Πώς το Ισλάμ επηρεάζει τη μόδα που φοράμε

Το καλοκαίρι που μας πέρασε ένας φίλος μου που σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, μου έδειξε σε φωτογραφίες την αυστριακή, συμφοιτήτρια, κοπέλα του. Πολύ όμορφη και πολύ άρια. Τόσο, που αν ο Χίτλερ ή ο Γκέμπελς την έβλεπαν, θα έκαναν σκέψεις βρόμικες και επικίνδυνες.

Η Ρεγκίνα, έτσι τη λένε, ήταν ντυμένη απλά και σεμνά στις φωτογραφίες. Παρότι αυτές ήταν τραβηγμένες σε πάρτι και σε διάφορες επίσημες εξόδους και παρότι, όπως μου είπε ο φίλος μου, έχει μεγάλη οικονομική άνεση. Φορούσε παντελόνια σιγκαρέτ,

κομψά T-shirt και Birkenstock. Τα μαλλιά της ήταν μαζεμένα στις φωτογραφίες και σε όλες, είχε περασμένο τον λαιμό της ένα φουλάρι infinity – αυτό που είναι ενωμένο στις άκρες. Αλλοτε μαύρο, άλλοτε εμπριμέ. Και, προσέξτε, σε όλες τις φωτογραφίες πλην μιας, το φουλάρι το είχε περασμένο στα μαλλιά της σαν μαντίλα.

«Είναι μουσουλμάνα;», ρώτησα τον φίλο μου αυθόρμητα. «Καθολική, όλη η οικογένεια». «Και το μαντήλι;». «Αποψη. Είναι το στιλ της τέτοιο».

Τα trendy κορίτσια της Δύσης, φοράνε τη μαντήλα από άποψη και για στιλ. Εδώ είναι ξεκάθαρη η ζύμωση της «σεμνής» με τη δυτική μόδα

Οι καλλιτεχνίτες φοιτητές δεν είναι αυτό που λέμε fashion victims. Συνήθως είναι κάπως μποέμ και ίσως εκκεντρικοί. Όμως αν τους προσέξετε, το ντύσιμό τους εκφράζει πάντα με ιδιαίτερους τρόπους τις τρέχουσες τάσεις. Είναι στο DNA της δουλειάς τους να πρωτοπορούν σε θέματα αισθητικής, γι’ αυτό και πάντα τους παρακολουθούν οι κυνηγοί τάσεων (trend hunters) των μεγάλων εταιρειών μόδας.

Η ευκατάστατη, καθολικού θρησκεύματος, Ρεγκίνα, λοιπόν, φορούσε το φουλάρι της σαν μαντήλα στο Παρίσι, μέσα στο κατακαλόκαιρο, εις ένδειξη σεβασμού για τη διαφορετικότητα – ίσως και για πολιτικούς λόγους. Και φαντάζομαι ότι θα εκνευρίστηκε με το περιστατικό στις Κάννες, τον περασμένο Αύγουστο, όπου αστυνομικοί ξύπνησαν μια μουσουλμάνα που κοιμόταν με μπουρκίνι στην παραλία και την ανάγκασαν να βγάλει τη μαντήλα της, διότι παρανομούσε.

Φόρεμα Givenchy φωτογραφημένο για την ιταλική Vogue από τον διάσημο δυτικό φωτογράφο Στίβεν Μαϊζέλ με χιτζάμπ (από άποψη)

Όμως η άποψη είναι και μόδα και μετά από εκείνες τις φωτογραφίες της Ρεγκίνα, όταν έψαξα λίγο να δω τι γίνεται με τις μαντήλες και τη δυτική μόδα, είδα ότι τα τελευταία χρόνια, τα λεγόμενα κεφαλομάντηλα, «παίζουν» πολύ. Αν μη τι άλλο ως έμπνευση.

