Gamescom 2014: Απολογισμός

Η μάχη φουντώνει.

Η Gamescom 2014 ολοκληρώνεται και τυπικά την Κυριακή με τις περισσότερες ειδήσεις να έχουν βγει ήδη προς τα έξω. Η προσέλευση του κόσμου από χθες Πέμπτη, πρώτη ημέρα του κοινού, ήταν ακόμη μεγαλύτερη από πέρυσι και όλα δείχνουν ότι ο αριθμός των 340.000 θεατών που ανακοινώθηκε το 2013 θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο φέτος. Στο σημερινό Editorial θα επιχειρήσω να ερμηνεύσω τις νέες ανακοινώσεις -κυρίως από πλευράς Sony και

Microsoft- και να καταγράψω λίγο τις παρουσίες και τις απουσίες των games που αναμένουμε.

Θα ξεκινήσω λίγο ανάποδα με τις χθεσινές δηλώσεις του Jim Ryan, προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της Sony Europe, σχετικά με το ότι "Η Sony δεν επιθυμεί να αγοράσει νέες αποκλειστικότητες". Το θέμα με τα exclusives μεταξύ PS4 και Xbox One έχει κάνει την μάχη να φουντώνει για τα καλά. Όπως έχω αναφέρει στο παρελθόν, η Sony "κατέθεσε ψυχή" με το PS3 το 2013 και άφησε την Microsoft να ξεκινήσει με το Xbox One έχοντας προβάδισμα στα exclusives έναντι του PS4. Αναφέρομαι σε όσα games έχουν ήδη κυκλοφορήσει καθώς και όσα θα μας έρθουν μέχρι τον Δεκέμβριο.

Από εκεί και πέρα, οι συνεντεύξεις τύπου, αν τις αναλύσει κανείς, δείχνουν και τις προθέσεις κάθε εταιρείας. Πέρυσι η Microsoft έκανε "γαργάρα" στην press conference το DRM και το always online, χάνοντας την εικόνα της ειλικρίνειας προς τους gamers. Μέχρι να γυρίσει πίσω την πολιτική της και σε συνδυασμό με το 1080p native στο PS4, τα 8GB GDDR5 και το PlayStation Plus που κάνει την Sony γενναιόδωρη στα μάτια μας, την έριξαν από νωρίς στη δεύτερη θέση και τώρα έχει μπει στη διαδικασία να "κυνηγάει" τις πωλήσεις. Από την άλλη, η MS κατάλαβε τα λάθη της, παρουσιάζει μόνο games στις press conference, πέταξε το Kinect στην άκρη, έβαλε μπροστά τα Xbox Live Rewards για να απαντήσει στα δωρεάν games του PS Plus και αρχίζει να δίνει χώρο στα indie games.

Microsoft
(Press Conference)
Το "κυνηγητό" των πωλήσεων μπορεί να γίνει σκληρή μάχη στήθος με στήθος σε λίγους μήνες από τώρα καθότι η αμερικάνικη εταιρεία έχει τον Σεπτέμβριο λανσάρισμα του Xbox One σε 26 ευρωπαϊκές χώρες, Forza Horizon 2 στις 30 Σεπτεμβρίου, Sunset Overdrive στις 31 Οκτωβρίου και Halo 5: Guardians beta στα τέλη Δεκεμβρίου αν έχετε αγοράσει την Master Chief Collection. Συν τις άλλοις με 400 ευρώ δίνει Forza Horizon 2 και Fifa 15 μαζί, άρα προσφέρει καλό deal.

