Η μόδα του χορού σε μουσειακούς χώρους -από το υπουργείο Πολιτισμού για το βροχερό ΣΚ
«Χορέψτε γιατί χανόμαστε», επέμενε η Πίνα Μπάους. Σε μία περίοδο φυσικής απόστασης και ψηφιακής αποξένωσης, το νέο έργο Phrasis της Τζένης Αργυρίου το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αναζητά γέφυρες ανάμεσα σε σώματα ενός κοινού τόπου, αρχαίου, μελλοντικού και φυσικού ενώ τα οχτώ χορευτικά σόλι στο Μουσείο της Ακρόπολης λειτουργούν ως ανθρώπινα αρχέτυπα μέσα στους ιερούς χώρους του.
Σταθμός στην έρευνα της Τζένης Αργυρίου, στη μελέτη και τη διαμόρφωσή του, αποτέλεσε η σχέση ανάμεσα σε τρεις συνισταμένες, ήτοι τον λόγο, το χώρο
Το έργο Phrasis αποτελείται από θραύσματα-φράσεις που συνδέονται μεταξύ τους ως αυτόνομα τμήματα στον αρμό ενός τρένου, δεν νοούνται ως γραμμική συνέχεια ενιαίου έργου. Από τη συνολική σύλληψη παρουσιάζονται εν προκειμένω τα δύο πρώτα αποσπάσματα, με δύο διαφορετικά σύνολα: Καταρχήν το Phrasis to go, κουαρτέτο εμπνευσμένο από ιερούς γεωμετρικούς σχηματισμούς, αρχιτεκτονικές συμμετρίες και επαναλήψεις μοτίβων. Και ύστερα το Phrasis to built, σόλο εμπνευσμένο από γλυπτά και ζωγραφικές αναπαραστάσεις διαφορετικών εποχών με έντονη χρήση χειρονομιών, οι οποίες στηρίζονται σε κλασσικές, σύγχρονες, αφαιρετικές αλλά και θρησκευτικές μορφές.
Η συγκεκριμένη παράσταση αποτελεί μέρος της ευρύτερης, διαχρονικής έρευνας της Αργυρίου. Μελλοντικά θα παρουσιαστούν νέα αποσπάσματα στο πλαίσιο μιας καινούργιας σειράς περφόρμανς μέσα στο ΕΜΣΤ οι οποίες θα συνδιαλέγονται με τα εικαστικά έργα από τη συλλογή του Μουσείου.
Η απόφοιτος της ΚΣΟΤ Τζένη Αργυρίου αποτελεί ιδιαίτερη «στιγμή» της ευρύτερης εικαστικής σκηνής της Ελλάδας, με διεθνή καριέρα. Συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση και εδραιώθηκε ως καλλιτέχνης universalis με έργα που εστίασαν τόσο στην κίνηση όσο και στη χρήση μεικτών τεχνικών. Το 2006 έδρασε ο καλλιτεχνική διευθύντρια του προγράμματος iMAP με χρηματοδότηση από την ΕΕ στο πλαίσιο του οποίου συνεργάστηκε με κορυφαία πολιτιστικά ιδρύματα από χώρες όπως η Ολλανδία, η Βουλγαρία, η Ελλάδα, η Γερμανία και κατέληξε στη δημιουργία του φεστιβάλ See You In Walhalla το 2007 στην Αθήνα.
Τα τελευταία δέκα χρόνια παρουσιάζει έργα με την υποστήριξη σημαντικών διεθνών φορέων όπως το Espaço do Tempo της Λισσαβόνας, το Kunstkapel Virtual Museum στο Άμστερνταμ, το Μπενάκη και τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (Fast Forward Festival) στην Ελλάδα.