Για παράδειγμα το 2012 στη χειμερινή συλλογή της η Βικτόρια Μπέκαμ παρουσίασε μια σειρά από πολύ κομψά, δυτικά ρούχα, σε έντονα χρώματα αλλά με κλειστή λαιμόκοψη. Αυτό σήμαινε πως τα μαλλιά, για να αναδειχθούν τα ρούχα στην πασαρέλα, έπρεπε να είναι ανασηκωμένα. Υπήρχαν τρεις τρόποι να γίνει αυτό και ο καθένας εξέπεμπε το δικό του μήνυμα:

Σινιόν, αν το μάρκετινγκ ήθελε να απευθύνει τα ρούχα σε μεγαλύτερες ηλικίεςΑλογοουρά, αν στόχος ήταν τα νέα κομψά κορίτσιαΤουρμπάνι, αν το μήνυμα ήταν η εκκεντρικότητα.

Τίποτα από αυτά. Τα μαλλιά ήταν καλυμμένα με μαύρα ελαστικά σκουφάκια, τα οποία είχαν κούμπωμα κάτω από το σαγόνι – και καθώς έβλεπες το θέαμα, δεν μπορούσες παρά να σκεφτείς ότι η ιδέα αυτή παρέπεμπε στη μαντήλα.

Στην κολεξιόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2012 τα μοντέλα της Βικόρια Μπέκαμ φορούσαν σκουφάκια, που παρέπεμπαν σε χιτζάμπ

Από την άλλη, τα τελευταία χρόνια, στα εξώφυλλά αλλά και στις φωτογραφίσεις μόδας της ιταλικής Vogue, της πιο πρωτοποριακής (σχεδόν εικαστικής) έκδοσης παγκοσμίως, τα θέματα μόδας και το styling είναι εντελώς… χιτζάμπ (=μαντήλα).

Βεβαίως υπάρχει εξήγηση. Ο,τι κι αν επικαλείται η γαλλική νομοθεσία, όση ισλαμοφοβία κι αν σπέρνεται σε όλο τον δυτικό κόσμο, κυρίως για πολιτικούς λόγους, η μόδα είναι εμπόριο και το εμπόριο το κινούν τα λεφτά και ο νέος fashion victim πελάτης τα τελευταία χρόνια, μετά τις Ρωσίδες και τις Ασιάτισσες είναι οι γυναίκες της Αραβίας. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας κολοσσού στην παγκόσμια πληροφορία Thomson Reuters, οι μουσουλμάνοι αγοραστές σε όλο τον κόσμο ξόδεψαν 266 δις δολάρια το 2013 για ρούχα και παπούτσια και αναμένεται το ποσό αυτό να φτάσει τα 484 δις δολάρια το 2019.

Η μουσουλμάνα μπλόγκερ και σχεδιάστρια μόδας Ντιάν Πελαντζί, είναι μία από τις πάρα πολλές μουσουλμάνες που ζουν στη Δύση και λανσάρουν έναν σύγχρονο, πολύχρωμο και μοντέρνο τρόπο να φορεθεί το χιτζάμπ – σε συνδυασμό με στοιχεία της δυτικής μόδας. Αυτό είναι ένα τυπικό παράδειγμα ζύμωσης της «σεμνής» με τη δυτική μόδα

Ντουμπάι, Κατάρ, Αμπου Ντάμπι, και αλλού, στα αραβικά εμιράτα ή έξω από αυτά, όπου κυκλοφορεί χρήμα κυκλοφορούν και ευρωπαϊκά ρούχα, κάτω από τις μπούρκες και μέσα στα σπίτια.