http://www.youtube.com/watch?v=WeSCwP-hjDY

Η κίνηση με το timed exclusive του Rise of the Tomb Raider τον Δεκέμβριο του 2015 ήταν περισσότερο κίνηση εντυπωσιασμού. Το πόσο θα είναι timed exclusive δεν το γνωρίζει κανείς. Η Microsoft έχει συμβόλαιο με την Square Enix που λήγει τότε, αλλά μπορεί να βγει τον Μάρτιο του 2016 σε PS4 και η Square Enix να πει "Το ανέπτυξα σε τρεις μήνες", δεν θα μπορέσει κανείς να αποδείξει το αντίθετο. Πιστεύω ότι αυτό που ενδιαφέρει τους gamers είναι να παίζουν τα περισσότερα games στην κονσόλα τους και να χαίρονται κάποια καλά exclusives που τους εκφράζουν περισσότερο (άλλους τους εκφράζει το Halo και το Gears of War κι άλλους το Killzone και το Uncharted).

Στα μελλοντικά exclusives το Quantum Break και το Fable Legends που παρουσιάστηκαν δείχνουν πολύ καλά, ιδιαίτερα το πρώτο που εντυπωσιάζει με τα γραφικά του. Στην φαρέτρα της η Microsoft έχει ακόμη τα Crackdown 3, το νέο Gears of War της Black Tusk Studios που θα έρθει πιο μετά και τα indie console exclusives Below και Ori and the Blind Forest (που έρχεται Δεκέμβριο).

Προς μεγάλη μου χαρά πάντως είδα το Kinect να παίρνει πόδι από τις παρουσιάσεις της Microsoft και αυτή μόδα των casual games να αρχίζει πλέον να ξεφτύνει. Ήταν θέμα χρόνου να ξεχωρίσουν τα πραγματικά games από τα casual και η MS να καταλάβει που παίζεται το παιχνίδι.

Sony
(Press Conference)
Στον αντίποδα, η παρουσίαση των Ιαπώνων είχε διάρκεια μόλις μία ώρα αντί για δύο που μας συνηθίζουν. Στις ανακοινώσεις της η Sony συνέχισε την τακτική γενναιοδωρίας του PlayStation Plus που με 50 ευρώ το χρόνο δίνει κάθε μήνα δωρεάν games και για τις τρεις κονσόλες. Τώρα με το Share Play θα επιτρέπει στους φίλους σας να συνδεθούν την στιγμή που παίζετε και να παίξουν δωρεάν ένα video game, ακόμα κι αν δεν το έχουν, αποκτώντας οι ίδιοι τον έλεγχο του χειριστηρίου σας...από το σπίτι τους.

Θυμίζουμε ότι κάτι ανάλογο έχει κάνει ήδη η Valve στο Steam και ήθελε (πέρυσι) να κάνει η Microsoft με το Family Play στο Xbox One. Σκόπευε, μέσω DRM πάντα, να επιτρέπει σε μέχρι 10 φίλους σας να παίζουν όποιο game θέλουν από αυτά που έχετε, χωρίς να απαιτείται να είναι ο άλλος χρήστης online. Εδώ η Sony πήρε την ιδέα αλλά την εφαρμόζει χωρίς DRM, σε όλη την friend list σας, αλλά πιθανότατα με το να είναι ο κάτοχος του παιχνιδιού online και με το να έχουν και οι δύο συνδρομή PlayStation Plus. Κοινώς, μετά την ανάγκη του PS Plus για το multiplayer του PS4, η αγορά του πλέον γίνεται μονόδρομος και είναι κάτι που πολλές φορές στη σύγκριση PC vs κονσόλα οι console users δεν το συνυπολογίζουν στα έξοδα, έστω κι αν μιλάμε για μικρά ετήσια ποσά. Ο μόνος μου προβληματισμός είναι ότι βάση των ταχυτήτων που έχουμε αυτή τη στιγμή, θα χρειάζονται στη χειρότερη δύο VDLS γραμμές, αν και ακόμα και σε αυτή την περίπτωση δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί με games που απαιτούν μεγάλη ακρίβεια όπως Racing, Sports ή Fighting. Το αντίστοιχο πλάνο της Microsoft με το Family Sharing όπου θα μπορούσαμε να παίζουμε τα games του άλλου ήταν καθαρά για offline play χωρίς καμία παρεμβολή δεύτερης σύνδεσης.

