«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Ο Δημήτρης Καταλειφός πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο
Ο Γιώργος Σκεύας σκηνοθετεί την εμβληματική τραγωδία του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ» με τον Δημήτρη Καταλειφό, στην ωριμότερη στιγμή της σπουδαίας πορείας του, στην πρώτη του πρωταγωνιστική εμφάνιση στην Επίδαυρο.
Στη διανομή, σε ένα σύνολο δεκατεσσάρων ηθοποιών, οι Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Χρήστος Σαπουντζής και Γιώργος Νούσης.
Η παράσταση, που έκανε sold out πρεμιέρα Θέατρο Φρύνιχος των Δελφών στις 27 Ιουλίου, παρουσιάζεται στις 4 και 5 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.
Δημήτρης ΚαταλειφόςΤο έργοΗ τραγωδία «Οιδίπους επί Κολωνώ», τελευταίο έργο του Σοφοκλή, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πέντε χρόνια μετά το θάνατο του ποιητή και πραγματεύεται το τέλος του Οιδίποδα, άλλοτε κραταιού βασιλιά της Θήβας.
Ο Οιδίποδας, γέροντας πια, τυφλός και εξόριστος, φτάνει μετά από μακρά περιπλάνηση στον Αθηναϊκό δήμο του Ίππιου Κολωνού, οδηγούμενος από τη μια του κόρη, την Αντιγόνη. Κάθεται σ′ ένα βράχο μέσα στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, αλλά κάποιος κάτοικος του Κολωνού τον ανακαλύπτει και του ζητά να φύγει γιατί ο χώρος όπου κάθεται είναι ιερός και άβατος. Ο Οιδίποδας αρνείται γιατί σύμφωνα με τον χρησμό, αυτό το μέρος θα είναι ο τόπος της τελικής του ανάπαυσης.
Ο κάτοικος του Κολωνού καλεί τους γέροντες του τόπου να αποφασίσουν. Εκείνοι συμπονούν τον γέροντα ικέτη, αλλά μόλις μαθαίνουν το όνομά του, τρομοκρατούνται και τον διατάζουν να φύγει αμέσως απ’ τη χώρα τους. Ο Οιδίποδας επικαλείται την Αθηναϊκή φιλοξενία και ζητά να δει τον Θησέα, τον βασιλιά της Αθήνας, διότι έχει να του προσφέρει μεγάλο δώρο για την πόλη του.
Στο μεταξύ, έρχεται αναπάντεχα η Ισμήνη, η άλλη κόρη του Οιδίποδα, μεταφέροντας τα νέα απ’ τη Θήβα: Οι γιοί του Οιδίποδα ο Πολυνείκης και ο Ετεοκλής, βρίσκονται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου, διεκδικώντας ο καθένας για τον εαυτό του, τον θρόνο και την εξουσία.
Επιπλέον, ένας νέος χρησμός ορίζει πως όποιος έχει με το μέρος του τον Οιδίποδα, νεκρό ή ζωντανό, αυτός κερδίζει. Καταφτάνει ο Θησέας και ο Οιδίποδας του ζητά προστασία για όσο ζει καθώς και να ταφεί στο χώμα της Αθήνας όταν έρθει το τέλος της ζωής του. Ο Θησέας τιμώντας τον Οιδίποδα, δεσμεύεται και για τα δύο και τον διαβεβαιώνει ότι είναι ασφαλής.
Στη σκηνή εισβάλλει ο Κρέοντας, ανακοινώνοντας ότι έρχεται εκ μέρους όλων των Θηβαίων, για να πείσει τον Οιδίποδα να γυρίσει πίσω στην πατρίδα του, τη Θήβα. Όταν βλέπει πως τα λόγια του δεν πείθουν αλλά αντίθετα εξοργίζουν τον Οιδίποδα, ο Κρέοντας, για να πετύχει το σκοπό του, καταφεύγει στη βία.
Σημείωμα σκηνοθέτηἈγγελικὸ καὶ μαῦρο, φῶς,
γέλιο τῶν κυμάτων στὶς δημοσιὲς τοῦ πόντου,
δακρυσμένο γέλιο,
σὲ βλέπει ὁ γέροντας ἱκέτης
πηγαίνοντας νὰ δρασκελίσει τὶς ἀόρατες πλάκες
καθρεφτισμένο στὸ αἷμα του
ποὺ γέννησε τὸν Ἐτεοκλῆ καὶ τὸν Πολυνείκη.