Δεν θα ξεχάσω ποτέ το θέαμα στο υπόγειο πάρκινγκ του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου στο Ντουμπάι, το 2011, όπου Σάββατο βράδι, μετά τα μεσάνυχτα περίμενα σε τεράστια φιδωτή ουρά ανάμεσα σε ντόπιες μεταφορικό μέσο για να φύγω. Ηταν αργά κι έκανε ζέστη. Παρατηρούσα τα πρόσωπα των γυναικών γύρω μου. Μακιγιαρισμένα επαγγελματικά (στην κυριολεξία) με ψεύτικες βλεφαρίδες και μαλλιά κομμωτηρίου κάτω από τη μαντήλα. Οι μπούρκες τις ζέσταιναν και είχαν ανοίξει τα κουμπιά. Ξεπρόβαλαν λοιπόν 15ποντες γόβες Saint Laurent, skinny τζιν, μεταξωτά σέξι τοπ γεμάτα πούλιες και στρας. Κάθε μία από αυτές, μόλις έμπαινε στο αυτοκίνητο πέταγε τη μαντήλα και άνοιγε τη μπούρκα.

Φόρεμα Valetino. Φοριέται άνετα από μουσουλμάνες και μη. Ο ιταλικός οίκος από το 2012 ανήκει στον σεΐχη του Κατάρ

Κατόπιν τούτου, δεν μου έκανε καμία εντύπωση όταν το 2012 ο εμίρης του Κατάρ αγόρασε αντί 700 εκατ. δολαρίων τον εμβληματικό ιταλικό οίκο Valentino και –σύμφωνα με φήμες- τον έκανε δώρο στην κομψή σύζυγό του. Οι μάξι τουαλέτες Valentino ταιριάζουν στη «σεμνή μουσουλμανική αισθητική», όπως αυτή αποκαλείται. Όπως ταιριάζει και η βαρυφορτωμένη εικόνα του γαλλικού οίκου Balmain με αυτό που είδα να κρύβεται κάτω από τις μπούρκες εκείνο το βράδυ στο Ντουμπάι. Το αναφέρω, διότι ο ίδιος εμίρης αγόρασε φέτος και τον Balmain, αντί 548 εκατ. δολαρίων.

Στιγμιότυπο από την κολεξιόν της σχεδιάστριας από τη Τζακάρτα, Ανιέσα Χασιμπουάν, στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης αυτόν τον Σεπτέμβριο

Η ελληνική περίπτωση εδώ, επειδή πάντα και σε όλα τα success stories κρύβεται ένα ελληνικό όνομα, είναι ο σχεδιαστής υψηλής ραπτικής Christos Costarellos. Με έδρα την Αθήνα, εξάγει στη Μέση Ανατολή, στο Παρίσι, στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη. «Στη Μέση Ανατολή τρελαίνονται για χρώματα», μου λέει. «Και για περίτεχνες ραφές. Τους αρέσει η couture. Εχουν απαιτήσεις στην ποιότητα». Δεν αμφιβάλλω. Και ο Κωσταρέλλος, όπως πολλοί διεθνείς οίκοι σχεδιάζουν ειδικές έξτρα εντυπωσιακές σειρές για την εκεί αγορά. Τα δε μεγάλα καταστήματα στα αραβικά εμιράτα, όπως το Harvey Nichols στο Ντουμπάι, τιμούν τους αγαπημένους σχεδιαστές των πελατισσών τους με ειδική τοποθέτηση των ρούχων σε στιλ εικαστικής έκθεσης. Ο έλληνας Κωσταρέλλος τιμάται συχνά με τέτοιες παρουσιάσεις.

Φόρεμα του έλληνα σχεδιαστή Χρήστου Κωσταρέλλου, με τη λαμπρή πορεία στο εξωτερικό (Ανατολή και Δύση). Στις αραβικές χώρες, οι πελάτισσες ζητούν πολυτελή ρούχα με περίτεχνα σχέδια και λαμπερά χρώματα

Ας πάμε όμως και στην αντίστροφη λογική. Διότι όπως η δυτική μόδα διεισδύει στη Μέση Ανατολή έτσι και η «σεμνή μουσουλμανική μόδα» προσπαθεί να δώσει το στίγμα της στον δυτικό κόσμο.

