Ο άγνωστος ζωγράφος Κούνδουρος: «Το πρόσωπο του ηθοποιού είναι ολόκληρο τοπίο»
«Αν ο Μπάυρον δε γίνει καλή ταινία – πιο καλή από καλή – θα τα παρατήσω και θα γίνω πάλι ζωγράφος, αθώος και ανυποψίαστος σαν τους πρωτόπλαστους πριν δαγκώσουν το πονηρεμένο μήλο» έγραφε ο Νίκος Κούνδουρος στο Σωτηράκι, την αγαπημένη του σύζυγο, όταν γύριζε τον «Byron» στη μακρινή Κριμαία. Στην πραγματικότητα, η σχέση του Νίκου Κούνδουρου με τη ζωγραφική δεν υπήρξε ευκαιριακή, σε αυτήν επέστρεφε κι αυτή ήταν που καθόρισε το κινηματογραφικό του βλέμμα∙ στάθηκε η πρώτη ύλη για να ξανοιχτεί στην κινηματογραφία, «ένα είδος θριαμβευτικής ζωγραφικής», όπως την αποκάλεσε, αλλά και καταφύγιο
κάθε φορά που αποσυρόταν από τα κινηματογραφικά του σχέδια: «στο ενδιάμεσο κάθε ταινίας έριχνα και δέκα ζωγραφιές, όπου έβρισκα γαλήνη, γιατί η ζωγραφική είναι δουλειά ασκητική».
Στα όρια του Αρδηττού, στο σπίτι – εργαστήρι του στο Μετς, ο Κούνδουρος συνήθιζε σ’ αυτήν τη γωνιά, ακριβώς κάτω από τα έργα του, να ξεκουράζεται και να «γυρίζει» πίσω συχνά, βλέποντας με φίλους ταινίες του.
Από το πατρικό του σπίτι στην Ηρακλείτου, ο Κούνδουρος ήρθε σε άμεση επαφή με την εκκλησιαστική μας τέχνη, κυρίως δε με τη μεταβυζαντινή τέχνη της Κρήτης για την οποία καμάρωνε και την οποία επικαλούνταν για τις αρετές και τα κουσούρια του. «Του πατέρα μου, δικηγόρος ήταν, του αρέσανε οι παλιές εικόνες. Δεν ξέρω, ούτε θυμάμαι, ούτε ο ίδιος ήξερε γιατί, αλλά οι παλιές εικόνες έμοιαζε να τον μαγεύουν, μισοσκεπασμένες από λιβάνια και λιωμένα κεριά. Και με όλα τα σημάδια των παλιών καιρών να έχουν αφήσει τα μυστηριακά ίχνη τους πάνω στη ζωγραφιά, μαζί με τις προσευχές και τα βάσανα και τα παρακάλια τόσου κόσμου». Την αγάπη του για τη ζωγραφισμένη πίστη δεν κράτησε μόνο ως παιδική μνήμη, αλλά τη μετέφερε στον καμβά, αναβαπτίζοντας χρόνια μετά, τους δικούς του, προσωπικούς «άγιους».
Ο Τσε Γκεβάρα με καπέλο - φωτοστέφανο, αρματωμένος μαχητής της Κρήτης.
«Από τότε μέχρι σήμερα αυτές οι εικόνες ήταν ίσως η μόνη μνήμη που δε θάμπωσε στο πέρασμα των χρόνων. Αυτές σύρανε τ’ ονειροπαρμένο αγόρι ν’ αγαπήσει την ψεύτικη ζωγραφισμένη ζωή, καθώς οι ασκητικές μορφές των αγίων δώσανε τη θέση τους στα καταπράσινα τοπία και τις ροδαλές γυναίκες των ζωγράφων της Αναγέννησης». Σε ηλικία μόλις 16 χρόνων, «με πάθος για τη ζωγραφική και κάτι ψεύτικες δηλώσεις», ο Έλληνας δημιουργός μπήκε λαθραία στη Σχολή Καλών Τεχνών, αποφοιτώντας από το εργαστήρι του Μιχάλη Τόμπρου, το ’48. Λίγα χρόνια μετά, αφού ολοκλήρωσε τη δεύτερη «θητεία» όπως αποκαλεί την εξορία του στη Μακρόνησο, γυρίζει τη «Μαγική πόλη» (1954). Ο Κούνδουρος γοητεύτηκε από την εικόνα του συνοικισμού (Δουργούτι), συγκινήθηκε από τα ανθρώπινα χαλάσματα και στον καμβά των απλωμένων σεντονιών απέδωσε το δράμα της προσφυγιάς. «Μια Ελλάδα που είχε βγει από την Αντίσταση ματωμένη, πληγωμένη, ξεσκισμένη, και όσο και αν φαίνεται περίεργο, αθώα μέσα στην ήττα της».