Το αγγελικό και μαύρο φως, όπως γράφει στο τελευταίο μέρος της «Κίχλης» ο Σεφέρης, είναι αυτό που «βλέπει» ο τυφλός Οιδίποδας, ο γέροντας ικέτης. Είναι η συντριβή και η δικαίωσή του μαζί, το μετέωρο πέρασμά του στον άλλο τόπο, τις αόρατες πλάκες του άλσους των Ευμενίδων, που θα τον υποδεχτούν και θα τον καταπιούν. Η παράσταση φέρνει στο προσκήνιο τη διφορούμενη εκκρεμότητα του τέλους ενός ήρωα σημαδεμένου από τη μοίρα. Πώς μπορεί να μεταφραστεί σκηνικά αυτός ο μετεωρισμός ανάμεσα στο δίκαιο και στο άδικο, ανάμεσα στην αποδοχή της μοίρας και στην άρνησή της; Ο λόγος του Σοφοκλή, ο λόγος στα χείλη των ηρώων του, του Οιδίποδα, του Θησέα, της Αντιγόνης, της Ισμήνης, του Πολυνείκη, του Κρέοντα, δεν επιδέχεται κανέναν οριστικό διαχωρισμό του καλού απ’ το κακό, του ιερού απ’ το βλάσφημο.
Αυτός ο λόγος, μέσα από τη μουσική των σωμάτων, γίνεται ένας τόπος αιώνιος, ο αιώνιος χρησμός. Αυτόν τον λόγο και τη βαθιά ποιητική, χρησμική του δύναμη, ζητά να απελευθερώσει αυτή η παράσταση. Γιώργος Σκεύας
Σοφοκλή
Οιδίπους επί Κολωνώ
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας
4 & 5 Αυγούστου Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Διάρκεια παράστασης 100 λεπτά
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη, Θάνος Τσακνάκης
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σκεύας
Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Σκεύας, Χρύσα Προκοπάκη
Σκηνικά - Κοστούμια: Λίλη Πεζανού
Μουσική: Σήμη Τσιλαλή
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Κίνηση: Damiano Ottavio Bigi
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
InfoΕισιτήρια για την Επίδαυρο https://www.viva.gr/tickets/theater/oidipous-epi-kolono.
Οι υπόλοιποι σταθμοί της περιοδείας https://www.ticketservices.gr/event/oidipous-epi-kolono.
.
Related...Νέες ταινίες: Καλό γαλλικό σινεμά και Τζέισον Στέιθαμ στους ωκεανούς με τα θηρίαΜεξικό: Απαγόρευση σεξιστικών στίχων σε live και συναυλίες«Ανθρώπων Άστεα»: Μία έκθεση εμπνευσμένη από τους πρώτους στίχους της Οδύσσειας- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Φάρμακο για τον καρκίνο εξουδετέρωσε ΟΛΑ τα είδη όγκων στα οποία δοκιμάστηκε!