«Σεμνή» ονομάζεται η μόδα που καλύπτει τα μαλλιά ή το σώμα των γυναικών και δεν τα αφήνει έκθετα, δημοσίως τουλάχιστον, στα άπληστα βλέμματα των ανδρών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όλες οι μουσουλμάνες ενστερνίζονται αυτού του είδους τη «σεμνότητα». Ειδικά στη Δύση, σε πόλεις όπως το Παρίσι, η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο αλλά και η Στοκχόλμη, τις βλέπεις να εφαρμόζουν με ποικίλους τρόπους τη θρησκευτική επιταγή στον τρόπο που ντύνονται.

Δυτική μόδα στην ιταλική Vogue. Η μόδα αυτή απευθύνεται εξίσου σε μουσουλμάνες και μη. Οι μεν θα φορέσουν τη μαντήλα για θεσμικούς λόγους. Οι δε για εκκεντρικότητα και άποψη

Απ΄ό,τι έχω διαβάσει, σε διάφορες συνεντεύξεις και παρουσιάσεις, οι μουσουλμάνες των δυτικών χωρών που ασχολούνται δημιουργικά με τη μόδα είτε ως μοντέλα, είτε ως bloggers, είτε ως σχεδιάστριες και αλλά και στυλίστριες αναζητούν η κάθε μία τη δική της ισορροπία ανάμεσα στη μόδα και στη θρησκεία αλλά επίσης ορίζουν η κάθε μία με τον δικό της τρόπο την έννοια της «σεμνότητας».

Η διάσημη μουσουλμάνα μπλόγκερ μόδας από τη Βρετανία, Dina Torkia, προτείνει καθημερινά στην ιστοσελίδα της τρόπους για να ακολουθήσουν οι μουσλουμάνες τη δυτική μόδα, δίχως να απαρνηθούν τη θρησκεία τους

«Το Κοράνι αναφέρει πολύ λίγα πράγματα για την κάλυψη» λέει η Ναϊλά Λιμούς, σχεδιάστρια μόδας στη Νέα Υόρκη και ιδιοκτήτρια του πρακτορείου «σεμνών μοντέλων» Underwraps. «Τα πιο συντηρητικά είδη κάλυψης όπως η μπούρκα, η αμπάγια και το νικάμπ (η πλήρης κάλυψη προσώπου-σώματος) είναι προαιρετικά».

Η διάσημη ιταλίδα μπλόγκερ μόδας και στυλίστρια της ιαπωνικής Vogue Τζιοβάνα Μπατάλια, φωτογραφήθηκε για το μπλογκ της με φουλάρι στο κεφάλι, δεμένο σαν χιτζάμπ. Για στιλ

«Η κάλυψη μας κάνει να ξεχωρίζουμε, εμάς τις μουσουλμάνες. Αλλά δεν μας ορίζει», ισχυρίζεται η Λιμούς.

Τα «σεμνά μοντέλα» στην εταιρεία Underwraps δεν είναι όλα μουσουλμάνες. Είναι διαφόρων θρησκειών – ανάμεσά τους υπάρχει και μία εβραία. «Οι εβραίες έχουν τις καλύτερες λύσεις μετατροπής των ρούχων σε “σεμνά”. Αν είναι πολύ αποκαλυπτικά τους προσθέτουν μανίκια. Αν είναι διάφανα ή στράπλες, φοράνε κάτι από μέσα», επισημαίνει η Ναϊλά Λιμούς. Επίσης τα σεμνά μοντέλα δεν είναι ανήλικα, υπερβολικά αδύνατα και πάρα πολύ ψηλά όπως είναι οι δυτικές. Είναι όμορφες, γοητευτικές, αλλά οι «αναλογίες κρεμάστρας» δεν είναι το ζητούμενο. Τέλος το πρακτορείο, μαζί με τα μοντέλα, στους ενδιαφερόμενους στέλνει και οδηγίες… μεταχείρισης. Όχι γδυσίματα μπροστά σε άνδρες, όχι μεικτά δοκιμαστήρια, μάξι μπουρνούζι.