Στο κασελάκι, ανάμεσα στα σχέδια του Κούνδουρου, σώζεται η μορφή του Θανάση Βέγγου με στολή εργασίας (Μακρόνησος, 1952).
Στο ίδιο κλίμα κυκλοφορεί το ’56 ο εμβληματικός «Δράκος». «Τα κάδρα στο δράκο οφείλονται στην αγωγή μου ως ζωγράφος» έχει δηλώσει ο Κούνδουρος, που στη μορφή του Ηλιόπουλου θέλησε να δώσει το δικό του «καραγκιόζη», να καταγγείλει σε όφελος του λαού όλες τις αδικίες που γίνονται σε βάρος του. «Στο δράκο εγώ, ένα παιδί αστών, ένιωσα προλετάριος με χέρια πιο ευαίσθητα απ΄ αυτά ενός οικοδόμου, αλλά πάντως προλετάριος του κινηματογράφου». Το οξύμωρο είναι ότι η ταινία, παρά την παγκόσμια κατοπινή της αναγνώριση, βγήκε βία στην ελληνική κοινωνία, βία στην αριστερά. Η «Αυγή» τότε έκανε δημόσια επίκληση: «δεν υπάρχει ένας εισαγγελέας να σταματήσει αυτήν την αθλιότητα!» Ο Κούνδουρος δεν πτοήθηκε, την έκανε μάλιστα αφίσα για να «τραβήξει» τον κόσμο.
Η γνωστή αφίσα του Δράκου φιλοτεχνημένη από τον Κούνδουρο.
Κι ενώ από νωρίς στα χρόνια κατέβηκε στα πεζοδρόμια, με τη γροθίτσα του ψηλά όπως έλεγε, ο Κούνδουρος είχε την απόσταση ενός «δράκου». Ο αείμνηστος Νίκος Παναγιωτόπουλος, όταν τον ρωτούν πώς έγινε σκηνοθέτης, ανακαλεί την εικόνα του δασκάλου στο ανοιχτό τζιπ να περιφέρεται στο κέντρο της Αθήνας. Ο κορυφαίος κινηματογραφιστής υπήρξε και αριστοκράτης και αντιεξουσιαστής. Καθόλου τυχαίο που στο κινηματογραφικό σινάφι ήταν γνωστός ως «λόρδος» Κούνδουρος, παραφράζοντας την πιο προσωπική ίσως ταινία του με τον «Βύρωνα».
Δεν ήταν όμως μόνο οι ήρωές του, ο Δράκος και ο Μπάυρον, τα πρόσωπα με τα οποία ταυτιζόταν προβολικά. Μυθολογικά πρόσωπα, όπως η Αντιγόνη και η Ιφογένεια, συνιστούν τον κόσμο του μεγάλου δημιουργού. Γράφει ο ίδιος: «το πρόσωπο είναι ολόκληρο σκηνικό. Γεμίζει το κάδρο ίδια με ένα σπίτι ή με ένα τοπίο. Μπορεί να’ναι ιλαρό και ηλιόλουστο, ή κλειστό και συννεφιασμένο, σιωπηλό, απειλητικό. Μπορεί να’ ναι φιλικό σα νερό σε ήρεμη λίμνη ή τραχύ σαν πέτρινο κάστρο. Είναι ένα και είναι πολλά… Όλος αυτός ο κόσμος συνθέτει το δικό του πορτραίτο, καθώς εξηγεί: «ζω πολύ με τις ζωές των άλλων, χρόνια πίσω, μ’αυτά που έγιναν και δεν ξεγίνονται και ούτε θα ξαναγίνουν. Τρέφω το νου μου με μνήμες πραγμάτων που γίνανε πολύ πριν αποκτήσω εγώ τη δική μου μνήμη».
