Mass Effect: Andromeda Review

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας τομέας της πληροφορικής που έχει εισχωρήσει για τα καλά στην ζωή μας τα τελευταία χρόνια και χρησιμοποιείται σε κλάδους από την ιατρική και την γλωσσολογία μέχρι την εύρεση πληροφοριών και την επίλυση προβλημάτων. Έχετε σκεφτεί ποτέ όμως μέχρι ποιο σημείο θα μπορούσε να φτάσει η εξέλιξη της ΑΙ στο μέλλον; Μια μερίδα ερευνητών εικάζουν πως πολύ σύντομα οι συσκευές τεχνητής νοημοσύνης θα ξεπεράσουν τα πεπερασμένα τους φράγματα αποκτώντας το χαρακτηριστικό της αυτογνωσίας, που θα τους χαρίσει την δυνατότητα να παίρνουν τις δικές τους συνειδητές αποφάσεις ανεξάρτητα

από τον προγραμματισμό του ανθρώπινου παράγοντα. Στην περίπτωση που αυτό το σενάριο επαληθευόταν, ποια θα ήταν η κατάλληλη στάση που θα έπρεπε να τηρήσουμε; Αφήνουμε την τεχνητή νοημοσύνη να αναπτυχθεί ανεξαρτήτως των δικών μας εντολών ή την περιορίζουμε; Η σύγκρουση ανάμεσα στους οργανικούς και τους συνθετικούς είναι μάλλον αναπόφευκτη με τους δεύτερους, ως πιο ανθεκτικούς και εξελιγμένους, να κερδίζουν ή ακόμη και να εξολοθρεύουν ολοσχερώς κάθε είδος βιολογικής ζωής.

Τα δημιουργήματα πάντα θα επαναστατούν εναντίον των δημιουργών τους. Έτσι λοιπόν σε μια προσπάθεια να απαλλαχθούμε από έναν τέτοιο δυνητικό κίνδυνο, ίσως θα έπρεπε να δημιουργήσουμε παράλληλα ένα είδος επιτηρητή που να διαχειρίζεται τις σχέσεις ανάμεσα στους οργανικούς και τους συνθετικούς, ικανό να διαφυλάσσει την αστείρευτη γνώση του πολιτισμού μας από τον αφανισμό ενός πολέμου μαζικής καταστροφής. Για μερικούς τα παραπάνω δεν αποτελούν κάτι περισσότερο από ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας, για κάποιους άλλους ένα μέλλον όχι και τόσο μακρινό. Το μόνο σίγουρο είναι πως η τριλογία Mass Effect καταπιάστηκε με την εν λόγω θεματολογία προσφέροντας μια από τις πιο “ενήλικες” sci-fi ιστορίες που είχαμε την τύχη να συναντήσουμε σε videogame. Με την ιστορία του Commander Shepard να έχει φτάσει στο τέλος της, η Bioware “μηδενίζει το κοντέρ” με το Mass Effect: Andromeda, το οποίο σεναριακά αποτελεί παρακλάδι της αρχικής τριλογίας, έχοντας την αφετηρία του χρονικά ανάμεσα στα γεγονότα των Mass Effect 2 και Mass Effect 3.

Εν έτει 2127, λοιπόν, η οξυδερκής δισεκατομμυριούχος Jien Garson ξεκινά τον σχεδιασμό του φιλόδοξου Andromeda Initiative, ενός πρωτότυπου εγχειρήματος αποικισμού του γαλαξία της Ανδρομέδας, το οποίο τελικά -λαμβάνοντας την απαραίτητη πρόσθετη χρηματοδότηση- εκτοξεύεται επίσημα στο διάστημα το 2185. Στόχος της αποστολής είναι να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στον Milky Way και τον γαλαξία της Ανδρομέδας δημιουργώντας έναν βιώσιμο πολιτισμό ικανό να επεκτείνει τις γνώσεις της επιστημονικής κοινότητας πέρα από τα μέχρι τότε γνωστά όρια. Στο παιχνίδι αναλαμβάνετε τον ρόλο του επιβάτη Scott ή Sara Ryder, ο οποίος, έπειτα από κρυογονικό ύπνο 634 χρόνων, ξυπνάει στην ευρύτερη περιοχή του Helus Cluster μέσα στην κιβωτό Hyperion, που μεταφέρει τα μέλη της ανθρώπινης φυλής. Η Hyperion Ark είναι η πρώτη που έφτασε με επιτυχία στον προορισμό της, περιμένοντας την έλευση των κιβωτών που μεταφέρουν εκπροσώπους φυλών των Asari, Salarians, Turians, Krogan και Quarians μέσα στο ίδιο έτος.

O πρωταγωνιστής Scott Ryder με τους συντρόφους του.

Κάθε κιβωτός είναι εφοδιασμένη και από έναν σκληρά εκπαιδευμένο pathfinder, ο οποίος είναι εξοπλισμένος με έναν AI σύντροφο ικανό να πραγματοποιεί, σε μόλις μερικά δευτερόλεπτα, πολύπλοκες μαθηματικές πράξεις προσφέροντας του πληροφορίες και λύσεις ακόμη και για τις πιο δύσκολες καταστάσεις, με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος, στην προσπάθεια του να αποικίσει τους επονομαζόμενους “χρυσαφένιους κόσμους”. Aυτοί είναι υποψήφιοι πλανήτες που είτε διαθέτουν τα απαραίτητα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που επιτρέπουν την εγκαθίδρυση αποικιών σε αυτούς, είτε διαθέτουν πόρους, όπως θησαυρούς ορυκτών, ικανούς να αυξήσουν τις πιθανότητες μακροχρόνιας επιβίωσης του Andromeda Initiative. Πολύ σύντομα τα ραντάρ εντοπισμού ανακαλύπτουν μια τέτοια πιθανή Γη, τον πλανήτη Habitat 7, στον οποίο, με αρχηγό τον pathfinder της ομάδας και παράλληλα πατέρα σας, Alec Ryder, ξεκινάτε μια επιχείρηση κατάβασης με σκοπό την περαιτέρω εξερεύνησ;h του. Η εξέλιξη της αποστολής είναι καταστροφική, με τις αρχικές προβλέψεις σχετικά με το περιβάλλον του Habitat 7 να απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Η ατμόσφαιρα του πλανήτη είναι τοξική και μαστίζεται από θανατηφόρες ηλεκτρικές καταιγίδες που καταστρέφουν το διαστημικό λεωφορείο σας. Εκεί συναντάτε την πρώτη εξωγήινη φυλή του γαλαξία της Ανδρομέδας, τους Kett, και παρά την προσπάθεια σας για μια πρώτη ειρηνική επαφή τελικά αντιμετωπίζετε από εκείνους εχθρική συμπεριφορά.

