Το φάντασμα του Αλεξάντρ Βολφ - Γκάιτο Γκαζντάνοφ: Κριτική βιβλίου
15:17 16/6/2015
- Πηγή: Culture Now
Η συνάντηση με την μοίρα και το πεπρωμένο ανέκαθεν απασχολούσε το μυαλό του ανθρώπου, τον βασάνιζε, του θεμελίωνε εντός του μία σειρά από ερωτήματα, του «έκλεβε» τον ύπνο και τον στοίχειωνε.
Όλα αυτά συμβαίνουν εδώ με χτυπήματα απανωτά στην ζωή του πρωταγωνιστή. Εδώ η μοίρα επανέρχεται, επαναπροσδιορίζει έναν κόσμο μέσα στον οποίο παρασέρνει και καθηλώνει τον ήρωα του Γκαζντάνοφ, το alter ego του συγγραφέα ενδεχομένως. Μέσα από μία ομολογία συνταρακτικής φύσης που κλονίζει την ανάγνωση
Καθ’όλη την διάρκεια της αφήγησης, ζητείται απάντηση στην αιώνια απορία αν η ζωή προηγείται του θανάτου ή αν ο θάνατος επιβεβαιώνει την ίδια την ζωή με την έλευσή του ή πάλι αν υπάρχει αυτό το va et vient (πήγαινε έλα) μέσα στην μήνι του μυαλού με έναν συνεχή πόλεμο που αγγίζει το μεταφυσικό. Και τότε ο άνθρωπος παθαίνει αυτά ακριβώς τα οποία περιγράφει με ανατριχιαστική λεπτομέρεια ο συγγραφέας με έναν τρόπο που θυμίζει την «Ερμηνεία των ονείρων» του Φρόυντ. Γιατί ο ήρωας του Γκαζντάνοφ είναι ένα φάντασμα που έρχεται και φεύγει. Ο ίδιος πλήττεται σφόδρα από τις ίδιες του τις αναμνήσεις που τον κυνηγούν σε όποιο σημείο και αν βρεθεί. Οι συνειρμοί του, οι διαδρομές και οι κατακόμβες του νου του μας παραπέμπουν στον φιλόσοφο και στοχαστή Πόε, εκεί που η ισορροπία ανάμεσα στο γήινο και το έξω από εδώ για να θυμηθούμε και τον Μωπασάν, είναι έννοιες συγκεχυμένες και καθόλου απτές. Έτσι βρίσκουμε τον πρωταγωνιστή να παραπατά στις σκέψεις του, να κατηγορεί τον εαυτό του για το κακό που προκάλεσε, να αυτομαστιγώνεται με την μνήμη ενός εγκλήματος που γνωρίζει ότι διέπραξε αλλά αγνοεί την τύχη της έκβασής του. Χρόνια μετά βρίσκεται ενώπιον των ευθυνών του και η τυχαία συνάντηση του με το υποτιθέμενο θύμα του που τελικά είναι ο δικαστής του αφού του επισύρει τύψεις ασήκωτες για το παρελθόν του, ενεργεί σαν κεραυνός εν αιθρία και σαν εφιάλτης του ακουμπάει την πλάτη. Ένας εμφύλιος πόλεμος του έχει ραγίσει τα σωθικά, ένας άντρας παραμονεύει επικίνδυνα και εκείνος σαν Οιδίποδας ψάχνει να βρει την λύση του αινίγματος που τον κατατρέχει.
Σε ποιο βαθμό τελικά η πίστη στην αδυσώπητη και αδίστακτη μοίρα μπορεί τελικά να οδηγήσει τον ίδιο τον άνθρωπο στην υποταγή της και στην αξεπέραστη δύναμή της στον χρόνο έτσι που θύμα της να μην μπορεί να την ελέγξει; Ποιο είναι το μεταίχμιο ανάμεσα στην ευτυχία και την δυστυχία του θανάτου και πως κανείς ορίζει τα πεπραγμένα του με βάση αυτήν την διάκριση για να νιώσει λιγότερο το βάρος της ίδιας του της απώλειας και να αποδιώξει τον φόβο μίας τιμωρίας; Ο ήρωας είναι ψυχικά και πνευματικά τραυματισμένος, τσακισμένος και προσδοκά την σωτηρία του για επούλωση των πληγών που έχει ανοίξει. Ο εμφύλιος πόλεμος, αυτή η φρίκη της ανθρώπινης αλληλοεξόντωσης είναι αδηφάγος και ο πρωταγωνιστής κουβαλάει σε κάθε έκφανση της ζωής του όλο αυτό το ενοχικό σύνδρομο. Ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά: «Θεωρούσε ότι η λογική δεν υπάρχει έξω από τα θεωρητικά και αυθαίρετα, σχεδόν μαθηματικά, σχήματα. Ό,τι ο θάνατος και η ευτυχία είναι έννοιες της ίδιας τάξης, καθώς και οι δύο περικλείουν μέσα τους την έννοια της ακινησίας».