Τα exclusive όπλα που έβγαλε η Sony στην Gamescom ήταν το DriveClub και το LittleBigPlanet 3 που αναμένονται φέτος, το Bloodborne της From Software (Dark Souls, Demon's Souls) το Horror Adventure Until Dawn της Supermassive games, που αποτελεί το πρώτο της μεγάλο project αφού έως τώρα δούλευε με AR games και ports για την Sony, το Hollowpoint της Ruffian Games (Crackdown 2), που πιστεύω ότι δεν αναμένεται τόσο blockbuster όσο παρουσιάζεται, ενώ ως πρώτη ανακοίνωση ξεχώρισε το Hellblade της Ninja Theory που δείχνει πολύ φιλόδοξο και θα μοιάζει με ένα σύγχρονο Heavenly Sword. Από τον σωρό των indie games ξεχώρισαν τα Alienation (της Housemarque που έφτιαξε το Resogun) και WiLD.

http://www.youtube.com/watch?v=NCkC6NGkS0Y

Θυμίζουμε ότι τα blockbusters που ετοιμάζει η Sony απ' το 2015 και μετά είναι τα Uncharted 4, The Order: 1886, Grim Fandango της LucasArts (console exclusive), No Man's Sky της Hello Games (Joe Danger) και δύο ακόμη games που βρίσκονται "στο ράφι". To Shadow of the Beast για το οποίο περιμένουν οι Amiga fans να ακούσουν από την E3 2013 και το The Last Guardian που ακολουθεί σήριαλ επταετίας, δεν θα παρουσιαστεί ούτε στο Tokyo Games Show και γνωρίζουμε μόνο από τον Yoshida ότι συνεχίζει να αναπτύσσεται στο PS4.

Αριθμητικά η Sony δείχνει να αναπτύσσει περισσότερα games από την Microsoft τη δεδομένη στιγμή, όμως οι δύο τελευταίοι τίτλοι που αναφέραμε είναι απλά ένα παράδειγμα του ότι προσπαθεί να χτίσει hype πολύ νωρίς για games τα οποία δεν αναμένονται άμεσα. Επομένως για το τι θα βγει το 2015 θα πρέπει να αναμένουμε μέχρι την E3 του Ιουνίου για να βγάλουμε συμπεράσματα. Προς το παρόν, πέρα από όλα αυτά, η Sony ανακοίνωσε τις 10 εκατομμύρια πωλήσεις του PS4 (δηλαδή κονσόλες που έχουν φτάσει μέχρι τα σπίτια μας), δείχνοντας αυτοπεποίθηση για το προϊόν της και προσπαθώντας να στείλει ένα μήνυμα πρωτιάς προς τους gamers για να την επιλέξουν, παρά τα λιγότερα exclusives στο ξεκίνημά της.

Indie games
Αμφότερες οι δύο εταιρείες αφιέρωσαν ένα πολύ μεγάλο μέρος της παρουσίασής τους στα indie games, κάτι που θυμίζουμε ότι είχε ξεκινήσει στην E3 2014 από την Sony. Τώρα πλέον, δεδομένης της κρίσης, πολλοί indie developers βγάζουν το ψωμί τους αναπτύσσοντας παιχνίδια, με την άνεση της online πώλησης κι αυτό έχει φέρει πολλές φρέσκιες ιδέες στο τραπέζι.