Πίσω από το καβαλέτο, τα σύνεργα ζωγραφικής φανερώνουν ότι ο Κούνδουρος ζωγράφιζε ως το τέλος.
Κάποτε του καταλόγισαν πως το εικαστικό μέρος των ταινιών του υπερκαλύπτει το καθαυτό δραματικό. «Το εικαστικό με ακολουθεί έτσι κι αλλιώς. Πιστεύω στο βωβό κινηματογράφο, όχι βέβαια με την έννοια του να επιστρέψουμε σε έναν κινηματογράφο χωρίς κείμενο, χωρίς λόγο, αλλά με την αντίληψη ότι η εικόνα από μόνη της είναι μια πλήρης γλώσσα».
«Μ’ αρέσει ο κινηματογράφος γιατί έχει φωνή, μ’ αρέσει ο κινηματογράφος γιατί με τη δύναμη της εικόνας πολλαπλασιάζει τη δύναμη της εικόνας, μ’ αρέσει ο κινηματογράφος γιατί έχει ένα εύρος, είναι αυτό που λέμε λαϊκή τέχνη και με γοήτευσε τόσο όσο ο μυστικισμός της ζωγραφικής». Κι αυτό είναι που οφείλουμε στο Νίκο Κούνδουρο: αν δεν κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο, μας έδωσε φιγούρες ανεξίτηλα καταγεγραμμένες στη συλλογική μνήμη του ελληνισμού, πρόσωπα που έχουν τη δύναμη να μεταφέρουν το βλέμμα εντός μας, στο βαθύτερο είναι μας.
(για τη δημοσίευση των φωτογραφιών ευχαριστούμε τη σύζυγο του δημιουργού κ. Σωτηρία Ματζίρη - Κούνδουρου)
Στα όρια του Αρδηττού, στο σπίτι – εργαστήρι του στο Μετς, ο Κούνδουρος συνήθιζε σ’ αυτήν τη γωνιά, ακριβώς κάτω από τα έργα του, να ξεκουράζεται και να «γυρίζει» πίσω συχνά, βλέποντας με φίλους ταινίες του.
Από το πατρικό του σπίτι στην Ηρακλείτου, ο Κούνδουρος ήρθε σε άμεση επαφή με την εκκλησιαστική μας τέχνη, κυρίως δε με τη μεταβυζαντινή τέχνη της Κρήτης για την οποία καμάρωνε και την οποία επικαλούνταν για τις αρετές και τα κουσούρια του. «Του πατέρα μου, δικηγόρος ήταν, του αρέσανε οι παλιές εικόνες. Δεν ξέρω, ούτε θυμάμαι, ούτε ο ίδιος ήξερε γιατί, αλλά οι παλιές εικόνες έμοιαζε να τον μαγεύουν, μισοσκεπασμένες από λιβάνια και λιωμένα κεριά. Και με όλα τα σημάδια των παλιών καιρών να έχουν αφήσει τα μυστηριακά ίχνη τους πάνω στη ζωγραφιά, μαζί με τις προσευχές και τα βάσανα και τα παρακάλια τόσου κόσμου». Την αγάπη του για τη ζωγραφισμένη πίστη δεν κράτησε μόνο ως παιδική μνήμη, αλλά τη μετέφερε στον καμβά, αναβαπτίζοντας χρόνια μετά, τους δικούς του, προσωπικούς «άγιους».
Ο Τσε Γκεβάρα με καπέλο - φωτοστέφανο, αρματωμένος μαχητής της Κρήτης.