Στο Παρίσι του Μεσοπολέμου, όπου θα καταφύγει όπως άλλωστε και ο ίδιος ο Γκαζντάνοφ και αυτή η σύμπτωση είναι καθαρά εκούσια, θα βρει πρόσκαιρο καταφύγιο στον έρωτα και στην Γιελένα μήπως μπορέσει και σβήσει έστω και στην ύστατη στιγμή από την άμμο της ψυχής του τα σημάδια που του άφησαν όλες αυτές οι αιματηρές θύμησες. Αλίμονο όμως στην μοίρα που παντού και πάντοτε υπενθυμίζει την ένδοξη παρουσία της και σαν τον μίτο της Αριάδνης υφαίνει την απρόσκοπτη συνέχειά της. Σε αυτή την μοιραία συνάντηση όπου θα νιώσει θαλπωρή, θα βιώσει και πάλι τον τρόμο. Μπλεγμένος σε μία νέα μάχη και αντιμέτωπος με το φάντασμα του συγγραφέα και πρώην αντιπάλου του Βολφ που βλέπει μπροστά του με σάρκα και οστά, θα βρεθεί να κλείνει τον κύκλο αίματος που άνοιξε χρόνια πριν σε ένα θέατρο σκιών που ξαναζεί και σε ένα déjà vu γεμάτο αγκάθια. Τα λόγια του είναι απόδειξη της εσωτερικής του αναταραχής: «Πάντα μου φαινόταν ότι η ζωή μοιάζει σε κάτι με ταξίδι με τραίνο – η βραδύτητα της προσωπικής ζωής, κλεισμένη σε μία ορμητική εξωτερική κίνηση, η φαινομενική ασφάλεια, η ψευδαίσθηση της διάρκειας…». Μέσα από αυτόν τον ορυμαγδό προσωπικών παλινωδιών που τόσο πάλεψε να αποτινάξει από πάνω του, τόσες νύχτες ξάγρυπνος και τόσο βυθισμένος σε εσωτερικές ήττες ανάμεσα στο τώρα και το χθες, ο ήρωας μοιάζει εν τέλει και εν μέρει απαλλαγμένος από τα δίχτυα της μοίρας του έστω και για λίγο χωρίς όμως να έχει ούτε στιγμή την παραμικρή ψευδαίσθηση ή να μπει στην διαδικασία να θεωρεί πως αυτή νικιέται ή παύει να μας κυκλώνει. Αν και συν Αθηνά και χείρα κίνει, κατά τας γραφάς!
«Το ανεπανάληπτο συνίστατο σε ορισμένες τυχαίες αποχρώσεις ορισμένων τυχαίων τονικοτήτων»
«Κάθε έρωτας είναι μία απόπειρα καθυστέρησης του πεπρωμένου, είναι η αφελής ψευδαίσθηση μίας πρόσκαιρης αθανασίας»
Το βιβλίο του Γκάιτο Γκαζντάνοφ, Το φάντασμα του Αλεξαντρ Βολφ, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες.
Keywords
alter, ego, ζητείται, μνήμη, σωθικά, λύση, αυθαιρετα, νέα, θεατρο, κινηση στους δρομους, ερωτας και τιμωρια, αθηνα, Καλή Χρονιά, η ζωη, ζητείται, μνήμη, θανατος, σωτηρια, τυχη, ego, ανθρωπος, αναμνησεις, αφελης, βιβλιο, βρισκεται, δυναμη, διχτυα, ευτυχια, υπαρχει, εκουσια, εμφυλιος πολεμος, εμφυλιος, εν μερει, εννοια, εποχη, ερχεται, εφιαλτης, ζωη, ζωης, ιδια, ιδιο, υπνο, θαλπωρη, θεατρο σκιων, θυμησες, θυμιζει, ισορροπια, εκδοσεις, κινηση, λύση, λογια, μαθηματικα, μοιρα, μυαλο, οστα, παρισι, πεπρωμενο, πιστη, ποε, συνεχεια, σειρα, σημαδια, σκεψεις, σχηματα, σωθικά, τυψεις, τρελα, φρουντ, χρωμα, αιθρια, ασφαλεια, ηρωας, μοιαζει, μπροστα, ταξιδι, ψυχες
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Oι μέσοι όροι των καναλιών για την Δευτέρα 15/6/2015
- Ο γιος του Στράτου Τζώρτζογλου έκλεισε τα 18! Η φωτογραφία και το τρυφερό μήνυμα του πατέρα του
- Γκαγκάκη: «Θέλαμε να κάνουμε την Ελεονώρα Μενεγάκη» [vds]
- Η είσοδος της Ελένης Μενεγάκη και ο γιος του συνεργάτη της! (Video)
- Πάτωσε η τουρκική πρεμιέρα του MEGA. Σαρωτικά τα νούμερα του Μπρούσκο...