Έπειτα από ένα αναπάντεχο (τρόπος του λέγειν) γεγονός στη συνέχεια μεταφέρεστε πίσω στην Hyperion Ark, όπου και συνειδητοποιείτε πως είστε πλέον ο νέος human pathfinder. Κατόπιν οδηγείτε την κιβωτό στον Nexus, το υποστηρικτικό hub όλων των φυλών του Andromeda Initiative, που βρίσκεται σε άθλια κατάσταση έπειτα από την σύγκρουσή του με το scourge, ένα σύννεφο αστρικής σκόνης που προκάλεσε σοβαρές ζημίες και τον θάνατο πολλών μελών συμπεριλαμβανομένης και της Jien Garson. Ο επικεφαλής, πλέον, Salarian Tann έχει να αντιμετωπίσει προβλήματα, όπως την καταστροφή μέρους του συστήματος των υδροπονικών καλλιεργειών, και χωρίς να έχει στην διάθεση του κατοικήσιμους πλανήτες, σύντομα βλέπει τα εφόδια της βάσης να λιγοστεύουν σε επικίνδυνο βαθμό. Με την πείνα να έχει πλήξει τα μέλη του Nexus, η εξέγερση είναι απλώς θέμα χρόνου. Παρόλα αυτά, οι επαναστάτες, με την βοήθεια της στρατιωτικής υποστήριξης των Krogan, καταστέλλονται και εξορίζονται από την βάση, όμως τα προβλήματα διογκώνονται όλο και περισσότερο με την πάροδο του χρόνου. Αναλαμβάνοντας, λοιπόν, τον έλεγχο του ιδιωτικού σας σκάφους Tempest και με την βοήθεια των μελών της ομάδας σας, πρέπει να αποικίσετε το συντομότερο δυνατόν έναν νέο πλανήτη, με τον Eos να είναι ο επικρατέστερος. Εκεί έρχεστε σε επαφή με τα υπολείμματα ενός αρχαίου πολιτισμού, τα οποία έχουν ρόλο-κλειδί στον έλεγχο του κλίματος των πλανητών με την δυνατότητα να δημιουργήσουν πόσιμο νερό, καθαρίζοντας τις μολυσμένες λίμνες και ποτάμια. Όμως όπως υποψιάζεστε, εσείς δεν είστε οι μόνοι που θέλετε να ελέγξετε την εν λόγω τεχνολογία των Remnants.

Η ιστορία του Mass Effect: Andromeda, πάρα την αρχική ενδιαφέρουσα παρουσίαση, δεν αργεί να υποπέσει σε αρκετά και σοβαρά παραπτώματα. Όσοι αγαπήσατε την προηγούμενη τριλογία για τον αναμφισβήτητα εξαιρετικό μύθο της το πιθανότερο είναι να ενοχληθείτε τρομερά από την διαστρέβλωση κάποιων βασικών γεγονότων της. Οι Reapers, σύμφωνα με το Andromeda πάντα, είναι ένα είδος, το οποίο δεν υπήρξε ποτέ και ο ήρωας Shepard έσωσε την Citadel από έναν πόλεμο ανάμεσα στους οργανικούς και τους Geth. Οι παρατυπίες συνεχίζονται μαθαίνοντας πως οι Krogan δεν έλαβαν ποτέ την θεραπεία για τον ιό του Genophage, ακυρώνοντας έτσι την μεγαλειώδη θυσία του Mordin Solus, μα απέκτησαν σταδιακά αντισώματα που αποκατέστησαν μέχρι ένα βαθμό τον ρυθμό της αναπαραγωγής τους. Έτσι, λοιπόν, το Mass Effect: Andromeda δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί σεναριακά γνήσιο τέκνο της σειράς και σύντομα υποβιβάζεται στην κατηγορία του spin-off.

Το διαστημικό σκάφος Tempest σας μεταφέρει στα πέρατα του γαλαξία.

Από την άλλη, οι χαρακτήρες, και κυρίως ο πρωταγωνιστής, δεν δείχνουν να παίρνουν και πολύ στα σοβαρά τα τεκταινόμενα γύρω τους, με τους διαλόγους αρκετές φορές να καταστρέφουν την ατμόσφαιρα που επιχειρεί να δημιουργήσει το σενάριο. Ο Ryder έχει μια αστείρευτη ανάγκη να επιδίδεται σε ατάκες κακόγουστου χιούμορ ακόμη και στις πιο ακατάλληλες στιγμές. Για παράδειγμα, όταν ο αρχηγός της αντιστασιακής ομάδας της φυλής Angara σας ζητήσει να του δώσετε έναν λόγο για τον οποίο μπορεί να εμπιστευτεί σε εσάς την επιχείρηση απελευθέρωσης της διακεκριμένης γιατρού Moshae Sjefa από τα χέρια των αδίστακτων Kett, ο Ryder απαντάει ναζιάρικα “Γιατί έχω ξεσκατώσει και άλλες παρόμοιες καταστάσεις στο παρελθόν. Το 'χω!”. Σε συζήτηση με τον μηχανικό του Tempest, Gil σχετικά με τις δύσκολες μέρες της κρίσης αποθεμάτων τροφίμων στον Nexus, ο ήρωας αναφέρει “Έχεις φάει ποτέ παραβρασμένη γλώσσα διαστημικής αγελάδας;”. Δυστυχώς αυτές δεν είναι μερικές μεμονωμένες περιπτώσεις γραφής που σας κάνουν να αναρωτιέστε αν οι δημιουργοί είναι οι ίδιοι με αυτούς που κάποτε μας έδωσαν το Baldur's Gate και το Dragon Age Origins.