«Από τότε μέχρι σήμερα αυτές οι εικόνες ήταν ίσως η μόνη μνήμη που δε θάμπωσε στο πέρασμα των χρόνων. Αυτές σύρανε τ’ ονειροπαρμένο αγόρι ν’ αγαπήσει την ψεύτικη ζωγραφισμένη ζωή, καθώς οι ασκητικές μορφές των αγίων δώσανε τη θέση τους στα καταπράσινα τοπία και τις ροδαλές γυναίκες των ζωγράφων της Αναγέννησης». Σε ηλικία μόλις 16 χρόνων, «με πάθος για τη ζωγραφική και κάτι ψεύτικες δηλώσεις», ο Έλληνας δημιουργός μπήκε λαθραία στη Σχολή Καλών Τεχνών, αποφοιτώντας από το εργαστήρι του Μιχάλη Τόμπρου, το ’48. Λίγα χρόνια μετά, αφού ολοκλήρωσε τη δεύτερη «θητεία» όπως αποκαλεί την εξορία του στη Μακρόνησο, γυρίζει τη «Μαγική πόλη» (1954). Ο Κούνδουρος γοητεύτηκε από την εικόνα του συνοικισμού (Δουργούτι), συγκινήθηκε από τα ανθρώπινα χαλάσματα και στον καμβά των απλωμένων σεντονιών απέδωσε το δράμα της προσφυγιάς. «Μια Ελλάδα που είχε βγει από την Αντίσταση ματωμένη, πληγωμένη, ξεσκισμένη, και όσο και αν φαίνεται περίεργο, αθώα μέσα στην ήττα της».
Στο κασελάκι, ανάμεσα στα σχέδια του Κούνδουρου, σώζεται η μορφή του Θανάση Βέγγου με στολή εργασίας (Μακρόνησος, 1952).
Στο ίδιο κλίμα κυκλοφορεί το ’56 ο εμβληματικός «Δράκος». «Τα κάδρα στο δράκο οφείλονται στην αγωγή μου ως ζωγράφος» έχει δηλώσει ο Κούνδουρος, που στη μορφή του Ηλιόπουλου θέλησε να δώσει το δικό του «καραγκιόζη», να καταγγείλει σε όφελος του λαού όλες τις αδικίες που γίνονται σε βάρος του. «Στο δράκο εγώ, ένα παιδί αστών, ένιωσα προλετάριος με χέρια πιο ευαίσθητα απ΄ αυτά ενός οικοδόμου, αλλά πάντως προλετάριος του κινηματογράφου». Το οξύμωρο είναι ότι η ταινία, παρά την παγκόσμια κατοπινή της αναγνώριση, βγήκε βία στην ελληνική κοινωνία, βία στην αριστερά. Η «Αυγή» τότε έκανε δημόσια επίκληση: «δεν υπάρχει ένας εισαγγελέας να σταματήσει αυτήν την αθλιότητα!» Ο Κούνδουρος δεν πτοήθηκε, την έκανε μάλιστα αφίσα για να «τραβήξει» τον κόσμο.
Η γνωστή αφίσα του Δράκου φιλοτεχνημένη από τον Κούνδουρο.
Κι ενώ από νωρίς στα χρόνια κατέβηκε στα πεζοδρόμια, με τη γροθίτσα του ψηλά όπως έλεγε, ο Κούνδουρος είχε την απόσταση ενός «δράκου». Ο αείμνηστος Νίκος Παναγιωτόπουλος, όταν τον ρωτούν πώς έγινε σκηνοθέτης, ανακαλεί την εικόνα του δασκάλου στο ανοιχτό τζιπ να περιφέρεται στο κέντρο της Αθήνας. Ο κορυφαίος κινηματογραφιστής υπήρξε και αριστοκράτης και αντιεξουσιαστής. Καθόλου τυχαίο που στο κινηματογραφικό σινάφι ήταν γνωστός ως «λόρδος» Κούνδουρος, παραφράζοντας την πιο προσωπική ίσως ταινία του με τον «Βύρωνα».
Δεν ήταν όμως μόνο οι ήρωές του, ο Δράκος και ο Μπάυρον, τα πρόσωπα με τα οποία ταυτιζόταν προβολικά. Μυθολογικά πρόσωπα, όπως η Αντιγόνη και η Ιφογένεια, συνιστούν τον κόσμο του μεγάλου δημιουργού. Γράφει ο ίδιος: «το πρόσωπο είναι ολόκληρο σκηνικό. Γεμίζει το κάδρο ίδια με ένα σπίτι ή με ένα τοπίο. Μπορεί να’ναι ιλαρό και ηλιόλουστο, ή κλειστό και συννεφιασμένο, σιωπηλό, απειλητικό. Μπορεί να’ ναι φιλικό σα νερό σε ήρεμη λίμνη ή τραχύ σαν πέτρινο κάστρο. Είναι ένα και είναι πολλά… Όλος αυτός ο κόσμος συνθέτει το δικό του πορτραίτο, καθώς εξηγεί: «ζω πολύ με τις ζωές των άλλων, χρόνια πίσω, μ’αυτά που έγιναν και δεν ξεγίνονται και ούτε θα ξαναγίνουν. Τρέφω το νου μου με μνήμες πραγμάτων που γίνανε πολύ πριν αποκτήσω εγώ τη δική μου μνήμη».
