Εξήντα χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη: Ο ταξιδευτής του κόσμου
Εξήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, ενώ το υπουργείο Πολιτισμού έχει αφιερώσει το έτος που διανύουμε στη μνήμη του.
Ο Καζαντζάκης θα σαρώσει με τα μεταπολεμικά του μυθιστορήματα το ελληνικό κοινό και θα γίνει πολύ γρήγορα γνωστός και στο εξωτερικό, κατακτώντας στις προτιμήσεις διαδοχικών γενεών ξένων αναγνωστών μιαν αξιοζήλευτη θέση: θέση την οποία θα διατηρήσει, έστω και κάπως περιορισμένη, μέχρι τις ημέρες μας.
Μέσα σε λιγότερο από μια δεκαετία,
από το 1946, όταν κυκλοφορεί το πιο συζητημένο του βιβλίο, το «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», έως και τον θάνατό του, το 1957, στο Φράιμπουργκ της Γερμανίας, ο Καζαντζάκης προλαβαίνει να γράψει και να τυπώσει επτά μυθιστορήματα, τα οποία, συμπληρωμένα με τη μεταθανατίως δημοσιευμένη αυτοβιογραφία του «Αναφορά στον Γκρέκο» (1961), θα συγκροτήσουν και θα αποδεσμεύσουν τη δυναμική της σύγχρονης καζαντζακικής εικόνας, όπως όλοι λίγο-πολύ την ξέρουμε: μια εικόνα, η οποία θα μεταδώσει προς πάσα κατεύθυνση την ιδέα της νεώτερης Ελλάδας μέσα από ένα καθαρώς ζορμπακικό πνεύμα - πνεύμα το οποίο δεν είναι άλλο από το πνεύμα της σοφά απλοϊκής και συνάμα μυθικής και άκρως ζωοδότρας αντρικής λεβεντιάς.
Ο Καζαντζάκης εγκαινιάζει τη μυθιστορηματική του παραγωγή σε ηλικία 63 ετών, ενώ πριν από τον πόλεμο είναι στραμμένος στη δοκιμιογραφία, το θέατρο και την ποίηση.
Το 1938 δημοσιεύει την «Οδύσσεια», ένα ποιητικό έπος 33.333 στίχων με θέμα του το μακρύ ταξίδι του Οδυσσέα στην αρχαιότητα: από την Ελλάδα και την Αφρική μέχρι τον Ισημερινό και τον Νότιο Πόλο. Τα ταξίδια, ωστόσο, δεν θα τον απασχολήσουν μόνο ως ποιητή. Ζώντας από τη δημοσιογραφία, που του επιτρέπει να επισκέπτεται τα πιο διαφορετικά σημεία της υδρογείου (Ρωσία, Ιαπωνία, Κίνα, Αγγλία, Ισπανία, Ιταλία, Αίγυπτος, Σινά, Ιερουσαλήμ, αλλά και Κύπρος ή Μοριάς), ο Καζαντζάκης (από τους πρωτοπόρους της ταξιδιωτικής λογοτεχνίας εν Ελλάδι) ξεκινάει να καταγράφει τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις σε βιβλία από το 1927, για να συνεχίσει μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Τα ταξιδιωτικά βιβλία ήταν άλλωστε εκείνα που του εξασφάλισαν προπολεμικά το πολυπληθές αναγνωστικό του κοινό, προετοιμάζοντας ενδεχομένως και τη στροφή προς το μυθιστόρημα.
Σε συνεντεύξεις που έδινε κατά καιρούς, σε Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, ο Καζαντζάκης δεν παρέλειπε ποτέ να τονίζει τον ρόλο που ένιωθε ότι έπαιξαν τα ταξίδια στην προσωπική, την καλλιτεχνική και την επαγγελματική του ζωή. Όπου κι αν ταξίδεψε, όπου κι αν στάθηκε, ό,τι κι αν έμαθε, ό,τι κι αν γνώρισε, δύο πράγματα δεν τον εγκατέλειψαν ούτε στιγμή: η αδηφάγα περιέργεια και η ικανότητά του να περιγράφει από τα μεγάλα μεγέθη, μέχρι τις μικρές πλην απολύτως χαρακτηριστικές λεπτομέρειες. Στις σελίδες του χωρούν τα πάντα: επαρχίες και πρωτεύουσες, λιμάνια, βουνά, ακτές και πεδιάδες, ιστορικά πρόσωπα και ιστορικά γεγονότα, θρησκείες, τέχνες, ήθη του έρωτα και ήθη του γάμου, πεποιθήσεις για τον θάνατο, παροιμίες, προκαταλήψεις, μύθοι και παραμύθια, αλλά και πολιτικά ή εκπαιδευτικά συστήματα. Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα, ο Καζαντζάκης θα αποφύγει στις παρατηρήσεις του την οποιαδήποτε μονομέρεια. Από τη μυκηναϊκή περίοδο και την κάθοδο των Δωριέων μέχρι τους κλασικούς, τους ελληνιστικούς και τους ρωμαϊκούς χρόνους, το Βυζάντιο, την τουρκοκρατία, τη φραγκοκρατία, τον Αγώνα του 1821 και τη σύγχρονη εποχή, η Ελλάδα είναι ένα ιστορικό και γλωσσικό ψηφιδωτό που ενσωματώνει στην πολύπλοκη επιφάνειά του ένα απροσμέτρητο πλήθος διασταυρώσεων, συνευρέσεων και επιρροών.