Ο Ryder ακόμη και κατά την διάρκεια τραγικών γεγονότων, όπως στο άκουσμα της ανακοίνωσης ενός θανάτου, έχει ζωγραφισμένο στα χείλη του ένα αδέξιο χαμόγελο ικανό να σας θέσει επιτόπου τελείως εκτός κλίματος. Αν προσθέσω στα παραπάνω την παράμετρο των μέτριων -αν και βελτιωμένων μετά την έλευση του update 1.05- φατσικών animations, το συχνά ρομποτικό voice acting με χαρακτήρες που ενίοτε μιλούν συλλαβιστά και το άνευρο και στερημένο από τις αποκαλύψεις και ανατροπές των προηγούμενων Mass Effect τέλος, στο οποίο όπως σε κάθε προβλέψιμο παραμυθάκι της γιαγιάς τελικά “ζουν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα”, καταλαβαίνετε πως δύσκολα μπορώ να κρύψω την απογοήτευση μου για την κεντρική ιστορία του παιχνιδιού.

Ξεκινώντας το παιχνίδι, επιλέγετε είτε έναν εκ των δύο προεπιλεγμένων αδερφών Scott ή Sara Ryder είτε δημιουργείτε τον δικό σας χαρακτήρα. Μέσω των επιλογών παραμετροποίησης διαλέγετε το φύλο του, την μορφή των χαρακτηριστικών του προσώπου του, το χρώμα των μαλλιών και το χτένισμα του, το σχήμα της γενειάδας του, του προσθέτετε make up ανεξαρτήτως φύλου (γιατί και οι παρενδυτικοί gamers έχουν ψυχή!) ή ακόμη ουλές και τατουάζ. Υπάρχουν έξι διαφορετικά είδη εκπαίδευσης που καθορίζουν το αρχικό του skill, επιλέγετε το μικρό του όνομα, παραμετροποιείτε την εμφάνιση του αδερφού του και προσδιορίζετε το παρελθόν επιλέγοντας το φύλο του Commander Shepard. Εφόσον έχετε έναν ενεργό λογαριασμό στην ιστοσελίδα του Mass Effect Archives, ανεβάζετε τον χαρακτήρα σας στο διαδίκτυο ή χρησιμοποιείτε εξατομικευμένους χαρακτήρες άλλων χρηστών.

Το εξαιρετικό σύστημα μάχης του παιχνιδιού επί το έργον.

Η ανάπτυξη του χαρακτήρα σας είναι ένας από τους τομείς, στον οποίο το Mass Effect: Andromeda είναι ξεκάθαρα βελτιωμένο σε σχέση με τους προκατόχους του. Ολοκληρώνοντας τις βασικές αποστολές, αλλά και τις δευτερεύουσες, κερδίζετε βαθμούς εμπειρίας που ανεβάζουν το επίπεδο του Ryder και των συντρόφων του. Κάθε φορά που κερδίζετε ένα επίπεδο, μπορείτε να επενδύσετε έναν αριθμό πόντων στις τρεις από τις διαθέσιμες κατηγορίες του skill tree, καθεμιά εκ των οποίων χωρίζεται σε 12 διαφορετικά παρακλάδια έξι βαθμίδων, που περιλαμβάνουν είτε επιθέσεις είτε παθητικές ιδιότητες. Μέσω της κατηγορίας combat, αποκτάτε δυνατότητες όπως την ρίψη χειροβομβίδων ή πυρών που ανιχνεύουν πηγές θερμότητας βρίσκοντας αυτόματα τον στόχο τους, και βελτιώνετε την αντοχή σας σε μια μάχη ή κάνετε πιο αποτελεσματική την χρήση των όπλων σας. Η κατηγορία biotics αναπαριστά στο παιχνίδι την μαγεία και σας παρέχει δυνατότητες, όπως να εκτοξεύετε τον χαρακτήρα σας σαν κομήτη στους εχθρούς ή να δημιουργείτε ένα βαρυτικό πεδίο ικανό να τους εκσφενδονίσει στον αέρα. Παράλληλα βελτιώνετε τη stamina bar της ενεργειακής ασπίδας σας μειώνοντας το χρόνο της ανάπλασής της κατά την διάρκεια μιας μάχης. Τέλος, επενδύοντας στην κατηγορία tech, ξεκλειδώνετε δυνατότητες όπως την τοποθέτηση ενός turret στο χώρο, το οποίο είτε κατευθύνετε προς συγκεκριμένο στόχο είτε αφήνετε να πυροβολεί αυτόματα τους κοντινούς σας εχθρούς.

Με την πληθώρα των νέων και παλιών δυνατοτήτων, το σύστημα μάχης δεν μπορεί παρά να είναι απολαυστικό. Η προσθήκη του jump-jet έχει βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό τον ρυθμό της μάχης, ο οποίος πλέον είναι πιο καταιγιστικός από ποτέ. Κάθε φορά που ο χαρακτήρας σας πλησιάζει έναν τοίχο, παίρνει αυτόματα θέση κάλυψης, ενώ η μετάβαση στην ελεύθερη κίνηση είναι απροβλημάτιστη, χωρίς τίποτα να χαλάει την ρευστή αίσθηση ελέγχου στον χειρισμό του. Πολλά από τα σημεία κάλυψης στο περιβάλλον δύνανται να καταστραφούν από τα πυρά των εχθρών αναγκάζοντας σας να κινείστε συνεχώς. Ο ελιγμός αποφυγής έχει άμεση απόκριση, ενώ παράλληλα έχουν προστεθεί άλματα, κατά την διάρκεια των οποίων μπορείτε να πυροβολάτε τους αντιπάλους ή να εκτελείτε μια αποφυγή παρατείνοντας έτσι τον χρόνο που παραμένετε στον αέρα. Κατά την διάρκεια της πτώσης στο έδαφος, μπορείτε να κάνετε μια melee επίθεση με το omni-tool σας εξαπολύοντας στο έδαφος ένα μικρής κλίμακας ωστικό κύμα.