- Έξαλλος ο Γκουντάρας με τα φράγκα - Πουλάει το σπίτι του για να γλιτώσει από την τράπεζα - Τα βάζει με τον Αρχιεπίσκοπο το πρωτοπαλίκαρο του πατέρα Αντώνιου
- «Μόνο η απληστία της Άγκυρας μπορεί να μας γλιτώσει απ΄ όσα δρομολογούνται στο Αιγαίο»! Σ.Λυγερός
- Πήλιο: Θάνατος μυστήριο Γερμανίδας τουρίστριας - Βρέθηκε με σφαίρα στην πλάτη
- Βάλτος: ανεπιτήρητα ζώα έφαγαν σανό 7.500 ευρώ – συνελήφθη 55χρονος
- ΕΝΟΙΚΙΑ ΣΤΑ ΥΨΗ - ΑΝΥΠΑΡΚΤΕΣ ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΕΣΤΙΕΣ: Δεν χωράει το «πανεπιστήμιο της αγοράς» τη δωρεάν φοιτητική στέγη
- ΕΕΔΥΕ: Συγκέντρωση για τα 78 χρόνια από τη ρίψη ατομικών βομβών σε Χιροσίμα - Ναγκασάκι
- Το «Κίνημα της Πετσέτας» εξαπλώνεται - Η παρέμβαση της Εισαγγελέως και η νομιμότητα
- Υπερβολικό το δημοσίευμα του Bloomberg για τον καύσωνα τον Αύγουστο – Τι λένε οι Έλληνες μετεωρολόγοι
- Αγία Κυριακή, ένα παραθαλάσσιο χωριουδάκι σαν καρτ ποστάλ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Τι ζητούν οι Έλληνες καταναλωτές από τις εταιρείες μόδας
- Ο άνθρωπος και η ελεύθερη βούληση
- Πεδίον του Άρεως: Πιο προσβάσιμο και πράσινο. Η δενδροφύτευση, η υδάτινη διαδρομή, τα παγκάκια
- «Οιδίπους επί Κολωνώ»: Ο Δημήτρης Καταλειφός πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο
- Πιάτο ημέρας: Κοκοράκι στην κατσαρόλα με γλιστρίδα και πεπεροντσίνο
- Μπορεί η Ευρώπη να σώσει τον πλανήτη;
- Ο οίκος Fitch υποβάθμισε το αξιόχρεο των ΗΠΑ. Αποδοκιμασία από τον Λευκό Οίκο
- Αναβάθμιση της παιδείας το μεγάλο ζητούμενο
- Απαγγελία κατηγοριών σε Τραμπ για συνωμοσία προς ανατροπή εκλογικού αποτελέσματος
- Νέες ταινίες: Καλό γαλλικό σινεμά και Τζέισον Στέιθαμ στους ωκεανούς με τα θηρία
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- «Οιδίπους επί Κολωνώ»: Ο Δημήτρης Καταλειφός πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο
- Απαγγελία κατηγοριών σε Τραμπ για συνωμοσία προς ανατροπή εκλογικού αποτελέσματος
- Ουκρανία: Ξηλώθηκε το σφυροδρέπανο από το μνημείο της Μητέρας Πατρίδας στο Κίεβο (βίντεο)
- Ο οίκος Fitch υποβάθμισε το αξιόχρεο των ΗΠΑ. Αποδοκιμασία από τον Λευκό Οίκο
- Φωτιές: Ολοκληρώθηκε η βασική φάση της καταγραφής ζημιών σε Αττική, Κορινθία και Ρόδο
- Ο άνθρωπος και η ελεύθερη βούληση
- Αναβάθμιση της παιδείας το μεγάλο ζητούμενο
- Τι ζητούν οι Έλληνες καταναλωτές από τις εταιρείες μόδας
- Πεδίον του Άρεως: Πιο προσβάσιμο και πράσινο. Η δενδροφύτευση, η υδάτινη διαδρομή, τα παγκάκια
- Πιάτο ημέρας: Κοκοράκι στην κατσαρόλα με γλιστρίδα και πεπεροντσίνο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πήλιο: Θάνατος μυστήριο Γερμανίδας τουρίστριας - Βρέθηκε με σφαίρα στην πλάτη
- Tourism Ministry, Organization boosting promotion of Rhodes on international markets
- Ραντεβού με την Επικαιρότητα 1.8.23
- Δύναμη Πολιτών – Συνεχίζουμε: “Ο κ. Σεραφής σέρνει το χορό του λαϊκισμού”
- ΑΑΔΕ: Την Παρασκευή δημοσιεύει τα ονόματα των μεγαλοοφειλετών σε Εφορία και ΕΦΚΑ που δεν μπήκαν σε ρύθμιση χρεών
- Πεκίνο: Οι σφοδρότερες βροχοπτώσεις εδώ και τουλάχιστον 140 χρόνια
- Ο ρόλος των ηλεκτρικών διασυνδέσεων για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερό
- Νέα Αγχίαλος: Η έκρηξη στις αποθήκες πυρομαχικών από τη φωτιά προκάλεσε σεισμό
- Οι σφοδρότερες βροχοπτώσεις στο Πεκίνο εδώ και 140 χρόνια - 127.000 άνθρωποι εγκατέλειψαν τα σπίτια τους