Ως ταξιδευτής της Ελλάδας και του κόσμου, ο Καζαντζάκης προβάλλει τρεις ιδιότητες ταυτοχρόνως - είναι επισκέπτης, στοχαστής και συγγραφέας. Ένας συγγραφέας που δεν θα ξεχάσει το παρελθόν και την προπολεμική του ταυτότητα, ένας συγγραφέας που θα ταξιδέψει σαν τον ήρωα του ποιητικού του έπους σε όλη τη γη. Ένας Οδυσσέας, ο οποίος δεν θα επιστρέψει στον τόπο του, αλλά θα εξακολουθήσει να τρέφεται σε όλο το μήκος της διαδρομής του από όσα έχουν να του προσφέρουν οι ξένοι (κοντινοί και μακρινοί) πολιτισμοί. Και στο σημείο αυτό, θα αποκαλυφθεί μια άλλη διάσταση της ταξιδιογραφίας του. Καμιά χώρα και καμιά κουλτούρα δεν θα τον ξενίσει. Κάθε του ταξίδι στον κόσμο είναι και ένα ταξίδι γνώσης, μια μαθητεία στο πώς σκέφτονται και πώς αισθάνονται οι άλλοι λαοί: στο πώς κατανοούν την Ιστορία και την καθημερινότητα, στο πώς χτίζουν τις αξίες και τις παραδόσεις τους, καθώς και στο πώς τιμούν και λατρεύουν τους θεούς τους. Κι έτσι, βέβαια, ο Καζαντζάκης θα φτάσει πλησίστιος μέχρι την πολυπολιτισμική εποχή μας, κερδίζοντας πανηγυρικά τη μάχη με τον χρόνο.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Ο Καζαντζάκης θα σαρώσει με τα μεταπολεμικά του μυθιστορήματα το ελληνικό κοινό και θα γίνει πολύ γρήγορα γνωστός και στο εξωτερικό, κατακτώντας στις προτιμήσεις διαδοχικών γενεών ξένων αναγνωστών μιαν αξιοζήλευτη θέση: θέση την οποία θα διατηρήσει, έστω και κάπως περιορισμένη, μέχρι τις ημέρες μας.
Μέσα σε λιγότερο από μια δεκαετία,
Ο Καζαντζάκης εγκαινιάζει τη μυθιστορηματική του παραγωγή σε ηλικία 63 ετών, ενώ πριν από τον πόλεμο είναι στραμμένος στη δοκιμιογραφία, το θέατρο και την ποίηση.
Το 1938 δημοσιεύει την «Οδύσσεια», ένα ποιητικό έπος 33.333 στίχων με θέμα του το μακρύ ταξίδι του Οδυσσέα στην αρχαιότητα: από την Ελλάδα και την Αφρική μέχρι τον Ισημερινό και τον Νότιο Πόλο. Τα ταξίδια, ωστόσο, δεν θα τον απασχολήσουν μόνο ως ποιητή. Ζώντας από τη δημοσιογραφία, που του επιτρέπει να επισκέπτεται τα πιο διαφορετικά σημεία της υδρογείου (Ρωσία, Ιαπωνία, Κίνα, Αγγλία, Ισπανία, Ιταλία, Αίγυπτος, Σινά, Ιερουσαλήμ, αλλά και Κύπρος ή Μοριάς), ο Καζαντζάκης (από τους πρωτοπόρους της ταξιδιωτικής λογοτεχνίας εν Ελλάδι) ξεκινάει να καταγράφει τις ταξιδιωτικές του εντυπώσεις σε βιβλία από το 1927, για να συνεχίσει μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Τα ταξιδιωτικά βιβλία ήταν άλλωστε εκείνα που του εξασφάλισαν προπολεμικά το πολυπληθές αναγνωστικό του κοινό, προετοιμάζοντας ενδεχομένως και τη στροφή προς το μυθιστόρημα.