Αναβαθμίζοντας την κατηγορία combat fitness, μπορείτε να κουβαλάτε σε μια μάχη έως και τέσσερα διαφορετικά όπλα ταυτόχρονα. Μέσω του weapon wheel εναλλάσσετε τα όπλα σας και καταναλώνετε αναλώσιμα αντικείμενα, τα οποία σας βοηθάνε σε μια μάχη ενισχύοντας προσωρινά την αντίσταση της ενεργειακής σας ασπίδας ή την αποτελεσματικότητα των όπλων σας. Αν και ακόμη μπορείτε να δίνετε εντολές στα μέλη της ομάδας σας, τοποθετώντας τα σε συγκριμένα σημεία στον χώρο ή καθορίζοντας έναν αντίπαλο-στόχο για αυτά, ο τακτικός έλεγχος είναι μειωμένος, καθώς πλέον δεν επιλέγετε το είδος της επίθεσης που εκτελούν. Η εχθρική νοημοσύνη επιτελεί ικανοποιητικά την δουλειά της, με τους αντιπάλους να χρησιμοποιούν σωστά τα σημεία κάλυψης που παρέχονται στο περιβάλλον, αν και δεν λείπουν μεμονωμένες περιπτώσεις που εχθροί παραμένουν ακίνητοι μέχρι εσείς να τους πυροβολήσετε πρώτοι.

Ο γαλαξίας της Ανδρομέδας σας παρέχει πληθώρα νέων όπλων.

Αν και το αγαπημένο μου Mass Effect είναι το 2, αφού σε εκείνο ο αντίκτυπος των επιλογών είναι πιο ορατός συγκριτικά με τα υπόλοιπα, εντούτοις η μετάβαση σε μικρότερα επίπεδα και η κατάργηση του Mako ήταν κάποια από τα χαρακτηριστικά του παιχνιδιού που με ξένισαν αρχικά. Στο Mass Effect: Andromeda η εξερεύνηση έχει την τιμητική της με πέντε τεράστιας έκτασης διαθέσιμους πλανήτες, μεγαλύτερης κλίμακας από κάθε άλλο επίπεδο στην ιστορία της σειράς έως τώρα, ενώ παράλληλα σηματοδοτείται η επιστροφή των οχημάτων ξηράς. Το Nomad, λοιπόν, είναι ένα όχημα εδάφους ικανό να μειώσει τις αποστάσεις κατά την διάρκεια της εξερεύνησης, το οποίο διαθέτει το δικό του jump-jet εκτελώντας άλματα, τουρμπίνες που μεγιστοποιούν την ταχύτητα του και με το πάτημα ενός πλήκτρου αλλάζει μορφή επιτρέποντάς σας να σκαρφαλώνετε σε απόκρημνες πλαγιές. Παράλληλα προσφέρει επιπρόσθετη, σε σχέση με την πανοπλία σας, προστασία από περιβαλλοντικούς κινδύνους (life support), όπως ραδιενέργεια, τοξικά υγρά και ακραίες θερμοκρασίες. Αόρατοι τοίχοι και περιορισμοί στην εξερεύνηση εξακολουθούν να υφίστανται, άλλα οι δημιουργοί έχουν καταφέρει να τους καμουφλάρουν με έξυπνο τρόπο χρησιμοποιώντας καιρικά φαινόμενα, όπως ηλεκτρικές καταιγίδες αυξανόμενης έντασης, που κλείνουν την δίοδο προς ένα συγκεκριμένο μονοπάτι στον χάρτη.

Ο σαρωτής που είναι ενσωματωμένος στο omni-tool σας επιτρέπει να συλλέγετε πολύτιμες πληροφορίες για τα άγνωστα είδη ζωής, τις τεχνολογίες και τα αντικείμενα που συναντάτε κατά την διάρκεια της περιήγησης σας στους πλανήτες. Επιπρόσθετα λειτουργεί ως διαγνωστικό εργαλείο βοηθώντας σας να εξιχνιάζετε εγκλήματα ή να επιδιορθώνετε συσκευές. Σκανάροντας αντικείμενα κερδίζετε πόντους research data, τους οποίους καταναλώνετε στην συνέχεια για να αποκτήσετε προσχέδια εξοπλισμού μέσω του research center. Στην συνέχεια, εφόσον έχετε τα απαραίτητα μεταλλεύματα, κατασκευάζετε νέα μέρη για την πανοπλία σας, όπλα ή βελτιωτικά mod της αρεσκείας σας. Τα απαραίτητα για το crafting ορυκτά μπορούν να αποκτηθούν με ποικίλους τρόπους. Εξερευνώντας τους πλανήτες έχετε την δυνατότητα να τα συλλέγετε είτε χειροκίνητα, χρησιμοποιώντας το omni-tool σας, είτε να τους κάνετε εξόρυξη με την βοήθεια του drone του Nomad, το οποίο περιλαμβάνει έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή που σας ενημερώνει ανά πάσα στιγμή για τις ποσότητες και τα είδη των μεταλλευμάτων στην γύρω περιοχή.

Ακόμη μπορείτε να ανακαλύπτετε ορυκτά σκανάροντας από το Tempest πλανητικά συστήματα και αστεροειδείς. Ο συγκεκριμένος τρόπος συλλογής ήταν αρχικά κάπως επίπονος εξαιτίας των αργόσυρτων μετακινήσεων από τον ένα πλανήτη στον άλλο, αλλά μετα το 1.05 update πλέον μπορείτε να προσπεράσετε τις κουραστικές ενδιάμεσες cutscenes κάνοντας την διαδικασία πιο γρήγορη και ευχάριστη. Τέλος, υλικά για το crafting κερδίζετε από τις επιτυχημένες εκβάσεις των αποστολών strike team αποστολών. Στο Mass Effect: Andromeda, πέρα από τα κλασικά όπλα του Milky Way, μπορείτε να δημιουργείτε remnant weapons που εξαπολύουν ακτινοβολίες στους εχθρούς χωρίς να χρειάζονται αναλώσιμα πυρομαχικά, όμως υπερθερμαίνονται από την συνεχόμενη χρήση, και heleus weapons που εκτοξεύουν πλάσμα που εντοπίζει τους αντιπάλους από την θερμότητα των σωμάτων τους.