Πίσω από το καβαλέτο, τα σύνεργα ζωγραφικής φανερώνουν ότι ο Κούνδουρος ζωγράφιζε ως το τέλος.
Κάποτε του καταλόγισαν πως το εικαστικό μέρος των ταινιών του υπερκαλύπτει το καθαυτό δραματικό. «Το εικαστικό με ακολουθεί έτσι κι αλλιώς. Πιστεύω στο βωβό κινηματογράφο, όχι βέβαια με την έννοια του να επιστρέψουμε σε έναν κινηματογράφο χωρίς κείμενο, χωρίς λόγο, αλλά με την αντίληψη ότι η εικόνα από μόνη της είναι μια πλήρης γλώσσα».
«Μ’ αρέσει ο κινηματογράφος γιατί έχει φωνή, μ’ αρέσει ο κινηματογράφος γιατί με τη δύναμη της εικόνας πολλαπλασιάζει τη δύναμη της εικόνας, μ’ αρέσει ο κινηματογράφος γιατί έχει ένα εύρος, είναι αυτό που λέμε λαϊκή τέχνη και με γοήτευσε τόσο όσο ο μυστικισμός της ζωγραφικής». Κι αυτό είναι που οφείλουμε στο Νίκο Κούνδουρο: αν δεν κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο, μας έδωσε φιγούρες ανεξίτηλα καταγεγραμμένες στη συλλογική μνήμη του ελληνισμού, πρόσωπα που έχουν τη δύναμη να μεταφέρουν το βλέμμα εντός μας, στο βαθύτερο είναι μας.
(για τη δημοσίευση των φωτογραφιών ευχαριστούμε τη σύζυγο του δημιουργού κ. Σωτηρία Ματζίρη - Κούνδουρου)
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
αγνωστος, ζωγραφος, θανασης βεγγος, huffington post, byron, κρητη, μνήμη, δραμα, ελλαδα, τζιπ, αθηνα, feed, property, huffington, σταση εργασιας, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Καλή Χρονιά, τελος του κοσμου, κοινωνια, μνήμη, γωνια, δουλεια, εικονες, ζωγραφικη, ζωγραφιες, ηττα, ιχνη, σωτηρια, ταινιες, υλη, αγαπη, αγωγη, αφισα, βλεμμα, γινει, γινονται, δυναμη, δικη, δωσει, δρακος, εγινε, υπαρχει, εννοια, εργα, τεχνη, ζωη, ζωες των αλλων, ζωγραφια, ιδια, ιδιο, ειδος, ηλικια, ηρωες, εικονα, κερια, κειμενο, κλιμα, λογο, μορφη, νερο, νικο, οξυμωρο, ορια, οφελος, παιδι, παθος, πιστη, συζυγο, σημαδια, σπιτι, σχεδια, σχολη καλων τεχνων, τζιπ, τοπια, τσε γκεβαρα, φωνη, φορα, αγορι, huffington post, huffington, feed, κινηματογραφος, κλειστο, property, χερια
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΕΚΤΑΚΤΟ- «Η νήσος Παναγιά είναι δική μας – Κατοχικός ο ελληνικός Στρατός» λένε οι Τούρκοι και «ζεσταίνουν» τις πολεμικές μηχανές – Ώρα μηδέν για ελληνοτουρκικό επεισόδιο
- Επιταγή 50.000.000 δολαρίων σε τράπεζα των Ιωαννίνων!