- 50 χρόνια Χρήστος Νικολόπουλος στο 1ο Μουσικό Φεστιβάλ Ρέντη
- Τι αποκάλυψε η Σταματίνα γύρω από το συμβόλαιό της με τον Alpha [vds]
- Ο Σύλλας Τζουμέρκας στο φεστιβάλ Κarlovy Vary 2015 με την Έκρηξη
- Είδα το φινάλε του “Game Of Thrones”. Ήταν το πρώτο επεισόδιο της σειράς που είδα ποτέ. More on rise.gr
- Πώς να επιβιώσεις από τους δεινόσαυρους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- 50 χρόνια Χρήστος Νικολόπουλος στο 1ο Μουσικό Φεστιβάλ Ρέντη
- Ο Σύλλας Τζουμέρκας στο φεστιβάλ Κarlovy Vary 2015 με την Έκρηξη
- Το φάντασμα του Αλεξάντρ Βολφ - Γκάιτο Γκαζντάνοφ: Κριτική βιβλίου
- Μπας Κλας / Bus Class: Ομαδική έκθεση στο κέντρο «συν»
- Τα μουσικά σύνολα του Δήμου Αθηναίων γιορτάζουν την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής
- Διαβάζοντας Αρχιτεκτονική. Λογοτεχνική Φαντασία και Αρχιτεκτονική Εμπειρία: συνέδριο στο Μουσείο Μπενάκη
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Το φάντασμα του Αλεξάντρ Βολφ - Γκάιτο Γκαζντάνοφ: Κριτική βιβλίου
- 50 χρόνια Χρήστος Νικολόπουλος στο 1ο Μουσικό Φεστιβάλ Ρέντη
- Μπας Κλας / Bus Class: Ομαδική έκθεση στο κέντρο «συν»
- Τα μουσικά σύνολα του Δήμου Αθηναίων γιορτάζουν την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής
- Διαβάζοντας Αρχιτεκτονική. Λογοτεχνική Φαντασία και Αρχιτεκτονική Εμπειρία: συνέδριο στο Μουσείο Μπενάκη
- Ο Σύλλας Τζουμέρκας στο φεστιβάλ Κarlovy Vary 2015 με την Έκρηξη
- Αρώματα του Κόσμου &Βυζαντινά Μύρα με τη Ζωή Τηγανούρια στο Κηποθέατρο Νίκαιας
- Οι πληροφοριοδότες - Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες
- Το Εργαστήρι Μαιρηβή ταξιδεύει σε χώρους εκτός θεάτρου
- Texas Summer Festival 2015 στο Bat City
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Πάτωσε η τουρκική πρεμιέρα του MEGA. Σαρωτικά τα νούμερα του Μπρούσκο...
- Ο γιος του Στράτου Τζώρτζογλου έκλεισε τα 18! Η φωτογραφία και το τρυφερό μήνυμα του πατέρα του
- Κερδίστε προσκλήσεις για το "Εντεύθεν" του Γιάννη Μαρκόπουλου
- Σταματίνα Τσιμτσιλή: «Εμείς επειδή αγαπάμε Κωνσταντίνο Αγγελόπουλο του λέμε ότι δεν χρειάζεται να...» (Video)
- Υπάρχει κι άλλου είδους εκπαίδευση; Διαβάστε για το σχολείο που έχτισε η Τίλντα Σουίντον
- Ελένη ή Μία είδαν οι τηλεθεατές χθες 15/6;
- Γκαγκάκη: «Θέλαμε να κάνουμε την Ελεονώρα Μενεγάκη» [vds]
- Socrates Now: Έτοιμοι για μία θέση στο δικαστήριο της αρχαίας Αθήνας;
- Ανατρεπτικές οι εξελίξεις του Μπρούσκο...
- Κερδίστε προσκλήσεις για Νταλάρα-Βιτάλη-Γλυκερία στο Κατράκειο