Ο πλανήτης Voeld καλύπτεται από παγετώνες αέναου χιονιού.

Αν και μέσω crafting μπορείτε να κατασκευάσετε ένα πλήθος χρήσιμων αντικειμένων ικανών να προσαρμόσουν το gameplay στα μέτρα σας, τις πρώτες τουλάχιστον ώρες της ενασχόλησης με αυτό ενδέχεται να δεινοπαθήσετε εξαιτίας των άτσαλα κατανεμημένων μενού. Υπήρξαν στιγμές που αναγκάστηκα να ψάχνω για ένα 10λεπτο που ακριβώς έχει αποθηκευτεί το όπλο που μόλις δημιούργησα, αφού τα submachine guns και τα handguns για κάποιο λόγο είναι πεταμένα μαζί στην γενική και αόριστη κατηγορία των pistols. Βέβαια αυτός δεν είναι ο μοναδικός τομέας του user interface που δημιουργεί πονοκέφαλο. Ξεκινώντας μια αποστολή, λίγο πριν την κάθοδο στον εκάστοτε πλανήτη, μεταφέρεστε στην οθόνη του loadout που σας επιτρέπει να επιλέξετε τον εξοπλισμό και τα δύο μέλη της ομάδας σας. Η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο σύστημα δεν βολεύει ιδιαίτερα, καθώς κυριολεκτικά αχρηστεύει το μενού του inventory, μέσω του οποίου το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να βλέπετε και να αποδομείτε τα αντικείμενά σας. Το παιχνίδι σας υποχρεώνει, ακόμη και για την αλλαγή ενός βελτιωτικού weapon mod, να βρίσκεστε στο μενού του loadout περιπλέκοντας το UI χωρίς ουσιαστικό λόγο.

Ακολουθώντας μια δευτερεύουσα αποστολή, αν μεταβείτε σε μια περιοχή που σχετίζεται με την κεντρική ιστορία, το παιχνίδι αλλάζει αυτόματα το μαρκαρισμένο σας quest, γεγονός που μετά το πέρας των πρώτων ωρών αρχίζει και δημιουργεί έντονο εκνευρισμό. Από την άλλη, προβλήματα εμφανίζονται και στο σύστημα πλοήγησης, αφού ενίοτε ο marker της αποστολής παγώνει σε ένα συγκεκριμένο σημείο στον χάρτη, ακόμη και όταν έχετε ήδη φτάσει σε αυτό. Αρνητική αίσθηση προκαλεί επίσης η ολοκληρωτική απουσία ενός stash για να αποθηκεύετε τα αντικείμενα σας. Αν και μετά από πρόσφατο update ο μέγιστος αριθμός των αντικειμένων που μπορείτε να κουβαλήσετε έχει αυξηθεί από τα 50 στα 100 αντικείμενα, δυστυχώς είδα και πάλι σύντομα τον χαρακτήρα μου να φτάνει στο ανώτατο όριο.

Πέρα από την αναβάθμιση του κεντρικού χαρακτήρα και των συντρόφων σας, αναπτύσσετε παράλληλα και το κεντρικό hub του παιχνιδιού, την βάση Nexus. Πράξεις όπως η ολοκλήρωση κεντρικών και παράπλευρων αποστολών, η ανακάλυψη νέων περιοχών, η ενεργοποίηση της τεχνολογίας remnant και η καταστροφή των βάσεων των Kett σε κάθε πλανήτη σας προφέρουν πόντους viability που αναβαθμίζουν το επίπεδο της βάσης. Για κάθε νέο επίπεδο του Nexus ξυπνάτε από τον κρυογονικό ύπνο και από μια νέα ομάδα αποίκων που σας παρέχει ποικίλα πλεονεκτήματα, όπως την ανατροφοδότηση αναλώσιμων αντικειμένων ανά τακτά χρονικά διαστήματα, την αύξηση του ποσοστού των πόντων research data πόντων που λαμβάνετε από κάθε σας έρευνα, την μείωση τιμών για την αγορά αντικειμένων από τους μικροπωλητές κτλ. Για να ενεργοποιήσετε την τεχνολογία remnant σε κάθε πλανήτη, απαιτείται να βρείτε στον χάρτη και να θέσετε σε λειτουργία τρεις ξεχωριστούς μονόλιθους. Με την βοήθεια του σαρωτή σας βρίσκετε γύρω από την περιοχή του κάθε μονόλιθου τα απαραίτητα γραφικά σύμβολα και στην συνέχεια λύνετε στην κονσόλα του έναν γρίφο που μοιάζει με sudoku για να τον ενεργοποιήσετε. Στην περίπτωση που δεν σας αρέσουν οι γρίφοι, έχετε την δυνατότητα να αγοράσετε, καταναλώνοντας μερικά credits, κλειδιά αποκρυπτογράφησης μιας χρήσης ώστε να τους παρακάμψετε. Έπειτα κατεβαίνετε στo υπόγειo του remnant vault, όπου λύνοντας νέους γρίφους και πηδώντας από την μία πλατφόρμα στην άλλη φτάνετε στην καρδιά του dungeon και ολοκληρώνετε την αποστολή.

Έχοντας καταπνίξει τους διαδηλωτές στην βάση Nexus, οι Krogan μετακινήθηκαν στον καυτό πλανήτη Elaaden.