Ο εμίρης του Κατάρ με την υπέρκομψη μουσουλμάνα σύζυγό του. Λέγεται ότι αγόρασε για χάρη της τον οίκο Valentino. Η σύζυγος φοράει μαντήλα δεμένη σαν τουρμπάνι

Τα «σεμνά μοντέλα» λέει η Ναϊλά Λιμούς «δεν καλύπτονται αλλά είναι διακριτικά. Στην παραλία θα φορέσουν ολόσωμο μαγιό, η σορτς, όχι μπικίνι».

Πάντως τα «σεμνά μοντέλα» που έκαναν πάταγο στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης, αυτόν τον Σεπτέμβριο, φορούσαν μαντήλες κανονικότατα. Αναφέρομαι στην επίδειξη της μουσουλμάνας σχεδιάστριας Ανιέσα Χασιμπουάν από τη Τζακάρτα. Ατόφια, μουσουλμανική μόδα, αυτό έδειξε ο οίκος. Με μαντήλες, με πλήρη κάλυψη, με αποκλεισμό κάθε διαφάνειας, με παλ χρώματα «σεμνά» για να μην τραβούν την προσοχή. Με γυαλιστερά, ωστόσο, υφάσματα, πολυτελή και πανάκριβα, που παραπέμπουν στις χίλες και μια νύχτες.

Εξώφυλλο της avant garde ιταλικής Vogue σε τεύχος αφιερωμένο στα παλτά. Το εύρημα για τις φωτογραφίσεις μόδας ήταν ο συνδυασμός του παλτού με τη μαντήλα

Σεμνά ήταν και τα μοντέλα των Dolce & Gabanna στις αρχές του 2016, που λανσάρισαν τις μπούρκες και τις αμπάγιες με τις μαργαρίτες και τις παπαρούνες και με τις δυτικές χαριτωμενιές που έκαναν τα άχαρα αυτά ρούχα να δείχνουν κάπως πιο ελκυστικά.

Όλα είναι θέμα ζύμωσης. Η μόδα σε όλη την ιστορία της εξέφραζε ζυμώσεις. Σύμφωνα με τη Ρέινα Λιούις, Καθηγήτρια Πολιτιστικών Σπουδών στο London College of Fashion και στο University of the Arts του Λονδίνου, οι νεαρές μουσουλμάνες που ψωνίζουν από τα φτηνά υπερκαταστήματα μόδας στο Λονδίνο (Topshop, H&M, Zara κτλ.) συνδυάζουν με ευφάνταστους τρόπους τη «σεμνή μόδα» με τη δυτική. Αυτά τα περιγράφει στο βιβλίο της με τίτλο «Muslim Fashion: Contemporary Style Cultures», 2015, εκδόσεις Duke University Press.

Ειδική σειρά της ισπανικής οικονομικής φίρμας ρούχων Mango για το ραμαζάνι. Βεβαίως τα ρούχα αυτά μπορούν να τα φορέσουν και μη μουσουλμάνες

Από την άλλη το σουηδικό H&M το 2015 χρησιμοποίησε στο τηλεοπτικό σποτ του, ανάμεσα σε πολλά μοντέλα από όλο τον κόσμο, και μία μουσουλμάνα με μαντήλα. Επίσης την ίδια χρονιά ο οίκος DKNY (της Ντόνα Κάραν) λανσάρισε μία μικρή συλλογή ειδικά για το ραμαζάνι. Ακολούθησαν ο Tommy Hilfiger και ο Oscar de la Renta με ανάλογες συλλογές. Το ίδιο και η ισπανική αλυσίδα καταστημάτων οικονομικής μόδας Mango, η οποία δήλωσε πως το 5% της πελατείας της είναι σταθερά μουσουλμάνες. Αλλά και το ηλεκτρονικό κατάστημα net-a-porter την εποχή του ραμαζανιού κάνει ειδικό αφιέρωμα με ρούχα και αξεσουάρ πολλών δυτικών σχεδιαστών που ταιριάζουν στην περίσταση.