http://www.youtube.com/watch?v=OCGb_EGds5w

Κατά την άποψή μου, κι όποιος θέλει συμφωνεί ή διαφωνεί, στην πράξη, η μεγαλύτερη μερίδα των gamers, έχει μάθει ότι τα indie games έχουν low budget productions values και βασίζονται στο gameplay τους, την πρωτοτυπία τους και την χαμηλή τιμή τους. Δεν αποτελούν όμως eye candy για τον μέσο gamer, που θέλει ένα ολοκληρωμένο πακέτο (γραφικά, ήχος, online modes κτλ.) το οποίο θα τον κρατήσει για καιρό. Αυτό άλλωστε το δείχνουν οι πωλήσεις, παρά τις χαμηλές τους τιμές. Σε καμία περίπτωση όλα αυτά τα στρέμματα από indie games δεν αποτελούν κριτήριο αγοράς μιας next-gen κονσόλας. Τα περισσότερα από αυτά θα κυκλοφορήσουν αργά ή γρήγορα και στο Steam, που είναι πλέον συνυφασμένο με την έννοια indie καθώς η Valve κάνει μέσω αυτών χρυσές δουλειές. Εκτός πια κι αν φτάσουμε στο σημείο να μιλάμε για εταιρείες τύπου Hoursemarque που αναπτύσσει games μόνο για τις κονσόλες της Sony, βλέπε Super Stardust, Resogun Dead Nation και τώρα Alienation.

http://www.youtube.com/watch?v=XKc4G-gSSeY

Η Microsoft ήταν ο πρώτος κατασκευαστής κονσολών που ασχολήθηκε με τα indie games αν και είχε θέσει αυστηρούς κανόνες για το development, με σημαντικά ποσά που χρειάζονταν να πληρώσουν οι indie developers, τόσο εφάπαξ, όσο και μετά από κάθε patch. Η πολιτική της αμερικάνικης εταιρείας άλλαξε (για μένα μετά τα DRM και το always online ήταν το τρίτο σοβαρό λάθος που διόρθωσε) και τώρα απαιτείται μόνο ένα εφάπαξ ποσό και τα patches δωρεάν. Ο λόγος ήταν ότι η Sony άνοιξε εντελώς τον δρόμο προς τους indie developers, δίνοντας αβέρτα πρόσβαση στο PSN. Βλέπετε, ο ανταγωνισμός στην προκειμένη περίπτωση βοήθησε σημαντικά προς όφελος όλων.

Electronic Arts
(Press Conference)
Τα βλέμματα στην παρουσίαση της EA πιστεύω ότι στράφηκαν κυρίως στο Shadow Realms, το νέο RPG που ανακοίνωσε η BioWare και το Battlefield Hardline που έλαβε καθυστέρηση για τον Μάρτιο του 2015. Το Fifa 15 θα είναι αναμενόμενα δυνατό καθώς έχει περάσει σε ένα άλλο επίπεδο, το Dragon Age Inquisition θα έχει θετική παρουσία αλλά δεν το περιμένω AAA title, ενώ τα Sims 4, NHL 15, Dawngate και Madden NFL 15 με αφήνουν παγερά αδιάφορο.

http://www.youtube.com/watch?v=cEdjaiXDfyU

Πάντως η απόφαση της Electronic Arts να χρεώσει το demo του Madden NFL 15 έμμεσα (καθότι απευθύνεται μόνο στους κατόχους Xbox One με EA Access) με εκνεύρισε σε κάποιο βαθμό. Αν φτάνει στο σημείο η EA μετά τα DLC να χρεώνει και τα demos, τότε αντιλαμβάνεστε ότι ο κόσμος θα εξοργιστεί. Ως αμερικάνικη κυκλοφορία (λόγω Madden και λόγω Xbox One) πιστεύω ότι έκανε επίτηδες κάτι τέτοιο για να τεστάρει αντιδράσεις. Φανταστείτε να γινόταν κάτι ανάλογο και με το demo του Fifa 15 και αντιλαμβάνεστε τι χαμός θα ακολουθούσε.