Το strike team mode του παιχνιδιού θυμίζει αρκετά το combat deployment mode του Metal Gear Solid 5. Συγκεκριμένα, μπορείτε να στέλνετε εκπαιδευμένες ομάδες στρατιωτών να αναλαμβάνουν αποστολές που ενισχύουν την θέση του Andromeda Initiative στον Helus Cluster. Στην περίπτωση που η έκβαση της αποστολής έχει αίσιο τέλος, τα μέλη της ομάδας αναβαθμίζουν το επίπεδό τους, ανεβάζοντας έτσι το ποσοστό των πιθανοτήτων επιτυχίας μελλοντικών αποστολών, και ο χαρακτήρας σας κερδίζει αντικείμενα, όπως σπάνια όπλα, ορυκτά ή mission funds, η ποιότητα και ποσότητα των οποίων διαμορφώνεται από το επίπεδο δυσκολίας της αποστολής. Καταναλώνοντας mission funds μπορείτε να αγοράζετε αντικείμενα που βελτιώνουν την απόδοση των ήδη υπαρχουσών ομάδων σας ή προσλαμβάνετε νέες ομάδες. Τις apex missions μπορείτε να τις ολοκληρώνετε είτε στέλνοντας σε αυτές μια strike team είτε παίζοντάς τις στο multiplayer του παιχνιδιού.

Στο multiplayer καλείστε μαζί με άλλους τέσσερις παίκτες να επιβιώσετε από επτά κύματα εχθρών εκτελώντας στο ενδιάμεσο στόχους που περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, την απενεργοποίηση ή το χακάρισμα συσκευών. Στο έβδομο κύμα έχετε δύο λεπτά στην διάθεση σας για να μεταφερθείτε στο extraction point του επιπέδου, ώστε να σας παραλάβει ένα διαστημικό σκάφος φέροντας έτσι σε πέρας την αποστολή σας. Μέχρι στιγμής οι χάρτες του online μέρους είναι περιορισμένοι, όμως η Bioware έχει δεσμευτεί να το εμπλουτίζει με δωρεάν νέο περιεχόμενο. Όπως και στο single-player, κερδίζοντας πόντους εμπειρίας αναβαθμίζετε τις ικανότητες (skills) του online χαρακτήρα σας. Παράλληλα, ξοδεύοντας είτε τα credits που κερδίζετε από τις αποστολές, είτε τα andromeda points σας (μικροσυναλαγές μέσω της πλατφόρμας του Origin) αγοράζετε πακέτα που περιέχουν αντικείμενα που παραμετροποιούν τον εξοπλισμό του.

Η ανακοίνωση ενός αχανούς Mass Effect που βασίζεται στην εξερεύνηση, όπως το Andromeda, από την μία πλευρά μου δημιούργησε έντονο ενδιαφέρον για τους κόσμους που επρόκειτο να ανακαλύψω, παράλληλα όμως με γέμισε και με αισθήματα ανησυχίας. Βλέπετε, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις πλέον, στις οποίες οι δημιουργοί στοχεύοντας στο μέγεθος των κόσμων και την ποσότητα, εν τέλει κάπου ξεχνάνε να τους γεμίσουν με ποικίλο και ποιοτικό περιεχόμενο. Έτσι, λοιπόν, προσπαθούν να καλύψουν το κενό με μαγικούς αλγόριθμους και τυχαία δημιουργημένες καταστάσεις καταλήγοντας τελικά σε ένα συρφετό ανακυκλωμένων και κουραστικών αποστολών. Στο Mass Effect: Andromeda υπάρχουν παράπλευρες αποστολές “δύο ταχυτήτων”. Η Bioware σε σχετικά πρόσφατες δηλώσεις της ανέφερε πως πηγή έμπνευσης των side-quests του παιχνιδιού αποτέλεσε η σειρά The Witcher. Και πράγματι, υπάρχουν αποστολές που διαθέτουν σχεδιαστικά ένα σεβαστό βάθος, προσφέρουν τις δικές τους παράλληλες ιστορίες και χωρίζονται σε πολλαπλές διακλαδώσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις ενδέχεται να συναντήσετε τυχαία έναν χαρακτήρα αρκετές ώρες μετά την ολοκλήρωση του quest που σχετίζεται με αυτόν και να ενημερωθείτε για τα νέα του βλέποντας τις επιπτώσεις που είχαν οι επιλογές σας μακροπρόθεσμα στην εξέλιξη της ιστορίας του. Από την άλλη όμως δεν λείπουν και τα fetch quests λογικής Dragon Age: Inquisition, τα οποία σας υποχρεώνουν να εκτελείτε θελήματα σαν delivery boy, μεταφέροντάς σας από πλανήτη σε πλανήτη και κάνοντας κατάχρηση του μηχανισμού scanning, με μοναδικό σκοπό να ροκανίσουν το χρονόμετρο του μετρητή στο Origin.

Θέτοντας σε λειτουργία τους μονόλιθους, αποκτάτε πρόσβαση στις κρύπτες remnant.

Στο Mass Effect: Andromeda, η Bioware, προσπαθώντας να προσφέρει ένα πιο πολυδιάστατο σύστημα διαλόγου με επιλογές που ξεφεύγουν από την λογική του καλού/κακού, αφαίρεσε το paragon/renegade system και το αντικατέστησε με τον μηχανισμό των tone choices. Έτσι, λοιπόν, κατά την διάρκεια μιας συζήτησης μπορείτε να δώσετε στον συνομιλητή σας μια συναισθηματική (emotional), λογική (logical), αυθόρμητη (casual) ή επαγγελματική (professional) απάντηση που διαμορφώνει τη σχέση που δημιουργείται μαζί του σε βάθος χρόνου. Φυσικά από το παιχνίδι δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα ερωτικά ειδύλλια, στα οποία μας έχει συνηθίσει η Bioware τα τελευταία χρόνια. Το σύστημα διαλόγου παίζει καθοριστικό ρόλο στην δημιουργία τους, αν και τελικά τα πράγματα στην πράξη είναι πιο απλοϊκά από όσο πιθανώς φαντάζεστε. Επισκεπτόμενοι συχνά ανάμεσα στις κεντρικές αποστολές τα μέλη του πληρώματος σας στο Tempest και επιλέγοντας συστηματικά το σύμβολο της καρδιάς, αργά ή γρήγορα, οδηγείστε στο... κρεβάτι με το εμπλεκόμενο πρόσωπο, με την προϋπόθεση βέβαια να σας το επιτρέπει ο σεξουαλικός του προσανατολισμός.