Οσο κι αν το αίμα και τα μεγάλα πολιτικά συμφέροντα μας χωρίζουν, η ζωή, τελικά, φαίνεται να μας ενώνει. Μην πάτε και πολύ μακριά. Την περασμένη άνοιξη θυμάστε ποιος ήταν ο πιο πρωτότυπος τρόπος να φορέσουμε το χιλιοφορεμένο τζιν; Με shirt dress ή με slip dress. Με πουκαμισοφόρεμα ή με φόρεμα σε στιλ κομπινεζόν. Πάντως και στις δύο περιπτώσεις με φόρεμα. Όπως ακριβώς και οι «σεμνές» μουσουλμάνες.

Κλικ για να δείτε το σλάιντ

The post Πώς το Ισλάμ επηρεάζει τη μόδα που φοράμε appeared first on Protagon.gr.

Keywords
επηρεάζει, μοδα, επηρεάζει, ισλαμ, oscar de la renta, tommy hilfiger, καλοκαιρι, infinity, trendy, fashion, dna, givenchy, vogue, νέα, thomson, reuters, δις, τζιν, valentino, success, αθηνα, σημαίνει, bloggers, μπλογκ, εταιρεία, σορτς, london, topshop, zara, style, duke, press, dkny, tommy, hilfiger, oscar, shirt, protagon, oscar 2011, oscar 2011 live, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, Καλή Χρονιά, oscar 2012, θεμα εκθεσης 2012, τελη κυκλοφοριας 2013, τελος του κοσμου, νεος παπας, εξτρα, η ζωη, ρωσιδες, χωρες, αξεσουαρ, αυτοκινητο, γοβες, εδρα, θεμα, λονδινο, μαγιο, ντουμπαι, ρουχα, τα νεα, υφασματα, φημες, φωτογραφιες, χιτλερ, χρωματα, dkny, dna, net, oscar, protagon, reuters, tommy hilfiger, valentino, vogue, zara, αγορα, αιμα, αμπου νταμπι, ανοιξη, απλα, αραβικα, αφιερωμενο, βιβλιο, βλεφαριδες, βραδυ, γινει, γινεται, γκεμπελς, δειτε, δικη, δις, δωσει, δυτικη, δωρο, ειπε, υπαρχει, ελαστικα, εβδομαδα, εμπνευση, εννοια, εποχη, επρεπε, εταιρεία, ζεστη, ζωη, ιδεα, ιδια, ιδιο, υπηρχαν, θρησκεια, εικονα, οικο, ισορροπια, καταρ, εκδοσεις, λεφτα, μαυρο, μακρια, μαλλια, μπλογκ, μοντελα, νεα υορκη, τζιν, ντυσιμο, παντα, οικος, ομορφη, ονομα, παμε, παπουτσια, παρισι, ραμαζανι, σαββατο, σειρες, συζυγο, σειρα, σκεψεις, σωμα, σπιτια, στιγμα, συγχρονο, σχεδια, σχολη καλων τεχνων, χρημα, ψευτικες βλεφαριδες, αλυσιδα, ανηκει, μποεμ, duke, ειδη, fashion, givenchy, hilfiger, style, κοπελα, london, μπεκαμ, μπροστα, infinity, oscar de la renta, ουρα, press, protagon.gr, bloggers, σημαίνει, shirt, σορτς, success, thomson, tommy, trendy, θεματα, βεβαιως
Τυχαία Θέματα
iNews > Ειδήσεις > Protagon
Πώς, Ισλάμ,pos, islam