Οι υπόλοιποι
Σχετικά με τις υπόλοιπες εταιρείες, η Activision που άνοιξε τις παρουσιάσεις στην Gamescom την Δευτέρα μας έδειξε ένα ιδιαίτερα ανανεωμένο Call of Duty, με δυνατή μηχανή γραφικών και όμορφες αλλαγές στο gameplay, ενώ οι Ubisoft και Nintendo δεν διεξήγαγαν κάποια συνέντευξη τύπου. Αμφότερες έχουν πολύ καλά games για την συνέχεια και πιστεύω ότι θα μπορούσαν να παρουσιάσουν πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Για την Nintendo ασφαλώς και δεν το περιμέναμε, αφού πλέον έχει φυσική παρουσία μόνο στο περίπτερο της Gamescom και όσον αφορά τις press conferences, βολεύεται με τα Nintendo Direct.

Το Silent Hills από τους Hideo Kojima και Guillermo del Toro είναι για μένα ένα από τα highlights και έστρεψε πολλά βλέμματα πάνω του. Ίσως περισσότερα κι από το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain που παρουσιάζει αρκετά γνώριμο gameplay σε σχέση με το 4. Πιστεύω ότι όσοι έχετε PS4 πρέπει οπωσδήποτε να κατεβάσετε το P.T. demo από το PS Store γιατί θα πάθετε πλάκα από το επίπεδο τρόμου που θα αντικρίσετε. Εγώ είμαι σάπιος στα Survival Horror και κόλλησα λίγο μετά τον πρώτο θάνατο. Πείτε μας την άποψή σας και στο αντίστοιχο forum topic.

http://www.youtube.com/watch?v=bLTaBLUSWXs

Στις υπόλοιπες κυκλοφορίες, είναι ευτύχημα το ότι το The Evil Within της Bethesda θα μας έρθει στις 17 Οκτωβρίου, οι fans των Adventures θα χαρούν με το Syberia 3 που κυκλοφορεί του χρόνου, οι αντίστοιχοι του WoW ενδέχεται να δουν τον Robin Williams ως NPC προς τιμή του θανάτου του και τέλος η Nintendo ανακοίνωσε ένα όμορφο Super Smash Bros. 3DS XL για τους συλλέκτες fans της.

Συνοψίζοντας
Το σύνολο των ανακοινώσεων για τα δεδομένα της Gamescom πιστεύω ότι μας ικανοποίησε έως έναν βαθμό, μιας και πλησιάζουμε στο να κλείσουμε ένα χρόνο από τις κυκλοφορίες των PS4 και Xbox One και τρεις εβδομάδες πριν την έλευση του τελευταίου στην Ελλάδα. Σχετικά με τον πανικό των exclusives και ειδικά με το Rise of the Tomb Raider, από την μία θεωρώ ότι είναι μαγκιά της Microsoft που πήρε το αποκλειστικό γιατί θέλει να πουλήσει περισσότερο η κονσόλα της, αλλά απ' την άλλη θεωρώ λάθος να υπάρχουν αποκλειστικότητες μεταξύ μεγάλων publishers, είτε είναι ολοκληρωτικά exclusives, είτε timed exclusives. Αν έχεις κάποιον developer, είτε ως θυγατρική εταιρεία (Naughty Dog), είτε ως συμβόλαιο κάποιων ετών που μπορεί να αλλάξει (Insomniac Games), τότε μπράβο σου και καλά κάνεις.

Όταν όμως δημιουργούνται ιδιαίτερες σχέσεις μεταξύ εταιρειών στο θέμα των exclusives, τότε ο publisher χάνει μέρος των πωλήσεών του και οι gamers αναγκάζονται να αγοράζουν περισσότερες κονσόλες. Το όλο σκηνικό μου θυμίζει αντίστοιχα τις ιδιαίτερες σχέσεις που έχουν οι δημοσιογράφοι κάποιων game sites με κάποιους publishers στο θέμα των exclusive ειδήσεων/ταξιδιών, βάση του οποίου δεν πα να σκίζεται ο άλλος όλη τη μέρα στη δουλειά και να έχει εκατοντάδες χιλιάδες κόσμο, η εταιρεία θα αβαντάρει τον "απέναντι" που μπορεί να έχει τον ίδιο ή και λιγότερο κόσμο. Και στην μία και στην άλλη περίπτωση, το αποτέλεσμα μιας αποκλειστικότητας μεταξύ δύο εταιρειών, ειδικά όταν επαναλαμβάνεται, είναι το να χάνουν οι ανταγωνιστές ή οι fans αυτού που κέρδισε την αποκλειστικότητα μια μικρή εκτίμηση. Αλλά εδώ που τα λέμε, σε ελεύθερη αγορά ζούμε, οπότε κάθε μέσο είναι θεμιτό.