Σε συνεντεύξεις που έδινε κατά καιρούς, σε Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, ο Καζαντζάκης δεν παρέλειπε ποτέ να τονίζει τον ρόλο που ένιωθε ότι έπαιξαν τα ταξίδια στην προσωπική, την καλλιτεχνική και την επαγγελματική του ζωή. Όπου κι αν ταξίδεψε, όπου κι αν στάθηκε, ό,τι κι αν έμαθε, ό,τι κι αν γνώρισε, δύο πράγματα δεν τον εγκατέλειψαν ούτε στιγμή: η αδηφάγα περιέργεια και η ικανότητά του να περιγράφει από τα μεγάλα μεγέθη, μέχρι τις μικρές πλην απολύτως χαρακτηριστικές λεπτομέρειες. Στις σελίδες του χωρούν τα πάντα: επαρχίες και πρωτεύουσες, λιμάνια, βουνά, ακτές και πεδιάδες, ιστορικά πρόσωπα και ιστορικά γεγονότα, θρησκείες, τέχνες, ήθη του έρωτα και ήθη του γάμου, πεποιθήσεις για τον θάνατο, παροιμίες, προκαταλήψεις, μύθοι και παραμύθια, αλλά και πολιτικά ή εκπαιδευτικά συστήματα. Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα, ο Καζαντζάκης θα αποφύγει στις παρατηρήσεις του την οποιαδήποτε μονομέρεια. Από τη μυκηναϊκή περίοδο και την κάθοδο των Δωριέων μέχρι τους κλασικούς, τους ελληνιστικούς και τους ρωμαϊκούς χρόνους, το Βυζάντιο, την τουρκοκρατία, τη φραγκοκρατία, τον Αγώνα του 1821 και τη σύγχρονη εποχή, η Ελλάδα είναι ένα ιστορικό και γλωσσικό ψηφιδωτό που ενσωματώνει στην πολύπλοκη επιφάνειά του ένα απροσμέτρητο πλήθος διασταυρώσεων, συνευρέσεων και επιρροών.
Ως ταξιδευτής της Ελλάδας και του κόσμου, ο Καζαντζάκης προβάλλει τρεις ιδιότητες ταυτοχρόνως - είναι επισκέπτης, στοχαστής και συγγραφέας. Ένας συγγραφέας που δεν θα ξεχάσει το παρελθόν και την προπολεμική του ταυτότητα, ένας συγγραφέας που θα ταξιδέψει σαν τον ήρωα του ποιητικού του έπους σε όλη τη γη. Ένας Οδυσσέας, ο οποίος δεν θα επιστρέψει στον τόπο του, αλλά θα εξακολουθήσει να τρέφεται σε όλο το μήκος της διαδρομής του από όσα έχουν να του προσφέρουν οι ξένοι (κοντινοί και μακρινοί) πολιτισμοί. Και στο σημείο αυτό, θα αποκαλυφθεί μια άλλη διάσταση της ταξιδιογραφίας του. Καμιά χώρα και καμιά κουλτούρα δεν θα τον ξενίσει. Κάθε του ταξίδι στον κόσμο είναι και ένα ταξίδι γνώσης, μια μαθητεία στο πώς σκέφτονται και πώς αισθάνονται οι άλλοι λαοί: στο πώς κατανοούν την Ιστορία και την καθημερινότητα, στο πώς χτίζουν τις αξίες και τις παραδόσεις τους, καθώς και στο πώς τιμούν και λατρεύουν τους θεούς τους. Κι έτσι, βέβαια, ο Καζαντζάκης θα φτάσει πλησίστιος μέχρι την πολυπολιτισμική εποχή μας, κερδίζοντας πανηγυρικά τη μάχη με τον χρόνο.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Keywords
εξηντα, μνήμη, ελλαδα, θεατρο, ρωσία, ιαπωνια, αιγυπτος, κυπρος, προβάλλει, απε-μπε, βιβλια, Καλή Χρονιά, μνήμη, αφρικη, βυζαντιο, θεμα, θρησκειες, ιερουσαλημ, ισπανια, ιταλια, κινα, υπουργειο πολιτισμου, απε, βιβλιο, βουνα, γεγονοτα, γινει, ηθη, εποχη, επτα, ετων, ετος, ζωη, ιδεα, ηλικια, εικονα, ιστορικο, καζαντζακης, λεπτομερειες, μυθοι, μηκος, μυθιστορημα, προβάλλει, παντα, οδυσσεας, ποιηση, παραμυθια, παροιμιες, πολιτεια, ρολο, σελιδες, ταυτοτητα, ταξιδια, ψηφιδωτο, χωρα, υπουργειο, πληροφοριες, ταξιδι
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Το εργοστάσιό μου έβγαινε σε πλειστηριασμό και μπήκα στην απαγωγή Λεμπιδάκη»
- Μεγάλη ανατροπή στην τηλεθέαση και στην κόντρα Nomads και «Τατουάζ»
