Tate Modern : Γλυπτό - κριτική στη Βρετανική Αυτοκρατορία

Στην Tate Modern, στο Λονδίνο, φιγουράρει εδώ και λίγο καιρό ένα ύψους 13 μέτρων σιντριβάνι, που δημιούργησε η Κάρα Γουόκερ (Kara Walker) ως αιχμηρή κριτική της βρετανικής αποικιοκρατίας.

Πηγή έμπνευσης του «Fons Americanus» είναι το Victoria Memorial, το οποίο βρίσκεται μπροστά στο Παλάτι του Μπάκινγχαμ.

Το έργο της αμερικανής καλλιτέχνιδος ωστόσο,  αντί να είναι φόρος τιμής στο αυτοκρατορικό παρελθόν της Βρετανίας, φωτίζει τις σκοτεινές πραγματικότητας πάνω στις οποίες θεμελιώθηκε η Αυτοκρατορία.

Όπως

αναφέρει το ΑΠΕ, το «Fons Americanus» αποτελείται από δύο οβάλ λεκάνες γεμάτες νερό και μια σειρά βαθμίδες περιτριγυρισμένες από γλυπτά.

View this post on Instagram

i produced a podcast for @tate on ‘the art of remembering’ and now you can listen to it! it takes inspiration from @kara_walker_official ‘s incredible #fonsamericanus and explores remembrance and forgetfulness in relation to histories of slavery, colonialism and oppression. presented by the wonderful @bridgetminamore and featuring contributions from @bad.gal.rene @foxymoron87 and vanessa kisuule. plus music from @vulaviel + @uffe2000 link in bio

A post shared by Zz (@zzzakia) on Oct 23, 2019 at 2:27am PDT

View this post on Instagram

⁣ Kara Walker’s powerful ‘Fons Americanus,’ 2019, in the Tate Modern’s Turbine Hall ⁣ ⁣ #karawalker #fonsamericanus #hyundaicommission #tatemodern @tate #turbinehall #modicacarr #modicacarrartadvisory

A post shared by Modica Carr Art Advisory (@modicacarr) on Oct 3, 2019 at 9:28am PDT

Από μακριά, οι φιγούρες μοιάζουν με τυπικές μπαρόκ γλυπτές μορφές.

Από κοντά, όμως, δίνουν το μήνυμά τους: στην κορυφή, για παράδειγμα, μια γυναικεία φιγούρα κάμπτει προς τα πίσω το σώμα της σε στάση ευχαρίστησης, φαινομενικά, αλλά σύντομα ο θεατής προσέχει ότι της έχουν καταφέρει θανατηφόρο χτύπημα στον αυχένα.

Από ένα δέντρο κρέμεται μια θηλιά, στα νερά σπαρταρούν καρχαρίες, ένας άντρας φέρει αλυσίδες στα χέρια.

Οι γλυπτές φιγούρες προέρχονται από μια σειρά ιστορικών, λογοτεχνικών και εικαστικών πηγών, συμπεριλαμβανομένου του πίνακα του 1840 του Τέρνερ «Πλοίο των Σκλάβων».

Με αυτές, η Γουόκερ αναφέρεται στο διατλαντικό δουλεμπόριο, αντιστρέφοντας την τυπική αφήγηση των δημόσιων μνημείων.

Η εγκατάστασή της θέλει να μας ωθήσει να επανεξετάσουμε την αντίληψή μας για το παρελθόν, ιδιαιτέρως για τι είναι αυτό που «θυμούνται» και «ξεχνούν» τα δημόσια μνημεία.

View this post on Instagram

Been up for nearly 24 hours and still got 2 to kill before I can check in… can't think of a better way to while them away than a visit to one of the best museums in the world. #TateModern #FonsAmericanus #KaraWalker #art #modernart

A post shared by Rachel Lichter (@rclichter) on Nov 22, 2019 at 3:57am PST

View this post on Instagram

Shell Grotto is a smaller sculpture situated separate from the main fountain. In Walker’s reimagining, the scalloped shell houses the head of a small weeping boy almost submerged in water. He represents the ghosts of Bunce Island in Sierra Leone, a colonial slave-trading fortress through which thousands of Africans were transported across the Atlantic. | Kara Walker – Fons Americanus •

A post shared by Ειρήνη (@eirinicocolets) on Nov 23, 2019 at 6:48am PST

View this post on Instagram

Kara Walker's Fons Americanus at the Tate Modern #fonsamericanus #tatemodern #karawalker #turbinehall

A post shared by Jamie Leigh McGeorge (@mcgwart) on Nov 24, 2019 at 6:58am PST

View this post on Instagram

Alternative view from the Tate offices. #fonsamericanus #thedaughterofwaters

A post shared by Kara Walker (@kara_walker_official) on Oct 4, 2019 at 11:42am PDT

View this post on Instagram

Kara Walker hurts my heart. Still thinking about her monumental “Fons Americanus ” – currently exhibited in the main Turbine Hall of Tate Modern – which questions collective memory in our public monuments. The allegory of the Black Atlantic, in juxtaposition to the Victoria Memorial at Buckingham Palace. I don’t know a more profound, candid and fearless artist working today. Thank you @kara_walker_official #karawalker #fonsamericanus #tatemodern #tatemodernmuseum #london

A post shared by Barbara Romer (@barbararomer) on Oct 12, 2019 at 8:14am PDT

View this post on Instagram

It goes without saying that many people helped realize the #fonsamericanus #thedaughterofwaters here’s a small sampling. there’s the amazing team from Millimetre in Brighton who brought skill, humor and unflappability (and cinnamon buns) to every tough task. I can’t thank you enough. Petra, the Tate’s new project manager hired just in time- also, warm and fresh and organized and an absolute pleasure to work with. I’d be remiss if I didn’t thank my buddy Ari @ari_marcopoulos_official for all the extra love and laughter and badassery that helped me rise out of the depths when it all got to be too much. There’s asst curator Priyesh keeping me on CP time but with properly dry British bon mots -also for taking the first official selfie of the commission! Of course @_octa_ my darling one, reminding everyone to leave me alone! And curator Clara Kim and Achim (not pictured) for keeping everything curatorially organized and even-keeled #tatemodern #teamwork

A post shared by Kara Walker (@kara_walker_official) on Oct 9, 2019 at 8:30am PDT

Το «Fons Americanus» θα παραμείνει στην Tate Modern έως τις 5 Απριλίου του 2020.
Keywords
Τυχαία Θέματα