- «Έφυγε» από τη ζωή ο ηθοποιός Δημήτρης Γούσης
- Οι Τούρκοι μάζεψαν «άρον-άρον» το «Τσεσμέ» πίσω στα Δαρδανέλια
- Πέθανε ο Δημήτρης Γούσης
- Η αντίπαλος του ΑΠΟΕΛ και τα υπόλοιπα ζευγάρια του Europa League
- Αυτός είναι ο χειρότερος σκιέρ του κόσμου (video)
- The Voice: Η Βίκυ Χατζηβασιλείου και τα σίριαλ του ΑΝΤ1 απέκλεισαν τους μισούς διαγωνιζόμενους από τον τελικό!
- Ακυβέρνητο αυτοκίνητο παρέσυρε τον Πάνο Καλίδη
- Μια χαρά χρήματα παίρνουν κάθε μήνα οι «Μαχητες» στο Survivor
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ιωάννινα: Δύο άνδρες και μία γυναίκα επιχείρησαν να κάνουν τραπεζική συναλλαγή με πλαστή επιταγή 50 εκατ. δολαρίων
- Γιώργος Κατρουγκάλος: Δεν ντρέπομαι για τίποτα απ' όσα κάναμε
- Ο άγνωστος ζωγράφος Κούνδουρος: «Το πρόσωπο του ηθοποιού είναι ολόκληρο τοπίο»
- Στο 1,019 δισ. ανήλθε τον Ιανουάριο το πρωτογενές πλεόνασμα
- Ο γιος του Χέλμουτ Κολ κατηγορεί την Άνγκελα Μέρκελ για τον θάνατο της μητέρας του
- Η Amazon αρνείται ξανά να παραδώσει στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν σε υπόθεση δολοφονίας
- Στουρνάρας: Όρος επιβίωσης η παραμονή στο ευρώ. Σταδιακή μείωση φόρων για ανάπτυξη
- Ένα εργαλείο για να μάθετε πώς θα ήταν αν ζούσατε σε άλλη χώρα εκτός από την Ελλάδα
- ΔΟΜ: 2.223 αφίξεις προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα από την αρχή του 2017
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Ο άγνωστος ζωγράφος Κούνδουρος: «Το πρόσωπο του ηθοποιού είναι ολόκληρο τοπίο»
- Η Amazon αρνείται ξανά να παραδώσει στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν σε υπόθεση δολοφονίας
- Στο 1,019 δισ. ανήλθε τον Ιανουάριο το πρωτογενές πλεόνασμα
- Ιωάννινα: Δύο άνδρες και μία γυναίκα επιχείρησαν να κάνουν τραπεζική συναλλαγή με πλαστή επιταγή 50 εκατ. δολαρίων
- Στουρνάρας: Όρος επιβίωσης η παραμονή στο ευρώ. Σταδιακή μείωση φόρων για ανάπτυξη
- Γιώργος Κατρουγκάλος: Δεν ντρέπομαι για τίποτα απ' όσα κάναμε
- ΔΟΜ: 2.223 αφίξεις προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα από την αρχή του 2017
- Ο γιος του Χέλμουτ Κολ κατηγορεί την Άνγκελα Μέρκελ για τον θάνατο της μητέρας του
- Ένα εργαλείο για να μάθετε πώς θα ήταν αν ζούσατε σε άλλη χώρα εκτός από την Ελλάδα
- Εξάρθρωση μεγάλου κυκλώματος διακίνησης μεταναστών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- BIG DAY BACH. Mία μεγάλη ολοήμερη γιορτή σε όλο το Μέγαρο για μικρούς και μεγάλους!
- Τα πολλά πρόσωπα του Γιόχαν Σεμπάστιαν
- «DANZA ,ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΚΟΥΒΑΣ» ντοκιμαντέρ (trailer)
- Τον Μάρτιο η συνάντηση Πούτιν-Ερντογάν επιβεβαιώνει το Κρεμλίνο
- Πότε τα σπυράκια εξελίσσονται σε θυλακίτιδα – Αίτια, συμπτώματα, θεραπεία
- Θεσσαλονίκη: Πυροβόλησε τον δικηγόρο γιατί δεν του έδινε πίσω τα λεφτά του
- Νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα προανήγγειλε η Λυδία Κονιόρδου
- Ακόμη και τα δάνεια που βρίσκονται σε ρύθμιση εμφανίζουν εκ νέου καθυστερήσεις στην πληρωμή της δόσης