- Αυτά είναι τα τέλη κυκλοφορίας: Τι πληρώνουμε φέτος
- Επέλαση της εφορίας σε καταθέσεις και πρώτη κατοικία
- Μην ξεγελιέστε με τον καιρό! Έρχεται νέο κύμα κακοκαιρίας με ισχυρά φαινόμενα – Πού θα «χτυπήσουν»
- Βαθύ κούρεμα σε συντάξεις στρατιωτικών
- Στέλιος Χανταμπάκης: Φασίνα και μαγειρική, τώρα που λείπει η Όλγα Πηλιάκη - Το φαγητό που έφτιαξε για τα παιδιά
- Μήπως ο υποβιβασμός του Παναθηναϊκού ήταν στο... σχέδιο
- Για τις ΗΠΑ θα αγωνίζεται η ιρανή σκακίστρια που απαρνήθηκε τη μαντίλα
- Τηλεθέαση: Κι όμως χθες το Nomads δεν ήταν πρώτο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Απαγωγή Λεμπιδάκη: Νέα στοιχεία για το «βιογραφικό» των απαγωγέων. «Θα πάρουμε τα όπλα»
- Σέρρες: Στο νοσοκομείο 7χρονος που υπέστη ηλεκτροπληξία
- Ξεκινά το «Εξοικονομώ κατ' οίκον ΙΙ». Ποιους αφορά και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του
- «Έκλεισε» η συνάντηση Αναστασιάδη με τον Πούτιν. Υπέρ της βιώσιμης διευθέτησης του Κυπριακού ο Ρώσος ηγέτης
- Το μυστήριο με την κλοπή οχήματος της Ασφάλειας στο Παλαιό Φάληρο
- To τεύχος Οκτωβρίου της Vogue Italia είναι αφιερωμένο στις γυναίκες άνω των 60 ετών
- Εξήντα χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη: Ο ταξιδευτής του κόσμου
- Πρεμιέρα για την ηλεκτρονική κάρτα στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ποινές για όσους υπαλλήλους αρνηθούν την πώληση ηλεκτρονικών εισιτηρίων
- Μέλη του «Ρουβίκωνα» εισέβαλαν στη ΔΟΥ Ψυχικού. Σε προσαγωγές προχώρησε η Αστυνομία
- ΟΑΧΟ: «Πηγή ανησυχίας» το χημικό οπλοστάσιο της Βόρειας Κορέας
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Εξήντα χρόνια από τον θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη: Ο ταξιδευτής του κόσμου
- To τεύχος Οκτωβρίου της Vogue Italia είναι αφιερωμένο στις γυναίκες άνω των 60 ετών
- Μέλη του «Ρουβίκωνα» εισέβαλαν στη ΔΟΥ Ψυχικού. Σε προσαγωγές προχώρησε η Αστυνομία
- Πρεμιέρα για την ηλεκτρονική κάρτα στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ποινές για όσους υπαλλήλους αρνηθούν την πώληση ηλεκτρονικών εισιτηρίων
- ΟΑΧΟ: «Πηγή ανησυχίας» το χημικό οπλοστάσιο της Βόρειας Κορέας
- Ξεκινά το «Εξοικονομώ κατ' οίκον ΙΙ». Ποιους αφορά και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του
- «Έκλεισε» η συνάντηση Αναστασιάδη με τον Πούτιν. Υπέρ της βιώσιμης διευθέτησης του Κυπριακού ο Ρώσος ηγέτης
- Σέρρες: Στο νοσοκομείο 7χρονος που υπέστη ηλεκτροπληξία
- Απαγωγή Λεμπιδάκη: Νέα στοιχεία για το «βιογραφικό» των απαγωγέων. «Θα πάρουμε τα όπλα»
- Το μυστήριο με την κλοπή οχήματος της Ασφάλειας στο Παλαιό Φάληρο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το διαχρονικό έργο του Φουέντε Οβεχούνα "Πηγή των Αμνών" στην σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας
- Πάτρα - Σοβαρός τραυματισμός μετανάστη μετά από συμπλοκή στην Ακτή Δυμαίων
- Το MICRO μ Festival 7 και στα Χανιά
- Β.Τσιάρτας: «Ζευγάρι είναι μόνο ένας άνδρας με μια γυναίκα όλα τα άλλα είναι... »
- Ικαρία: Το ελληνικό γαστρονομικό τραπέζι ταξιδεύει στην Αμερική!
- Συγκέντρωση της ΕΛΜΕ στο Άγαλμα Βενιζέλου
- Στο ΚΕΘΕΑ ΕΞΟΔΟΣ ο ΓΣΛ – Φάρος
- ΑΕΚ - ΑΠΟΕΛ από τη Cytavision (Futsal)
- Ταγιάνι για Καταλονία: Έκκληση για ενότητα και διάλογο
- Κίνηση ανθρωπιάς από τους γονείς της μικρής Ευαγγελίας που «έφυγε»