Το Mass Effect: Andromeda επικεντρώνεται στους ομοφυλόφιλους χαρακτήρες ίσως περισσότερο από κάθε άλλο παιχνίδι της Bioware. Στην περίπτωση, λοιπόν, που αποφασίσετε ως Scott Ryder να φλερτάρετε χαρακτήρες, όπως η Suvi, πρέπει να γνωρίζετε ότι η εν λόγω επιστήμονας δεν αρέσκεται στο να μπλέκει τα επαγγελματικά με τα προσωπικά της. Εκτός βέβαια και αν την προσεγγίσετε ως Sara Ryder, όπου τότε ο επαγγελματισμός, για έναν ανεξήγητο λόγο, πηγαίνει περίπατο. Προσωπικά δεν έχω κάποιο πρόβλημα με την εκπροσώπηση των ομοφυλοφίλων στα video games -σε καθαρά προαιρετικό επίπεδο πάντα- αρκεί οι δημιουργοί να μην φτάνουν στα όρια της υπερβολής. Η προσέγγιση των κοινωνικών θεμάτων που θίγει το Mass Effect: Andromeda, όπως η δημιουργία οικογενειών ομόφυλων ζευγαριών, είναι επιφανειακή και αδέξια δίνοντας την αίσθηση πως υφίσταται περισσότερο για λόγους πρόκλησης, παρά για λόγους ουσίας. Αν και οι επιλογές του συστήματος διαλόγου έχουν αντίκτυπο στην δημιουργία σχέσεων και στα γεγονότα κάποιων παράπλευρων αποστολών, δυστυχώς η εξέλιξη και το τέλος της κεντρικής ιστορίας είναι τόσο ευθύγραμμα, όσο ενός παιχνιδιού Call of Duty. Εάν απογοητευτήκατε από τα τέλη του Mass Effect 3 εξαιτίας της έλλειψης του αντίκτυπου των επιλογών που κάνατε σε όλη την διάρκεια της τριλογίας, ενδέχεται να αναθεωρήσετε την άποψη σας για το πόσο κακά ήταν τελικά ολοκληρώνοντας το Mass Effect: Andromeda.

Οι αυξομειώσεις στην ποιότητα του παιχνιδιού συνεχίζονται και στον τεχνικό τομέα. Όσον αφορά τα γραφικά, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για παράπονα. Οι κλιματικές συνθήκες διαφέρουν από πλανήτη σε πλανήτη, με τον Elaaden να παρουσιάζει απέραντές άνυδρες ερήμους, σε αντίθεση με τον Voeld του οποίου η έκταση καλύπτεται από παγετώνες αέναου χιονιού. Από την άλλη, η επιφάνεια του Habitat7 είναι γεμάτη με αλλόκοτα φυτά ελικοειδούς σχήματος. Οι εσωτερικοί χώροι των εργαστηριών των Kett είναι ντυμένοι με εξαιρετικά εφέ καπνού και ίσως τις πιο εντυπωσιακές screen space reflections που έχουμε δει μέχρι τώρα σε παιχνίδι. στο τροπικό κλίμα του πλανήτη Havarl βλέπετε εντυπωσιακές λεπτομέρειες, όπως σταγόνες βροχής να κυλάνε στα πρόσωπα και τις στολές των χαρακτήρων σας. Τα physics είναι επίσης ρεαλιστικά, με το νερό να ρυτιδώνεται και την βλάστηση να κινείται κατά την επαφή. Παρόλα αυτά το παιχνίδι μαστίζεται από πλήθος τεχνικών προβλημάτων, με bugs και glitches, τα οποία αρκετές φορές σας αναγκάζουν να φορτώσετε εκ νέου ένα προηγούμενο save για να μπορέσετε να συνεχίσετε. Κάποιες φορές, λοιπόν, ενδέχεται να δείτε εξαιτίας αστοχιών του collision detection τον χαρακτήρα σας να βγαίνει έξω από την οριοθετημένη περιοχή ενός επιπέδου ή ακόμη το πάτωμα να εξαφανίζεται κάτω από τα πόδια σας! Σε ορισμένες περιπτώσεις κατά την περιήγηση σας στις καρτέλες των μενού, το παιχνίδι “παγώνει” με αποτέλεσμα να πρέπει να “σκοτώσετε” την εφαρμογή μέσω του task manager!

Στο παιχνίδι συναντάτε τη νέα φυλή των Kett.

Όσον αφορά τον ήχο, η αλήθεια είναι πως δεν συνάντησα κάποιο συγκεκριμένο μουσικό θέμα που ικανό να χαραχτεί ανεξίτηλα στην μνήμη μου. Ωστόσο οι περιβαλλοντικοί ήχοι βρίσκονται σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο. Κατά την διάρκεια της εξερεύνησης, ακούτε τον θόρυβο του ανέμου να ξυρίζει την άγονη επιφάνεια του Elaaden υπό από την διακριτική μουσική υπόκρουση chill out μελωδιών, ενώ την ώρα της μάχης το πεδίο πλημμυρίζει με τον εκκωφαντικό ήχο των biotic ικανοτήτων σας. Το voice acting κάποιων χαρακτήρων, όπως της Suvi για παράδειγμα, αρκετές φορές φαίνεται αποκομμένο από τα λεγόμενά τους, ενώ σε άλλες περιπτώσεις ο τόνος είναι υπέρ του δέοντος ανάλαφρος δίνοντας την αίσθηση μαθητών που βρίσκονται σε πενταήμερη σχολική εκδρομή.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το Mass Effect: Andromeda μπορεί να προσφέρει αρκετές ώρες χαλαρής διασκέδασης. Διαθέτει άπλετο περιεχόμενο με modes ικανά να καλύψουν κάθε γούστο και ένα εξαιρετικό σύστημα μάχης που αναμφισβήτητα εξελίσσει την συνταγή των shooter τρίτου προσώπου. Ωστόσο το παιχνίδι χωλαίνει στα σημεία που έκαναν τους προκατόχους του να λάμπουν. Τα τεχνικά προβλήματα με τα διάφορα update λογικά σύντομα θα αποτελούν παρελθόν. Δυστυχώς όμως κανένα patch δεν μπορεί να μπαλώσει το αναιμικό επίπεδο γραφής, τον αδιάφορο πρωταγωνιστή που προσπαθεί να θυμίσει ανεπιτυχώς κάτι ανάμεσα σε Geralt of Rivia και Nathan Drake και το εύπεπτο, χωρίς κορυφώσεις και φιλοσοφικό υπόβαθρο, σενάριο. Αν δεν έχετε πρόβλημα να μεταβείτε από την ώριμη θεματολογία της αρχικής τριλογίας σε ένα παιχνίδι “εφηβικής λογικής” ή αν είστε νέοι στον κόσμο της σειράς Mass Effect, μπορείτε να επενδύσετε άφοβα στο Andromeda. Οι υπόλοιποι πρέπει να είστε διατεθειμένοι να βάλετε αρκετό νερό στο κρασί σας εάν θέλετε να πάρετε ό,τι θετικό έχει να προσφέρει το παιχνίδι.