Ο Βαγγέλης Μπίκος που χορεύει στο σόλο του Ρήγου το Σάββατο (φωτό: Α. Σιμόπουλος)Επιπλέον, ο χορός εδώ και καιρό προσδίδει άλλο τόνο και ύφος στο Μουσείο της Ακρόπολης -ένα αμφιθέατρο συνάντησης αρχαίου και υπερσύγχρονου: το καλοκαίρι παρουσιάζονται στους χώρους του διάφορα σόλι που εκτελούν σολίστ ή χορευτές από το το corps de ballet του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τα έχουν χορογραφήσει οι ίδιοι ή διάφορες φυσιογνωμίες του σύγχρονου χορού όπως οι Ιωάννα Πορτόλου, Γιάννης Νικολαΐδης και ο διευθυντής του Μπαλέτου Κωνσταντίνου Ρήγος. Για τη δική του χορογραφία ο τελευταίος σημειώνει:
«Ένα σώμα αρχετυπικό, αντρικό, στέρεο, εγκλωβισμένο μέσα σε καδρόνια αναστήλωσης, αναπνέει από την αρχή. Ζωντανεύει από τον αέρα που εκπνέει ένα πνευστό όργανο δημιουργώντας τη μελωδία της αναπνοής του αλλά και της τελικής του αποδέσμευσης από τον περιορισμό. Μια εικαστική κινητική διαδρομή όπου το σώμα δημιουργεί αρχιτεκτονικές χειρονομίες σε συνομιλία με τα “στατικά” αγάλματα στον χώρο. Εμπνευσμένο από την περίοδο του εγκλεισμού και τη σιωπή της πόλης». Την Κυριακή χορεύει ο πρώτος χορευτής του Μπαλέτου της Λυρικής Ντανίλο Ζέκα με το σαξόφωνο του Γκουίντο ντε Φλάβιις.
Ο Νίκος Νικολαϊδης από την άλλη επισημαίνει: «Συχνά, νιώθω πως τα εκθέματα στα μουσεία που επισκέπτομαι είναι αιχμάλωτοι πολέμου. Όπως ακριβώς και τα άγρια ζώα στους ζωολογικούς κήπους. Αντικείμενα και πλάσματα που εκθέτονται παντοτινά εγκλωβισμένα, βίαια απομακρυσμένα από το φυσικό τους περιβάλλον και διαχωρισμένα από τον λόγο ύπαρξής τους. Συχνά, ο εχθρός τους είναι ο αμείλικτος χρόνος που τα καθιστά μουσειακά εκθέματα ή απλώς η ανθρώπινη απληστία. Συχνά, οι λιγότερο τυχεροί από εμάς έχουν αυτή την εμπειρία, εγκλωβισμένοι σε κατεστραμμένα κορμιά που αδυνατούν να εκπληρώσουν την επιθυμία του πνεύματός τους. Καταδικασμένοι να ολοκληρώσουν τον υπόλοιπο βίο τους σε αυτά. Υπέροχοι ιππότες σε οδυνηρά άκαμπτες πανοπλίες».
Η κάθε χορογραφία θα διαρκέσει οχτώ λεπτά, μία συμπυκνωμένη εξύμνηση σωματικού κάλλους και δυναμικής έκφρασης.
Πληροφορίες:
Χορευτικά Σόλι
Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Μουσείο Ακρόπολης
19 και 20 Σεπτεμβρίου ώρα 11.00
Προκρατήσεις εδώ: https://digitalculture.gov.gr/2020/07/choreftika-soli-apo-to-baleto-tis-els-15/
Phrasis
Σύλληψη – Χορογραφία: Τζένη Αργυρίου
Ερμηνευτές: Νάνσυ Σταματοπούλου, Ερμής Μαλκότσης, Νίκος Δραγώνας, Χαρά Κότσαλη, Joseph Nama
Επιστημονικός συνεργάτης – επιμελητής: Δάφνη Βιτάλη
Δραματουργική επεξεργασία: Armin Kerber
Ενδυματολογική επιμέλεια – καλλιτεχνικός συνεργάτης: Όλγα Μπρούμα
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Βασίλης Γεροδήμος
Μουσική σύνθεση: Μαρία Σιδέρη
Βοηθός Σκηνοθέτη / Συντονιστής Κοινού: Όλγα Μαρουδή
Συντονισμός Παραγωγής: Delta Pi
Παραγωγή: Άμορφη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Σε κατάσταση συναγερμού η Αττική, ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα
- Γιατί το CVC «βάζει στο τραπέζι» 1,1 δισ. για να αγοράσει 2 ελληνικές εταιρείες
- Τουρίστες στον τόπο μας: Στον Μαραθώνα, αναζητώντας τα ίχνη μιας μεγάλης νίκης
- Αυτοί είναι οι τυχεροί που κερδίζουν φέτος έκπτωση 22% στον ΕΝΦΙΑ - Η αλλαγή της τελευταίας στιγμής
- Περισσότερα από 30 εκατομμύρια επιβεβαιωμένα κρούσματα πραγκοσμίως
- Ποιος ήταν ο Ιανός που έδωσε το όνομά του στη νέα κακοκαιρία
- Στη δίνη του «Ιανού» Κεφαλονιά, Ιθάκη και Ζάκυνθος – Δείτε live την πορεία του
- 1 στα 100 Ελληνόπουλα εμφανίζουν διαταραχή αυτιστικού φάσματος
- «Κρύφτηκαν» οι ξένοι από την ελληνική αγορά γραφείων
- Iσχυρά φαινόμενα σε Ιόνιο, Πελοπόννησο και Στερεά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Γιατί το CVC «βάζει στο τραπέζι» 1,1 δισ. για να αγοράσει 2 ελληνικές εταιρείες
- Τουρίστες στον τόπο μας: Στον Μαραθώνα, αναζητώντας τα ίχνη μιας μεγάλης νίκης
- «Ιανός»: Πλημμύρες, καταστροφές και διακοπές ρεύματος – Πού κατευθύνεται ο κυκλώνας
- Ήρθαν για να μείνουν οι εταιρείες διαχείρισης «κόκκινων» δανείων-Ετοιμάζουν και τμήματα real estate
- Σε πλήρη εξέλιξη το διπλωματικό παρασκήνιο για τον ελληνοτουρκικό διάλογο
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2020
- Αντέχει η οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου;
- Σήμερα η νέα προσφορά του CVC για την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής
- Η μόδα του χορού σε μουσειακούς χώρους -από το υπουργείο Πολιτισμού για το βροχερό ΣΚ
- Όλα τα σχολεία που παραμένουν κλειστά λόγω κορονοϊού
- Τελευταία Νέα Mononews
- Η μόδα του χορού σε μουσειακούς χώρους -από το υπουργείο Πολιτισμού για το βροχερό ΣΚ
- Αντέχει η οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου;
- Καιρός: Καταιγίδες, πτώση θερμοκρασίας και ισχυρούς ανέμους έως 10 μποφόρ φέρνει ο Ιανός
- Η Κέιτ Μπλάνσετ, ο Γαληνός και ένα βίντεο
- Τουρίστες στον τόπο μας: Στον Μαραθώνα, αναζητώντας τα ίχνη μιας μεγάλης νίκης
- Όλα τα σχολεία που παραμένουν κλειστά λόγω κορονοϊού
- Σε πλήρη εξέλιξη το διπλωματικό παρασκήνιο για τον ελληνοτουρκικό διάλογο
- Ζώδια: Οι προβλέψεις για σήμερα Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2020
- Κιλκίς: Έκλεισε σχολείο στη Γουμένισσα – Θετική στον κορονοϊό καθαρίστρια
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Κρίσιμο το rebalancing σήμερα από FTSE και Stoxx - Ποιες ελληνικές μετοχές αφορούν
- Αποκλείστηκαν Άρης και ΟΦΗ από το Europa League
- Μανώλης Δερμιτζάκης: Αν κάνουμε τώρα Lockdown θα ξανά κάνουμε και τον Δεκέμβρη
- Αυξήθηκαν οι πωλήσεις λιανικής στη Βρετανία τον Αύγουστο
- Γρίπη 2020: Η παράπλευρη ωφέλεια από την εφαρμογή μέτρων για τον κορονοϊό
- Τσεχία: 3.130 νέα περιστατικά μόλυνσης από τον κορονοϊό καταγράφηκαν το τελευταίο 24ωρο
- Κέρδη στην Ασία στον απόηχο των αποφάσεων των κεντρικών τραπεζών
- Στο «καλό» σενάριο ύφεσης 7,5% η εστίαση οδηγείται σε λουκέτα
- «Εμπλουτισμένο» το νέο Εξοικονομώ-Αυτονομώ: Οι επιλέξιμες παρεμβάσεις και οι ημερομηνίες
- Ο κύβος ερρίφθη για τα αναδρομικά συνταξιούχων-Πότε καταβάλλονται