Μην ξεχάσετε να μας πείτε την άποψή σας με σχόλια στο Gamescom 2014 topic στο ανανεωμένο Forum του GameWorld.

ΥΓ. Την φωτογραφία της Jessica Nigri την ζήτησε ο Γιώργος Λόλας. Με απείλησε, δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς.

Keywords
gears of war, call of duty, xbox one, xbox live, tomb raider, square enix, dragon age, ps store, robin williams, naughty dog, ειδήσεις, sony, games, ryan, europe, ps4, xbox, ps3, microsoft, press, drm, online, playstation, live, εταιρεία, halo, master, fifa, deal, http, youtube, exclusive, square, uncharted, quantum, fable, black, studios, blind, play, video, game, valve, steam, list, sports, fighting, offline, software, adventure, dawn, project, ninja, sword, wild, order, sky, shadow, beast, guardian, tokyo, ιουνίου, low, budget, candy, super, patch, psn, electronic, rpg, bioware, battlefield, dragon, aaa, sims, nhl, nfl, demo, access, dlc, activision, ubisoft, nintendo, hills, kojima, gear, store, survival, forum, wow, bros, ελλαδα, θυγατρική, dog, sites, κινηση στους δρομους, τελη κυκλοφοριας, καθαρα δευτερα, αλλαγη ωρας, www.youtube.com, τελη κυκλοφοριας 2013, τελος του κοσμου, αλλαγη ωρας 2013, τελη κυκλοφοριας 2014, τελη κυκλοφοριας 2015, τελη κυκλοφοριας 2016, χωρες, το θεμα, δουλεια, δωρεαν, ηχος, θεμα, μοδα, παιχνιδια, φυσικη, φωτογραφια, ψωμι, ωρα, aaa, dlc, games, game, guardian, microsoft, nfl, nhl, psn, ps3, ps4, rpg, ryan, sony, square enix, square, ubisoft, wow, xbox live, youtube, αγορα, απλα, αυτοπεποιθηση, εβδομαδες, γινει, γινεται, δευτερα, δηλωσεις, δειχνει, ευρω, εκτιμηση, εμμεσα, ενδιαφεροντα, εννοια, εξοδα, ερχεται, εταιρεία, ετων, εφαπαξ, ιδεα, ιδεες, ιδιο, θυγατρική, θυμιζει, θυγατρικη εταιρεια, εικονα, κινηση, λαθη, λαθος, ματια, μηνες, ξεκινημα, παντα, οπωσδηποτε, οφελος, παρουσιαση, πεμπτη, πλακα, πωλησεις, συνεχεια, σηριαλ, σπιτι, σπιτια, συγχρονο, σχολια, τιμη, φτανει, χαρα, activision, super, budget, battlefield, beast, bioware, black, blind, sky, call of duty, candy, dawn, deal, demo, δουλειες, dragon age, dragon, drm, adventure, europe, exclusive, fable, fifa, fighting, forum, gears of war, gear, halo, hills, ιδιαιτερα, project, ιουνίου, kojima, κυριακη, list, low, μοιαζει, μπροστα, master, nintendo, ninja, offline, sports, order, πακετο, patch, παιχνιδι, play, press, ps store, quantum, robin williams, studios, shadow, sims, sites, software, steam, survival, sword, σωρο, tomb raider, online, tokyo, uncharted, valve, wild, bros, electronic, store
Τυχαία Θέματα