Επιστροφή οχημάτων και ενισχυμένη εξερεύνησηΠληθώρα δυνατοτήτων παραμετροποίησης και ανάπτυξης χαρακτήραΠοικίλο περιεχόμενο ικανό να κρατήσει το ενδιαφέρον για ώρεςΠλούσιο lore που αφήνει ελπίδες για μια καλύτερη σεναριακά συνέχειαΠανέμορφες τοποθεσίες και υπέροχα στο σύνολο τους γραφικάΕξαιρετικό σύστημα μάχης, με πιο φρενήρη ρυθμό από ποτέ......αν και έχουν μειωθεί τα τακτικά στοιχεία ελέγχου της ομάδαςΠαιδαριώδεις διάλογοι που λειτουργούν διαβρωτικά για την αφήγησηΜέτρια facial animations και voice actingΠαραποίηση σημαντικών γεγονότων της αρχικής τριλογίαςΕύπεπτο κεντρικό σενάριο με προβλέψιμη πλοκή και αδύναμο τέλοςΜπόλικα τεχνικά προβλήματα (bugs, glitches)Μπερδεμένο user interfaceΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One, PC (review)ΑΝΑΠΤΥΞΗ:BiowareΕΚΔΟΣΗ:EAΔΙΑΘΕΣΗ:Bandai Namco HellasΕΙΔΟΣ:Action RPGΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player, multiplayerΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.masseffect.com/HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:23/3/2017PEGI:16

Game20.gr, το Άσυλο των gamers

Keywords
effect, effect, mass effect 3, call of duty, εν λόγω, dragon age, the witcher, xbox one, bioware, initiative, scott, ryder, pathfinder, habitat, nexus, hub, eos, dragon, update, voice, εμφάνιση, tree, tech, συγκεκριμένο, fitness, wheel, life, support, data, νέα, team, guns, user, quest, sudoku, διαδηλωσεις, gear, funds, online, origin, witcher, delivery, system, video, games, υφίσταται, screen, space, μνήμη, patch, ps4, xbox, namco, site, https, κινηση στους δρομους, τελη κυκλοφοριας, nexus s, ομαδα διας, τελος ακινητων, Καλή Χρονιά, αλλαγη ωρας 2012, τελος του κοσμου, τελη κυκλοφοριας 2014, τελη κυκλοφοριας 2015, τελη κυκλοφοριας 2016, origin, πλανητες, μνήμη, ωστικο κυμα, γνωση, γριφοι, δουλεια, δωρεαν, θεμα, ιατρικη, μουσικη, ραδιενεργεια, τα νεα, τυχη, φυτα, χαρτες, ωρα, games, pathfinder, quest, scott, sudoku, αγορα, αυξηση, ασυλο, ατμοσφαιρα, βγαινει, βοηθεια, βρειτε, βρισκεται, γαλαξιας, γεγονοτα, γεγονος, γλωσσα, γνησιο, διαστημα, δυνατοτητα, δυστυχως, δειτε, δηλωσεις, διαδικτυο, εγκληματα, εδαφος, εφε, υπαρχει, εκβαση, ενημερωθειτε, εν λόγω, ενιοτε, εμφάνιση, εξελιξη, εξι, επρεπε, επτα, επιτυχια, ερευνα, ερχεται, ετος, εχθροι, τεχνολογια, εξυπνο, ζωη, ζωης, ιδιο, ειδος, υπνο, υφίσταται, ηχοι, θετικο, θυμιζει, θυσια, κιβωτος, υγρα, ηχο, κυμα, κυματα, κινηση, κλιμα, κρασι, λειτουργια, λεωφορειο, λεπτομερειες, λογο, μαγεια, μειωση, μικρο, μορφη, μπορειτε, νερο, νοημοσυνη, ομαδα, παντα, οθονη, ονομα, ορια, ορυκτα, ουλες, ουσιαστικο, οχηματων, οχημα, παρουσιαση, πεδιο, περιβαλλον, πηγη, πιθανοτητες, ποιοτητα, προβληματα, ρανταρ, ριψη, ρολο, σεναριο, σιγουρο, συγκεκριμένο, συγκεκριμενα, συζητηση, συνεχεια, συντομα, σειρα, συμβολα, συνταγη, τατουαζ, τονος, φυλο, φυσικα, φτανει, φορα, χαμογελο, χασμα, χειλη, χιουμορ, χρονομετρο, χρονικα, χρωμα, ωρες, bioware, call of duty, data, delivery, dragon age, dragon, εφαρμογη, ειδη, εκδρομη, eos, fitness, guns, gear, γνωσεις, habitat, ηρωας, hub, ιδιαιτερα, initiative, user, jet, καρδια, κρεβατι, mass effect 3, μοιαζει, namco, nexus, ομαδες, patch, παιχνιδι, πηγες, player, πληροφοριες, ποδια, ποταμια, ryder, site, single, space, screen, system, team, tech, funds, the witcher, τοιχοι, online, tool, tree, wheel, update, jump, υλικα, witcher, χερια, ξυπνατε, voice
Τυχαία Θέματα