγματικότητα μετά από προσπάθειες οκτώ ετών
- Νέες προθεσμίες για τις φορολογικές δηλώσεις
- Η Σκόπελος είναι τουρκική, ισχυρίζεται η Άγκυρα!
- Νέο τουριστικό συγκρότημα στη Σάμο
- Επικίνδυνη ακόμη και η μυρωδιά του καπνού στα ρούχα
- Νέα Φουκοσίμα το Κοζλοντούι;...
- Πέντε «Πυρήνες» γράφουν από το κελί
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Tromaktiko
- Το Θέατρο σκιών και οι πρωταγωνιστές του, καθε ομοιότητα με την σημερινή πραγματικότητα δεκτή
- Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ): Επί τέλους πραγματικότητα μετά από προσπάθειες οκτώ ετών
- Σωματείο Σ.Τ.Α.Ζ.Ο.Ε. Β.Ελλάδος - Καταγγελία για συνθήκες εργασίας
- Η ιστορία της Πρωταπριλιάς
- Η παλλαϊκή συμμετοχή των Ελλήνων της Κύπρου στον αντιαποικιακό αγώνα της ΕΟΚΑ
- Μαλλιοτραβήχτηκαν στα παρασκήνια του "Dancing" Σαμαράς και Μανωλίδου!
- Η απατεωνιά στο μεγαλείο της
- Σκονάκι... ο Μαθητής μετά 3 χέρια
- Τι μου αρέσει τώρα με την κρίση
- «Απειλούσαν τον Δαλούκα»
- Τελευταία Νέα Tromaktiko
- Το Θέατρο σκιών και οι πρωταγωνιστές του, καθε ομοιότητα με την σημερινή πραγματικότητα δεκτή
- Σωματείο Σ.Τ.Α.Ζ.Ο.Ε. Β.Ελλάδος - Καταγγελία για συνθήκες εργασίας
- «Απειλούσαν τον Δαλούκα»
- Σχετικά με: Οι "μπράβοι" των ΜΑΤ "τα σπάνε" στο Λαύριο...
- Στο βιβλίο της Γ΄ Λυκείου τα Σκόπια ονομάστηκαν Μακεδονία
- Το περιοδικό Economist καλεί την ΕΕ να προχωρήσει στην άμεση αναδιάρθρωση του χρέους της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας
- Να γιατί στην Ελλάδα η παιδεία ΔΕ θα δει ΠΟΤΕ άσπρη μέρα
- Μαλλιοτραβήχτηκαν στα παρασκήνια του "Dancing" Σαμαράς και Μανωλίδου!
- Συνελήφθη 25χρονος που προσέκρουσε με το φορτηγό του στην πύλη του πυρηνικού σταθμού Φουκουσίμα Νταϊνι
- Θέλουμε αξιοκρατία στο Δήμο Αθηναίων! Ζητάμε ΑΣΕΠ εδώ & τώρα! Τέρμα στα βύσματα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Κατά τ' άλλα έκανε αποτοξίνωση
- Η Ρεάλ για Ντρογκμπά
- Περισσότεροι από 400 άνθρωποι αγνοούνται στη Λιβύη
- Επαφές Νικητιάδη στην Αγία Πετρούπολη
- Μάχες γύρω από τα προπύργια του Γκμπάγκμπο
- To καλύτερο κείμενο για τη "γιορτή" της Πρωταπριλιάς
- Με μηνύματα και συμβολισμούς η δεξίωση στο Kυβερνητικό Μέγαρο
- Οι Ghostbusters στην υπηρεσία του δήμου…
- «Έχουμε χρεοκοπήσει, ας το παραδεχτούμε» !!!